ابزار گیم چک بنچفا رو امتحان کن
اخباراخبار سخت افزار

احتمالا TSMC قیمت محصولات ۳ نانومتری‌ را ۵ درصد و بسته‌بندی پیشرفته را تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد

طبق شایعات تازه از تایوان، شرکت Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) قصد داره قیمت محصولات نیمه‌هادی ۳ نانومتری خودش رو افزایش بده. فناوری ۳ نانومتری TSMC جدیدترین تکنولوژی ساخت تراشه در صنعت تولید قراردادیه و موقعیت برتر این شرکت در بازار باعث شده که اکثر سفارش‌ها از شرکت‌های بزرگ فناوری به سمت اونها بیاد. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


از جمله مشتری‌های برجسته TSMC می‌تونیم به Apple و NVIDIA اشاره کنیم و در حالی که گزارش‌های قبلی این ماه حدس زده بودن که قیمت ۳ نانومتری افزایش پیدا کنه، این اولین باره که منابع زنجیره تامین هم به طور خاص به این تصمیم اشاره کردن.
گزارش میگه که TSMC با تقاضای بالایی برای محصولات ۳ نانومتری مواجهه و همچنین قصد داره قیمت بسته‌بندی رو هم افزایش بده
گزارش امروز توسط China Times منتشر شده و بر اساس گزارش قبلی این ماهه که جزئیات مشابهی رو ذکر کرده بود. بر اساس گزارش China Times، TSMC در زمانی که با تقاضای بالای بازار برای محصولاتش مواجهه، قصد داره قیمت محصولات ۳ نانومتری خودش رو افزایش بده. قراره که قیمت‌های ۳ نانومتری ۵ درصد افزایش پیدا کنه و به همراه اون قیمت بسته‌بندی پیشرفته سال آینده افزایش بسیار بیشتری خواهد داشت.

افزایش قیمت مونتاژ تراشه‌های جدید توسط TSMC

بسته‌بندی پیشرفته که به فرآیند مونتاژ تراشه‌ها در بسته‌هایی که قابل استفاده در کامپیوتر هستند اشاره داره، به‌خاطر تقاضای زیاد برای محصولات هوش مصنوعی به کانون توجه تبدیل شده. منابع China Times معتقدن که TSMC قیمت‌های بسته‌بندی خودش رو بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش میده و این افزایش با رشد ظرفیت بسته‌بندی همراه خواهد بود.

به طور مشخص، منابع معتقدن که تا سه‌ماهه سوم امسال، ظرفیت بسته‌بندی TSMC باید از ۱۷,۰۰۰ ویفر در ماه به ۳۳,۰۰۰ ویفر در ماه برسه و تقریباً دو برابر بشه.
گزارش اضافه می‌کنه که حدود نصف ظرفیت بسته‌بندی پیشرفته TSMC برای محصولات NVIDIA است و AMD در جایگاه دوم قرار داره. برخلاف پردازنده‌های گوشی هوشمندی که توسط Apple و Qualcomm سفارش داده می‌شن، پردازنده‌های گرافیکی و شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی ساخته شده توسط AMD و NVIDIA بیشتر به بسته‌بندی پیشرفته نیاز دارن چون توان بیشتری مصرف می‌کنن و نیازهای عملکردی بسیار سخت‌گیرانه‌تری دارن.

انتظار می‌ره تقاضا برای محصولات ۳ نانومتری در نیمه دوم امسال افزایش پیدا کنه. همان‌طور که قبلاً شایعه شده بود، استفاده از ۳ نانومتری تقریباً تا سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ کاملاً پر خواهد بود و همین انتظار برای محصولات بسته‌بندی پیشرفته هم وجود داره. منابع معتقدن که تقاضا برای بسته‌بندی حدود ۶۰۰,۰۰۰ ویفر در سال آینده خواهد بود که ۷۰,۰۰۰ کمتر از ظرفیت TSMC یعنی ۵۳۰,۰۰۰ ویفره.

عدم تطابق تقاضا و عرضه که به سمت تقاضا متمایل شده، باعث افزایش قیمت‌ها میشه چون تولیدکنندگان بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنن تا ظرفیت خودشون رو افزایش بدن. سهام NVIDIA در طول یک سال گذشته رشد سه رقمی داشته چون تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران انتظار دارن که این شرکت نقش حیاتی در تغییری که مدیرعاملش به عنوان حرکت جهانی به سمت محاسبات شتاب‌دهنده توصیف می‌کنه، ایفا کنه. تراشه‌های هوش مصنوعی این شرکت تقاضای زیادی دارن و شرکت‌های بزرگی مثل OpenAI تحت حمایت Microsoft، شرکت مادر Facebook یعنی Meta و شرکت‌های فناوری خودروهای الکتریکی و خودران Tesla همگی برای تهیه آخرین پردازنده‌های گرافیکی به منظور آموزش محصولات هوش مصنوعی خودشون رقابت می‌کنن.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×