ابزار گیم چک بنچفا رو امتحان کن
اخباراخبار سخت افزار

مشخصات کارت گرافیک‌های سری ۵۰ انویدیا مجهز به چیپ‌های Blackwell لو رفت

لیکری در فضای مجازی X که سابقه خوبی در انتشار اطلاعات داره، اطلاعاتی درباره تعداد هسته‌ها و همچنین حافظه مورد استفاده توسط کارت گرافیک‌های سری ۵۰ انویدیا منتشر کرده. این اطلاعات که شاید چندان زیاد به نظر نرسن و محدود باشن، اما دید وسیعی نسبت به ۵ تا از کارت‌های مورد انتظار انویدیا به نمایش می‌ذارن. برای آشنایی با کارت گرافیک‌های سری ۵۰ انویدیا، با بنچفا همراه باشید.


به نقل از Videocards، لیکر معروف Kopite7kimi اشاره کرده بود که پردازنده گرافیکی GB203، همرده AD103 که در RTX 4080 قرار داشت، به جای ۹۶ هسته SM که تصورش رو داشتیم ۸۴ هسته داره. حالا این لیکر در توییتی اطلاعات چیپ‌های دیگه این سری رو هم فاش کرده.

مشخصات کارت گرافیک‌های سری 50 انویدیا مجهز به چیپ‌های Blackwell لو رفت

مشخصات کارت گرافیک‌های سری RTX 50 انویدیا

طبق این اطلاعات، تنها یک چیپ گرافیکی مشخصات یکسانی با سری قبل دارن و باقی اون‌ها تغییراتی داشتن. چیپ GB202 که قراره در کارت گرافیک پرچمدار سری ۵۰ باشه، احتمالا با نام RTX 5090، قراره ۱۲ واحد GPC یا Graphics Processing Cluster داشته باشه که هر کدوم شامل ۸ واحد TPC یا Texture Processing Cluster هستن که اون‌ها هم هر کدوم ۲ واحد SM دارن، مگر اینکه انویدیا تعداد SM داخل هر TPC رو تغییر بده. با این‌ها، کارت گرافیک RTX 5090 با ۱۹۲ هسته SM راهی بازار میشه. این رقم در مقایسه با RTX 3090 که تنها ۸۲ SM و RTX 4090 که ۱۴۴ SM داشتن، پیشرفت خیلی بزرگی محسوب میشه. همچنین GB202 از حافظه GDDR7 با باس ۵۱۲ بیت استفاده می‌کنه. اگه هر چیپ حافظه GDDR7 از باس ۳۲ بیتی استفاده کنه، شاهد ۱۶ چیپ حافظه ۲ گیگابایتی برای مجموعا ۳۲ گیگابایت حافظه گرافیکی روی کارت گرافیک RTX 5090 خواهیم بود.

چیپ GB203 هم قراره ۷ واحد GPC با هر کدوم ۶ TPC عرضه بشه، به این معنی که این چیپ ۸۴ واحد SM خواهد داشت. باس این پردازنده گرافیکی مانند AD103 همون ۲۵۶ بیته، منتها این چیپ هم از حافظه GDDR7 بهره می‌بره.

چیپ GB206 با چیپ AD106 مورد استفاده در RTX 4060 Ti تفاوتی نداره، به جز استفاده از حافظه GDDR7. دو چیپ GB205 اگه همرده AD104 باشه، ۱۰تا هسته SM کمتر از اون داره. چیپ GB207 هم همینطور، که ۲۰ واحد SM داره در حالیکه AD107 موجود روی RTX 4060 مجهز به ۲۴ واحده. همچنین چیپ GB207 تنها چیپ این لیسته که از حافظه GDDR6 بهره می‌بره، در حالیکه باقی چیپ‌ها به GDDR7 مجهز میشن.

کارت گرافیک‌های RTX 50 انویدیا قراره در ابتدای سال ۲۰۲۵ راهی بازار بشن، منتها به احتمال زیاد در اواخر سال جاری میلادی معرفی خواهند شد. بنچفا رو برای پوشش خبری و بررسی اون‌ها دنبال کنید.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×