محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کوالکام ادعا کرد که پردازنده‌ Snapdragon X Elite بیش از ۵۰ درصد سریع‌تر از سریع‌ترین پردازنده‌ Core Ultra اینتل هستند.

کوالکام ادعا می‌کنه که پردازنده‌ Snapdragon X Elite بیش از ۵۰ درصد سریع‌تر از سریع‌ترین چیپ‌های اولترای اینتل هستن. کوالکام در همین راستا تست‌های بیشتری از عملکرد پردازنده‌ کامپیوتر Snapdragon X Elite به اشتراک گذاشته که با استناد به این تصاویر، این پردازنده‌ها بیش از ۵۰ درصد سریع‌تر از سریع‌ترین تراشه‌های Core Ultra اینتل در تست‌های بنچمارک Geekbench 6 هستن. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

عملکرد پردازنده Snapdragon X Elite 

آخرین نتایج عملکرد توسط Qualcomm با رسانه PCWorld به اشتراک گذاشته شد. در این بنچمارک‌ها پردازنده‌ جدید Snapdragon X Elite که از معماری هسته Oryon پشتیبانی می‌کنن، در برابر پردازنده‌های «Meteor Lake» قرار گرفتن. 

پیش از این، کوالکام بنچمارک‌های دیگه‌ای رو به اشتراک گذاشته بود که در اون تراشه‌های X Elite رو با تراشه های Raptor Lake اینتل، AMD Phoenix و تراشه‌های M2 اپل مقایسه می‌کرد، اما اکنون تراشه‌های جدید خودش رو با جدیدترین پردازنده‌های رقبا مقایسه کرده.

بنچمارک شامل مقایسه تراشه ۱۲ هسته‌ای Qualcomm Snapdragon X Elite در مقابل لپ تاپ ASUS Zenbook 14 OLED که دارای پردازنده Intel Core Ultra 7 155H و لپ‌تاپ ASUS ROG Zephyrus M16 با پردازنده Intel Core Ultra 9 185H بوده. برای این بنچمارک، کوالکام از مجموعه تست‌های بسیار محبوب Geekbench 6.2 استفاده کرده. کوالکام همچنین قبلاً عملکرد هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی رو در برابر تراشه‌های Core Ultra اینتل به نمایش گذاشته بود، اما اکنون اونها در حال مقایسه دستاوردهای تک و چند رشته‌ای نسبت به این قطعات هستن. 

مقایسه پردازنده‌ Snapdragon X Elite کوالکام با Core Ultra اینتل

اول از همه، از مقایسه تک هسته‌ای شروع می‌کنیم که در اون CPU Snapdragon X Elite تا ۵۱ درصد عملکرد سریع‌تر در تمام توان (~ ۱۵ وات در مقابل ۳۰ وات) و ۶۵ درصد قدرت کمتر با همان عملکرد در برابر Core Ultra 9 185H ارائه می‌کنه. همچنین تا ۵۴ درصد در قدرت کامل (~ ۱۲ وات در مقابل ۲۰ وات) و همان عملکرد ۶۵ درصد کمتر با عملکرد مشابه Core Ultra 7 155H ارائه شده.

بنچمارک‌های چند رشته‌ای برتری ۴۱ درصدی نسبت به Core Ultra 9 185H (با مصرف ۴۰ وات در مقابل ۸۰ وات) و ۵۲ درصد نسبت به Core Ultra 7 155H (با مصرف ۴۰ وات در مقابل ۶۰ وات) عملکرد از خودشون نشون دادن. در مقایسه با رقبا در بخش GPU هم داستان مشابهی رو نشون دادن، با۳۶٪ عملکرد بهتر در iGPU و در ISO ( با مصرف ۳۰ وات در مقابل ۴۵ وات) و ۵۰٪ قدرت کمتر در مقایسه با رقیب خود پردازنده‌های جدید کوالکام. 

  • Snapdragon X Elite در مقابل Core Ultra 9 185H در عملکرد تک رشته به اندازه ۵۱ درصد عملکرد بهتر با ۶۵ درصد توان کمتر 
  • Snapdragon X Elite در مقابل Core Ultra 7 155H در عملکرد تک رشته به اندازه ۵۴ درصد عملکرد بهتر با ۶۵ درصد مصرف کمتر
  • Snapdragon X Elite در مقابل Core Ultra 9 185H در عملکرد چندرشته‌ای به اندازه ۴۱ درصد عملکرد بهتر با ۵۸ درصد توان کمتر
  • Snapdragon X Elite در مقابل Core Ultra 7 155H در عملکرد چند رشته‌ای به اندازه ۵۲ درصد عملکرد بهتر با ۶۰ درصد مصرف کمتر

 GPU این پردازنده با استفاده از بنچمارک ۳DMark Wildlife Extreme در ویندوز ۱۱ مورد آزمایش قرار گرفت و در اینجا، می‌تونید AMD Ryzen 9 7940HS رو در پشت Intel Core Ultra 7 155H مشاهده کنید. معماری RDNA 3 iGPU به خوبی برای بازی‌ها بهینه‌سازی شده. همچنین باید اشاره کنم که CPU Snapdragon X Elite باید در شرایط واقعی تست بشه تا ببینیم چه عملکرد از خودش نشون میده اغلب اوقات تست‌های نرم افزاری از جمله گیک بنچ می‌تونن تفاوت زیادی با کاربری افراد مختلف داشته باشن.

عملکرد پردازنده Snapdragon X Elite 

پردازنده اسنپ دراگون X Elite در مقابل Core Ultra 7 155H (در بخش GPU): به اندازه ۳۶ درصد عملکرد بهتر با مصرف کمتر

کوالکام اعلام کرده که پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت مانند هر دستگاه ویندوزی دیگه از بازی‌ها پشتیبانی می‌کنه و همچنین اونها در تلاش هستن تا تجربه گیمینگ روون و خوبی در اختیار کابران قرار بدن. اخیراً شاهد نسخه‌ای نمایشی از پردازنده‌های X Elite بودیم که داشت بازی Baldur’s Gate 3 رو با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه (۱۰۸۰p) اجرا می‌کرد که با عملکرد Ryzen 9 7940HS مطابقت داشت، اگرچه ما از جزئیات این تست و تتنظیمات گرافیکی اون خبر نداریم.

اولین تراشه‌ها در حال حاضر در سیستم‌های OEM قرار گرفتن. در آخر نیز باید اشاره کنیم هرچند این بنچمارک‌ها توسط خود کوالکام منتشر شدن و کاملا رسمی هستن اما باز هم باید منتظر بررسی‌های مستقل از اولین کامپیوترهای دارای پردازنده Snapdragon X Elite باشیم که انتظار میره در نیمه دوم امسال عرضه بشن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×