محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیمانیتور

بررسی مانیتور Cooler Master GM32-FQ: کیفیت بالا با قیمتی مناسب!

امروز می‌خوایم مانیتور Cooler Master GM32-FQ رو بررسی کنیم. این مانیتور نسبت به قیمتی که داره، مشخصات و عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذاره که باعث میشه از بهترین انتخاب‌ها در محدوده قیمتی که هست باشه. حالا با هم دیگه عملکرد اون رو خواهیم دید. با بنچفا برای بررسی مانیتور Cooler Master GM32-FQ همراه باشید.


مشخصات مانیتور Cooler Master GM32-FQ

مانیتور Cooler Master GM32-FQ از یک پنل IPS با وضوح QHD یا ۲۵۶۰ * ۱۴۴۰ با نرخ تازه سازی ۱۶۵ هرتز بهره می‌بره. این مانیتور با اینکه با مانیتور GM27-FQS شباهت‌های زیادی داره، اما تفاوت‌هاش اونو به یه محصول دیگه تبدیل می‌کنه. بعدا بررسی اون مانیتور رو هم براتون آماده می‌کنیم.

Cooler Master GM32-FQمانیتور
ADS IPS – سامسونگنوع پنل و سازنده
نور LED از لبه
۴۰۰ نیت میزان روشنایی
نور پس زمینه و روشنایی
۳۲ اینچ
۱۶:۹
اندازه مانیتور و نسبت تصویر
۲۵۶۰×۱۴۴۰رزولوشن
۱۶۵ هرتزنرخ تازه سازی
۱۰ بیت (۸ بیت + FRC)
DCI-P3
عمق رنگ و پوشش رنگ
۵ میلی ثانیهتاخیر GTG
۱ پورت DisplayPort 1.2
۲ پورت HDMI 2.0
۱ پورت USB-C
پورت ورودی تصویر
۲ اسپیکر با توان ۲ وات
۱ پورت خروجی ۳.۵ میلی متری
خروجی صدا
۷۱۶ میلی متر طول
۴۶۵-۵۷۵ میلی متر ارتفاع
۲۷۷ میلی متر عمق
اندازه کلی مانیتور با پایه
۸ میلی متر بخش بالایی
۴۳ میلی متر بخش پایینی
ضخامت پنل
۸ میلی متر بالا و کنار
۱۸ میلی متر پایین
ضخامت حاشیه دور پنل
۶.۲ کیلوگرموزن
۲۹۰ دلارقیمت عرضه
۳ سال گارانتی کولر مستر
۲ سال گارانتی در ایران
گارانتی

GM32-FQ از نوع متفاوتی از پنل IPS استفاده می‌کنه، سوئیچ ابعاد پیشرفته (Advanced Dimension Switch) یا ADS. در این پنل مثل پنل PLS سامسونگ، کریستال های مایع در امتداد همان صفحه قرار می‌گیرن تا میزان بیشتری از نور پس زمینه رو از لایه TFT عبور بدن. در تئوری، این باید باعث روشنایی بیشتر و کنتراست بهتری بشه. در عمل، GM32-FQ خروجی بهتری نسبت به GM27-FQS داره و دارای گواهی VESA DisplayHDR 400‍ه، گواهی که در تست‌ها خواهیم دید. همچنین کنتراست بالاتری ارائه میده، هرچند باز هم در محدوده یک پنل IPS و نه خیلی بیشتر.

این مانیتور بدون تنظیمات خاصی و با تنظیمات استوک کارخونه، می‌تونه تا ۹۲% پوشش رنگ DCI-P3 داشته باشه، که نتیجه خیلی خوبیه و در تست‌ها بیشتر راجع بهش صحبت خواهیم کرد. این مانیتور از تکنولوژی‌های VRR هم پشتیبانی می‌کنه، و با استفاده از Freesync رفرش ریت اون بین ۴۸ تا ۱۶۵ هرتز به صورت اتوماتیک تغییر می‌کنه. این همون قابلیتیه که گوشی‌های موبایلی که از صفحه نمایش LTPO استفاده می‌کنن دارن، منتها روی یک مانیتور نیاز به استفاده از یک پنل مخصوص نیست.

