محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

سری کارت‌ گرافیک‌های NVIDIA GeForce RTX 50 با استفاده از DisplayPort 2.1 و فناوری ۳ نانومتری TSMC عرضه می‌شوند

 سری RTX 50 از کارت گرافیک‌های نسل بعدی انویدیا به نام Blackwell از فناوری پردازش جدید TSMC استفاده می‌کنن و همزمان با استفاده از استاندارد DisplayPort 2.1 عرضه خواهند شد. Kopite7kimi در اخبار جدیدش اعلام کرده که انویدیا داره GPUهای Blackwell رو آماده می‌کنه که تو خط تولید GeForce RTX 50 استفاده می‌شن و از تکنولوژی ۳ نانومتری TSMC بهره‌می‌برن.  تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

بهبودهای کارت گرافیک‌های سری RTX 50

اگه مقایسه‌ای بین N5 (نسخه بهینه‌سازی شده ۵ نانومتر برای انویدیا) بکنیم، تکنولوژی جدید ۳ نانومتری یک کاهش ۲۵- ۳۰درصدی در مصرف انرژی، ۱۰-۱۵٪ بهبود در عملکرد هر ترانزیستور، کاهش ۴۲ درصدی در فضا و افزایش ۱.۷ برابری در چگالی ارائه می‌ده. این بهبودهای قابل‌توجهی نسبت به خط تولید فعلی ۵ نانومتری داره که در سری GeForce RTX 40 عملکرد فوق‌العاده‌ای در هر وات (کارایی) ارائه کرده، پس می‌تونیم انتظار بیشتر شدن عملکرد کارت گرافیک‌های انویدیا نسبت به رقبا رو داشته باشیم. 

بهبودهای کارت گرافیک‌های سری RTX 50

هنوز زوده بگیم که دقیقاً کدوم سری ۳ نانومتری برای GPUهای گیمینگ Blackwell استفاده می‌شه، چون این تکنولوژی حداقل در چهار نسخه مختلف از N3 تمرکز کرده مثل N3E، N3P و N3A.

سازگاری‌های کارت گرافیک‌های سری RTX 50 انویدیا

GPUهای HPC/AI از خانواده Blackwell هم انتظار می‌ره از تکنولوژی پردازش ۳ نانومتری از TSMC بهره‌مند 

بشن همراه با جدیدترین حافظه‌های HBM3e. در همین حین، کارت‌های مخصوص بازی انویدیا از راهکار حافظه GDDR7 استفاده می‌کنن که به‌تازگی پیش‌بینی شده بود. 

این بار برای اولین بار پس از چند ساله است که هر دو طرف HPC و Gaming از یک ساختار با همان نام استفاده می‌کنند. همچنین باید بگیم که احتمالاً طرف HPC از یک طراحی بر پایه چیپلت بهره‌می‌بره در حالی که طرف Gaming به صورت یکپارچه باقی می‌مونه.

سازگاری‌های کارت گرافیک‌های سری RTX 50 انویدیا

همچنین پورت DisplayPort 2.1 در GeForce نسل بعدی انویدیا یعنی کارت گرافیک RTX 5090  قابل دسترس خواهد بود. علاوه‌بر تکنولوژی خط تولید مربوط به TSMC، انویدیا انتظار می‌ره از تکنولوژی DisplayPort 2.1 در کارت گرافیک نسل بعدیش استفاده کنه که با کارت‌ گرافیک‌های Radeon RX 7000 که از سال گذشته این قابلیت رو ارائه دادن همخوانی داشته باشه. عدم وجود DP 2.1 در GPUهای GeForce RTX 40 یه نقطه ضعف بزرگ بود، اما به‌نظر میاد انویدیا در معماری گرافیک بعدیش از آخرین تکنولوژی‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

«HDMI و DisplayPort چه تفاوتی دارند؟» در بنچفا بخونید.

جمع‌بندی

نظر شما چیه؟ از سری RTX 50 نسل بعدی انویدیا چه چیزهایی انتظار دارید؟ فکر می‌کنید کارت گرافیک RTX 5090 چند درصد بهبود عملکرد به‌طور کلی در همه بخش‌ها ارائه میده؟

  • عملکرد سریع‌تر در رستریزیشن
  • عملکرد سریع‌تر در Ray/Path Tracing
  • عملکرد سریع‌تر در DLSS (فریم-ژن / استاندارد)
  • بیشترین حافظه VRAM در هر بخش
  • سرعت کلاک سریع‌تر
  • حافظه کش بیشتر 
  • کارایی بالاتر در مصرف انرژی
  • سیستم خنک‌کننده بهتر
  • خنک‌کننده/طراحی بهتر
  • قیمت‌های بهتر در هر بخش
  • قابلیت‌های بیشتر در ویدیو
  • تکنولوژی‌های مربوط به بازی بیشتر
  • قابلیت‌های بیشتر در اورکلاک
  • دسترسی و تامین بهتر

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

    1. سلام شاهین عزیز. قیمت کارت گرافیک‌های سری RTX 50 انویدیا هنوز مشخص نیست. هروقت قیمت رو اعلام کنن ما هم همینجا اخبارش رو پوشش میدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×