محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

شروع تولید آزمایشی چیپ‌های ۲ نانومتری توسط TSMC برای اپل از هفته آینده

شرکت TSMC که از تأمین‌کنندگان اپل محسوب میشه، قراره از هفته‌ آینده تولید آزمایشی چیپ‌های ۲ نانومتری رو شروع کنه تا بتونه قبل از تولید انبوه، بازدهی پایداری رو تضمین کنه. چیپ‌های سری A17 Pro و M3 اپل که سال گذشته با معرفی آیفون ۱۵ پرو و مک‌بوک پرو عرضه شدن، بر پایه‌ی معماری ۳ نانومتری TSMC ساخته شده‌ان و عملکرد محاسباتی و گرافیکی بهتری دارن. اپل همینطور مدل‌های جدید آیپد پرو با نمایشگر OLED و چیپ M4 که کمی بهبود یافته نسبت به نسخه‌های قبلی هست رو عرضه کرده. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.


پیش تولید تراشه‌های M5 اپل آغاز شد

شروع تولید آزمایشی چیپ‌های ۲ نانومتری توسط TSMC برای اپل از هفته آینده

گزارش‌ها نشون میده که TSMC از هفته‌ی آینده تولید آزمایشی چیپ‌های ۲ نانومتری رو در کارخانه‌ی بائوشان در شمال تایوان شروع می‌کنه. این کارخانه از سه‌ماهه‌ی دوم امسال تجهیزات و قطعات لازم برای این فاز آزمایشی رو دریافت کرده. اپل برنامه داره که چیپ‌های ۲ نانومتری رو سال آینده در محصولات خودش استفاده کنه و احتمالا اولین دستگاه‌هایی که این چیپ‌ها رو خواهند داشت، آیفون ۱۷ خواهند بود. این فرآیند ۲ نانومتری امکان قرار دادن ترانزیستورهای بیشتری در فضای کوچکتر رو فراهم می‌کنه که باعث انتقال سریعتر داده‌ها و بهره‌وری بهتر انرژی میشه.

چیپ M5 نسبت به M4، عملکرد بهتری با مصرف انرژی کمتر خواهد داشت که برای نوت‌بوک‌ها و آیپدها خیلی مناسب خواهد بود. انتظار میره که عملکرد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کنه و مصرف انرژی تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کنه. همچنین، همین بهبودها رو در چیپ A18 Pro که در آیفون ۱۷ پرو استفاده میشه هم شاهد خواهیم بود.

در حال حاضر، این چیپ‌ها در مرحله‌ی آزمایشی اولیه هستن و ممکنه زمان ببره تا TSMC بتونه اونا رو کاملا آماده کنه. اگر در فرآیند تولید مشکلی پیش بیاد، ممکنه باعث تأخیر در عرضه‌ی محصولات اپل بشه. TSMC برنامه داره که سال آینده تولید انبوه این چیپ‌ها رو شروع کنه و سعی می‌کنه بازدهی پایداری رو تضمین کنه که این به نفع اپل و سایر مشتریان TSMC خواهد بود. اپل بزرگترین مشتری TSMC هست و بخش زیادی از درآمد این شرکت از سفارشات اپل تأمین میشه.

همونطور که گفته شد، اولین دستگاه‌هایی که چیپ‌های ۲ نانومتری TSMC رو خواهند داشت، آیفون ۱۷ هستن و به زودی بعد از اون، این چیپ‌ها به مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو هم خواهند رسید. به نظرتون اپل همه‌ی ظرفیت تولید چیپ‌های ۲ نانومتری TSMC رو برای سال ۲۰۲۵ رزرو می‌کنه؟ نظرتون رو توی کامنت‌ها بگید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×