محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیلپ‌تاپ

بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3: ارزشمندترین لپ‌تاپ دانشجویی زیر ۳۰ میلیون

لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 یکی از لپ‌تاپ‌های اقتصادی حال حاضر بازار ایرانه که قیمتی زیر ۳۰ میلیون داره. این لپ‌تاپ دارای یک پردازنده گرافیکی مجزاست که به همین دلیل برای این بازه قیمتی انتخاب خوبی محسوب میشه. در این مطلب قصد داریم به بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 بپردازیم و از این لپ‌تاپ‌ تست‌های نرم‌افزاری و گیمینگ بگیریم. اگر قصد خرید لپ‌تاپ اقتصادی و دانشجویی زیر ۳۰ میلیون تومن دارید تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید. 

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

 لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 بدنه‌ای کاملا پلاستیکی داره. البته همونطور که اشاره کردم این دستگاه درحال حاضر (اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۲۸-۲۷ میلیون قیمت داره. در این محدوده قیمت، کارایی و عملکرد و سخت افزار خیلی مهم‌تر از بدنه‌ست. این لپ تاپ به رنگ نقره‌ایه و هیچ طرح و نقش خاصی نداره، تنها لوگوی ایسر روی دستگاه به چشم می‌خوره. 

در ادامه این بخش باید اشاره کنم که وزن این لپ‌تاپ هم مناسبه و توی جابه‌جایی مشکلی به وجود نمیاره. وزن لپ تاپ ایسر اسپایر ۳، ۱.۷۸ کیلوگرمه. این باعث میشه که نسبت به رقبای خودش یعنی (ASUS Vivobook 15 (X1502 با وزن ۱.۷۰ کیلوگرم و Lenovo IdeaPad 3 با اندازه ۱۵ اینچ با وزن ۱.۶۳ کیلوگرم سنگین‌تر باشه.

بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3: لپ‌تاپ دانشجویی زیر 30 میلیون

تقریبا میشه گفت در لپ تاپ رو می‌تونید با یک دست باز کنید. حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش هم خیلی باریک نیستن و در قسمت بالایی یک دوربین HD دیده میشه. علاوه بر این‌ها، زیر لپ تاپ دارای چند پایه لاستیکیه که به اون کمک می‌کنه کمی از سطحی که روی اون قرار داره بالاتر باشه.

ویدیو بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

ممنون که با دیدن این ویدیو در یوتوب بنچفا، از ما حمایت می‌کنید.

این لپ‌تاپ رو افرا شاپ رو برای بررسی در اختیار ما قرار داده. افرا شاپ یک فروشگاه آنلاین و حضوری فروش لپ‌تاپ و لوازم جانبیه که تنوع بسیار خوبی از برندها و مدل‌هارو با قیمت مناسب دارن. توی سایتشون هم یه قابلیتی هست که بهتون اجازه میده تا پردازنده‌های مختلف رو باهمدیگه مقایسه کنید. این لپ‌تاپ و باقی لپ‌تاپ‌ها رو می‌تونید با کد تخفیف Benchfa از این فروشگاه تهیه کنید.

نمایشگر 

بررسی  لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

در ادامه بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 به نمایشگر می‌رسیم. لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 نمایشگر ۱۵.۶ اینچی داره. این دستگاه صفحه نمایش IPS با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز داره. همچنین این نمایشگر کاملا ماته و بیشینه روشنایی اون هم ۲۹۰ نیته، که جلوتر بیشتر درباره اون صحبت می‌کنیم. این یعنی با نمایشگر خیلی روشنی طرف نیستیم اما اگر با لپ تاپ زیر نور آقتاب کار نکنید، احتمالا مشکلی از این بابت نداشته باشید. اینم در نظر داشته باشید که صفحه نمایش این لپتاپ با اینکه ماته، باز هم نور رو انعکاس میده، پس نور اتاق هم می‌تونه مشکل‌ساز باشه.

صفحه نمایش لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 وضوح تصویر ۱۹۲۰x1080p داره. علاوه بر این، با نسبت صفحه نمایش ۱۶:۹ و تراکم پیکسلی ۱۴۲ ppi طرفیم. ما تصویر رو از زوایای مختلف برای ارزیابی کیفیت بررسی کردم و میشه گفت زاویه دید این صفحه نمایش خوبه.

