محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

قیمت پردازنده‌های نسل ۱۵ اینتل لو رفت، قیمت بالاتر از نسل ۱۳ و ۱۴!

سری Arrow Lake یا سری Core Ultra 200K اینتل نسل بعدی این شرکت برای پلتفرم دسکتاپه. این پردازنده‌ها قراره تا چندی بعد به بازار عرضه بشن، اما در کامپیوتکس مادربرهای سری ۸۰۰ اینتل با پشتیبانی از این سری رو دیدیم. حالا که فروشگاه‌ها در حال آماده سازی پلتفرم‌هاشون برای پردازنده‌های نسل بعدی اینتل هستن، یک فروشگاه اروپایی قیمت‌های این سری رو لو داده. با بنچفا برای مرور قیمت لو رفته پردازنده‌های نسل ۱۵ اینتل همراه باشید.

نسل بعدی چیپ‌های سری Core Ultra 200 اینتل (با اسم رمز Arrow Lake) قراره در ماه اکتبر عرضه بشن و طبق اطلاعاتی که کاربری در توییتر منتشر کرده، یک فروشگاه اروپایی به نام LambdaTek پردازنده‌های جدید اینتل رو توی لیست محصولات خودش گذاشته. به گزارش Tom’s Hardware این لیست الان توی وبسایت این فروشگاه فعاله و قیمت‌های احتمالی این پردازنده‌ها رو نشون میده.

همونطور که همیشه برای عرضه‌ی پردازنده‌های اینتل مرسومه، اول مدل‌های آنلاک سری K عرضه میشن. اولین سری از چیپ‌های Arrow Lake شامل Core Ultra 9 285K، Core Ultra 7 265K، Core Ultra 5 245K و نسخه‌های KF اون‌هاست که پردازنده گرافیک مجتمع (iGPU) ندارن. باید به این لیست‌های اولیه فروشگاه‌ها با احتیاط نگاه کنیم، چون هنوز این قیمت‌ها رسمی نیستن و شاید فقط قیمت‌های موقتی باشن که LambdaTek برای لیست‌کردن محصولات استفاده کرده.

LambdaTek بیشتر توی اروپا فعالیت می‌کنه و اطلاعات از سایت بریتانیایی اون‌هاست. قیمت‌ها به پوند انگلیس نمایش داده شدن و مالیات هم محاسبه نشده. تامز هاردور هر ۱ پوند رو به اندازه ۱.۳۱ دلار اندازه گیری کرده و ما هم اونو با قیمت ۷۸ هزار تومن پوند به ریال تبدیل کردیم. استفاده از منبع خبر می‌تونه قیمت دقیق‌تری به ما بده.

قیمت دلاری و ریالی پردازنده‌های سری Arrow Lake اینتل

میزان بالا رفتن قیمتقیمت سری Raptor Lake-RRaptor Lake-Rقیمت LambdaTekArrow Lake
۵%۵۹۰ دلارIntel Core i9-14900K۴۷۲ پوند انگلیس
۶۲۰ دلار
۳۶.۸ میلیون تومان
Intel Core Ultra 9 285K
۴.۸%۴۱۰ دلارIntel Core i7-14700K۳۲۷ پوند انگلیس
۴۳۰ دلار آمریکا
۲۵.۵ میلیون تومان
Intel Core Ultra 7 265K
۷.۷%۳۸۵ دلارIntel Core i7-14700KF۳۱۴ پوند انگلیس
۴۱۵ دلار آمریکا
۲۴.۵ میلیون تومان
Intel Core Ultra 7 265KF
۳.۱%۳۲۰ دلارIntel Core i5-14600K۲۵۱ پوند انگلیس
۳۳۰ دلار آمریکا
۱۹.۵ میلیون تومان
Intel Core Ultra 5 245K
۶%۲۹۴ دلارIntel Core i5-14600KF۲۳۸ پوند انگلیس
۳۱۲ دلار آمریکا
۱۸.۵ میلیون تومان
Intel Core Ultra 5 245KF

طبق این اطلاعات، قیمت Core Ultra 9 285K حدود ۵٪ بیشتر از Core i9-14900K خواهد بود. بیشترین افزایش قیمت مربوط به Core Ultra 7 265KF بوده که ۷.۷٪ از نسل قبلی گرون‌تر شده. در کل افزایش قیمت بالاییه، خصوصا برای ارز ما که با کوچک‌ترین تغییر قیمتی تحت تاثیر بزرگی قرار می‌گیریم.

دو تا مشکل اینجاست. اولا که اینتل چندین ساله که سر پردازنده‌هاش داره ضرر میده. با توجه به میزان تغییراتی که سری Arrow Lake دارن، این میزان افزایش قیمت برای اون‌ها همچنان باید در محدوده ضرر قرار بگیره، چون پردازنده‌های Arrow Lake به صورت کامل توسط TSMC تولید میشن و روش چینش اون‌ها هم هزینه تولید رو بالا می‌بره. همچنین AMD قیمت پایین‌تری رو برای سری ۹۰۰۰ تعیین کرد و سری Ryzen 5 و Ryzen 7 الان قیمت به شدت پایینی دارن که رقابت رو برای اینتل سخت می‌کنه. Ryzen 9 9950X قیمت بالاتری نسبت به قیمت لو رفته Core Ultra 9 285K داره، که اینجا عملکرد تصمیم گیرنده‌ست.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۲ / ۵. تعداد امتیازات ۱

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×