بررسیپردازنده

بررسی پردازنده Ryzen 7 5800X3D + بنچمارک بازی

امروز می‌خوایم نگاهی به یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌های عرضه شده در چند سال اخیر داشته باشیم. پردازنده ۵۸۰۰X3D یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های امروزه و به راحتی با جدیدترین و قوی‌ترین پردازنده‌های اینتل و AMD رقابت می‌کنه، قیمت خیلی خوبی هم داره. حالا می‌خوایم ببینیم این پردازنده در مقایسه با محصولات جدیدتر چه عملکردی داره و آیا در اواخر ۲۰۲۳ این پردازنده ارزش خرید داره یا نه. با بررسی پردازنده Ryzen 7 5800X3D همراه بنچفا باشید.


مشخصات پردازنده Ryzen 7 5800X3D

روی کاغذ، این پردازنده عملا همون ۵۸۰۰X‍ه، فقط سرعت پایین‌تری داره، اما حافظه کش بالاتری داره.

AMD Ryzen 7 5800X3DAMD Ryzen 7 5800XAMD Ryzen 7 7800X3DAMD Ryzen 7 7700XBenchfa.com
AM4AM4AM5AM5پلتفرم
۸۸۸۸تعداد هسته
۱۶۱۶۱۶۱۶تعداد ترد
CCD: 7 nm
IOD: 12 nm
CCD: 7 nm
IOD: 12 nm
CCD: 5 nm
IOD: 6 nm
CCD: 5 nm
IOD: 6 nm
لیتوگرافی
۳.۴ GHz۳.۸ GHz۴.۲ GHz۴.۵ GHzسرعت پایه
۴.۵ GHz۴.۷ GHz۵.۰ GHz۵.۴ GHzسرعت بوست
L2: 512 KB per core
L3: 96 MB shared
L2: 512 KB per core
L3: 32 MB shared
L2: 1 MB per core
L3: 96 MB shared
L2: 1 MB per core
L3: 32 MB shared
کش
DDR4-3200 MHz
Dual-channel
DDR4-3200 MHz
Dual-channel
DDR5-5200 MHz
Dual-channel
DDR5-5200 MHz
Dual-channel
ساپورت رم
۵۱.۲ GB/s۵۱.۲ GB/s۸۳.۲ GB/s۸۳.۲ GB/sپهنای باند رم
۴۵۰ دلار۴۵۰ دلار۴۵۰ دلار۴۰۰ دلارقیمت پایه

همونطور که می‌بینید، در هر دو سری ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰ تنها جزئیاتی که تغییر کرده، میزان کش و سرعت پردازنده‌ست. پردازنده‌های سری X3D کش سه بعدی دارن. کش چیه؟ کش حافظه‌ایه که پردازنده اطلاعات مهم رو در اون نگه می‌داره تا زمانی که بهش نیاز داشت سریعا بهش دسترسی داشته باشه. زمانی که اطلاعات در حافظه کش پیدا نشن، پردازنده برای دسترسی به اطلاعات مجبوره سراغ رم بره، که هم دورتره و هم سرعت پایین‌تری داره.

تصویر رندر پردازنده Ryzen 7 5800X3D بدون IHS

هرچقدر کش به پردازنده نزدیک‌تر باشه، سرعتش بالاتره. کش L1 و کش L2 داخل هسته پردازنده قرار دارن، در نتیجه هسته‌ها بدون معطلی به دیتا دسترسی دارن و سرعت بالاتره. کش L3 خارج هسته‌ها و داخل پکیج پردازنده قرار داره و تمام هسته‌ها بهش دسترسی دارن. حالا AMD اومده یک کش هم روی پکیج پردازنده به طور عمودی قرار داده. در این کار عملا سیلیکون CCD پردازنده رو سمباده می‌زنن و بعد حافظه کش خیلی نازکی رو روی اون قرار میدن، به طوری که ارتفاع CCD به هم نریزه. این کار دقت و توانایی و زحمت زیادی داره، اما نتیجه میشه کش L3 بیشتر و در نتیجه عملکرد بهتر پردازنده در زمینه‌هایی که کش منفعت بالایی داره.