نکته بعدی در روشنایی این صفحه نمایشه.حداکثر روشنایی اندازه‌گیری شده ۲۹۱ نیت (cd/m2) در وسط صفحه و ۲۶۴ نیت (cd/m2) به طور متوسط در سراسر سطح با حداکثر انحراف ۱۷٪ ثبت شده که بسیار زیاده. دمای رنگ در یک صفحه سفید و در حداکثر روشنایی ۶۹۵۰K (متوسط)ـه که کمی از ۶۵۰۰K بهینه برای sRGB سردتره. شما می‌تونید از طریق کنترل پنل انویدیا میزان رنگ تصویر رو تغییر بدید، اما کار نسبتا سختیه.

نمایشگر لپ تاپ ایسر Aspire 3 در تست‌ها زمان پاسخگویی کلی Fall Time + Rise Time = 24 ms رو ثبت کرد. به هیچ عنوان روی این صفحه نمایش برای گیم Esport حساب نکنید! هرچند کلا این لپتاپ برای این کار ساخته نشده.

صفحه نمایش لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 در هیچ زمانی فلیکر نداره و سوسو نمی‌زنه. این باعث میشه صفحه نمایش برای استفاده طولانی مدت بسیار راحت باشه.

پورت‌های لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

پورت‌های لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

نوبت به پورت‌های لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 میرسه. در سمت چپ، پورت شارژ که یک پورت سوزنیه، یک LAN، یک رابط HDMI و دو درگاه USB Type-A 3.2 قرار داره.

پورت‌های لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

در سمت راست هم، یک اسلات قفل، یک پورت USB Type-A 3.2 دیگه و یک جک صوتی کامبو وجود داره. متأسفانه دستگاه پورت USB Type-C و کارت خوان SD نداره.

کیبورد و تاچ‌پد 

 لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 یک تاچ پد بسیار بزرگ اما پلاستیکی داره. حرکت دست روی اون نرم و راحته و سرعت پاسخگویی بسیار خوبی داره. همونطور که مشخصه این تاچ پد برای یک اپ تاپ در این بازه قیمتی نباید بهترین باشه اما میشه گفت تاچ پد بسیار خوبی برای لپ تاپ دانشجویی داره. 

بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3: کیبورد

کیبورد این لپ‌تاپ به‌نظر من یکی از نقاط قوتشه، هرچند که نور پس زمینه نداره. این لپ‌تاپ کیبورد کامل داره یعنی شما نام‌پد هم دریافت می‌کنید که می‌تونه برای بسیاری از کاربرها مهم باشه. البته با توجه به اندازه لپ‌تاپ که ۱۵.۶ اینچیه، این سایز کیبورد باعث شده کلیدها کمی کوچک باشن. کلیدهای این کیبورد ممبرین هستن و با فاصله مناسبی به صورت جزیره‌ای قرار گرفتن و تایپ کردن با اون شاید برای همه راحت نباشه، اما به طور کلی خوبه.

بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

سخت‌افزار لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

به سخت افزار لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 می‌رسیم. این لپ‌تاپ پردازنده Core i51235U داره با دو P-Core یا پرفورمنس و ۶ هسته کم مصرف یا E-Core، مشخصا با یک پردازنده میان‌رده و کم مصرف طرفیم. این چیپ ۱۵ وات TDP PL1 و ۵۵ وات PL2 داره، که باعث میشه خنک کردن اون کار سختی نباشه. بالاترین فرکانسی که این پردازنده می‌تونه بهش برسه ۴.۲GHzـه که ما در تست‌هایی که گرفتیم این سرعت رو توی دوتا هسته‌های P-core دیدیم. جلوتر در بخش بنچمارک‌ها بهش می‌رسیم. 

بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3: لپ‌تاپ دانشجویی زیر 30 میلیون

این لپتاپ از پردازنده گرافیکی مجزای MX 550 بهره می‌بره، با دو گیگابایت حافظه GDDR6. این چیپ از معماری Turing انویدیا بهره می‌بره و با استفاده از پروسه ۱۲ نانومتری TSMC در سال ۲۰۲۱ معرفی شد.

همین حافظه گرافیکی یکی از دلایل ارزشمند بودن این لپ‌تاپ نسبت به قیمت اونه، چون بسیاری از رقبای این لپ‌تاپ پردازنده گرافیکی یکپارچه دارن. هرچند MX550 تنها دو گیگبایت حافظه گرافیکی داره و در اجرای بازی‌ها به مشکل می‌خوره اما خب این یک لپ تاپ گیمینگ نیست، هرچند می‌تونید برای بازی‌های سبک روی اون حساب کنید.

علاوه‌بر اینها  لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 دارای ۸ گیگابایت حافظه رم دوال چنله، یعنی دوتا ماژول ۴ گیگ داره. این ۸ گیگابایت با توجه به اینکه دوال چنله، عملکرد چندان بدی نداره، اما پیشنهاد می‌کنیم حافظه اونو به ۱۶ گیگابایت که نهایت حافظه پشتیبانی شده این دستگاهه ارتقا بدید.. فرکانس رم این دستگاه هم ۳۲۰۰ مگاهرتزه. 