مانیتور Cooler Master GM32-FQ از یه پایه ارگونومیک هم بهره می‌بره، که طرح لوگوی کولرمستر رو داره. ارتفاع این مانیتور با این پایه از حداقل ۴۶۵ میلی متر به ۵۷۵ میلی متر در حداکثر حالتش می‌رسه، به چپ و راست هم تا ۱۵ درجه می‌چرخه. هر چند این قابلیت‌ها چندان خاص و ویژه نیستن، اما وجودشون خوبه. شما می‌تونید از پایه‌های استاندارد Vesa با سایز ۱۰۰ میلی متر هم استفاده کنید، که با توجه به باریک بودن پنل این مانیتور می‌تونه انتخاب جذابی بشه.

راستی یه نکته. منبع تغذیه یا همون آداپتر این مانیتور داخل دستگاه قرار نداره و خارج دستگاهه. هرچقدر گشتم نتونستم اطلاعاتی راجع به منبع تغذیه اون براتون پیدا کنم:(.

تست عملکرد مانیتور Cooler Master GM32-FQ

برای تست مانیتور Cooler Master GM32-FQ از داده‌های سایت Tom’s Hardware استفاده کردیم. چند مانیتور دیگه هم برای مقایسه روی نمودارها هستن، اما هدف اصلی ما اینه که ببینیم این مانیتور چه عملکردی به صورت کلی داره.

میزان روشنایی مانیتور Cooler Master GM32-FQ

بررسی مانیتور Cooler Master GM32-FQ

در ادامه بررسی مانیتور Cooler Master GM32-FQ بریم سراغ تست‌ها. این بخش رو با تست میزان روشنایی شروع می‌کنیم و همونطور که می‌بینید، این مانیتور با میزان روشنایی ۳۸۷ کاندلا بر متر مربع، از مانیتورهای روشن لیست بوده. هرچند در مقایسه با برخی مانیتورهای دیگه چندان روشن نیست، اما روشنایی این مانیتور برای استفاده در محیط بسته حتی با چراغ روشن هم خیلی خوبه.

میزان روشنایی تصاویر HDR در بررسی مانیتور Cooler Master GM32-FQ

میزان روشنایی تصاویر HDR در مانیتور Cooler Master GM32-FQ

مانیتور Cooler Master GM32-FQ در حالت HDR تونسته حداکثر میزان روشنایی ۴۲۶ کاندلا بر متر مربع به نمایش بذاره، حدود ۴۰ کاندلا بر متر مربع بیشتر از حالت معمولی. با توجه به اینکه این مانیتور کنتراست خوبی هم داره، در نمایش تصاویر HDR هم خوبه.

میزان درخشندگی رنگ مشکی در مانیتور Cooler Master GM32-FQ

میزان درخشندگی رنگ مشکی در مانیتور Cooler Master GM32-FQ

این نمودار، میزان درخشندگی مانیتور در نمایش رنگ مشکی رو نشون میده. مانیتورهای OLED بهترین نتیجه رو در این زمینه دارن، پس از اون‌ها هم VAها بهترینن. اینجا هم همین عملکرد رو شاهدیم. مانیتور Cooler Master GM32-FQ هم عملکرد نسبتا خوبی داشته، خصوصا برای یک IPS، اما همچنان مشکی چندان تیره‌ای به نمایش نذاشته.

حداکثر میزان کنتراست در بررسی مانیتور Cooler Master GM32-FQ

حداکثر میزان کنتراست مانیتور Cooler Master GM32-FQ

در میزان کنتراست هم مانیتورهای VA چون می‌تون رنگ مشکی رو بهتر نشون بدن، عملکرد بهتری دارن. مانیتور Cooler Master GM32-FQ نسبت به IPSها دوباره عملکرد خوبی داشته و بهتر از خیلی از مانیتورهای مجهز به این پنل‌ها بوده. همونطور که می‌بینید، برادر کوچک‌تر این مانیتور یعنی GM27-FQS کنتراست پایین‌تری رو به نمایش گذاشته، که نشون میده تفاوت بین این دو مانیتور بیشتر از صرفا سایز اون‌هاست.