پردازنده Ryzen 7 5800X3D در سوکت AM4

کش سه بعدی در کنار مزایایی که داره، مشکلاتی رو هم به وجود میاره. این حافظه به شدت به گرما و ولتاژ حساسه، در نتیجه AMD مجبور شده که سرعت و مصرف برق پردازنده رو پایین بیاره، تا مشکلی براش به وجود نیاد. این سرعت پایین‌تر باعث میشه که پردازنده در خیلی از عملیات‌های غیر گیمینگ که به سرعت بالای پردازنده نیاز دارن، کند به نظر بیاد و نتونه عملکرد خوبی به نمایش بذاره.

پردازنده ۵۸۰۰X3D در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، و در زمان عرضه تونست قدرتمندترین پردازنده گیمینگ باشه. پس از معرفی پردازنده‌های Ryzen 7000 و نسل ۱۳ اینتل، برتری این پردازنده به شکل قابل توجهی کاهش یافت، اما همچنان پردازنده قدرتمندیه و میشه اونو با قوی‌ترین کارت گرافیک‌ها جفت کرد. مدتی پس از عرضه پردازنده‌های سری ۷۰۰۰، شرکت AMD مدل‌های مجهز به کش سه بعدی این سری رو هم به بازار عرضه کرد که شامل ۷۸۰۰X3D، ۷۹۰۰X3D و ۷۹۵۰X3D میشن. شما در «بررسی پردازنده ۷۸۰۰X3D» می‌تونید بیشتر درباره این پردازنده‌ها بخونید، البته امروز هم درباره اون‌ها صحبت خواهیم کرد.

فکر کنم دیگه تمام نکات رو توضیح دادم🤔. بریم سراغ بنچمارک‌ها ببینیم این پردازنده چطور عملکردی رو به نمایش می‌ذاره.

بررسی عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی

برای بررسی پردازنده، از دیتای دو چنل یوتوب Gamers Nexus و Toms Hardware استفاده کردیم. این دو رسانه پلتفرم تست متفاوتی دارن و نتایج‌شون با هم قابل مقایسه نیستن؛ ما فقط به این دلیل از دیتای هر دو استفاده کردیم که نگاه بهتری به عملکرد این پردازنده در مقایسه با دیگر پردازنده‌ها داشته باشیم.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Shadow of The Tomb Raider

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Shadow of The Tomb Raider

بازی Shadow of The Tomb Raider به خوبی از کش سه بعدی بهره می‌بره. همونطور که می‌بینید، در این بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p دو پردازنده ۷۸۰۰X3D و ۷۹۵۰X3D هر دو بهترین عملکرد رو به نمایش گذاشتن، پس از اون‌ها هم پردازنده‌های ۷۹۰۰X3D و ۵۸۰۰X3D قرار دارن. Ryzen 7 5800X3D با ۳۳۲ فریم بر ثانیه، ۱۵% ضعیف‌تر از ۷۸۰۰X3D و ۹% قوی‌تر از ۱۳۹۰۰K بوده. در مقایسه با باقی پردازنده‌ها، این پردازنده حدود ۱۵% قوی‌تر از ۱۳۷۰۰K و ۷۹۰۰X بوده، که هر دو امروز قیمت بالاتری دارن.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Shadow of The Tomb Raider

در رزولوشن ۱۴۴۰p برتری کش سه بعدی کاهش پیدا می‌کنه، چون فشار بازی از پردازنده به کارت گرافیک منتقل میشه. اینجا باز هم ۷۸۰۰X3D و ۷۹۵۰X3D بهترین عملکرد رو داشتن، Ryzen 7 5800X3D هم حدود ۷% ضعیف‌تر بوده. برتری Ryzen 7 5800X3D نسبت به ۱۳۹۰۰K به ۳% و نسبت به ۱۳۷۰۰K به حدود ۸% کاهش پیدا کرده. در رزولوشن ۴K این برتری کوچک‌تر هم میشه، چون دیگه سیستم توسط کارت محدود میشه، نه پردازنده.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی CS:GO

