محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

پردازنده Ryzen 7 5700X3D و Ryzen 5 5500X3D در راه است

AMD، در حال آماده‌سازی و عرضه پردازنده‌هایی با استفاده از کش سه‌بعدیه. این پردازنده‌ها با توجه به گزارش‌ها مدل‌های پردازنده Ryzen 7 5700X3D و Ryzen 5 5500X3D هستن. این یعنی AMD هنوز AM4 رو رها نکرده! تا‌ آخر این اخبار سخت افزار با بنچفا همراه باشید.


AMD در حال حاضر دو CPU با استفاده V-Cache یا همون کش سه بعدی رو تحت خانواده Ryzen 5000 خودش برای پلتفرم AM4 در راه عرضه داره. با این حال، این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای گسترش سبد محصولات خودش با پیشنهادات بیشتره. این اخبار توسط chi11eddog گزارش شده.

بر اساس آخرین افشای اطلاعات، AMD در حال آماده سازی دو CPU کاملاً جدید روی پلتفرم AM4ـه. این پردازنده‌ها همونطور که گفته شد، پردازنده Ryzen 7 5700X3D و Ryzen 5 5500X3D نام دارن که هر دو از فناوری V-Cache سه بعدی بهره می‌برن و انتخاب‌های بیشتری رو به مخاطبان گیم در پلتفرم قدیمی‌تر ارائه میدن.

مشخصات پردازنده Ryzen 7 5700X3D و Ryzen 5 5600X3D

مشخصات پردازنده Ryzen 7 5700X3D و Ryzen 5 5500X3D

با توجه به مشخصات، ابتدا AMD Ryzen 7 5700X3D رو داریم که نسخه کمی کاهش یافته از Ryzen 7 5800X3D با همون ۸ هسته و ۱۶ رشته‌ست، اما سرعت کلاک پایین‌تر ۳.۰ گیگاهرتز (پایه) و ۴.۱ گیگاهرتز (Boost) خواهد بود. این تراشه ۹۶ مگابایت حافظه کش L3 ارائه میده و همون TDP 105 وات رو حفظ می‌کنه. در مورد پردازنده Ryzen 5 5500X3D، شما ۶ هسته، ۱۲ رشته، کلاک پایه ۳.۰ گیگاهرتز، کلاک بوست تا ۴.۰ گیگاهرتز و همون ۹۶ مگابایت حافظه کش L3 رو دریافت می‌کنید.

سرعت کلاک برای هر دو تراشه بدیهه که کمتر از سی پی یوهای غیر X3D باشه چون تراشه نسل اول ۳D V-Cache دارای قدرت و محدودیت‌های حرارتی محدودتری نسبت به پردازنده های نسل دوم Ryzen 7000 بود. پردازنده ۵۷۰۰X3D در مقایسه با پردازنده ۵۸۰۰X3D حدود ۴۰۰ مگاهرتز با کلاک کمتر کار می‌کنه در حالی که پردازنده ۵۵۰۰X3D از نظر پایه ۳۰۰ مگاهرتز کندتر و از نظر فرکانس تقویتی ۴۰۰ مگاهرتز کندتره.
هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت یا در دسترس بودن این پردازنده وجود نداره، اما به‌نظر می‌رسه که AMD از پلتفرم دسکتاپ AM4 خیلی دور نشده. این SKUهای جدید تضمین می‌کنن که مخاطبان جریان اصلی برای مدتی به AM4 پایبند هستن و از ارتقای عملکرد بازی ارائه شده با افزودن فناوری ۳D V-Cache لذت می‌برن.

پردازنده 5800X3D

این خبر خوبی برای مخاطبانی هم هست که قصد دارن سیستم قدیمی خودشون رو به طور کامل تعویض کنن و به پلتفرم‌ گرون‌تر AM5 ارتقا بدن. هرچند در حال حاضر قیمت‌ها کمی کاهش یافته. در چند ماه گذشته و حتی روی پردازنده‌های Ryzen 7000 هم شاهد معاملات خوبی بودیم. اما این واقعیت که می‌تونید یک تراشه X3D جدید رو روی مادربردهای قدیمی‌تر سری ۵۰۰/۴۰۰/۳۰۰ نصب کنید، خیلی فریبنده‌ست.

عملکرد این پردازنده‌ها باید بسیار نزدیک به سی پی یوهای فعلی خانواده ۵۰۰۰X3D باشه و می‌تونیم انتظار داشته باشیم که قیمت‌ها هم کمی پایین‌تر باشن. برای خوندن اخبار سخت افزار و اخبار آتی درباره پردازنده‌های AMD می‌تونید روزانه به بنچفا سر بزنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×