محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

طراحی کارت‌های سری ۵۰ انویدیا این ماه کامل میشه، مصرف برق اون‌ها مشخص شد

گزارش شده بود که نسل جدید کارت‌های گرافیکی GeForce RTX 50 شرکت انویدیا با نام “Blackwell” ممکنه تا ۶۰۰ وات مصرف برق داشته باشن، همچنین تاخیری در عرضه اون‌ها به وجود میاد. Benchlife حالا اطلاعات دیگه‌ای داره و میگه طراحی این کارت‌ها تا آخر همین ماه نهایی میشه. با بنچفا تا آخر این گزارش همراه باشید.

به گزارش WCCFtech، قبلاً یه ماژول خنک‌کننده ۴۰۰ واتی برای انویدیا مطرح بود، ولی الان یا لغو شده یا متوقفه. ماژول خنک‌کننده ۶۰۰ واتی از همون اول تا الان بدون وقفه پیش رفته و سازنده ماژول هم تأیید کرده که انویدیا پنج تا کولر کارت گرافیک برای سری جدیدش در حال ساخت داره. Benchlife گفته:

شاید این ۴۰۰ وات و ۶۰۰ وات ظرفیت حداکثری سیستم خنک‌کنندگی باشه. طبق گزارشات، مصرف انرژی GeForce RTX 5090 حدود ۵۵۰ وات و GeForce RTX 5080 حدود ۳۵۰ وات خواهد بود. هنوز هیچی قطعی نیست و ممکنه این میزان در عرضه نهایی متفاوت باشه.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش بره، کارت‌های گرافیکی GeForce RTX 5090/D و GeForce RTX 5080/D با معماری Blackwell قرارِ توی سپتامبر رونمایی بشن. اگه اطلاعاتی که بهمون رسیده درست باشه، خیلی زود اطلاعات بیشتری از این کارت‌ها توی اینترنت پخش میشه.

طراحی نهایی GeForce RTX 5090 و GeForce RTX 5080 قراره تو سپتامبر تأیید بشه. همچنین گفته شده که انویدیا برای هر دو کارت، نسخه‌های “D” رو هم آماده کرده، یعنی GeForce RTX 5090D و GeForce RTX 5080D.

قبلاً انویدیا فقط نسخه RTX 4090D رو به‌صورت اختصاصی برای چین عرضه کرده بود که با قوانین صادراتی سازگار بود. اما حالا که هر دو کارت نسخه “D” دارن، به‌نظر می‌رسه عملکرد این نسخه‌ها نسبت به نسل قبلی خیلی بهتر خواهد بود.

در مورد مصرف برق هم گزارش شده که مصرف انرژی GeForce RTX 5090 حدود ۵۵۰ وات و GeForce RTX 5080 حدود ۳۵۰ وات هست. اعداد قبلی ۶۰۰ وات و ۴۰۰ وات احتمالاً مربوط به ظرفیت خنک‌کنندگی ماژول‌های جدید این کارت‌ها بوده.

  • RTX 5090 = 550W / RTX 4090 = 450W ؛ ۲۲% افزایش TDP
  • RTX 5080 = 350W / RTX 4080 = 320 W ؛ ۹.۳% افزایش TDP

اگه این گزارش درست باشه، کارت GeForce RTX 5090 حدود ۱۰۰ وات بیشتر از RTX 4090 مصرف خواهد داشت، و RTX 5080 هم ۳۰ وات بیشتر از RTX 4080 مصرف می‌کنه. این اعداد نسبت به گزارش‌های قبلی منطقی‌تره، ولی هنوزم مصرف انرژی واقعی تو بازی‌ها کمتر از این مقادیر خواهد بود و فقط تو بعضی برنامه‌های سنگین به این حد می‌رسه. در بازی‌ها فشار بین پردازنده گرافیکی و CPU شما در حال انتقاله و تنها در مواقع خاصه که یکی از اون‌ها یا هر دو ۱۰۰% توان‌شون رو نیاز داشته باشن.

آیا CPU Ryzen قدیمی شما برای RTX 4080 به اندازه کافی سریع است؟

منظور Benchlife این بوده که طراحی نهایی RTX 5080/D و RTX 5090/D تو سپتامبر نهایی می‌شه، نه اینکه تو سپتامبر به بازار عرضه بشن.

MEGAsizeGPU (@Zed__Wang) September 5, 2024

علاوه بر این، Expreview گزارش داده که کارت گرافیک RTX 5090D تو چین تا پایان ژانویه، بعد از معرفی رسمی در CES 2025، عرضه می‌شه. ژانویه قراره ماه پر جنب و جوشی باشه چرا که هر سه شرکت سیلیکون بزرگ قراره محصولات مهمی رو معرفی کنن! در همین حال، انویدیا هم داره برنامه‌ریزی می‌کنه که تولید RTX 4090D رو تا دسامبر ۲۰۲۴ متوقف کنه.

اگه طراحی‌ها همین ماه نهایی بشه، احتمالاً تو ماه‌های آینده یه تیزر از رویداد ویژه GeForce می‌بینیم. ولی اگه نشه، باید منتظر شایعات ۲۰۲۵ بمونیم. البته اطلاعات از انویدیا خیلی دیر به بیرون درز پیدا می‌کنه. انویدیا تا لحظه آخر اطلاعات رو پیش خودش نگه می‌داره و AIB سازها هم دیر اطلاعات رو میده. ممکنه تا زمان عرضه کارت‌ها، هیچ اطلاعاتی از اون‌ها به دستمون نرسه!

کلاس کارت گرافیکمیزان TDPپیکربندی حافظهتعداد واحد شیدر
با در نظر گرفتن ۱۲۸ هسته در هر SM
تعداد هسته SMتعداد TPCتعداد GPCنام پردازنده گرافیکی
RTX 5090۵۵۰W(?)۵۱۲-bit GDDR7۲۴۵۷۶۱۹۲۹۶۱۲GB202
RTX 5080۳۵۰W(?)۲۵۶-bit GDDR7۱۰۷۵۲۸۴۴۲۷GB203
RTX 4090۴۵۰W۳۸۴-bit GDDR6X۱۸۴۳۲۱۴۴۷۲۱۲AD102
RTX 4080 Super۳۲۰W۲۵۶-bit GDDR6X۱۰۲۴۰۸۰۴۰۷AD102

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی یک ستاره بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۵ / ۵. تعداد امتیازات ۱

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×