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی CS:GO

بازی CS:GO از فرکانس استفاده بهتری می‌کنه تا کش سه بعدی و همونطور که می‌بینید پردازنده‌های مجهز به کش سه بعدی در این بازی برتری خاصی ندارن. پردازنده ۵۸۰۰X3D عملکردی برابر با ۵۹۵۰X و ۵۹۰۰X داشته، و همچنین ۲۵% قوی‌تر از ۱۰۹۰۰K بوده. با همه این‌ها، زمانی که این پردازنده رو با پردازنده‌های امروزی مقایسه می‌کنیم به راحتی شکست می‌خوره؛ برای مثال، پردازنده‌های ۷۶۰۰X و ۱۳۶۰۰K که هر دو ۳۰۰ دلار قیمت دارن، حدود ۸% قوی‌تر بودن. پردازنده Ryzen 7 5800X3D همچنان پردازنده قدرتمندیه، اما با حضور پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ و نسل ۱۳، میزان برتری اون کاهش پیدا کرده.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی CS:GO

در رزولوشن ۱۴۴۰p فشار روی پردازنده کم میشه، اما با این حال فاصله بین پردازنده‌های ۱۳۶۰۰K و Ryzen 7 5800X3D تفاوت زیادی نمی‌کنه و اینجا ۷% بوده. در مقایسه با نسل جدید پردازنده‌های مجهز به کش سه بعدی، پردازنده ۷۸۰۰X3D تونسته ۵۸۰۰X3D رو با برتری ۱۸ درصدی شکست بده، اما بخش زیادی از این برتری به خاطر استفاده از DDR5 و پیشرفت‌های کلی سری ۷۰۰۰ بوده. در کل همونطور که گفتم، کش سه بعدی در این بازی کمک زیادی به AMD نمی‌کنه و سرعت پردازنده مهم‌تره.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Far Cry 6

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Far Cry 6

بازی Far Cry 6 واکنش نسبتا خوبی به کش سه بعدی داره و همونطور که می‌بینید، اینجا ۵۸۰۰X3D با ۱۲۹۰۰K و ۱۳۶۰۰K و حتی ۷۹۵۰X برابر بوده و نسبت به ۷۸۰۰X3D، حدود ۳۴% ضعیف‌تر. نسل ۱۳ و سری ۷۰۰۰ پردازنده‌های خیلی خوبی هستن، پس نباید انتظار داشته باشیم که پردازنده Ryzen 7 5800X3D بتونه اون‌ها رو شکست بده.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Far Cry 6

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم عملکرد یکسان بوده و شاهد تفاوت خاصی نیستیم. قدرتمندترین پردازنده هم همچنان ۷۸۰۰X3D‍ه. این نمودار اطلاعات زیادی برامون نداره پس ازش می‌گذریم.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Cyberpunk 2077

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Far Cry 6

Cyberpunk 2077 هم به فرکانس بالا اهمیت بیشتری میده. با این حال، پردازنده ۵۸۰۰X3D تونسته عملکرد خیلی خوبی ثبت کنه و با ۲۲۵ فریم بر ثانیه، هم قدرت ۷۹۰۰X و ۷۶۰۰X بوده، ۱۷% هم قوی‌تر از ۵۹۰۰X و ۱۰۹۰۰K.

ارتقا از پردازنده‌ای مثل ۳۹۵۰X و ۳۶۰۰، می‌تونه پیشرفت عملکرد ۳۹ تا ۶۵ درصدی رو براتون به همراه بیاره، اون هم در شرایطی که اصلا نیازی به تعویض رم و مادربرد برای ارتقا از سری ۳۰۰۰ به سری ۵۰۰۰ نیست.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی F1 22

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی F1 22

بازی F1 22 عملکرد خیلی خوبی با استفاده از کش سه بعدی داره، و همونطور که می‌بینید برترین پردازنده‌های این نمودار، ۷۸۰۰X3D و ۷۹۵۰X3D بوده. با این حال این بازی ۱% low خیلی ضعیفی داره، که روی همه پردازنده‌ها دیده میشه. پردازنده Ryzen 7 5800X3D اینجا تونسته ۴۲۵ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، تقریبا برابر با ۷۹۵۰X و ۱۱% قوی‌تر از ۱۳۶۰۰K. پردازنده‌های دیگه هم که همونطور که می‌بینید، با اینکه فریم ریت خوبی ثبت کردن و پایین‌ترین آمار ۲۲۴ فریم بر ثانیه بوده، فاصله خیلی زیادی با پردازنده‌های امروزی دارن.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Hogwarts Legacy

