بررسیپردازنده

بررسی پردازنده Core i7-12700K اینتل با رم DDR4 + بنچمارک بازی و نرم افزار

امروز می‌خوایم به بررسی پردازنده Core i7-12700K اینتل بپردازیم. این پردازنده در زمان عرضه پردازنده‌ای با عملکرد بسیار خوب بود. حالا پس از گذشت دو نسل باز هم می‌تونه انتخاب خوبی برای ستاپ شما باشه. اگه قصد خرید پردازنده Core i7-12700K رو دارید تا انتهای بررسی پردازنده، با بنچفا همراه باشید.

بنچفا در این بررسی چه کاری انجام داده؟

در این مقاله، ما از دیتای رسانه‌های معتبر خارجی استفاده کردیم. ما در این مقاله دو هدف داریم؛ اول اینکه شما بتونید این دیتا رو به زبان فارسی مطالعه کنید، و دوم اینکه سعی کردیم اصطلاحات سخت افزاری و تخصصی که این سایت‌ها استفاده میکنن رو براتون با زبان ساده‌تری توضیح بدیم، اینجوری شما می‌تونید درک بهتری از مطالب داشته باشید

تمام مقالات ما با در نظر داشتن این دو هدف منتشر میشن. خوشحال میشیم که نظرتون درمورد این مقاله رو با ما در کامنت‌ها به اشتراک بذارید.

پردازنده Core i7 12700K اینتل: گزینه‌ای بهتر از پرچمدار

ما در مقاله‌ی «بررسی پردازنده ۱۲۹۰۰K» پردازنده ۱۲۹۰۰K رو بررسی کردیم و دیدیم که این پردازنده قدرت فوق‌العاده‌ای داره و پرچمداران AMD رو به راحتی شکست میده، و عملکرد خیلی بهتری نسبت به نسل‌های قبل خودش داره. حالا، نوبت به بررسی برادر کوچک‌تر اون رسیده.

نسل ۱۲ اینتل، جواب این شرکت به موفقیت‌های AMD با استفاده از چیپلت بود. اینتل به جای اینکه سراغ استفاده از چیپلت‌ها بره تا به تعداد هسته‌های بالا برسه، از معماری هیبرید هسته‌ها استفاده کرد. در این معماری، پردازنده از تعدادی هسته P core که سرعت بالایی دارن و تعدادی هسته E core که سرعت پایین‌تری دارن، و هر ۴ هسته E core به اندازه یک هسته P core روی پردازنده جا می‌گیره.

این کار به اینتل اجازه میده با استفاده از هسته‌های کم مصرف تر از هسته‌های اصلی، تعداد هسته‌ها رو بالا ببره. این کار باعث شد چیپ پردازنده‌ به صورت فیزیکی بزرگ‌تر شه. این پردازنده‌ها بر پایه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل تولید تولید شدن، و از سوکت LGA 1700 استفاده می‌کنن، که فرم مستطیلی داره، و تمام مزایا و مشکلاتی که به همراه داشت.

پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل، از رم DDR4-3200 و رم DDR5-4800 ساپورت می‌کنن، و ۲۰ خط PCIe 5.0 دارن، ۴ خط برای SSD و ۱۶ خط برای کارت گرافیک. این تفاوت باعث میشه شما بتونید هزینه کلی سیستمتون رو کاهش بدید اما در عوض، استفاده از رم DDR4 سرعت سیستم رو پایین میاره.

در بررسی ۱۲۹۰۰K دیدیم که استفاده از رم DDR5، در اکثر اوقات تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کنه، پس در این بررسی، فقط نتایج رم DDR4 رو بررسی می‌کنیم، چون تفاوت‌ها در نسل ۱۲ به اندازه نسل ۱۳ زیاد نیست.

۱۲۷۰۰K پردازنده ۴۵۰ دلاری اینتله، و این قیمت اونو بین ۱۲۹۰۰K با قیمت ۶۵۰ دلار و ۱۲۶۰۰K با قیمت ۳۲۰ دلار قرار میده. این پردازنده مجبوعا ۱۲ هسته داره، ۸ هسته P core با سرعت پایه ۳.۶ گیگاهرتز، و ۴ هسته E core با سرعت پایه ۲.۷ گیگاهرتز، که P coreها به سرعت ۵ گیگاهرتز و E coreها به سرعت ۳.۸ گیگاهرتز بوست میشن. ۱۲۷۰۰K درواقع همون ۱۲۹۰۰K‍ه، با یک بلوک E core کمتر (هر بلوک E core، شامل ۴ هسته‌ست). کش L3 اون هم از ۳۰ مگابایت به ۲۵ مگابایت کاهش پیدا کرده.