میزان درخشندگی رنگ مشکی در مانیتور Cooler Master GM32-FQ با روشنایی ۲۰۰ کاندلا بر متر مربع

میزان درخشندگی رنگ مشکی در مانیتور Cooler Master GM32-FQ با روشنایی 200 کاندلا بر متر مربع

در ادامه بررسی مانیتور Cooler Master GM32-FQ به آزمایش بعدی می‌رسیم. این تست هم برای میزان درخشندگی رنگ مشکیه، اما این بار میزان روشنایی همه مانیتورها به صورت دستی روی ۲۰۰ کاندلا بر متر مربع ست شده. مزیت این تست، اینه که هیچکس همیشه مانیتورش رو روی ۱۰۰% روشنایی قرار نمیده، پس نتیجه قابل تعمیم‌تری به ما میده. اینجا مانیتور Cooler Master GM32-FQ تفاوت فاحشی رو در مقایسه با حالت اول ثبت کرده، که میشه گفت تقریبا میزان روشنایی رنگ مشکی اون نصف شده.

میزان کنتراست مانیتور Cooler Master GM32-FQ با روشنایی ۲۰۰ کاندلا بر متر مربع

میزان کنتراست مانیتور Cooler Master GM32-FQ با روشنایی 200 کاندلا بر متر مربع

این هم میزان کنتراست این مانیتور با روشنایی محدود شده‌ست. اینجا می‌بینیم با اینکه روشنایی مانیتور تقریبا نصف شده، اما کنتراست این مانیتور تغییر زیادی نداشته و همچنان نتیجه خوبی به عنوان یک پنل IPS ثبت کرده. همچنین می‌بینیم که مانیتور GM27-FQS پیشرفت خیلی خوبی داشته و نتیجه خوبی رو نسبت به تست کنتراست قبلی ثبت کرده.

نرخ تاخیر مانیتور Cooler Master GM32-FQ

نرخ تاخیر مانیتور Cooler Master GM32-FQ

این تست برای نرخ تاخیره که فاصله بین دریافت داده تعویض رنگ رو مانیتور می‌گیره، و رنگ رو تغییر میده، که اینجا GM32-FQ با ۶ میلی ثانیه تاخیر در رنگ مشکی به سفید، در کنار باقی مانیتورهای لیست قرار داره.

این تست برای اینپوت لگه، یعنی محاسبه میزان زمانی که شما کلید رو فشار می‌دید تا زمانی که مانیتور رنگ پیکسل‌ها رو از مشکی به سفید تغییر بده. اینجا هم مانیتور GM32-FQ بهترین مانیتور لیست بوده و با ۲۸ میلی ثانیه اینپوت لگ، نتیجه قابل قبولی رو برای ای اسپورت بازها ثبت کرده.

یکپارچگی نمایش رنگ مشکی در مانیتور Cooler Master GM32-FQ

یکپارچگی نمایش رنگ مشکی در مانیتور Cooler Master GM32-FQ

منظور از یکپارچگی رنگ، اینه که در نمایش یک رنگ به خصوص، تمام مانیتور بتونه همون طیف رنگ رو در تمام صفحه نمایش به تصویر بذاره. برای اینکار قدرت نمایش رنگ مشکی روی صفحه نمایش هدف قرار داده میشه، تا ببینیم آیا تمام صفحه به یک میزان تاریک میشه یا نه.

اینجا هم صفحه نمایش‌های VA به خاطر نوع چینش کریستال‌های مایع در اون‌ها، عملکرد بهتری در این زمینه دارن. مانیتور Cooler Master GM32-FQ هم عملکرد بهتری نسبت به باقی IPSها داشته، به خصوص نسبت به GM27-FQS که اسما همین صفحه نمایشه، اما در عمل متفاوتن.

در کارکرد با این مانیتور شاهد درخشیدن بیشتر تصویر در گوشه‌های تصویر خصوصا در گوشه بالا سمت چپ و گوشه پایین سمت راست هستیم. البته این چیزی نیست که دائما شاهدش باشید، صرفا زمانی که صفحه نمایش داره تصویری تیره پخش می‌کنه و نور محیط کمه قابل فهمه.

Tom’s Hardware

دقت رنگ و میزان گامای مانیتور Cooler Master GM320-FQ

دقت رنگ و میزان گامای مانیتور Cooler Master GM320-FQ

تست اول برای بالانس بودن نورهای قرمز و سبز و آبیه و هر چقدر این سه نور خروجی نزدیک‌تری به هم داشته باشن، بهتره. در این تست در اکثر میزان‌های روشنایی میزان نور آبی تصویر بیشتره، منتها این به قدری نیست که تصویر به کلی خراب بشه، صرفا کمی تصاویر سردتر هستن.