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Hogwarts Legacy

بازی Hogwarts Legacy خیلی سنگین‌تره و خوب بهینه نشده، به خاطر همین حتی در رزولوشن پایین هم شاهد عملکرد خوبی نیستیم. البته این تست با بالاترین تنظیمات گرافیکی و ری تریسینگه، و با تنظیمات دیگه موضوع عوض میشه. پردازنده Ryzen 7 5800X3D در این بازی تونسته ۶۷ فریم بر ثانیه ارائه بده، ۱۳% ضعیف‌تر از ۷۶۰۰X و ۲۲% ضعیف‌تر از ۱۳۶۰۰K. این پردازنده عملکرد بدی در این بازی نداشته، اما نسبت به باقی پردازنده‌های این نمودار، عملکرد جالبی هم نداره.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Spider-Man

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Spider-Man

بازی Spider-Man پردازنده‌های AMD رو ترجیح میده و همچنین کش سه بعدی آمار خیلی خوبی رو ثبت کرده. پردازنده Ryzen 7 5800X3D با ۱۱۸ فریم بر ثانیه، ۱۰% ضعیف‌تر از ۱۳۶۰۰K و ۳۳% ضعیف‌تر از ۷۸۰۰X3D بوده، که هر دو پردازنده‌های جدیدتری هستن.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Rainbow Six Siege

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Rainbow Six Siege

در بازی Rainbow Six کش سه بعدی عملکرد عجیبی داره. اول از همه که ۷۹۵۰X3D بدترین پردازنده این نموداره، چون این پردازنده نیاز داره که ویندوز بهش اعلام کنه که داخل بازیه تا از CCD درست استفاده کنه، که اینجا اتفاق نیفتاده. به جز این، پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ تونستن قوی‌ترین پردازنده‌های اینتل رو هم در Rainbow Six Siege شکست بدن و Ryzen 7 5800X3D هم با ۴۲۶ فریم بر ثانیه، ۴% ضعیف‌تر از ۱۳۶۰۰K و ۱۵% ضعیف‌تر از ۷۶۰۰X بوده.

شاید بپرسید چرا اینجا ۷۶۰۰X و ۷۷۰۰X قوی‌تر از ۷۹۰۰X و ۷۹۵۰X بودن. دلیلش اینه که این پردازنده‌ها دو CCD مجزا دارن، که با Infinity Fabric با هم ارتباط برقرار می‌کنن. این باعث میشه هسته‌ها در ارتباط برقرار کردن با هم دچار تاخیر بشن، و در نتیجه عملکرد چه در میانگین فریم‌ریت و چه در حداقل فریم‌ریت، ضعیف‌تر از پردازنده‌های تک CCD باشه.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Horizon Zero Dawn

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در بازی Horizon Zero Dawn

بازی Horizon Zero Dawn هم از کش سه بعدی بهره می‌بره و اینجا پردازنده Ryzen 7 5800X3D تونسته فاصله‌ش با پردازنده‌های جدیدتر رو کم کنه. این با ۲۳۴ فریم بر ثانیه عملکردی برابر با پردازنده ۱۳۶۰۰K و حدود ۹% ضعیف‌تر از ۷۶۰۰X داشته.

