اخباراخبار سخت افزار

کارت گرافیک‌های AMD RX 8000 با چیپ Navi 44 و Navi 48 در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهند شد

طبق گزارشی که Wccftech منتشر کرده، AMD قراره در جریان مراسم CES که در ژانویه سال ۲۰۲۵ برگزار میشه، از کارت گرافیک جدیدی رونمایی کنه. این کارت گرافیک قراره از سری RDNA 4 باشه، نسل جدید کارت گرافیک‌های این شرکت، منتها این سری قرار نیست کارت گرافیک بالارده‌ای داشته باشه. تا الآن صرفا دو کارت گرافیک از این سری تایید شدن، که اولی اون‌ها در جریان CES و دومی قراره در فصل دوم ۲۰۲۵ معرفی بشن. با بنچفا برای آشنایی با Navi 44 و Navi 48 همراه باشید.


AMD قراره در مراسم CES از کارت گرافیک مجهز به چیپ Navi 48 رونمایی کنه. این کارت گرافیک میان‌رده‌ای از لحاظ عملکردی محسوب میشه و سری RDNA 4 کلا قرار نیست چیپ بالارده داشته باشه. Navi 44 هم چیپ پایین رده این سریه. این دو قراره به ترتیب در فصل اول و دوم سال ۲۰۲۵ راهی بازار بشن، یعنی سه ماه پایانی سال ۱۴۰۳ و سه ماه ابتدای سال ۱۴۰۴.

کارت گرافیک‌های AMD RX 8000 با چیپ Navi 44 و Navi 48 در سال 2025 عرضه خواهند شد

چیپ Navi 48 همونطور که گفتیم قرار نیست چیپ بالارده‌ای باشه، چرا که AMD در تلاش برای توسعه یه پروسه ساخت و معماری جدید گرافیکیه، تا سری بعدی کارت گرافیکش رو قدرتمند عرضه کنه. AMD تنها می‌خواد با RDNA 4 سبد محصولاتش رو پر کنه و انتخابات بیشتری با قدرت بالاتری نسبت به RDNA 3 در اختیار کاربران بذاره. چیزی که می‌دونیم، اینه که Navi 48 قدرتی در حد Navi 31 داره، یعنی کارت گرافیک‌های RX 7900 XT و RX 7900 XTX، منتها محدوده قیمتی مد نظر برای کارت‌های مجهز به این چیپ ۵۰۰ دلاره! یعنی شما کارتی در حد RX 7900 XT و RTX 4070 Ti دریافت می‌کنید با قیمتی کمتر از RTX 4070. این ارزش خرید این کارت رو به شدت بالا می‌بره، منتها بستگی به این هم داره که انویدیا با سری ۵۰ چه می‌کنه.

Navi 44 هم چیپ پایین رده این سریه. طبق گزارشات، این چیپ قراره جایگزین چیپ Navi 33 باشه که در کارت گرافیک RX 7600 استفاده شد، منتها با قدرت بالاتر. احتمالا عملکرد هدف این کارت چیزی در حدود RX 7700 XT یا در نهایت RTX 4070 باشه، منتها با VRAM کمتر.

کارت گرافیک‌های AMD RX 8000 با چیپ Navi 44 و Navi 48 در سال 2025 عرضه خواهند شد

اطلاعات بیشتری درباره این کارت‌ها نیست، منتها می‌دونیم که AMD این چند وقت روی یک پایپلاین ری تریسینگ کاملا جدید کار می‌کرده که پردازش ری تریسینگ رو فوق‌العاده سریع‌تر می‌کنه. احتمال اینکه سری RDNA 4 عملکرد ری تریسینگ خیلی بهتری نسبت به RDNA 3 داشته باشه با این پایپلاین جدید بعید نیست، مگر اینکه AMD استفاده از اون رو به سری بعد کارت گرافیک‌ها موکول کنه. این می‌تونه باعث بشه سری بعدی کارت گرافیک‌هایی که AMD معرفی می‌کنه خیلی انقلابی‌تر و جذاب باشه، اما عدم حضور این پایپلاین روی سری RDNA 4 می‌تونه عملا این کارت‌ها رو به یک رفرش تبدیل کنه و باعث شکست اون بشه.

در مصاحبه‌ای مشترک با Micron، شرکت AMD اعلام کرده بود که به دنبال استفاده از چیپ GDDR7 روی کارت گرافیک‌هاست، منتها تاییدی بر این موضوع برای RDNA 4 نیست. چیپ‌های GDDR7 قیمت بالاتری از GDDR6 خواهند داشت، که برای سری کارت گرافیکی که قرار نیست بالارده باشه، کمی بالاست. ممکنه AMD هم راه انویدیا رو پیش بگیره و برای کارت مجهز به Navi 48 از GDDR7 و برای Navi 44 از GDDR6 استفاده کنه.


با توجه به اینکه هنوز فاصله زیادی با زمان‌های اعلام شده داریم، مشخصا اطلاعات زیادی درباره کارت گرافیک‌های AMD در دست نیست. حالا باید صبر کنیم ببینیم چه اتفاقاتی میفته و برنامه‌های انویدیا و AMD برای بازار کارت گرافیک چیه. طبق معمول، انویدیا قراره زودتر از AMD کارت گرافیک‌هاش رو معرفی و راهی بازار کنه و باید اول از همه منتظر انویدیا باشیم تا ورق‌هاشو رو کنه.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×