بررسیپردازنده

بررسی AMD Ryzen 5 8600G: حوصله‌مون سر رفت! [تماشا کنید]

امروز می‌خوایم APU جدید AMD یعنی Ryzen 5 8600G رو بررسی کنیم که واقعا پردازنده خاصیه. انقدر خاص که به سختی میشه اونو به کسی پیشنهاد داد! حالا وقتی بررسی رو تا آخر مطالعه کنید می‌فهمید چرا. با بنچفا برای بررسی Ryzen 5 8600G همراه باشید.

بررسی AMD Ryzen 5 8600G: حوصله‌مون سر رفت!

ویدئو بررسی پردازنده ۸۶۰۰G و Ryzen 8700G

از اینکه با دیدن این ویدئو در یوتوب از ما حمایت می‌کنید ازتون ممنونیم 😎

مشخصات پردازنده Ryzen 5 8600G

پردازنده‌های سری G شرکت AMD در واقع APUهایی هستن که برای لپتاپ‌ها و باقی دستگاه‌های پرتابل تولید می‌کنه. پردازنده‌های سری ۸۰۰۰G از معماری Zen4 بهره می‌برن، همون معماری که پردازنده‌ه‌های سری ۷۰۰۰ این شرکت دارن، منتها با یک سری تغییرات که باعث کوچک شدن اون‌ها شده.

Ryzen 3 8300GRyzen 5 8500GRyzen 5 8600GRyzen 7 8700Gمشخصات
Zen 4 + Zen 4cZen 4 + Zen 4cZen 4Zen 4معماری
AM5AM5AM5AM5پلتفرم
۴ هسته (۱+۳)
۸ ترد
۶ هسته
(۲+۴)
۱۲ ترد
۶ هسته
۱۲ ترد
۸ هسته
۱۶ ترد
تعداد هسته/ترد
۴.۰ / ۴.۹
(۳.۲ / ۳.۶ هسته‌های Zen 4c)
۴.۱ / ۵.۰
(۳.۲ / ۳.۷ هسته‌های Zen 4c)
۴.۳ / ۵.۰۴.۲ / ۵.۱فرکانس پایه و بوست
۸ MB۱۶ MB۱۶ MB۱۶ MBمیزان کش L3
۱۶ TOP۱۶ TOPقدرت هوش مصنوعی
۱۴ لین PCIe 4۱۴ لین PCIe 4۲۰ لین PCIe 4۲۰ لین PCIe 4مسیرهای PCIe
Radeon 740M Radeon 740MRadeon 760MRadeon 780Mپردازنده گرافیکی یکپارچه
غیر قابل فروش$۱۷۹$۲۲۹$۳۲۹قیمت عرضه

درباره مشخصات عجیب ۸۵۰۰G و ۸۳۰۰G بعدا که عرضه شدن بیشتر صحبت می‌کنیم. فعلا فقط در این حد بدونید که این پردازنده‌های هم مثل پردازنده‌های اینتل معماری هیبرید دارن.

مشخصات پردازنده Ryzen 5 8600G شباهت زیادی به پردازنده Ryzen 7 8700G داره، که در «بررسی پردازنده AMD Ryzen 7 8700G» بیشتر بهش پرداختیم. یک سری نکته خیلی مهم دیگه هم درباره رفتار این پردازنده‌ها وجود داره که در اون بررسی کامل درباره اون‌ها توضیح داده شده.

Credit: WCCFtech

مهم‌ترین چیزی که باید بدونید اینه که نباید از گرافیک یکپارچه این پردازنده انتظار یک پردازنده گرافیکی قدرتمند رو داشته باشید. علاوه بر محدودیت‌های گرمایی و مصرفی، یکی از محدودیت‌ها در حافظه و استفاده از اونه. کارت گرافیک‌ها حافظه‌های VRAM مجزای خودشون رو دارن که هم سریع‌تره و هم نزدیک‌تره و تاخیر پایینی در بازیابی اطلاعات داره. پردازنده گرافیکی یکپارچه با پردازنده به حافظه رم سیستم متکیه، یعنی بخشی از رم رو اشغال می‌کنه و از اون به عنوان حافظه VRAM استفاده می‌کنه.

