بازیبررسی بازی

بررسی بازی Cities: Skylines II؛ بهترین شبیه‌ساز

Cities: Skylines یک بازی شهرسازی عالی بود که با سر و صدای زیادی منتشر و باعث شکست غیرقابل انکار SimCity شد. نسخه اصلی این بازی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، با DLCهایی به‌روز شده. تنها موردی که ما بررسی کردیم DLC Natural Disasters بود. در این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی بازی Cities: Skylines II بپردازیم.


در همین ابتدا، همه شما باید بدونید که Colossal Order به همه گفته که بازی با چندتا مشکل لانچ میشه. هرچند من در حین انجام این بازی خیلی با مشکلاتن عجیبی روبه‌رو نشدم. با این حال، مواقعی وجود داشت که بازی کمی کند می‌شد. همچنین چندبار بازی کرش کرد. اما در بیشتر موارد، بازی Cities: Skylines II تجربه خوبی داشت به جز اون باری که بازی کرش کرد و چندین ساعت شهرسازیم به باد رفت :) 

بررسی بازی Cities: Skylines II

بازی Cities: Skylines II خالی‌تر از نسخه قبل

در حالی که به نکات منفی نگاه می‌کنیم، باید اشاره کنیم که شاید مقایسه بازی Cities: Skylines II با نسخه قدیمی با توجه به گذشت ۸ سال خیلی منطقی نباشه. اما وقتی بزرگ‌تر می‌شید، نیازهای بیشتری دارید و گاهی ممکنه در مسیرهایی که پیش روتون قرار داده شده برای توسعه شهر، احساس کمبود کنید. مثلا هیچ ورزشگاهی وجود نداره که به عنوان نقطه کانونی عمل کنه، بهترین جاذبه توریستی هم یک قلعه قدیمیه. شک ندارم که Colossal Order و Paradox Interactive همون مسیر اصلی و پیشین خودشون رو طی خواهند کرد. بازی در نهایت با DLC پر میشه اما این باعث می‌شه که بازی پایه ضعیفی داشته باشه حتی اگر بسیاری از DLC‌های جذاب به هر نحوی داخل اون اضافه بشن.

در بازی Cities: Skylines II  گزینه‌های مربوط به «no highrise» از بین رفتن. توانایی‌های تخصصی کردن مناطق صنعتی هم از بین رفته. هر چند حالا شما می‌تونید یک مزرعه، چاه نفت یا هر صنعت دیگه بسازید و مرزی برای اونها ایجاد می‌کنید که تا کجا پیش میرن.

بررسی بازی Cities: Skylines II

محدودیت‌ها در بررسی بازی Cities: Skylines II

در حین تجربه این بازی کمی احساس محدودیت می‌کردم که البته واقعا هم محدودیت‌های زیادی دیده میشه. پیشرفت در  بازی Cities: Skylines II ساده‌تره و من این رو ترجیح می‌دم، اما این پیشرفت اونقدرها هم ارگانیک نیست. در بازی اول، پیشرفت بر اساس جمعیت بود. در اینجا، مبتنی بر XPست. XP رو می‌تونید با از بین بردن برخی ساختمان‌ها، فروش اونها به‌دست بیارید. شما پول رو خرج می‌کنید و روش‌هایی برای بازگشت پول پیش روتون قرار می‌گیره. توسعه دادن درختان هم کمی محدود کننده به نظر می رسه. هرچند باز هم اشاره کنم که نباید این بازی رو با بازی‌ای مقایسه کنیم که سال‌ها برای اون DLCهای جذاب و جدیدی اضافه شده. چون این بازی یعنی  بازی Cities: Skylines II هم بدون شک طی سال‌های آینده شاهد DLCهایی برای ادامه بازی و جذاب شدنش خواهد بود.

