بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT + بنچمارک بازی

AMD کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT رو طی ماه‌های اخیر با قیمت ۵۰۰ دلار معرفی کرد و نقد و بررسی‌های اولیه این کارت گرافیک نشون داد که ارزش خرید خوبی با این قیمت داره. این کارت گرافیک با GeForce RTX 4070 رقابت می‌کنه. در این مطلب قصد داریم به مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT توی بازی‌های مختلف بپردازیم. اگه قصد خرید و مقایسه کارت گرافیک رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 


مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT

باید بدونید که کارت گرافیک GeForce RTX 4070 با قیمت ۶۰۰ دلار و Radeon RX 7800 XT با قیمت ۵۰۰ دلار هردو جزو کارت گرافیک‌های متوسط رو به خوب محسوب میشن هرچند که ما اینجا مجبوریم که هزینه زیادی برای ان‌ها بپردازیم. بدون معطلی بریم سراغ مشخصات سیستم تست برای مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT.

«بررسی کارت گرافیک RTX 4070» رو در بنچفا بخونید.

برای تست از یک سیستم مجهز به پردازنده Ryzen 7 7800X3D همراه با مادربرد Gigabyte X670E Aorus Master و ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5-6000 CL30 استفاده شده. ما داده‌ها رو برای چندتا از بازی‌های محبوب بررسی می‌کنیم و سپس به تحلیل گسترده‌تر نمودارها می‌پردازیم.

کارت گرافیک RX 7800 XT

رزولوشن‌های مورد نظر شامل ۱۰۸۰p، ۱۴۴۰p و ۴K هستن. پس بیایید شروع کنیم…

«بررسی کارت گرافیک RX 7800 XT» رو در بنچفا بخونید.

بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT

در ادامه بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT رو در بازی‌های متفاوت می‌بینیم.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Starfield 

با بازی Starfield شروع می‌کنیم، یک عنوان حمایت شده توسط AMD که به‌دلیل بهینه‌نبودن و عملکرد روی کارت گرافیک‌های انویدیا شناخته میشه. با این حال، بنچمارک باقی بازی‌ها هم در ادامه می‌بینید. بنابراین، یک عنوان حمایت شده معمولا نمی‌تونه معیار خوبی برای سنجش باشه. 

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Starfield 

کارت گرافیک RX 7800 XT در رزولوشن ۱۰۸۰p، به اندازه ۲۲٪ سریع‌تر بود، در ۱۴۴۰p به اندازه ۲۳٪  و در ۴K تا ۲۴٪ بهتر ظاهر شد. این یک پیروزی واضح برای GPU Radeon محسوب میشه؛ به ویژه در رزولوشن‌های پایین‌تر.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Baldur’s Gate 3

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Baldur's Gate 3

حالا به بازی Baldur’s Gate 3 می‌رسیم، یک عنوان بزرگ و جدید که توسط Nvidia حمایت می‌شه و عجیب اینکه عملکرد خوبی روی سخت‌افزار AMD ارائه می‌ده. عملکرد کلی بسیار خوبه تا زمانی که با یک CPU همراه باشه. در ۱۰۸۰p، تجربه با نرخ تازه‌سازی بالا (بیش از ۱۵۰ فریم در ثانیه) در حین تست در شهر Baldur’s Gate مشاهده میشه. عملکرد در ۱۴۴۰p به طور کل ثابته و تنها زمانی که به ۴K می‌رویم، کارت گرافیک  RX 7800 XT با اختلاف ۸٪ جلو می‌افته.

بازی Cyberpunk 2077 

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Cyberpunk 2077 

به بازی Cyberpunk 2077 می‌رسیم، کارت گرافیک  RX 7800 XT در ۱۰۸۰p با استفاده از تنظیمات با کیفیت بالا، با ۱۴۲ فریم در ثانیه عملکرد داشت و این یعنی ۹٪ سریع‌تر از RTX 4070 بود. این تفاوت به ۱۶٪ در ۱۴۴۰p و سپس ۲۲٪ در ۴K افزایش پیدا می‌کنه. لطفاً توجه داشته باشید که پشتیبانی از افزایش اندازه در ۴K ضروری است.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Cyberpunk 2077 

با فعال کردن ردیابی نور در Cyberpunk، کارت گرافیک RX 7800 XT  با مشکلات عملکردی روبرو می‌شه، به‌ویژه کاهش ناگهانی فریم ریت. در ۱۰۸۰p، ما فقط ۳۷ فریم در ثانیه ثبت کردیم که RTX 4070 با ۵۸ فریم در ثانیه، ۵۷٪ سریع‌تر ظاهر میشه.