حالا مشکل این اتفاق چیه؟ سرعت حافظه رم در مقایسه با VRAM خیلی پایین‌تره. همچنین برای ارتباط با رم باید با مموری کنترلر و مادربرد در ارتباط باشه، که سرعت ارتباط رو خیلی پایین میاره. حافظه رم کلا خارج از پکیج پردازنده‌ست، به خاطر همین به هیچ وجه همون میزان عملکرد رو نمی‌تونه به نمایش بذاره. به خاطر همین موضوع رم انتخاب هم می‌تونه روی عملکرد تاثیر زیادی بذاره، که در بنچمارک‌ها بیشتر بهش می‌رسیم.

بنچمارک عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G

برای بنچمارک عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G از بنچمارک‌های رسانه Gamers Nexus استفاده کردیم. این بررسی دو هدف داره؛ اول بنچمارک با استفاده از گرافیک یکپارچه این پردازنده‌ها، دوم بنچمارک با استفاده از یه کارت گرافیک مجزا.

در این بنچمارک‌ها بیشتر تمرکزمون روی عملکرد گیمینگه، اما چند بنچمارک از عملیات کاری هم داریم.

عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در بازی F1 23

با بازی F1 23 شروع می‌کنیم که بازی خیلی بهینه‌ایه. اینجا پردازنده Ryzen 5 8600G تونسته با استفاده از رم DDR5 6400 تونسته ۴۵ فریم بر ثانیه به طور میانگین در رزولوشن ۱۰۸۰p به نمایش بذاره. با استفاده از رم کندتر، همونطور که در نتایج ۸۷۰۰G می‌بینید، شاهد افت عملکرد خیلی زیادی خواهیم بود.

عملکرد این پردازنده و گرافیک یکپارچه اون همونطور که مشخصه قابل قبول نیست، منتها اگه بخوایم به دید یه پردازنده معمولی بهش نگاه کنیم. اگه در نظر بگیرید که همه کارها داره توسط یک چیپ انجام میشه و در هیچ مرحله‌ای کارت گرافیک حضور نداره، نتیجه چندان بدی نیست، هرچند خوب هم نیست.

در رزولوشن ۱۴۴۰p اوضاع بدتر هم میشه، منتها خب دور از انتظار نیست. برای یک APU این نتایج امری عادی محسوب میشه. وقتی به این امر می‌رسید که نتیجه دو APU جدید AMD رو با نتایج گرافیک یکپارچه ۷۷۰۰X مقایسه کنید، تازه اون باز بهتر از گرافیک‌های یکپارچه اینتله!

در هر حال، در هر دو حالت و هر دو رزولوشن توسط پردازنده گرافیکی محدود شدیم. هسته‌های پردازشی Ryzen 5 8600G به حدی قدرتمند هست که اگه در آینده کارت گرافیکی مثل RTX 4070 یا حتی RTX 4080 با اون استفاده کنید، تا حد زیادی از پس اون‌ها بربیاد.

در هر حال، خرید یک کارت گرافیک و پردازنده مجزا از هم انتخاب بهتریه. i3 12100 و RX 6600 همونطور که می‌بینید تونستن با قیمت تقریبا یکسان، عملکرد خیلی بهتری به نمایش بذارن. هر چند در کارهای پردازنده محور ورق به نفع Ryzen 5 8600G برمی‌گرده، اما اگه صرفا دنبال بازی هستید، می‌تونه آپشن بهتری باشه.

عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در بازی Starfield

بررسی Ryzen 5 8600G

استارفیلد فقط در رزولوشن ۱۰۸۰p تست شده و همونطور که می‌بینید، Ryzen 5 8600G تونسته تنها ۲۶ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره. با استفاده از FSR شما قطعا می‌تونید به فریم ریت بالاتری برسید، اما در هر حال در این عنوان شاهد عملکرد خیلی جالبی نیستیم.

در استفاده از RTX 4090 هم احتمالا عملکردی شبیه به Ryzen 7 8700G رو خواهیم دید، چون همونطور که می‌بینید، این بازی خیلی گرافیک محوره و حتی با پردازنده قوی‌تر Ryzen 5 7600X هم همون میزان عملکرد رو ارائه داده.

عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در بازی Rainbow Six: Siege

بررسی Ryzen 5 8600G

رزولوشن ۱۴۴۰p همچنان رزولوشن سنگینی برای گرافیک یکپارچه با پردازنده‌ست. اینجا پردازنده Ryzen 5 8600G با رم ۶۴۰۰، تونسته تنها ۴۳ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره.

بررسی Ryzen 5 8600G

رزولوشن ۱۰۸۰p خیلی بهتره برای این پردازنده‌ها. اینجا Ryzen 5 8600G با همون رم ۶۴۰۰، تونسته ۷۰ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، که میشه گفت قابل قبوله. این نتایج با تنظیمات Very High اعلام شده، که با تنظیمات دیگه قطعا اوضاع بهتر میشه.

عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در بازی Baldur’s Gate 3

بررسی Ryzen 5 8600G

بازی Baldur’s Gate 3 هم با توجه به میزان المان‌هایی که داره، سنگینه. در رزولوشن ۱۴۴۰p پردازنده Ryzen 5 8600G تونسته تنها ۱۷ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، که دوباره بیشتر توسط پردازنده گرافیکی محدود بوده.

بررسی Ryzen 5 8600G

در رزولوشن ۱۰۸۰p اوضاع بهتر میشه، اما باز هم قابل قبول نیست. Ryzen 5 8600G تونسته ۲۵ فریم بر ثانیه ارائه بده، که حالا با توجه به تنظیمات شما و موقعیت شما در بازار می‌تونه بالا و پایین بره. به هر حال، تجربه جالبی نیست.


عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در فشرده سازی و استخراج داده

عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در فشرده سازی و استخراج داده

اینجاست که تفاوت Ryzen 8600G با باقی پردازنده‌ها مشخص میشه. این پردازنده در حدود پردازنده‌های قدرتمندی مثل ۱۲۶۰۰K و ۵۸۰۰X ظاهر شده، ۱۲۱۰۰ هم نیازی به اشاره نیست. درسته که Ryzen 5 8600G و Ryzen 7 8700G قدرتمندترین پردازنده‌های لیست نیستن، اما نسبت به امکاناتی که داره، عملکرد خوبی رو به نمایش می‌ذارن.

عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در فشرده سازی و استخراج داده

در استخراج داده همیشه پردازنده‌های AMD بهتر از اینتل بودن، اینجا هم دوباره این برتری دیده میشه.

عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در Blender

عملکرد پردازنده Ryzen 5 8600G در Blender

برای تست رندر، گیمرز نکسوس به جای استفاده از تست استاندارد بلندر بنچمارک، لوگوی خودشون رو توسط این اپلیکیشن رندر می‌گیره و رندرشون بیشتر پردازنده محوره. پردازنده Ryzen 5 860G این رندر رو در حدود ۲۰ دقیقه به پایان رسونده، ۳۰% سریع‌تر از i5 12400 و ۲۱% کندتر از ۱۲۶۰۰K. این نتیجه بدی با توجه به قیمت این پردازنده و جایگاهش نیست. قیمت امروز پردازنده ۱۲۶۰۰K حدود ۲۵۰ دلاره، البته شما می‌تونید ۱۲۶۰۰KF رو با قیمت ۲۲۰ دلار تهیه کنید، که ۱۰ دلار ارزون‌تر از Ryzen 5 8600G‍ه.