علاوه‌بر این، بازی Cities: Skylines II کمی بی‌روح به‌نظر می‌رسه. من یک پارک رو اضافه کردم ولی کسی در اون بازی نمی‌کنه یا درون زمین بازی دبیرستان هیچ مسابقه‌ای وجود نداره. همچنین در زمان حادثه به نظر می‌رسه خدمات اورژانس وظایف خودشون رو انجام نمیدن. مطمئناً آتش خاموش میشه، اما عمل واقعی خاموش کردن اون دیگه دیده نمیشه. اینها ممکنه کوچک به‌نظر برسن، اما به متمایز کردن Cities: Skylines کمک می‌کنن. انگار توی این بازی بخش کوچکی (میکرو) از شبیه سازی در درجه اول کاهش یافته اما مکانیک‌های جدید و بخش‌هایی که من بهشون میگم ماکرو به جبران این موضوع کمک می‌کنن.

محدودیت‌های بازی Cities: Skylines II

جایی که به‌نظر می‌رسه برخی از شبیه‌سازی‌ها در اقدام واقعی ساکنان شهر شما گم شده، Colossal Order شبیه‌سازی رو در بخش‌هایی از مدیریت شهر و برخی جزئیات مهم‌تر، مانند برنامه‌ریزی شهری، افزایش داده. یک مثال عالی نحوه عملکرد باده. نقشه، جهت و سرعت باد رو نشون می‌ده (البته، من ندیدم تغییر کنه)، که تأثیر قابل توجهی بر جایی که آلودگی هوا از مناطق صنعتی شما منتقل میشن و همچنین جایی که می‌تونید توربین‌های بادی رو قرار بدید داره. با توجه به آلودگی، ترافیک و پیوندهایی که یک سازه به اون نیاز داره، برنامه‌ریزی مکان‌هایی که در شهر شما قرار دارن، در اینجا بسیار مهم‌تر از بازی اول محسوب میشه. بله، کارگران باید به محل کار خود سفر کنن، اما مهم‌تر اینه که لوازم رو از صنعت به خرده فروشی یا ایستگاه بار یا بندر تهیه کنید.

عناصر بزرگ در شبیه‌سازی سیتی اسکای لاین ۲

این پیوندها هستند که بازی Cities: Skylines II رو برجسته می‌کنن. منظور من از ماکرو هم همینه. عناصر بزرگ‌تر شبیه‌سازی، مثل اینکه چطوری بخش‌هایی از شهر از نظر اقتصادی به هم مرتبط می‌شن – از نحوه رفت و آمد مردم، تأثیر این سفر بر بهترین مکان برای قرار دادن املاک تجاری و موارد دیگه – تا اقتصاد شما در کل به خوبی انجام شده. در  بازی Cities: Skylines II، می‌تونید درآمدهای مالیاتی خودتون رو بررسی کنید، درآمدهای حاصل از صادرات رو هر طور که دوست دارید تنظیم کنید، و در مقابل، هزینه‌های خودتون رو برای خدمات مختلف تقسیم و تنظیم کنید.

عناصر بزرگ در شبیه‌سازی سیتی اسکای لاین 2

نحوه ارائه منابع در بازی به این اقتصاد مرتبه. همونطور که قبلا ذکر شد، دیگه نمی‌تونید مناطق صنعتی خودتون رو تخصصی کنید. کاری که می‌تونید انجام بدید اینه که یک واحد صنعتی خاص رو انتخاب کنید، مرزهای منطقه رو مشخص کنید و پمپ‌های نفت یا ساختمان های مزرعه رو تماشا کنید. مطمئناً قصد دارید این منابع رو افزایش بدید و اغلب این منابع رو در فاصله‌ای نسبتاً نزدیک از شهر مرکزی خواهید یافت.

 بازی Cities: Skylines II به من این امکان رو داد که قفل‌‌های بیشتری از نقشه رو باز کنم. من همیشه احساس می کردم فضای زیادی وجود داره که میشه از اونها استفاده کرد. Colossal Order برای این کار درست پیش رفته و توی این نسخه هم این مورد رو می‌بینیم. تعداد زیادی قفل برای باز کردن وجود داره که شما قبل از اینکه بدونید چه کاری باید انجام بدید، زمین بیشتری برای گسترش پیدا می‌کنید. این مطمئناً زمانی به کمکتون میاد که ویژگی‌هایی مانند آلودگی هوا که قبلاً اشاره کردم رو در نظر بگیرید. چون من علاقه ای به ایجاد نسخه شهری از شانگهای یا لندن اولیه ندارم.

