ابزار گیم چک بنچفا رو امتحان کن
اخباراخبار سخت افزار

تسلط بی‌چون و چرای انویدیا بر بازار کارت‌های گرافیک در دو دهه گذشته؛ بدون فرصت برای رقبا

انویدیا تو این دو دهه‌ی اخیر، بازار کارت‌های گرافیک رو قبضه کرده و به اینتل و ای‌ام‌دی هیچ جایی نداده. حالا این سوال پیش میاد که باید انویدیا رو یه شرکت هوش مصنوعی بدونیم یا یه کمپانی تولید‌کننده کارت‌های گرافیک؟ طبق آخرین گزارش ۳D Center، انویدیا تونسته سهم اصلی بازار dGPU رو تو این بیست سال بگیره و به ای‌ام‌دی هیچ شانسی نده. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.


جایگاه انویدیا در دنیای هوش مصنوعی و کارت گرافیک

قبل از ورود هوش مصنوعی، انویدیا تو کار کارت‌های گرافیک برای مصرف‌کننده‌ها و حرفه‌ای‌ها بود و هنوز هم همینجوریه، ولی حالا ماجراها یه‌ کم فرق کرده و سهم ای‌ام‌دی به پایین‌ترین حد خودش رسیده. اگه بخوایم درباره ان‌ویدیا حرف بزنیم، خیلی از تازه‌واردها فکر می‌کنن این شرکت از اول روی هوش مصنوعی کار می‌کرده، ولی فقط علاقه‌مندان واقعی می‌دونن که ان‌ویدیا از همون اول تو بخش کارت‌های گرافیک بوده.

داستان از کارت‌های گرافیک دسکتاپ سری GeForce FX ان‌ویدیا شروع شد و حالا تبدیل شده به پلتفرمی که نه‌تنها بازار دسکتاپ رو گرفته، بلکه رقیب بزرگی برای ای‌ام‌دی هم بوده. طبق اطلاعات ۳D Center، از سال ۲۰۰۲ ان‌ویدیا بازار رو دست گرفته و این روند تا الان هم ادامه داشته.

جایگاه انویدیا در دنیای هوش مصنوعی و کارت گرافیک

با نگاهی به آمارهای بیش از بیست سال اخیر، شاید نتونیم دقیق به اعداد بپردازیم، ولی روند نشون می‌ده که ان‌ویدیا از همون وقتی که رسماً وارد بازار شد، تونسته خودش رو تو اوج نگه داره.

رقابت شدید بود، مخصوصاً اوایل که ای‌ام‌دی سری Radeon X100 رو معرفی کرد و با فناوری‌هایی مثل رندرینگ HDR و پشتیبانی از CrossFire، تونست یه مقدار سهم بازار رو کم کنه. ولی از اون به بعد، همش ان‌ویدیا بود که حاکم شد و حتی الان هم، با وجود اینکه دی‌جی‌پی‌یو تو اولویت‌های دوم ان‌ویدیا قرار گرفته، همچنان مشتری‌ها بیشتر سراغ ان‌ویدیا می‌رن. نقطه عطف ان‌ویدیا و سهم بزرگش از بازار، همون دوران اوج ماینینگ کریپتو بود که تو اون بازه، سهم بازارش تا ۸۰ درصد هم بالا رفت.

از اونجایی که کارت‌های سری GeForce RTX 30 انویدیا تو اون زمان خیلی مورد علاقه ماینرها بود، این شرکت تونست کلی از این موضوع استفاده کنه، درحالی که ای‌ام‌دی نتونست تو اون دوره توجه زیادی رو به خودش جلب کنه. از اون موقع به بعد، شاهد رشد بیشتر انویدیا تو بازار بودیم و به نظر نمی‌رسه این تسلط به این زودی‌ها از دست بره.

تنها رقیب انویدیا، یعنی ای‌ام‌دی، دوباره برگشته به بازار معمولی تا کسب و کار بازی‌محور Radeon خودش رو زنده کنه، درحالی که ان‌ویدیا در آستانه‌ی معرفی نسل جدید راه‌حل‌های گیمینگ برای علاقه‌مندان حرفه‌ایه. حتی اینتل هم بیشتر روی بخش‌های عادی تمرکز کرده و برای سال‌های آینده رقیبی برای ان‌ویدیا نمی‌بینیم.

در کل انویدیا تو هر حوزه‌ای که وارد شده، تونسته حکومت کنه. چه هوش مصنوعی، چه رباتیک و حتی بخش کارت‌های گرافیک برای مصرف‌کننده‌ها، همیشه حضور انویدیا رو به عنوان یه عامل کلیدی تو پیشرفت اون بازارها دیدیم. جایگاه انویدیا قطعاً می‌شه گفت مثل اپل برای بازار محاسباته، ولی برای دنیای کامپیوتر.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۵ / ۵. تعداد امتیازات ۱

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×