محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

شرکت گیگابایت مشکل شکستگی کارت گرافیک رو حل کرد، البته تا حدودی

اگر خاطرتون باشه، چند ماه پیش خبری منتشر کردیم که «گیگابایت کارت‌هایی که PCB اون‌ها زیر فشار شکسته رو برای گارانتی قبول نمی‌کنه». حالا پس از نزدیک تقریبا ۹ ماه از اون خبر، گیگابایت بالاخره مشکلی که در طراحی PCB کارت گرافیک‌ها داشته رو تا حدودی حل کرده و اون مشکل مسخره کمتر دیده میشه. با بنچفا برای پوشش این خبر همراه باشید.

مشکل شکستگی کارت گرافیک‌های گیگابایت

مشکل از PCB گیگابایت شروع میشه. شرکت گیگابایت برای اینکه کارت‌هاش روی مادربردهایی که قفل بزرگی برای درگاه PCIe دارن جا بشن، PCB رو طوری طراحی می‌کنه که فاصله زیادی بین قفل درگاه PCIe و بخش اصلی کارت گرافیک هست. همونطور که می‌دونید، طی چند سال گذشته با بالا رفتن مصرف کارت‌ها و نیاز به کولرهای بهتر برای اون‌ها، فشاری که PCB باید تحمل کنه بیشتر و بیشتر شده تا جایی که PCB بیچاره وزن چند کیلو کولر رو تحمل می‌کنه.

شرکت گیگابایت مشکل شکستگی کارت گرافیک رو حل کرد، البته تا حدودی

خیلی از شرکت‌ها شروع کردن به استفاده از PCBهای مقاوم‌تر و اضافه کردن ورق و ستون‌هایی برای اینکه تحمل وزن کارت خیلی روی PCB کارت نباشه. خیلی از شرکت‌ها هم از سری ۳۰ به اینور برای کارت‌ها پایه مخصوص هم دادن و کیس‌ها هم مجهز به پایه نگهداره کارت گرافیک شدن. این وسط گیگابایت از همه کم کارتر بود؛ PCBهای چندان مقاومی استفاده نمی‌کرد، ساپورت کمی برای کارت در نظر می‌گرفت و از همه مهم‌تر، یه فاصله بزرگ بین کارت گرافیک و درگاه PCIe وجود داره، که باعث میشه وزن کارت به خوبی پخش نشه و در نهایت یه نقطه اتصال خیلی ضعیف رو شاهد باشیم.

با این اتفاقات، دیدیم که خیلی از کاربران کارت‌های گیگابایت، گزارش شکستگی PCB کارت گرافیک‌شون رو دادن. حالا نکته بدتر اینجاست که این افراد کارت‌ها رو برای گیگابایت ارسال می‌کردن، اما گیگابایت می‌گفت مشکل در واقع از کاربرانه و نه از کارت‌ها و اون‌ها تعمیر هم نمی‌کرد!

حالا انگار گیگابایت آدم شده و به گزارش Tom’s Hardware، یک ریویژن جدید از Gigabyte RTX 4090 Gaming OC عرضه کرده با نام rev1.1 که تا حدودی این مشکل رو حل کرده. گیگابایت اون فاصله‌ای که بین کارت گرافیک تا درگاه PCIe بود رو کاهش داده و به یه حد استاندارد رسونده. با توضیحاتی که جلوتر دادم، نمیشه گفت این راه حل باعث میشه تمام مشکلات گیگابایت حل بشه و ما شروع به استفاده از اون‌ها کنیم، اما قطعا باعث بالا رفتن استحکام و بهتر شدن پخش وزن این کارت گرافیک میشه.

کارت‌های سری سوپری هم که گیگابایت تولید کرده، همه با این تغییر راهی بازار شدن. حالا باید صبر کنیم و ببینیم آیا این تغییرات چقدر تاثیر داشتن. به نظر شما آیا این تغییر کافیه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×