وقتی مه دود اونقدر غلیظه که مردم به سادگی می‌میرن و شهروندان از آمبولانس‌ها و ماشین‌های نعش‌کش رنج می‌برن. قبل از پایان کار، می‌خواهم در مورد بزرگترین پیشرفتی که در Cities ایجاد شده صحبت کنم: Skylines II، و جاده‌ها. برنامه‌ریزی برای شهر شما به لطف سیستم جاده‌سازی قوی‌تر و چیزی که با این جاده ها ارائه می‌شه بسیار آسون‌تره. اول از همه، آب، فاضلاب و نیرو از طریق جاده‌ها (جاده‌های معمولی، نه بزرگراه‌ها) منتقل می‌شن و لوله‌ها و کابل‌ها به‌طور خودکار با خود جاده وجود دارن. این تغییر، سیستم بسیار قابل درک و کارآمدتری رو ایجاد و به توسعه کمک می‌کنه.

بررسی بازی Cities: Skylines II

باید منتظر DLCها باشیم…

ارتقای دیگه‌ای که ابتدا می‌خواهم به اون اشاره کنم اینه که تقریباً تموم ساختمان‌های خدماتی، از مدارس تا بیمارستان‌ها، تاکسی‌ها تا ایستگاه‌های مترو، دارای ارتقاء اضافی هستن که می‌شه اونها رو خریداری کرد. برخی از اینها همون فضای ساختار فعلی رو اشغال خواهند کرد. این کار باعث میشه که این ساختمان‌ها به مراتب واقع بینانه‌تر کار کنن و نسبت به ساختمان‌های کاملاً جدید با توسعه شهر شما به‌روزرسانی معقول‌تری ایجاد می‌کنه.

با این حال، علیرغم این پیشرفت‌ها، نمی‌تونم به این بی‌توجه باشم که برای هر پیشرفت جدید در Cities: Skylines II، حداقل ده چیز کوچیک حذف شدن که احتمالاً برای DLC آینده ذخیره شدن تا در آنیده منتشر بشن. این کمی ناامیدکننده‌ست اما باید همچنان بگم که این ویژگی‌هایی که به اونها فکر می‌کنم در نسخه پایه بازی قبلی نبودن. بلکه مربوط به نزدیک به یک دهه DLC (هم رایگان و هم پولی) هستن.

جمع‌بندی از بررسی بازی Cities: Skylines II

در این مطلب به بررسی بازی Cities: Skylines II پرداختیم. عنوان Cities: Skylines 2 یک شهرساز بسیار خوب با چند پیشرفت قابل توجه نسبت به نسخه قبلی خودشو در مقیاس بزرگه. با این حال، به‌دلیل محتوای رایگان بی‌شمار (و DLC پولی) که در اون گنجانده شده، در مقایسه (مسلماً غیرمنصفانه) با نسخه اصلی ناامیدکننده‌ست و باعث می‌شه که نسبتاً سبک به نظر برسه.

✅ مزایا:

  • شبیه سازی چشمگیر در سطح کلان (مالی، ترافیک و غیره).
  • ابزارهای برجسته شهرسازی، به ویژه جاده ها.
  • بهبود کیفیت زندگی و پیشرفت خوب.
  • سایر پیشرفت‌ها، مانند توسعه‌های ساختمانی، منطقی و مؤثر هستند.

🔴 معایب:

  • کمی احساس می‌کنید بازی عقب افتاده و فاقد محتواست.
  • جنبه هایی از شبیه سازی در سطح میکرو حذف شده که می‌تونه باعث بی‌روح شدن شهر بشه و جذابیت رو از بین ببره.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×