بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060 در بازی و رندر

ممکنه عنوان این مقاله باعث تعجب خیلی از کاربرها بشه. درسته ما هم می‌دونیم که کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060 از هیچ نظر باهم قابل مقایسه نیستن؛ جز این که هردوی اون‌ها پردازنده گرافیکی هستن. دلیل اینکه تصمیم گرفتم این مقایسه رو براتون بنویسم این بود که در حال حاضر در ایران کارت گرافیک RX 580 طرفدارای زیادی داره و خیلی از کاربرها این کارت رو روی سیستمشون دارن. حتی به خرید اون فکر می‌کنن. حالا باید ببینیم این کارت قدیمی به شدت محبوب چقدر از کارت میان‌رده و البته جدید انویدیا ضعیف‌تره. تا آخر این مقایسه کارت گرافیک با بنچفا همراه باشید.

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060 در بازی و رندر

مشخصات کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060

در ادامه مشخصات کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060 رو در بخش‌های مختلف می‌بینیم.

مشخصات کلی کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060

Value for money۲۰.۵۰۴۵.۱۰
ArchitecturePolaris (2016−۲۰۱۹)Ada Lovelace
GPU code namePolaris 20AD107
Market segmentDesktopDesktop
Release date۱۸ April 2017 (6 years old)۱۸ May 2023 (less than a year old)
Launch price (MSRP)$۲۲۹$۲۹۹
Current price$۱۳۸ (۰.۶x MSRP)$۳۴۰ (۱.۱x MSRP)

مشخصات فنی کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060

Pipelines / CUDA cores۲۳۰۴۳۰۷۲
Core clock speed۱۲۵۷ MHz۱۸۳۰ MHz
Boost clock speed۱۳۴۰ MHz۲۴۶۰ MHz
Number of transistors۵,۷۰۰ million۳۵,۸۰۰ million
Manufacturing process technology۱۴ nm۵ nm
Power consumption (TDP)۱۸۵ Watt۱۱۵ Watt
Texture fill rate۱۹۳.۰۲۳۶.۲
Floating-point performance۶,۱۷۵ gflopsno data

اندازه و رابط‌ها

InterfacePCIe 3.0 x16PCIe 4.0 x8
Length۲۴۱ mm۲۴۰ mm
Width۲-slot۲-slot
Supplementary power connectors۱x 8-pin۱x 12-pin

مشخصات Memory

Memory typeGDDR5GDDR6
Maximum RAM amount۸ GB۸ GB
Memory bus width۲۵۶ Bit۱۲۸ Bit
Memory clock speed۸۰۰۰ MHz۱۷۰۰۰ MHz
Memory bandwidth۲۵۶.۰ GB/s۲۷۲.۰ GB/s

مقایسه کارت گرافیک RX580 vs RTX 4060 در ۳DMark Fire Strike Graphics

مقایسه کارت گرافیک RX580 vs RTX 4060 در 3DMark Fire Strike Graphics

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 در تست ۳DMark Fire Strike به اندازه ۱۰۲% بهتر از Radeon RX 580 عمل می‌کنه.

مقایسه کارت گرافیک RX580 vs RTX 4060 در ۳DMark Vantage Performance

مقایسه کارت گرافیک RX580 vs RTX 4060 در 3DMark Vantage Performance

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 در تست ۳DMark Vantage Performance به اندازه ۱۴۲% بهتر از Radeon RX 580 عمل می‌کنه.

مقایسه کارت گرافیک RX580 vs RTX 4060 در Passmark

مقایسه کارت گرافیک RX580 vs RTX 4060 در Passmark

GeForce RTX 4060 در Passmark 121% بهتر از Radeon RX 580 عمل می‌کنه.

میانگین فریم ریت در بازی‌های PC

Full HD۹۷ −۴۹.۵%۱۴۵ +49.5%
۱۴۴۰p۴۳ −۶۹.۸%۷۳ +69.8%
۴K۳۶ −۲۵%۴۵ +25%

رقابت RX 580 و RTX 4060 در بازی‌های محبوب:

  • وضوح ۱۰۸۰p:
  • RTX 4060 به اندازه ۴۹.۵ درصد سریع‌تر از RX 580 ظاهر میشه
    وضوح ۱۴۴۰p:
  • RTX 4060 به اندازه ۶۹.۸ درصد سریع‌تر از RX 580 ظاهر میشه
    وضوح ۴K:
  • RTX 4060 به اندازه ۲۵ درصد سریع‌تر از RX 580 ظاهر میشه
    در اینجا طیفی از تفاوت های عملکردی مشاهده شده در بین بازی‌های محبوب اومده:

در بازی Cyberpunk 2077، با وضوح ۴K و Ultra Preset، کارت گرافیک RTX 4060 به اندازه ۳۰۰٪ سریع‌تر از RX 580 عمل می‌کنه.