بررسی عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در عملیات کاری

پردازنده‌های مجهز به کش سه بعدی در بازی عملکرد خیلی خوبی دارن، اما در باقی ورک لودها ضعیف‌تر عمل می‌کنن؛ این عادیه، و چیز عجیبی نیست. دلیل این اتفاق، اینه که AMD مجبوره برای سالم موندن کش سه بعدی، فرکانس پردازنده رو پایین بیاره، که در نتیجه باعث میشه عملکرد پردازنده در خارج از بازی‌ها چندان تعریفی نداشته باشه.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در Blender

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در Blender

برای تست بلندر، گیمرز نکسوس تست مخصوصی داره که در اون لوگوی این رسانه توسط پردازنده رندر میشه. اینجا ۵۸۰۰X3D بر خلاف چیزی که انتظار داشتیم اون قدر هم بد نبوده، و تنها کمی کندتر از ۱۰۹۰۰K ظاهر شده. در مقایسه با باقی پردازنده‌ها، ۷۷۰۰X تونسته این عملیات رو در حدود ۵ دقیقه سریع‌تر به پایان برسونه، ۱۳۶۰۰K هم حدود ۷ دقیقه سریع‌تر بوده.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در کامپایل کد

عملکرد پردازنده Ryzen 7 5800X3D در کامپایل کد

برای تست کامپایل کد، یک بار کد سورس کرومیوم کامپایل میشه. پردازنده Ryzen 7 5800X3D این کار رو در ۹۱ دقیقه به پایان رسونده، ۶ دقیقه کندتر از ۱۰۹۰۰K و ۸ دقیقه کندتر از ۷۶۰۰X. پردازنده ۵۹۵۰X هم این کد رو در ۶۴ دقیقه کامپایل کرده، که نزدیک نیم ساعت سریع‌تر بوده.

آمار ۵۸۰۰X3D درسته که در مقایسه با باقی پردازنده‌های امروزی چیز خاصی نیست، اما به خودی خود و مخصوصا برای کسایی که قصد ارتقای درون نسلی دارن، انتخاب خوبیه، البته درباره این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بنچمارک پردازنده Ryzen 7 5800X3D در فشرده سازی و استخراج دیتا

بنچمارک پردازنده Ryzen 7 5800X3D در فشرده سازی و استخراج دیتا

تست فشرده‌سازی و استخراج فایل ۷-zip خیلی سنگینه، و خیلی از پردازنده‌ها عملکرد خیلی خوبی در اون ندارن، به جز بالارده‌های اینتل و AMD. در تست فشرده‌سازی، پردازنده ۵۸۰۰X3D تونسته امتیاز ۹۴۷۳۶ MIPS یا Millions of instruction per second رو به ثبت برسونه، که برابر با ۷۶۰۰X و ۲۵% سریع‌تر از ۱۰۹۰۰K بوده. ۱۳۶۰۰K هم برتری ۴۰ درصدی داشته؛ این پردازنده جدید اینتل قیمت پایین‌تری داره، و می‌تونه انتخاب خیلی خوبی باشه.

بنچمارک پردازنده Ryzen 7 5800X3D در فشرده سازی و استخراج دیتا

در استخراج هم شاهد امتیازهای یکسانی هستیم، منتها در این عملیات پردازنده‌های AMD به طور کلی برتری دارن و سریع‌ترن.

بنچمارک پردازنده Ryzen 7 5800X3D در Premiere Pro

بنچمارک پردازنده Ryzen 7 5800X3D در Premiere Pro

برای برنامه‌های Adobe میشه از بنچمارک PugetBench استفاده کرد، که ستی از چندین تست با افکت‌ها و تنظیمات متفاوت و رندر رو تست می‌کنه و بر اساس اون، به پردازنده‌ها امتیاز میده. در این تست، پردازنده Ryzen 7 5800X3D تونسته با ۹۷۴ امتیاز، از ۱۰۹۰۰K قوی‌تر و با ۷۶۰۰X برابر باشه. در مقایسه با باقی پردازنده‌ها، ۷۷۰۰X و ۱۳۶۰۰K برتری ۱۶ درصدی نسبت به این پردازنده داشتن، که می‌تونه با توجه به نیاز شما تفاوت بزرگی باشه.

بنچمارک پردازنده Ryzen 7 5800X3D در Photoshop

بنچمارک پردازنده Ryzen 7 5800X3D در Photoshop

فتوشاپ به اندازه باقی پردازنده‌ها به عملکرد چند هسته‌ای وابسته نیست، و عملکرد تک هسته‌ای برای اون مهم‌تره. برای همین، می‌بینیم که ۵۸۰۰X3D تفاوت بزرگی با ۵۹۰۰X و ۵۹۵۰X نداشته، اما در مقایسه با پردازنده‌های جدیدتر که عملکرد تک هسته‌ای بهتری دارن، ضعیف عمل کرده.

