@benchfa_team
اخباراخبار سخت افزار

پلتفرم مرجع APUهای AMD Strix Halo با پیکربندی حافظه ۱۲۸ گیگابایتی مشاهده شد

به نظر می‌رسه که APU‌های Strix Halo از AMD با حافظه‌های خیلی زیادی عرضه بشن، طبق آخرین گزارش‌ها ممکنه تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داشته باشن. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

AMD Strix Halo: یک پلتفرم APU برای علاقه‌مندان با پردازنده و گرافیک قوی و حافظه زیاد

ما قبلاً در مورد APU‌های Strix Halo از AMD صحبت کرده بودیم و آخرین مطلب درباره‌ این‌ محصولات مربوط به بردهای مرجع «Maple» بود. این محصولات REVB در گزارش‌های حمل و نقل شرکت nbd.ltd پیدا شدن. آخرین گزارش‌ها نشون می‌دن که این دستگاه‌ها با پیکربندی‌های ۳۲ گیگابایت و ۶۴ گیگابایت ارائه می‌شدن ولی حالا حافظه‌ها دو برابر شده و ممکنه پیکربندی‌های خیلی بالایی داشته باشن.

حالا بریم سراغ جزئیات، گفته می‌شه که APU‌های Strix Halo با پلتفرم FP11 (BGA) سازگار هستن و توان مصرفی (TDP) بین ۵۵ وات تا ۱۳۰ وات دارن. به‌نظر میاد AMD از تمام توان مصرفی این تراشه‌ها برای ارزیابی پتانسیل کاملشون استفاده می‌کنه ولی اگه بتونیم تراشه‌هایی داشته باشیم که این توان مصرفی بالا رو پشتیبانی کنن، خیلی عالی می‌شه چون Strix Halo برای پلتفرم‌های علاقه‌مندان طراحی شده.

از نظر حافظه، بالاترین ظرفیتی که تا حالا ثبت شده، تا ۱۲۸ گیگابایته که خیلی زیاده. حتی بیشتر سیستم‌های دسکتاپ پیشرفته امروزی بیشتر از ۶۴ گیگابایت حافظه ندارن و این محدوده‌ی ورک‌استیشنه. اگه AMD قصد داره از حافظه‌های بزرگتر استفاده کنه، خوبه ولی مطمئناً قیمت این دستگاه‌های پیشرفته Strix Halo خیلی بالا خواهد بود. همچنین قبلاً هم گفتیم که حافظه ۱۲۸ گیگابایتی قطعاً روی بورد یا درون بسته نیست مثل Intel’s Lunar Lake، بلکه احتمالاً طراحی‌های لحیم شده هست (حداقل برای این پلتفرم‌های REVB).

پلتفرم مرجع AMD Strix Halo FP11 با پیکربندی حافظه ۱۲۸ گیگابایتی مشاهده شد

جالب می‌شه اگه Strix Halo با گزینه‌ی SO-DIMM DDR5 بیاد ولی احتمالاً از مسیر LPDDR5x استفاده می‌کنه چون که ۴۰ واحد محاسباتی iGPU که انتظار می‌ره داشته باشه به پهنای باند زیادی نیاز دارن و LPDDR5x برای این کار مناسبه. دوباره، ۱۲۸ گیگابایت LPDDR5x خیلی گرونه ولی راه‌حل‌های ۳۲ گیگابایتی و ۶۴ گیگابایتی قیمت مناسبتری دارن، اگرچه همچنان در محدوده قیمت علاقه‌مندان هستن. تکنولوژی دیگه‌ای که در این APU‌ها وجود داره، ۳۲ مگابایت کش MALL هست که برای گرافیک داخلی خیلی کمک می‌کنه.

ویژگی‌های مورد انتظار AMD Ryzen AI HX Strix Halo:

پلتفرم مرجع AMD Strix Halo FP11 با پیکربندی حافظه ۱۲۸ گیگابایتی مشاهده شد
  • طراحی چیپلت Zen 5
  • تا ۱۶ هسته
  • ۶۴ مگابایت کش L3 مشترک
  • ۴۰ واحد محاسباتی RDNA 3+
  • ۳۲ مگابایت کش MALL (برای iGPU)
  • کنترلر حافظه ۲۵۶ بیتی LPDDR5X-8000
  • موتور یکپارچه XDNA 2
  • تا ۶۰ AI TOPS
  • ۱۶ مسیر PCIe Gen4
  • عرضه در نیمه دوم ۲۰۲۴ (مورد انتظار)
  • پلتفرم FP11 (توان مصرفی ۵۵ وات تا ۱۳۰ وات)

۴۰ واحد محاسباتی برای یک چیپ گرافیک یکپارچه خیلی زیاده. این تعداد واحد محاسباتی از Radeon RX 7600 XT که ۳۲ واحد داره بیشتره و پهنای باند ۲۸۸ گیگابایت بر ثانیه‌ای داره. یک پیکربندی حافظه ۱۲۸ بیتی LPDDR5x می‌تونه حدود ۱۲۰-۱۴۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند داشته باشه اگه با سرعت‌های ۷۴۶۷ یا ۸۵۳۳ MT/s کار کنه. احتمالاً AMD از گزینه اول استفاده می‌کنه تا هزینه‌ها پایین نگه داشته بشه. پس ۳۲ مگابایت کش MALL رو اضافه کنید و می‌بینیم که فاصله پهنای باند با خانواده RDNA 3 جداشدنی داره کمتر می‌شه. GPUهای RDNA 3.5 ممکنه با تکنیک‌های فشرده‌سازی حافظه اضافه‌ای هم بیان که ممکنه نیاز به پهنای باند بالاتر رو هم کمتر کنه.

در کل، در حالی که APUهای Strix Point “Ryzen AI 300” از AMD بدون شک شروع هیجان‌انگیزی برای APUها هستن، ترکیب نسل بعدی Zen 5، RDNA 3.5 و هسته‌های XDNA 2 با هم، APUهای Strix Halo واقعاً شبیه به تکامل APUها به چیزی بزرگتر از چیزی که تا حالا دیدیم هستن. بی‌صبرانه منتظریم که بیشتر از Strix Halo از خود AMD بشنویم.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×