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060 در بازی

در ادامه می‌تونید مقایسه این دو کارت گرافیک رو توی بازی‌های مختلف ببینید و اونهارو از نظر دما و فریم ریت و موارد مختلف با هم مقایسه کنید.

بازی Elden Ring

بازی Elden Ring

همونطور که در تصویر مشاهده می‌کنید بازی Elden Ring با کارت گرافیک RTX4060 به طور میانگین ۷۸ فریم برثانیه داشته ولی RX580 در این بازی ۴۵ فریم در ثانیه رندر کرده. در ادامه مقایسه این دو کارت رو در بازی‌هایی مثل بازی Jedi Survivor و بازی Spider-Man Miles Morales و بازی Hogwarts Legacy رو مشاهده می‌کنید.

بازی Jedi Survivor

بازی Jedi Survivor

بازی Spider-Man Miles Morales

بازی Spider-Man Miles Morales

بازی Hogwarts Legacy

بازی Hogwarts Legacy

در بازی Hogwarts Legacy همانند بازی قبلی شاهد دوبرابر شدن تعداد فریم ریت بودیم. هرچند باید توجه کنید که وجود DLSS در سری ۴۰ کارت گرافیک‌‌های انویدیا تاثیر بسیار زیادی داره و با فعال کردن اون این عدد در یک سناریو یکسان بسیار بیشتر میشه. همچنین ری‌تریسینگ و تکنولوژی‌های روز هم باید در نظر گرفته بشه.

جمع‌بندی مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060

در این مقاله به مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 4060 پرداختیم. همونطور که گفتیم این دو پردازنده گرافیکی در سال‌های متفاوتی تولید شدن و نمیشه اونهارو از نظر تکنولوژی روز و معماری‌های جدید مقایسه و بررسی کرد. اما با توجه به مجبوبیت زیادی که این دو کارت گرافیک دارن تصمیم گرفتیم این مقایسه رو قرار بدیم. حالا در سناریوهای مختلف می‌تونید متوجه بشید که کارت گرافیک RTX 4060 چند درصد از RX 580 قوی‌تره.

همچنین الان که من این مقاله رو می‌نویسم، توی کارت گرافیک RX 580 در بازار سخت افزار ایران وجود نداره و هرچی هست استوکه. البته الان توی دیجی کالا دیدم که یه مدل ۹ میلیونی از این کارت هست که خب الان با ۹ میلیون میشه خیلی کارت های بهتری خرید. دست دوم این کارت الان حدود ۲ الی ۳ میلیون تومنه که میشه گفت قیمت واقعیشه. کارت گرافیک RTX 4060 هم در حال حاضر حدود ۱۸ میلیونه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۱۹ نظر

    1. سلام عباس عزیز. ما هم در خط اول این مقاله به این مورد اشاره کردیم. و همچنین گفتیم که میخوایم ببینیم ۴۰۶۰ چقدر قوی‌تره

  1. سلام
    من الان خودم ۵۸۰ دارم خریدم یک میلیون و پونصد و واقعا کارمو راه انداخته الان دوساله دارم و خودم پلمپش رو باز کردم واسه تمیز کاری و خمیر سیلیکون اما در کل هدف از صحبتم اینه که با دو میلیون تومن بهترین کارت گرافیک قابل خریده به شرطی که ریسک اینو بپزیریم که امکان داره بعد یه مدت بسوزه!
    خلاصه که اگه دو میلیون داری بخری ضرر نمیکنی

  2. من خودم Rx 580 دارم و واقعا راضیم ولی تنها مشکلش اینه که زیاد داغ میکنه ولی این مشکل با باز گذاشتن در کیس درست میشه
    بازی بتلفیلد هاردلاین با در بسته کیس به دمای ۸۲ میرسید ولی با باز کردن در کیس از ۶۲ بالاتر نرفت