در حالت استاندارد و کالیبره شده، این مانیتور از بهترین نتایج رو به نمایش گذاشته و نتیجه deltaE فوق‌العاده ۰.۶ رو به نمایش گذاشته. تنها جایی که کمی ضعیف عمل کرده، در میزان روشنایی ۴۰% و ۱۰۰% بوده اما اونجا هم شاهد نتیجه خیلی بدی نیستیم.

در میزان شاخص گاما، هرچی نتیجه به خط زرد رنگ نزدیک‌تر باشه بهتره و می‌بینیم که مانیتور Cooler Master GM32-FQ به خوبی سربلند بیرون میاد و یکی از بهترین نمایش‌های ممکن رو به نمایش می‌ذاره.

دقت رنگ و میزان گامای مانیتور Cooler Master GM320-FQ

در حالت Rec.709 یا BT709، می‌بینیم که Cooler Master GM32-FQ عملکرد خوبی رو ثبت نکرده. در بخش بالانس نور، در خیلی از بخش‌ها شاهد کمبود نور آبی و زیاد از حد بودن نور سبز هستیم. میانگین deltaE ثبت شده هم ۲.۸ بوده که چندان قابل قبول نیست.

مانیتور Cooler Master GM32-FQ با شاخص deltaE تنها ۰.۶۷، از خیلی از مانیتورهای دیگه همرده بهتر بوده و حتی عملکرد خیلی بهتری از برادر کوچک‌تر خودش، یعنی GM27-FQS به نمایش گذاشته.

زمانی که روشنایی تمام صفحه نمایش‌ها رو به ۲۰۰ کاندلا بر متر مربع محدود شده، یه اتفاق عجیب میفته. اینجا مانیتور Cooler Master GM32-FQ همچنان همون میزان از deltaE رو به نمایش گذاشته، که نشون میده این مانیتور خوبی در زمینه پایداری تصویر داره؛ نکته جالب عملکرد باقی مانیتورهاست. مانیتورهایی که عملکرد خیلی ضعیف‌تری داشتن، نتیجه خیلی بهتری به نمایش گذاشتن و اینجا GM27-FQS که در حالت استوک عملکرد ضعیفی داشت، اینجا ترکونده.

این نمودار میزان دقت در پوشش رنگ رو نشون میده. در حالت استاندارد پس از کالیبره کردن تنظیمات دستگاه، این مانیتور شاخص deltaE خوبی به نمایش گذاشته، ۱.۳ تقریبا. روی نمودار هم می‌بینیم که نور قرمز کمی سچوریشن بالاتری از حد مشخص شده نورمال داره.

در حالت Rec.709 هم شاهد همین اتفاق هستیم، deltaE ثبت شده ۱.۶ بوده و رنگ قرمز سچوریشن نسبتا بالایی داشته. رنگ آبی هم سچوریشن کمتری از حالت نورمال داشته.

میزان پوشش رنگ مانیتور Cooler Master GM32-FQ

در پوشش محدوده رنگ sRGB که برای تست تمام مانیتورها روی ۲۰۰ کاندلا بر متر مربع ست شدن، مانیتور Cooler Master GM32-FQ پوشش رنگ ۱۰۴ درصدی رو به نمایش گذاشته که در مقایسه با باقی بهترین عملکرد رو در این محدوده رنگ داشته. در محدوده رنگ DCI-P3 که بیشتر برای تصاویر HDR کاربرد داره، این مانیتور تونسته عملکردی مشابه با GM27-FQS ثبت کنه و ۹۲% پوشش رنگ DCI-P3 داشته. این عملکرد خیلی خوبی با در نظر گرفتن عملکرد برخی مانیتورهای دیگه‌ست، از بین باقی مدل‌ها هم تنها مانیتور Corsair 32QHD165 عملکرد بهتری داشته.

این هم میزان دقت رنگ مانیتورهای در پوشش محدوده رنگ‌هاست، که باز هم مانیتور Cooler Master GM32-FQ تونسته بهترین نتیجه رو به نمایش بذاره. مانیتور Corsair 21QHD165 که پوشش رنگ بیشتری در محدوده رنگ DCI-P3 داشت، در دقت رنگ ضعیف‌تره، منتها نه به شکل خیلی واضحی و همچنان در محدوده خیلی خوب قرار می‌گیره.

