محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کارت گرافیک‌های سری ۵۰ انویدیا با مصرف برق بالا و با تاخیر به بازار عرضه میشن

پردازنده‌های گرافیکی Blackwell انویدیا، که قراره سری ۵۰ این شرکت باشن. این سری طبق گزارش‌های قبلی قراره پیشرفت عملکرد زیادی داشته باشن و قدرت بالایی رو به نمایش بذارن. چندی پیش، گزارشی مبنی بر تاخیر در عرضه پردازنده‌های دیتاسنتر Blackwell پخش شد، که انویدیا هم اون‌ها رو تایید کرد. گویا این موضوع قراره روی عرضه کارت گرافیک‌های این سری هم تاثیر منفی بذاره. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر مصرف برق بالاتر کارت گرافیک‌های سری ۵۰ پخش شده. با بنچفا برای آشنایی با دلیل تاخیر سری ۵۰ کارت گرافیک‌های انویدیا همراه باشید.


تاخیر در عرضه پردازنده گرافیکی Blackwell

در اواخر آگوست ۲۰۲۴، انویدیا اعلام کرد که تغییراتی در لایه ماسک پردازنده‌های Blackwell به وجود آورده. این تغییرات باعث بالا رفتن کیفیت و سلامت سیلیکون‌های تولیدی توسط TSMC شده. با این تفاسیر، این تنها به نفع انویدیاست که دیفکت یا نقص سیلیکون رو کاهش بده و نباید تاثیری روی محصول نهایی داشته باشه. جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، در صحبت با سرمایه گذاران این رو تایید کرد:

تغییر ماسک کامل شد و هیچ تغییر عملکردی لازم نبود. نمونه های Blackwell همین الان در سیستم‌های مختلف در انواع پیکربندی‌ها در حال استفاده هستن.

با این صحبت‌ها و به گفته انویدیا، در فصل چهارم سال جاری میلادی انویدیا پردازنده‌های Blackwell رو به خریداران تحویل میده و پول پارو می‌کنه. حالا طبق برخی گزارش‌های جدید، این تغییراتی که انویدیا اعمال کرده می‌تونه روی زمان عرضه کارت گرافیک‌های Blackwell یا همون سری ۵۰ هم تاثیر داشته باشه. دلیل ارتباطشون خیلی عجیبه ولی چندان بی منطق هم نیست.

برد پردازنده گرافیکی Nvidia Blackwell با معماری کارت گرافیک سری 50

در واقع تغییراتی که انویدیا در پروسه ساخت اعمال کرد، مشلات متعددی رو حل کرد. این مشکلات شامل عدم تطابق انبساط حرارتی (CTE) بین چیپ سیلیکونی، پل LSI، اینترپوزر RDL و زیرلایه اصلی بود که منجر به تاب برداشتن تراشه و خرابی سیستم میشد. راه حل، طراحی مجدد لایه فلزی و برجستگی‌ها بود. جالبه که انویدیا تونسته به این سادگی و با این سرعت چنین مشکلی رو حل کنه!

پردازنده‌های دیتاسنتر Blackwell و پردازنده‌های گرافیکی این سری تفاوت‌های زیادی از هم دارن، اما پایه معماری یکسانی دارن. بعید نیست که مشکلات پردازنده‌های کلاس دیتاسنتر روی کلاس مصرف کننده هم تاثیر بذارن اما انویدیا گفته که مشکل حل شده، پس این مشکل مستقیما روی کارت گرافیک‌های سری ۵۰ تاثیر نمی‌ذاره. با این حال، تمرکز انویدیا روی تحویل درخواست‌های شرکت‌های بزرگیه که پردازنده‌های Blackwell رو برای سرورهاشون نیاز دارن. به همین دلیل، تولید چیپ‌های کارت گرافیک که از همون ابتدا اولویت دوم بود، عقب میفته تا سفارش‌های سرور تکمیل بشه. TSMC ظرفیت تولید این همه چیپ روی یک پروسه رو نداره و منطقیه که تمرکز انویدیا هم روی سفارش‌هایی باشه که میزان پول زیادی به شرکت تزریق می‌کنه. قبلا هم اشاره شده بود که عرضه کارت گرافیک‌های سری ۵۰ قراره از اواخر ۲۰۲۴ به اوایل ۲۰۲۵ و زمان CES انتقال پیدا کنه.

قراره شاهد مصرف برق خیلی بالاتری در سری Blackwell باشیم!

درباره این موضوع هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست، اما kopite7kimi، یکی از لیکرهای خوش سابقه، توییتی درباره مصرف بالاتر کارت گرافیک‌های Blackwell منتشر کرد. این یوزر قبلا مشخصات کارت گرافیک‌های Blackwell رو هم پخش کرده بود.

من می دانم که شما اخیراً جزئیات GeForce Blackwell را دریافت کرده اید.
هر دوی آنها مقداری افزایش مصرف انرژی دارند و SKUهای بالاتر افزایش بیشتری دارند.

اولا که اینجا غلط ترجمه وجود نداره، کلا توییت به زبان عجیبی نوشته شده و چندتا اشتباه نوشتاری داره. مهم اطلاعاتیه که میده. طبق این نوشته، کارت گرافیک‌های رده بالای سری ۵۰ قراره افزایش مصرف برق زیادی نسبت به همرده سری ۴۰ خودشون داشته باشن. گویا بر خلاف سری ۴۰ که تمرکز انویدیا روی بهینگی مصرف برق بود، این بار تمرکز اون‌ها روی قدرت بالاتر کارت‌هاست.

در کامنت‌ها هم kopite7kimi دو کامنت جالب داشت. دو نفر پرسیده بودن که آیا میزان TDP کارت RTX 5090 قراره میزان ۵۵۰ وات باشه، که خیلی ساده گفته قراره بیشتر باشه. احتمالا ۶۰۰ یا ۶۵۰ وات، ولی حدس ما روی همون ۶۰۰ واته، چرا که برای اینکه ۶۵۰ وات ممکن باشه نیاز به دوتا کانکتور برق ۱۶ پینه. در جواب به سوال فردی که پرسیده بود آیا قراره RTX 5070 همون میزان ۲۲۰ وات TDP رو حفظ کنه هم گفت که بیشتر مصرف می‌کنه. برای این یکی حدس ما روی ۳۰۰ واته، با RTX 5080 هم بین اون‌ها یعنی ۴۵۰ وات. میزان مصرف برق واقعی کارت‌ها بالاتر خواهد بود، اما TDP اون‌ها این میزانه. دیگه هیچ صحبت دیگه‌ای درباره میزان مصرف برق نشده بود. قبلا هم مشخصات این کارت گر

با این اوصاف دیگه باید صرفا منتظر محصولات جدید انویدیا باشیم. CES 2025 قراره در اوایل ژانویه ۲۰۲۵، یعنی نیمه دوم دی ماه ۱۴۰۳ برگزار بشه، که به جز انویدیا، AMD هم از پردازنده‌های X3D سری ۹۰۰۰ قراره رونمایی کنه. اینتل هم ممکنه معرفی و عرضه سری Arrow Lake رو به همون موقع موکول کنه.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی یک ستاره بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۳ / ۵. تعداد امتیازات ۲

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×