بازی Fortnite 

عنوان بعدی از این لیست بازی Fortniteـه. برای این بازی معمولاً باید از API DirectX 11 استفاده کنید به دلیل عملکرد بهتر و فریم تایم نرم‌تر که برای بازی‌های رقابتی اهمیت زیادی داره. به همین دلیل، «performance mode» که توسط تمام بازیکنان حرفه‌ای Fortnite ترجیح داده می‌شه، بر اساس حالت DX11 استوار شده.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Fortnite 

متاسفانه، عملکرد DX11 AMD در Fortnite تاریخچه‌ای خوبی نداره و در ۱۰۸۰p با ۲۶٪ و در ۱۴۴۰p با ۱۵٪ پیش از RTX 4070 قرار می‌گیره. با این حال، در ۴K، کارت Radeon 7800 XT با اختلاف کم ۳٪ جلو می‌افته کع به دلیل محدودیت‌های پهنای باند حافظه ۴۰۷۰ این نتیجه رو به ثبت می‌رسونه.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Fortnite 

اگر ترجیح می‌دید Fortnite رو با ردیابی نور اجرا کنید، باید از DX12 استفاده کنید. در اینجا، GPU Radeon بهبود خوبی نسبت به GeForce نشون میده. کارت گرافیک Radeon 7800 XT در ۱۰۸۰p به اندازه ۱۱٪ و در ۱۴۴۰p به اندازه ۹٪  سریع‌تر بود، در حالی که هر دو GPU در رزولوشن ۴K عملکرد تقریباً یکسانی ارائه کردن.

بازی Resident Evil 4

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Resident Evil 4

بازی Resident Evil 4 روی سخت‌افزار AMD و Nvidia به‌خوبی اجرا می‌شه و با استفاده از تنظیمات با کیفیت بالا که دومین حالت کیفیته، هر دو GPU بیش از ۱۷۰ فریم در ثانیه رو در ۱۰۸۰p ثبت کردن. کارت گرافیک  Radeon 7800 XT تنها ۶٪ سریع‌تر در ۱۴۴۰p و ۱۲٪ سریع‌تر در ۴K بود.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Resident Evil 4

حالا با استفاده از تنظیمات کیفیت بالایی که امکان ردیابی نور رو هم فعال می‌کنه، عملکرد تقریباً یکسانی در ۱۰۸۰p داریم، اگرچه Radeon 7800 XT در ۱۴۴۰p با اختلاف ۶٪ جلو بود و سپس در ۴K با اختلاف ۱۶٪ که منجر به بهبود قابل توجهی شد.

بازی Spider-Man Remastered

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Spider-Man Remastered

بازی Spider-Man Remastered به‌عنوان یک بازی بهینه شده خوب به همه ثابت شده. در اینجا، عملکرد عالی از هر دو GPU مشاهده می‌شه. با بیش از ۲۰۰ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p، کارت گرافیک  RTX 4070 تنها ۴٪ سریع‌تر بود و عملکرد بسیار مشابهی در ۱۴۴۰p و ۴K مشاهده میشه.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT در بازی Spider-Man Remastered

حتی با فعال کردن ردیابی نور، عملکرد کلی بین این دو GPU رقابتی باقی می‌مونه. در رزولوشن ۱۰۸۰p محدود به CPU هستیم، اما این مشکل در ۱۴۴۰p و ۴K رخ نداده.

بازی Hogwarts Legacy

بازی Hogwarts Legacy

بازی Hogwarts Legacy یکی از بازی‌های سخت‌گیرانه‌تر امساله. با این حال، Radeon 7800 XT اجرای قابل توجهی داره، که در ۱۰۸۰p حدود ۲۰% عملکرد بیشتری نسبت به RTX 4070 و در ۱۴۴۰p حدود ۲۸% بهتر ظاهر میشه. مارجین‌ها در ۴K شروع به کم شدن می‌کنن، اما افزایش ۱۸% هنوز هم قابل توجهه.

بازی Hogwarts Legacy

نتایج ردیابی نور (ray tracing) به‎‌‎‌طور قابل توجهی متغیره. در ۱۰۸۰p، محدودیت CPU داریم و به مقدار کمی از ۶۰ فریم در ثانیه کم میشه. با این حال، درصدهای بهتری با RTX 4070 دیده میشه. در ۱۴۴۰p، عملکرد واقعی ray tracing این GPUها رو می‌بینیم که و RTX 4070 حدود ۲۱% سریع‌تره.

ولی وقتی به رزولوشن ۴K می‌رسیم، عملکرد RTX 4070 به‌دلیل محدودیت‌های VRAM به شدت کاهش پیدا می‌کنه. با این حال، حتی با VRAM کافی، عملکرد  Radeon 7800 XT از حالت ایده‌ال دوره.

بازی  Star Wars Jedi: Survivor

بازی  Star Wars Jedi: Survivor

آخرین بازی که به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم، بازی Star Wars Jedi: Survivorـه. با تنظیمات epic فعال، Radeon 7800 XT در ۱۰۸۰p حدود ۱۵% سریعتر و در ۱۴۴۰p حدود ۱۴% بهتره. هر دو GPU در ۴K عملکرد تقریبا یکسانی رو ارائه می‌کنن.