بنچمارک‌‌های نرم افزاری در بررسی پردازنده Core i7-12700K

پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل همونطور که گفتیم از هر دو رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنن. در نسل ۱۳ استفاده از رم DDR5 باعث میشه عملکرد پیشرفت چشمگیری داشته باشه، اما درنسل ۱۲ اینطور نبود و به جز در برخی مواقع، عملکرد یکسانه. به همین خاطر، بنچمارک‌های ۱۲۷۰۰K تنها با استفاده از رم DDR4 انجام شده. پردازنده استفاده شده ۱۲۷۰۰KF‍ه، که هیچ تفاوتی با ۱۲۷۰۰K نداره و تنها کمی ارزون‌تره، و گرافیک آنبرد هم نداره. با استفاده از رم DDR5 روی نسل ۱۲ شما کمی از قدرت سیستم رو فدای کم کردن هزینه کلی سیستم می‌کنید. در این تست‌ها، از ویندوز ۱۱ استفاده شده؛ ویندوز ۱۱ با امکاناتی برای بهره بردن از طراحی هیبرید پردازنده‌های نسل ۱۲ عرضه شد و هم پردازنده‌های اینتل و هم AMD، عملکرد بهتری با استفاده از این سیستم عامل نسبت به ویندوز ۱۰ دارن. پردازنده ۱۲۷۰۰K رقیب مستقیم ۵۸۰۰X شرکت AMD‍ه، که اون هم ۴۵۰ دلار قیمت داره، اما ۴ هسته E core رقیب اینتلی رو نداره. کارت گرافیک مورد استفاده هم، Radeon RX 6900XT‍ه. بریم سراغ بنچمارک‌ها.


اپلیکیشن‌های بنچمارک پردازنده Core i7-12700K


Cinebench R23 Multi-Core

اپلیکیشن‌های بنچمارک پردازنده Core i7-12700K

مثل همیشه، با Cinebench R23 شروع می‌کنیم. در این برنامه ۱۲۷۰۰KF عملکرد خیلی خوبی نسبت به رقبا نشون داده و تونسته پردازنده هم‌رده ۵۸۰۰X رو با برتری ۴۸ درصدی شکست داده! این پردازنده حتی از پردازنده ۱۲ هسته‌ای AMD یعنی ۵۹۰۰X هم ۱۱% عملکرد بهتری داشته، که البته باید تست‌های بیشتری رو ببینیم تا این برتری اثبات بشه. در مقایسه با رده بالای این نسل یعنی ۱۲۹۰۰K، این پردازنده ۱۷% کندتره، که به خاطر ۴ هسته E core کمتر و فرکانس پایین‌تره، اما همچنین ۳۰% از ۱۲۹۰۰K ارزون‌تره! این باعث میشه این پردازنده از رده بالاترش باشه.

در مقایسه با نسل قبل هم ۱۲۷۰۰K حدود ۵۴% از هم‌رده نسل قبلش قدرتمندتر بوده، که پیشرفت خیلی خوبی برای تنها یک نسله.


Cinebench R23 Single-Core

اپلیکیشن‌های بنچمارک پردازنده Core i7-12700K

در تست تک هسته ای Cinebench هم با ۱۲۹۰۰K دیدیم که این نسل از پردازنده‌های اینتل بهترین عملکرد تک هسته ای رو دارن، و اینجا هم می‌بینیم که ۱۲۷۰۰KF با تنها کمی امتیاز کمتر، عقب‌تر از اون ایستاده. با توجه به اینکه این دو پردازنده خیلی شبیه به همن و تفاوت‌های زیادی بینشون نیست، این امتیاز منطقیه.

در مقایسه با نسل قبل، ۱۲۷۰۰K تونسته ۲۱% بهتر از ۱۱۷۰۰K باشه، که با ۵۹۰۰X برابر بوده.