  3. مقایسه خیلی خوبی بود… درسته که ۵۸۰ تو مقایسه کمتره ولی شرکت سازنده اینو برای ماین ساخته نه گیم… بنظرم اگه کسی میخواد ۱۸ میلیون خرج ۴۰۶۰ بکنه بهتره همون ۵۸۰ رو بگیره بقیه اش رو خرج سی پی یو مادربرد بکنه… مرسی بابت متن جالب مقایسه کارتهای گرافیک

  4. حداقل تصویر و نام نویسنده مقاله رو اول ذکر کنید تا حداقل با توجه به جنسیت طرف بدونیم با چه سطح مقاله ای طرفیم :)))

  5. ولی خدایی فک میکردم اختلاف بیشتر از اینا باشه و این در صورتیه که هنوز RX 580 برای بازی کردن خیلی از گیم ها با کیفیت خوب جوابه و کلا اختلاف حدود ۳۰ فریم اونقدرها نیست که اینقدر قیمت این دو تا کارت فرق داشته باشه.

  6. به نظرم تو مقایسه مثل سایتهای دیگه قدرت قارن برحسب قیمت هم میذاشتین خوب بود که در این صورت rx580برنده میشد به نظر شما یکی که این گرافیک ۲_۳تومنی رو داری و همون بازی هارو میاره میصرفه به خاطر ۲برابر شدن فریم ریت بعضی بازی ها ۹برابر پول بیشتر بده؟

  7. جالب اینجاست در رندر خیر ریتریس RX580 در رندر بیتریت رنگ ها و جلوه های نوری و بافت بهتر عمل می کنه و کیفیت به شدت بالاتره و در رندر ریتریس ۴۰۶۰ به دلیل هاردوار ریتریس کیفیت نوری بهتری می ده اما همچنان مشکل وضوح کم بافتا و رنگ کم رو داره. اگر ۴۰۶۰ بخواد در غیر ریتریس کیفیت rx580 رو بده اختلاف فریم خیلی کمتر می شه و این با مادینگ ئ تغییر درایور ممکنه. خوبی ۵۸۰ اینه FSR3 ساپورته حتی با ماد DLSS FG می تونه فریم مجازی هم بسازه در حالت AI بالانس فریم ریت هر دو کارت حدود ۳ برابر مس شه ینی کارت ۵۸۰ هنوز برای اجرای سنگین ترین بازیا عالیه. اما ۴۰۶۰ با DLSS 3 و ۳.۵ تصاویر شارپ تری می ده. و افکت گوستینگ در FG کمتره. البته در FPS های بالا افکت گوستینگ خیلی کم دیده می شه مگر ظرف بخواد فورکی پلی بده که دیده بشه. ایکاش بجز FPS به کیفیت رندر هم توجه می کردید متاسفانه مقاله اصلا تخصصی نیست. کسایی که می ترسن کارت ۵۸۰ ماین شده باشه و خراب بشه اولن بگم ماین اصولی استرس شکش به شدت کمه و برای کارت فرقی نداره چیکار می کنه مهم اینه به کارت استراحت بدن هی. مثلا هر ۲ ساعت یک ربع استراحت. اما کسایی که گیم می زنن طولانی مدت یک سره بازی می کنن معمولا ۴ ساخت مخصوصا اگر کارت گیمنت وگیمر حرفه ای باشه چون به هرحال فقط استرس شوک و استفاده پشت هم بده. مشکل بعدی گیمرا کارتو اورکلاک می کنن که مکس TDP بالا می ره و بدتره. حالا اگر می ترسید کارتتون خراب بشه ۵۹۰ بگیرید مدل سه فن XFX کعب خیلی کم استفاده اند اکثرا و کسی ماین نکرده باهاشون چون برای ماین اصلا بت سرفه نیست و کارت گیمینگه هم قیمتش بالاست عم مصرف برق کسی برای ماین نمی خره. جدا ازینا ۵۹۰ خودش در FSR فریم جنریشن داره ولی ۵۸۰ نداره. امل بازیای کمی کلا FSR3 هستن و به هرحال شاس بازم لازم شه ماد DLSS FG بریزید که فرق خاصی ندارن. درباره ماد بگم که این ماد رو همه کارتا می یاد و اگر کارت سری ۲۰ ئ ۳۰ باشه هم خود رزولوشن آپ اسکیلینگ اگر بازی DLSS 3.5 ساپورت باشه ری ریکانسترکشن با DLSS هست و فقط FG با FSR که ینی سری ۲۰ مثل ۲۰۶۰ توش عالی ان مخصوصا در مد اوردرایو سی پی ۲۰۷۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×