بازی  Star Wars Jedi: Survivor

با این حال، هنگام فعال کردن ردیابی نور (ray tracing)، کارت گرافیک RTX 4070 برنده میشه و در ۱۰۸۰p حدود ۹% عملکرد بیشتر و در ۱۴۴۰p حدود ۶% بهتر ظاهر میشه. هر دو GPU در ۴K با محدودیت‌های پهنای باند حافظه مواجه می‌شن. بنابراین، هیچ یک از این GPUها نمی‌تونن به‌طور قابل توجهی از دیگری پیشی بگیرن و هر دو حدود ۳۰ فریم در ثانیه رو حفظ می‌کنن.

قیمت‌گذاری کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT

حالا به قیمت‌گذاری می‌رسیم. در حال حاضر قیمت‌های MSRP آمریکا به شدت به نفع AMـه. Radeon 7800 XT $100 ارزان‌تره، که عدد قابل توجهی محسوب میشه. این باعث می‌شه که GPU Radeon گزینه بهتری از نظر قیمت باشه چون ارزش بیشتری ارائه می‌ده.

با این حال، این ممکنه یک قاعده ثابت نباشه چون می‌دونیم قیمت‌های قطعات توی ایران خیلی شباهتی به قیمت جهانی نداره.

در کل، Radeon 7800 XT با قیمت $۵۰۰ برنده واضح برای افرادیه که می‌تونن این کارت گرافیک رو با قیمت کمتر تهیه کنن با صرفه‌جویی قابل توجه و عملکرد برجسته در این رده. با این حال، اگر قیمت کارت انویدیا کمتر باشه می‌تونید اون رو انتخاب کنید و قابلیت‌هایی مانند DLSS و بهره‌وری انرژی دریافت کنید. 

قیمت‌گذاری کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT

جمع‌بندی

از نظر عملکرد، Radeon 7800 XT و GeForce RTX 4070 به طور کلی خیلی نزدیک به هم هستن. با این حال، این که کدوم GPU در نهایت سریع‌تره، بستگی به بازی‌هایی داره که اجرا می‌کنید، در این صورت یکی ممکنه خیلی بهتر از مدل رقیب باشه.

به عبارت دیگه، بهتره برای بازی‌هایی که بیشتر به اون‌ها علاقه دارید، عملکرد کارت گرافیک RTX 4070 و RX 7800 XT رو بررسی و مقایسه کنید.

 اغلب اوقات: 

  • کارت گرافیک Radeon 7800 XT در rasterization بهتر اجرا میشه
  • کارت گرافیک RTX 4070 در ردیابی نور بهتر عمل می‌کنه

مزیت اصلی GPU GeForce پشتیبانی از DLSS  به حساب میاد، حداقل برای برخی از عناوین تک‌نفره. هرچند FSR 3 توسط AMD معرفی شده و روی برخی بازی‌ها قرار گرفته، اما در حال حاضر نمی‌تونیم اطمینان حاصل کنیم که اثر اون چطوره و چقدر به‌طور مستقیم با DLSS 3 رقابت می‌کنه.

GeForce RTX 4070 همچنین در مصرف انرژی بهتره. گرچه تفاوت زیادی وجود نداره اما بنچمارک‌ها نشون می‌دن که می‌تونه حدود ۵۰ وات رو برای عملکرد مشابه صرفه‌جویی کنه.

از طرف دیگه، مزیت اصلی Radeon 7800 XT در مقدار اضافی ۴GB حافظه VRAM اونه که یک بافر ۱۶GB ارائه می‌ده و به‌طور کلی عملکرد rasterization سریعتری دارد. اما همانطور که در اکثر عناوین مشاهده کردیم، این تفاوت گاهی اوقات ممکنه خیلی کم باشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۶ نظر

  1. بهتر بود تو مقایسه از تمام امکانات و قدرت استفاده میکردید
    مقایسه درست وقتیه dlss3 رو هم اضافه کنید. اختلاف قمیتشونم واسه همین چیزاس
    تو حالی rt+dlss3 اصلا amd حرفی واسه گفتن نداره

    1. قطعا حرف شما درسته و باید با نتایج کامل تست ها صورت بگیره، تست بنچ خودمون وقتی راه افتاد سعی میکنیم تمام اینهارو رعایت کنیم.
      همچنین dlss 3 الان روی یک سری عنوان های محدود اجرا میشه و روی همه بازی ها نیست، اما باز به هرحال عملکردش خیره کنندس.

    1. سلام مجتبی عزیز. بله مشکلی ندارن باهم و اینکه خیر لزومی نداره پردازنده هم حتما AMD باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×