Compress: 7-Zip File Manager

اپلیکیشن‌های بنچمارک پردازنده Core i7-12700K

در تست‌های اپلیکیشن ۷-Zip هسته‌های E core به خوبی استفاده نمیشن، و همونطور که می‌بینید در تست فشرده سازی پردازنده ۱۲۹۰۰K و ۱۲۷۰۰K هر دو با ۵۸۰۰X برابرن، که اگه E core ها رو حساب نکنیم، همگی ۸ هسته دارن. تنها ۵۹۰۰X اینجا عملکرد خیلی بهتری ارائه داده، اونم به لطف ۴ هسته بیشتره.

با تمام این تفاسیر، همچنان پیشرفت اینتل نسبت به نسل قبلش خوبه، اما مثل تست‌های قبلی تغییر خیلی بزرگی نیست. ۱۲۷۰۰K از همرده نسل قبل خودش ۷% و از پرچمدار نسل قبل یعنی ۱۱۹۰۰K، حدود ۲% سریع‌تر بوده، پردازنده‌ای که از ۱۰۹۰۰K هم ضعیف‌تر بود.


Decompress: 7-Zip File Manager

اپلیکیشن‌های بنچمارک پردازنده Core i7-12700K

در تست استخراج ۷-Zip هم همین اتفاق تکرار شده. این‌بار ۱۲۹۰۰K تونسته با استفاده از E core ها عملکرد بهتری رو ثبت کنه، اما این اتفاق برای ۱۲۷۰۰K نیفتاده و این پردازنده همچنان با ۵۸۰۰X برابره.

در مقایسه با نسل قبل، ۱۲۷۰۰K حدود ۱۷% سریع‌تر از ۱۱۹۰۰K و ۲۱% سریع‌تر از ۱۱۷۰۰K بوده.


Adobe Premiere Pro 2021

اپلیکیشن‌های بنچمارک پردازنده Core i7-12700K

تست اپلیکیشن‌های آدوبی خیلی مهمن، مخصوصا برای این کلاس پردازنده. در تست Premiere Pro، می‌بینیم که ۱۲۷۰۰KF عملکرد فوق‌العاده‌ای ثبت کرده و حتی از ۱۲۹۰۰K هم ۱۰% بهتر بوده! این ممکنه یه اشتباه از دادن کار به E core ها به جای P core ها روی ۱۲۹۰۰K باشه، و باید بیشتر تست بشن تا ببینیم نتایج چطور میشه.

در مقایسه با پردازنده‌های دیگه، ۱۲۷۰۰K حدود ۳۳% قدرتمندتر از ۵۸۰۰X بوده! این یکی دیگه احتمالا مشکل سخت افزاری نیست و ۴ هسته Core به تنهایی دارن این تفاوت رو ایجاد می‌کنن. ۱۱۷۰۰K هم ۲۵% امتیاز کمتری گرفته.


Adobe Photoshop 2022

اپلیکیشن‌های بنچمارک پردازنده Core i7-12700K

در After Effects، دیگه مشکلات E core دیده نمیشه و این بار ۱۲۹۰۰K در اول لیسته. AMD اینجا کمی از آبروی از دست رفته رو برمی‌گردونه، و این‌بار تفاوت ۱۲۷۰۰K با ۵۸۰۰X و ۵۹۰۰X به تنها ۷% رسیده. برای پردازنده‌های هم‌رده (که البته ۵۹۰۰X گرونتره) این آمار کمی ناامیدکننده‌ست.

در مقایسه با نسل قبل، ۱۲۷۰۰K حدود ۱۵% نسبت به ۱۱۷۰۰K و ۸% نسبت به ۱۱۹۰۰K پرچمدار پیشرفت داشته.


Adobe After Effects 2022

اپلیکیشن‌های بنچمارک پردازنده Core i7-12700K

نتایج اپ Photoshop شباهت زیادی به After Effects داره و تنها تفاوت، اینه که پیشرفت نسبت به نسل ۱۱ در این اپ محسوس‌تره.


بنچمارک‌های گیمینگ در بررسی پردازنده Core i7-12700K

پردازنده های سری i7 به اندازه سری i9 گرون نیستن و خیلی از گیمرها و استریمرها i7 رو ترجیح میدن. حالا می‌خوایم سراغ بنچمارک های گیمینگ ۱۲۷۰۰K بریم و ببینیم که عملکرد این پردازنده در بازی‌ها چطوره.