بنچمارک Cinebench R23

بنچمارک Cinebench R23

برای اولین بنچمارک رفتیم سراغ تست پردازنده تا ببنیم Core i5 1235U چه عملکردی داره و چه امتیازی ثبت می‌کنه. 

بنچمارک Cinebench R23

ما دو تست تک هسته و چند هسته رو روی این پردازنده اجرا کردیم. در تست تک هسته به امتیاز ۱۵۱۳ رسیدیم و در تست چند هسته هم امتیاز ۵۹۸۷ رو مشاهده کردیم. این پردازنده تقریبا عملکردی نزدیک به i7-1260U و Ryzen 5 PRO 5650U رو به نمایش می‌ذاره. دمای CPU Package به طور میانگین روی ۵۰ درجه بود اما در بیشترین حالت به ۸۵ درجه هم رسید، اما تنها برای لحظات کوتاهی چون سریعا پردازنده محدود و دوباره خنک میشد. P-coreها هم باز برای لحظاتی به فرکانس بوست پردازنده یعنی ۴.۲ گیگاهرتز رسیدن اما خیلی کم، چون سریعا برای خنک شدن محدود می‌شدن.

بنچمارک Superposition 

بنچمارک Superposition 

حالا می‌رسیم به بنچمارک پردازنده گرافیکی یعنی Nvidia MX550 2GB. برای آزمایش گرافیک از بنچمارک سوپرپوزیشن استفاده کردیم. پریست بنچمارک هم روی ۱۰۸۰p Extreme تنظیم شد. این تست در دو حالت اجرا شد، زمانی که دستگاه توی برق بود و زمانی که داشت روی باتری کار می‌کرد. در حالت اول یعنی زمانی که دستگاه به شارژ بود، امتیاز ۸۰۹ و روی باتری امتیاز ۷۱۹ رو ثبت کردیم که می‌تونم بگم افتضاحه. :)) اینو می‌تونید از مقایسه نتیجه با Acer Swift Go 14 ببینید، که اون لپتاپ عملا از گرافیک یکپارچه Intel Arc بهره می‌بره!

بنچمارک Blender Benchmark

بنچمارک Blender Benchmark

ما تست بلندر بنچمارک رو هم روی پردازنده اجرا می‌کنیم و هم روی چیپ گرافیکی. روی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 ما اصلا نتونستیم این تست رو روی چیپ گرافیکی اجرا کنیم و اپلیکیشن پس از به پایان رسوندن تست Monster کرش می‌کرد. نتایجی که می‌بینید، از اجرای این تست روی پردازنده این دستگاهه، که چنگی به دل نمی‌زنه.

این نمودار به ما نشون میده که با پرداخت هزینه بیشتر، چه میزان عملکرد بیشتری دریافت می‌کنید. دو دستگاه Acer Swift Go 14 و Asus ROG Zephyrus G14 که قیمت خیلی بیشتری نسبت به Acer Aspire 3 دارن، تونستن با فاصله‌های خیلی زیادی این لپتاپ رو شکست بدن. حالا دیگه بودجه و کاربری شماست که مشخص می‌کنه کدوم لپتاپ برای شما مناسب‌تره.

بنچمارک Geekbench 6

بنچمارک Geekbench 6

تست بعدی بنچمارک Geekbench 6ـه که برای سنجش CPU و GPU استفاده میشه. در تست تک هسته‌ای امتیاز ۲۰۱۲ و در تست چند هسته امتیاز ۶۰۱۵ رو لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 ثبت کرد. در تست گرافیک هم در پریسیت مربوط به Opencl امتیاز ۳۵۹۹۰ رو دیدیم. می‌تونید این امتیازها رو با هر پردازنده‌ای که می‌خواید رو سایت خود گیگ بنچ مقایسه کنید تا تفاوتشون رو ببینید و مقایسه بهتری داشته باشید. 

بنچمارک و عملکرد SSD لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

بنچمارک و عملکرد SSD لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 یک اس‌اس‌دی ۲۵۶ گیگابایت gen4 داره. اما خبر خوب اینه که این لپ‌تاپ یک اسلات اضافه برای SSD 2280 داره، که اون یکی Gen3‍ه. این یعنی می‌تونید حافظه رو بدون نیاز به حذف درایو اول ارتقا بدید. در بالا بنچمارک سرعت این SSD رو مشاهده می‌کنید.

بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3: لپ‌تاپ دانشجویی زیر 30 میلیون

عملکرد و بنچمارک پردازنده لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 در بازی‌‌ها

حالا بعد از تست‌های نرم افزاری می‌ریم سراع بنچمارک بازی‌های مختلف. ما بازی‌هایی مثل Spiderman Miles morales، Manor Lords، Elden Rings و Witcher 3 رو روی این لپ‌تاپ اجرا کردیم و نتایج جالبی به‌دست آوردیم. در ادامه نتایج این بازی‌ها رو روی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 می‌بینیم. 

بنچمارک بازی Witcher 3

بنچمارک بازی Witcher 3

بازی Witcher 3 از بازی‌های سبکی که روی این لپتاپ اجرا کردیم محسوب میشه. :)) در بالاترین تنظیمات با پریست Ultra و رزولوشن ۱۰۸۰p، تونستیم شاهد ۳۷ فریم بر ثانیه به صورت میانگین باشیم. نتیجه بدی نیست، اما با توجه به آمار ۹۹% فریم‌ها، چندان روون هم نیست.

بهترین نتیجه‌ای هم که دیدیم در حالت Native با رزولوشن ۱۰۸۰p و پریست Low بود، که همچنان کیفیت تصویر خوبی رو شاهد بودیم. اینجا بازی خیلی روون بود، اما ۸۱ فریم بر ثانیه برای صفحه نمایش ۶۰ هرتز زیاده رویه! بهترین تصمیم، همون پریست Medium بدون آپسکیلینگه، چون FSR هم ضربه سنگینی بر پیکر این بازی می‌زنه. اگه حوصله داشته باشید و خودتون هم تمام تنظیمات رو بالا و پایین کنید، می‌تونید به عملکرد خیلی بهتری برسید.

بنچمارک بازی Manor Lords

بنچمارک بازی Manor Lords

این بازی دیگه نامردی بود برای این لپتاپ! Manor Lords که به تازگی عرضه شده، روی این لپتاپ اجرا میشه، اما خبری از گرافیک خوب و عملکرد روون نیست. همونطور که می‌بینید، در بهترین حالت لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 تونسته ۱۷ فریم بر ثانیه به صورت میانگین و تنها ۸ فریم بر ثانیه رو در ۹۹% فریم به نمایش بذاره. میشه گفت تا زمانی که شما بتونید هر کاری رو در این بازی انجام بدید، خواب‌تون خواهد برد. اینم در نظر داشته باشید که این بازی به تازگی عرضه شده، و با آپدیت و به روز رسانی بهتر و بهتر میشه.

بنچمارک بازی Elden Rings 

بنچمارک بازی Elden Rings 

انتظار داشتیم که Elden Ring دیگه خوب اجرا شه، اما لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 با حداکثر ۲۹ فریم بر ثانیه، سورپرایزمون کرد. علاوه بر عملکرد ضعیف این لپتاپ، شاهد استاترهای خیلی سنگینی هم بودیم که در ویدیوی بررسی اون می‌تونید به خوبی شاهد اون‌ها باشید.

جمع‌بندی بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

در این مطلب به بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 پرداختیم. ما سعی کردیم تست‌های زیاد و کاربری و همچنین بازی‌های روز رو روی اون اجرا کنیم تا شما اگر قصد خرید لپ‌تاپ ایسر Aspire 3 رو داشته باشید بتونید انتخاب بهتری متناسب با نیازتون داشته باشید. این لپ‌تاپ در بازی قیمتی زیر ۳۰ میلیون می‌تونه انتخاب بسیار خوبی باشه. هرچند شما می‌تونید تا قیمت ۳۵ میلیون تومن انتخاب‌های دیگه‌ای از برندهایی مثل ایسوس و لنوو داشته باشید. 

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۳ نظر

  1. سلام با توجه به مشخصات پردازنده و کارت گرافیک اگه من رم لپ تاپ رو ۱۶ گیگ کنم و اس اس دی رو از ۲۵۶ به ۵۱۲ یا ۱ ترابایت ارتقا بدم به نظر شما می تونم برای یادگیری ۳Ds MAX ازش استفاده کنم حالا چه به صورت رقتن به کلاس های آزاد مجتمع های فنی یا از طریق خرید آموزش ویدئویی. لطفا یک بررسی کنید چون برای خرید همین لپ تاپ هم باید ۲۰ میلیون وام بگیرم

    1. سلام ناهید عزیز. خیر این گرافیک برای ۳Dmax کافی نیست. باید حداقل ۴ گیگ VRAM گرافیک داشته باشید. لپ تاپ‌های حدود ۴۰ میلیون الان حداقل مشخصات مورد نیاز شما رو دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×