@benchfa_team
اخباراخبار سخت افزار

سهم کارت گرافیک AIB از NVIDIA در بازار به ۸۸ درصد رسید، بالاترین سهم در بیست سال اخیر

در چند ماه اخیر، NVIDIA  حدود ۷.۷ میلیون کارت گرافیک (AIB) رو به شرکای خودش ارسال کرده. که باعث شده سهم این شرکت به بالاترین میزان خودش در سال‌های اخیر برسه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


این میزان قطعه اشاره به GPU های رایانه شخصی جدا داره، از جمله سری‌های بازی و workstation، که سری اولیه اکثریت قابل توجهی رو نشان می‌ده. حتی ۱.۵ سال پس از عرضه سری RTX 40، ارسالی‌های NVIDIA افزایش پیدا کرده (با افزایش ۰.۱ میلیون واحد در هر ربع). حتی با وجود کاهش کلی ارسالی‌های GPU در بخش اول سال، حجم ارسالی‌ها در کل افزایش داشته و باعث شده NVIDIA بزرگترین بخش از سهم بازار رو داشته باشه.

سهم بازار انویدیا در چندسال اخیر

در مقایسه، AMD  یک میلیون قطعه ارسال کرده که نسبت به چهار ماه گذشته کاهش ۱.۸ میلیون رو داره. در حال حاضر ارسالی‌های AMD حدود ۱۲% از سهم بازار رو داره، در حالی که ارسالی‌های Intel کاهش پیدا کرده. به نظر می‌رسه حجم ارسالی‌های کارت‌های Arc Gaming و Arc Pro از زمان عرضه به کمترین نقطه رسیده، تخمین زده شده که به ۰.۰۵ میلیون واحد با کاهش ۰.۳ میلیون واحد در زمان عرضه سری میرسه. به این معنیه که سهم بازار Intel در حال حاضر ۰% با کاهشی از ۴% تو سال گذشته‌ست.

سهم کارت گرافیک AIB ازNVIDIA در بازار به 88 درصد رسید، بالاترین سهم در بیست سال اخیر

بدون حساب اینتل، نمودار سهم بازار از ۳DCenter که به دوران GeForce FX و Radeon 9000 برمی‌گرده، نشان می‌ده که NVIDIA به طور پیوسته سهم بازار خودش رو تو ۲۲ سال گذشته افزایش داده. این رشد با وجود چندین جهش در محبوبیت پردازنده‌های گرافیکی Radeon، به‌ویژه در دوران رونق استخراج کریپتو، ادامه پیدا کرده.

بدون حساب اینتل، نمودار سهم بازار از 3DCenter که به دوران GeForce FX و Radeon 9000 برمی‌گرده، نشان می‌ده که NVIDIA به طور پیوسته سهم بازار خودش رو تو 22 سال گذشته افزایش داده. این رشد با وجود چندین جهش در محبوبیت پردازنده‌های گرافیکی Radeon، به‌ویژه در دوران رونق استخراج کریپتو، ادامه پیدا کرده. Jon Peddie میگه صنعت GPU امیدواره که به فصلی بودن محموله‌های GPU که در سال 2008 در طول بحران اقتصادی و بعدتر به دلیل شوق کریپتو، کووید و جنگ در اوکراین مختل شد، برگرده. این واقعیت که نه AMD، نه NVIDIA و نه اینتل اطلاعات روشنی در مورد راه اندازی پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی خود در Computex ارائه نکردن، علی‌رغم اینکه هر شرکت میزبان یک سخنرانی اصلیه، همچنین این اطمینان را ایجاد نمی‌کنه که بازار پردازنده گرافیکی هرگز به فصلی بودن خودش برگرد.

عرضه نسل جدید پردازنده‌های NVIDIA و intel

Jon Peddie  میگه صنعت GPU امیدواره که به فصلی بودن محموله‌های GPU که در سال ۲۰۰۸ در طول بحران اقتصادی و بعدتر به دلیل شوق کریپتو، کووید و جنگ در اوکراین مختل شد، برگرده. این واقعیت که نه AMD، نه NVIDIA و نه اینتل اطلاعات روشنی در مورد راه اندازی پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی خود در Computex ارائه نکردن، علی‌رغم اینکه هر شرکت میزبان یک سخنرانی اصلیه، این اطمینان را ایجاد نمی‌کنه که بازار پردازنده گرافیکی هرگز به فصلی بودن خودش برگرده.

در حال حاضر، انتظار می‌ره NVIDIA سری GeForce RTX 50 رو امسال معرفی کنه، درحالی که طبق ادعای Tweakers که بر اساس زمزمه‌های Computex گفته شده، AMD و Intel ادعا کردن که سری جدید GPU خودشون رو در سال ۲۰۲۵ عرضه می‌کنن. انتظار می‌ره NVIDIA با موقعیت مسلط خود تو تجارت AIB این پیشروی رو بیشتر کنه. علاوه بر این، به نظر نمیاد AMD و اینتل پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالا رو راه‌اندازی کنن و این موضوع بازار رو به طور کامل به NVIDIA واگذار می‌‌کنه.

خبر خوب این است که AMD و Intel قراره در ماه‌های آینده گرافیک‌های یکپارچه نسل بعدی رو معرفی کنن. این بازار برای صنعت رایانه‌های شخصی اهمیت پیدا می‌‌کنه و به طور بالقوه می‌تونه جایگزین راه‌حل‌های GPU سطح پایه در آینده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×