F1 2021 [DX12]

بنچمارک‌های گیمینگ

با F1 2021 شروع می‌کنیم. همونطور که دیده بودیم، پردازنده‌های AMD در این عنوان عملکرد بهتری دارن. اینجا ۱۲۷۰۰K حدود ۳% عملکرد ضعیف‌تری از ۵۸۰۰X داشته، اما هر دو پردازنده AMD عملکرد ضعیف‌تری در حداقل فریم‌ها داشته، و ۱۲۷۰۰K از هردوی اون‌ها ۶% عملکرد بهتری در این زمینه داشته.

به نسبت نسل قبل هم ۱۲۷۰۰K عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش گذاشته، و ۱۲% بهتر از ۱۱۷۰۰K بوده. به هر حال تمام پردازنده‌های لیست عملکرد خوبی در این بازی داشتن، و همگی بالای ۲۵۰ فریم بر ثانیه به نمایش می‌ذارن.


Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

بنچمارک‌های گیمینگ در بررسی پردازنده Core i7-12700K

در بازی Rainbow Six Siege فریم ریت به قدری روی تمام پردازنده‌ها بالا هست که بررسی اون‌ها کمی مسخره به نظر می‌رسه، اما این بازی تفاوت بین پردازنده‌ها رو به خوبی نشون میده.

همونطور که می‌بینید، باز هم پردازنده‌های AMD در اول لیست هستن، اما این‌بار با تفاوتی کمتر. ۱۲۷۰۰K تنها ۳% ضعیف‌تر از ۵۸۰۰X بوده، و ۱۲۹۰۰K اونو با ۱% برتری شکست میده. قطعا ۱۲۹۰۰K با این همه بهبود نسبت به ۱۲۷۰۰K ارزش ۲۰۰ دلار قیمت بیشتر رو داره!

در مقایسه با نسل قبل ۱۲۷۰۰K آمار خیلی خوبی رو ثبت کرده؛ ۲۶% فریم ریت بهتر نسبت به ۱۱۷۰۰K و ۲۰% نسبت به ۱۱۹۰۰K.


Watch Dogs: Legion

بنچمارک‌های گیمینگ در بررسی پردازنده Core i7-12700K

در بازی Watch Dogs: Legion تغییرات کاملا مشخصه، و آمار خیلی جالبی رو می‌بینیم. پردازنده ۱۲۷۰۰K تنها ۱% عملکرد ضعیف‌تری از ۱۲۹۰۰K داشته، اما حداقل فریم‌ها ۴% افت داشتن. ۵۸۰۰X حدود ۵% ضعیف‌تر از ۱۲۷۰۰K بوده، اما حداقل فریم‌ها ۲% با پردازنده AMD بهتر بودن. این آمار خیلی نزدیکیه و میشه گفت ارور تست محسوب میشه، اما جالبه که هر دو پردازنده AMD عملکرد بهتری در زمینه حداقل فریم‌ها داشتن، حداقل در حد یکی دو درصد. در مقایسه با نسل قبل، شاهد ۱۲% فریم ریت بهتر نسبت به ۱۱۷۰۰K هستیم!


Shadow of the Tomb Raider

بنچمارک‌های گیمینگ در بررسی پردازنده Core i7-12700K

عنوان Shadow of the Tomb Raider به خوبی اپتیمایز شده، اما همچنان به پردازنده قدرتمندی برای اجرا نیاز داره. پردازنده ۱۲۷۰۰K اینجا با ۱۷۰ فریم بر ثانیه رتبه دوم بوده، ۲% ضعیف‌تر از ۱۲۹۰۰K و ۶% قوی‌تر از ۵۸۰۰X. باید توجه داشته باشیم که ۵۸۰۰X میانگین فریم ضعیف‌تری داره، اما حداقل فریم‌ها ۲% بهتر بودن و در مجموع چون روی ۵۸۰۰X تفاوت میانگین و حداقل فریم‌ها کمتر بوده، باعث میشه بازی به طور کلی روون‌تر باشه تا اینکه صرفا میانگین فریم ریت بالاتر باشه.

در مقایسه با نسل قبل هم شاهد پیشرفت خوبی هستیم. ۹% پیشرفت نسبت به ۱۱۷۰۰K میشه گفت نسبتا خوبه، اما با توجه به افزایش قیمت این سری، کمی پایین‌تر از انتظاره. البته این پردازنده در تست‌های قبل جای پای خودشو سفت کرد.


Hitman 3

بنچمارک‌های گیمینگ در بررسی پردازنده Core i7-12700K

در بازی Hitman 3 پردازنده ۱۲۷۰۰K حدود ۷% بهتر از نسل قبل خودش یعنی ۱۱۷۰۰K باشه، همچنین ۳% بهتر از ۵۸۰۰X.