عملکرد مانیتور Cooler Master GM32-FQ در HDR

حالا می‌رسیم به عملکرد HDR. اولین نمودار نشون‌دهنده میزان عمق رنگ مشکیه، که اینجا همونطور که جلوتر گفتم مانیتورهای VA به طور کلی عملکرد بهتری به نمایش می‌ذارن، چون چینش VA کریستال‌های مایع عملکرد بهتری در جلوگیری از عبور نور دارن. مانیتور Cooler Master GM32-FQ عملکرد ضعیف‌تری از GM27-FQS داشته، اما همچنان خیلی بهتر از Corsair 32QHD165 بوده. این تست‌ها زمانی که نور صفحه نمایش روی حداکثرش بوده گرفته شده، قطعا در میزان روشنایی پایین‌تر میزان روشنایی رنگ مشکی هم کمتر میشه.

هیچکدوم از مانیتورهای این لیست از کنتراست دینامیک پشتیبانی نمی‌کنن. در کنتراست ترتیبی، مانیتور Cooler Master GM32-FQ تونسته حداکثر کنتراست ۱۲۳۴:۱ رو به نمایش بذاره، که همونطور که می‌بینید در میانه لیست قرار می‌گیره، البته نسبت به باقی مانیتورهای IPS نتیجه‌ای که ثبت کرده خیلی خوبه.

در بالانس نور HDR دوباره شاهد این موضوع هستیم که نور آبی بیش از حد و نور سبز کمی به نمایش گذاشته میشه. میزان deltaE هم در HDR افزایش پیدا می‌کنه، که البته با توجه به میزان رنگ‌های به نمایش گذاشته شده در HDR میشه گفت تا حدودی قابل قبوله.

EOTF دستوریه که به مانیتور میگه در هر میزان از روشنایی چه میزان درخشنگی به نمایش گذاشته بشه. اینجا هرچقدر خط خاکستری به خط زرد که استاندارده نزدیک‌تر باشه، بهتره. در میزان روشنایی پایین‌تر از ۶۰%، می‌بینیم که مانیتور Cooler Master GM32-FQ عملکرد نسبتا ضعیفی داشته، اما در روشنایی بالاتر می‌بینیم که عملکرد این مانیتور عملا بی نقص بوده.

وقتی به پوشش محدوده رنگ DCI-P3 نگاه می‌کنیم، می‌فهمیم چرا شاخص deltaE انقدر بالا بود. همونطور که می‌بینید، برخی از نقاط به شدت از جایی که باید باشن فاصله دارن.

در محدوده رنگ Rec.2020 هم شاهد اوضاع نسبتا بدی هستیم، اما به طور کلی اکثر مانیتورهای HDR چنین نتایجی رو به نمایش می‌ذارن.

راستی، تمام این تست‌های HDR رو تامز هاردور در حالت Movie ثبت کرده و به گفته خودش این بهترین حالت برای لذت بردن از کیفیت تصویره.


کلام آخر: آیا مانیتور Cooler Master GM32-FQ ارزش خرید داره؟

مانیتور Cooler Master GM32-FQ یکی از کامل‌ترین پکیج‌ها به حساب میاد؛ کیفیت تصویر خوب، روشنایی مناسب و پنل باکیفیتی داره که به شما تجربه خیلی خوبی ارائه میده. شاید تنها مشکلات اون رو بشه به استفاده از آداپتر برق خارج از بدنه و دقت رنگ پایین HDR خلاصه کرد، که البته دومی نسبتا عادیه. همچنین نرخ تاخیر این مانیتور هم چندان جالب نیست.

در این مطلب به بررسی مانیتور Cooler Master GM32-FQ پرداختیم.

دوتا نکته مهم درباره این مانیتور هست؛ اول اینکه Cooler Master GM32-FQ تفاوت نسبتا زیادی با Cooler Master GM27-FQS داره؛ دوم اینکه این مانیتور با سایز ۳۲ اینچ و رزولوشن ۱۴۴۰p‍ه، این یعنی ۹۳ پیکسل در هر اینچ وجود داره. این میزان کمی نیست و بالای ۹۰ پیکسل بر اینچ خوبه، اما اگه شارپ بودن تصویر مهمه بهتره بالای ۱۰۰ پیکسل در هر اینچ حضور داشته باشن. حالا این دیگه به استفاده خودتون بستگی داره و در کل، مانیتور Cooler Master GM32-FQ انتخاب خیلی خوبی با قیمتی که داره به حساب میاد.


نظر شما درباره این مانیتور چیه؟ تجربه‌ای در استفاده از مانیتورهای کولرمستر دارید؟!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×