میزان مصرف برق پردازنده Ryzen 5 8600G

میزان مصرف برق پردازنده Ryzen 5 8600G

پردازنده Ryzen 5 8600G توان مصرفی ۶۲ وات داره، که از TDP اعلام شده اون کمتره. هنگامی که از گرافیک یکپارچه اون استفاده می‌کنید هم مصرف اون تغییر خاصی نمی‌کنه، چون تقریبا هیچ زمانی پردازنده و گرافیک هر دو به ۱۰۰% مصرف نمی‌رسن و روی هر دو واحد تقسیم میشه.

با این میزان مصرف، اگه شما در آینده بخواید یه کارت گرافیک RTX 4070 هم به سیستم‌تون اضافه کنید، یه پاور ۵۰۰ واتی کافیه.


کلام آخر: آیا پردازنده Ryzen 5 8600G ارزش خرید داره؟

این پردازنده می‌تونه برای دو دسته افراد انتخاب خوبی باشه؛ دسته اول کسانی که می‌خوان طی چند وقت سیستم گیمینگ تهیه کنن، دسته دوم کسایی که بازی‌های سنگین اجرا نمی‌کنن.

دسته دوم که مشخصه؛ شما کارهای زیادی با سیستم‌ ندارید که نداشتن کارت گرافیک مجزا محدودتون کنه، بازی‌تون هم در حد چند بازی آنلاین مثل League of Legends و Dota 2 و Counter Strike 2 هستن. اون موقع این پردازنده قطعا می‌تونه بهترین انتخاب براتون باشه چون هم هزینه سیستم‌تون رو پایین میاره هم در انجام خیلی از کارها خیلی سریع‌تر ظاهر میشه.

و اما دسته اول. در ادامه بررسی Ryzen 5 8600G باید بگم اگه قصدتون اینه که الان یه سیستم داشته باشید که درست کار می‌کنه و بتونه خیلی از بازی‌ها رو هم اجرا کنه، بعدا هم سر فرصت یه کارت گرافیک مجزای خوب روی سیستم بندازید، اون موقع قطعا خرید این پردازنده نسبت به یک سری مدل‌های دیگه انتخاب بهتریه. البته این مورد با توجه به انتخاب‌های دیگه‌تون تو همون رنج بودجه می‌تونه تغییر کنه.

همونطور که پیش‌تر گفتم، نکته مهم درباره این APUها، اینه که اون‌ها میزانی از حافظه رم سیستم‌تون رو برای استفاده به عنوان حافظه گرافیکی اشغال می‌کنن. مشکل اینجاست که این کار باعث میشه هم میزان رمی که در دسترس پردازنده‌ست کم بشه، و هم سرعت رم روی عملکرد پردازنده گرافیکی تاثیر بذاره. اگه قصد خرید این پردازنده‌ها رو دارید، حتما به فکر خرید رم پرسرعت هم باشید.

در هر حال، قیمتی که AMD برای دو پردازنده Ryzen 5 8600G و Ryzen 7 8700G اعلام کرده منطقی نیست و خیلی بالاست. با شناختی که از AMD داریم، قطعا طی یکی دو ماه آینده قیمت این دو قطعه رو پایین میاره. فعلا باید صبر کنیم ببینید زمان چه تغییری در بازار ایجاد می‌کنه. راستی در جعبه این دو پردازنده کولر Wraith Spire رو هم قرار میده و نیاز به کولر مجزا هم ندارید.


در این مطلب به بررسی Ryzen 5 8600G پرداختیم. خیلی ممنون که با ما همراه بودید. شما می‌تونید از طریق لینک زیر، ویدیویی که برای پردازنده‌های سری ۸۰۰۰G آماده کردیم رو تماشا کنید. خوشحال میشیم ما رو در شبکه‌های اجتماعی هم دنبال کنید.


محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×