مصرف برق پردازنده Core i7-12700K

مصرف برق پردازنده‌ها خیلی مهمه، چون دومین قطعه پرمصرف سیستم شماست. همچنین می‌تونه به شما اطلاعات مهمی برای انتخاب کولر مناسب بده. ما برای مصرف برق صرفا به مصرف برق پردازنده زیر فشار ۱۰۰ درصدی نگاه می‌کنیم، و بررسی برق مصرفی تمام سیستم میشه گفت بی‌فایده‌ست، چون به کارت گرافیک انتخابی شما بستگی داره.

در بررسی مصرف برق، می‌بینیم که ۱۲۷۰۰K می‌تونه تا حدود ۱۶۰ وات برق مصرف کنه، که به دلایل نامشخصی ۱۵% کمتر از ۱۱۷۰۰K‍ه! پردازنده های AMD 5000 در مصرف برق به شدت بهینه بودن، و ۵۸۰۰X تنها ۸۰ وات برق مصرف می‌کنه (در چارت مشخص نشده)، ۵۰% کمتر از ۱۲۷۰۰K. اینم در نظر داشته باشید که این مصرف ۱۰۰% این پردازنده‌ست؛ در بازی‌ها، پردازنده به این مصرف برق نمی‌رسن و مصرف بین پردازنده و کارت گرافیک تقسیم میشه و این مصرف، زیر کارهاییه که پردازنده رو به ۱۰۰% مصرف می‌رسونن.

این آمار نسل ۱۲ اینتل رو خیلی عجیب می‌کنه. ۱۲۹۰۰K سرعت بالاتر و هسته‌های E core بیشتری داره، و ۲۰۰ دلار هم گرون‌تره، اما در ازای این‌ها ۵۳% مصرف برق بیشتری نسبت به ۱۲۷۰۰K داره، و عملکردش به قدری بهتر نیست که ۱۲۹۰۰K رو به بهترین انتخاب تبدیل کنه.


نتیجه گیری: آیا پردازنده Core i7-12700K ارزش خرید داره؟

بیاید خلاصه نگهش داریم؛ پردازنده ۱۲۷۰۰K بهترین پردازنده سری K نسل ۱۲ اینتله! انگار این پردازنده از دست اینتل در رفته چون به قدری خوبه که عملا ۱۲۹۰۰K رو بی ارزش می‌کنه، و پیشرفتش نسبت به ۱۲۶۰۰K به قدری هست که انتخاب ۱۲۷۰۰K واقعا منطقی باشه.

۱۲۷۰۰K هم در گیمینگ و هم در رندر و تدوین و کارهای دیگه انتخاب خیلی خوبیه و اینتل رو در موقعیتی خیلی خوب در مقابل پردازنده‌های AMD قرار میده. اگه پردازنده‌ای می‌خواید که همه کارها رو برای شما انجام بده، ۱۲۷۰۰K بهترین انتخابه، اما اگه هدفتون صرفا بازیه، پردازنده ۵۸۰۰X و ۵۶۰۰X از AMD انتخاب خیلی بهتریه. اگر می‌تونید بیشتر هزینه کنید بدون اینکه از قطعه دیگه‌ای تو سیستمتون بزنید، ۵۹۰۰X بهترین انتخابه، چون با مصرف برق کمتر عملکردی برابر و بعضی اوقات بهتر ارائه میده. پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل و AMD 7000 هم انتخاب‌های خیلی بهتری هستن و اگه قصد انتخاب دارید، بهتره اون‌ها رو هم مد نظر بگیرید.

اینتل داره نسل ۱۲ رو با تغذیه برق بیشتر مجبور می‌کنه که با AMD رقابت کنه، و بزرگ‌ترین مشکلش همینه. در مقایسه قیمت، ۱۲۷۰۰K با قیمت ۴۵۰ دلار انتخاب خیلی بهتری نسبت به ۵۸۰۰X با قیمت ۴۵۰ دلاره (البته با عرضه نسل سری‌های جدیدتر، هر دو کاهش قیمت شدیدی داشتن)؛ تعداد هسته بیشتر و عملکرد بهتر از آن اونه اما مصرف برق اون بیشتره و به مادربرد و کولر بهتری برای اون نسبت به ۵۸۰۰X نیاز دارید.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×