مصرف برق در بررسی پردازنده Ryzen 7 5800X3D

مصرف برق پردازنده Ryzen 7 5800X3D

با نگاهی به مصرف برق، می‌بینیم که چقدر پردازنده‌‌های مجهز به کش سه بعدی AMD بهینه هستن! پردازنده ۵۸۰۰X3D با مصرف برق ۱۰۸ وات، که برابر با ۱۰۶۰۰K بوده، به راحتی پردازنده‌های گردن کلفت‌تر از اون رو شکست میده و همونطور که در تست‌ها دیدیم، یکی از بهترین پردازنده‌های گیمینگ در چند سال اخیره. منتها وقتی به پردازنده‌های دیگه نگاه می‌کنیم، این برتری زیر سوال میره. ۵۹۵۰X که یه پردازنده ۱۶ هسته‌ایه، تنها ۱۲ وات بیشتر یعنی ۱۲۰ وات برق مصرف می‌کنه، که در عملیات‌های کاری برتری خودش رو نشون میده. همچنین ۷۸۰۰X3D مصرف برق خیلی کمتری داره، منتها معماری سری ۷۰۰۰ متفاوته و نمیشه مصرف برق این دو رو مقایسه کرد.

با این اوصاف، برای ۵۸۰۰X3D به کولر قدرتمند و مادربرد خیلی خاصی نیاز ندارید، اما بهتره که از مصرف برق پایینش گول نخورید و سراغ کولر و مادربرد خوبی برید تا کم نیاره.

کلام آخر: آیا پردازنده Ryzen 7 5800X3D ارزش خرید داره؟

در مقایسه با پردازنده‌های جدیدتر، می‌بینیم که این پردازنده در بازی‌ها همچنان عملکرد خوبی داره و می‌تونه انتخاب خیلی خوبی باشه، اما نه برای همه. این پردازنده مخصوص گیمینگ طراحی شده، و باید تنها در زمانی تهیه بشه که شما مطمئنید اکثر استفاده‌تون گیمینگه، نه کار دیگه. باقی کارها رو این پردازنده می‌تونه انجام بده، اما در انجام اون‌ها بهینه نیست، و نمیشه به راحتی برای همه پیشنهادش کرد.

تصویری از پردازنده Ryzen 7 5800X3D - منبع: Hardware Unboxed

پردازنده Ryzen 7 5800X3D برای یک گروه از کاربران انتخاب خیلی خوبیه، اون هم افرادی که سیستمی از پلتفرم AM4 داشتن، با پردازنده‌هایی مثل ۳۶۰۰X، ۵۶۰۰G و پردازنده‌های دیگه سری ۳۰۰۰ و پایین‌رده‌های سری ۵۰۰۰. در تئوری، هر مادربردی با چیپست‌های A320 تا X570 از پردازنده ۵۸۰۰X3D پشتیبانی می‌کنن، پس به راحتی می‌تونید با خرید این پردازنده، عملکرد سیستم‌تون رو ارتقا بدید، بدون عوض کردن مادربرد و رم و یا حتی در شرایطی، کولر پردازنده.

اگه این شرایط شامل حالتون نمیشه، پیشنهاد ما اینه که کلا سراغ پردازنده‌های جدیدتر برید. ۷۶۰۰X و ۱۳۶۰۰K که هر دو حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت دارن، به راحتی می‌تونن ۵۸۰۰X3D رو در خیلی از بازی‌ها و همچنین تمام عملیات‌های کاری شکست بدن. برای اطلاعات بیشتر درباره این دو پردازنده، می‌تونید «مقایسه ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K» رو مطالعه کنید، که بنچمارک خیلی از پردازنده‌های جدید اینتل و AMD اونجا هست.

نظر شما درباره Ryzen 7 5800X3D چیه؟ به نظرتون این پردازنده ارزش خرید داره یا نه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×