اخباراخبار سخت افزار

پردازنده Intel Core Ultra 9 285K قبل از ورود به بازار رکورد سرعت در تست‌های تک هسته‌ای رو در پلتفرم PassMark شکست

Intel Core Ultra 9 285K که پردازنده پرچمدار سری Arrow Lake هست، قراره هفته دیگه معرفی بشه. اما همین الان توی PassMark نشون داده که چه عملکردی قراره داشته باشه. این پردازنده تو تست‌های PassMark تونسته سریع‌ترین پردازنده در پردازش تک‌ هسته‌ای بشه و حتی از پردازنده Core i9-14900K هم جلو بزنه. البته PassMark گفته که پردازنده‌ای که تست شده ممکنه یه نمونه اولیه باشه، پس شاید نتیجه‌های بهتری هم تو نسخه‌های نهایی ببینیم. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

عملکرد پردازنده Intel Core Ultra 9 285K تو پردازش تک هسته‌ای

پردازنده Intel Core Ultra 9 285K تونسته توی تست تک‌هسته‌ای ۵۲۶۸ امتیاز بگیره که حدود ۸.۲ درصد سریع‌تر از Core i9-14900KS هست. البته سرعت پردازنده ۲۸۵K تا ۵.۷ گیگاهرتز می‌رسه در حالی که سرعت ۱۴۹۰۰KS به ۶.۲ گیگاهرتز می‌رسه. در مقایسه با Core i9-14900K و Ryzen 9 9950X، این پردازنده حدود ۱۱ درصد جلوتره.

تست عملکرد پردازنده Intel Core Ultra 9 285K

اما تو تست چند‌هسته‌ای چطور؟

توی تست چند‌هسته‌ای، این پردازنده ۴۶,۸۷۲ امتیاز گرفته که خیلی کمتر از Core i9-14900K و Ryzen 9 9950X هست که به ترتیب ۶۰,۳۰۵ و ۶۶,۷۰۲ امتیاز داشتن. معمولاً وقتی مصرف برق پردازنده کمتر باشه، ممکنه عملکرد تک‌هسته‌ای خوب باشه ولی تو عملکرد چند‌هسته‌ای خیلی تأثیر بذاره. به نظر میاد همین اتفاق اینجا هم افتاده باشه، چون پردازنده‌های Arrow Lake مثل نسل فعلی، پشتیبانی از Hyper-Threading ندارن و به جای ۳۲ هسته، ۲۴ هسته دارن.

عملکرد پردازنده Intel Core Ultra 9 285K

مشخصات پردازنده Intel Core Ultra 9 285K

این پردازنده ۲۴ هسته و ۲۴ رشته داره که شامل ۸ هسته P با معماری Lion Cove و ۱۶ هسته E با معماری Skymont میشه. این چیپ ۳۶ مگابایت کش L3 و ۴۰ مگابایت کش L2 داره، یعنی در مجموع ۷۶ مگابایت کش. فرکانس پایه پردازنده برای هسته‌های P حدود ۳.۷ گیگاهرتز و برای هسته‌های E حدود ۳.۲ گیگاهرتز هست. حداکثر سرعت بوست هم برای هسته‌های P حدود ۵.۷ گیگاهرتز و برای هسته‌های E حدود ۴.۶ گیگاهرتزه. مصرف انرژی این پردازنده در حالت پایه ۱۲۵ وات و حداکثر تا ۲۵۰ وات می‌رسه.

  • Core Ultra 9 285K: ۲۴ هسته / ۲۴ رشته / ۳.۷-۵.۷ گیگاهرتز / ۳۶ مگابایت L3 / 40 مگابایت L2 / 125W-250W
  • Core i9-14900K: ۲۴ هسته / ۳۲ رشته / ۳.۲-۶.۰ گیگاهرتز / ۳۶ مگابایت L3 / 32 مگابایت L2 / 125W-253W

گفته شده که Intel Core Ultra 9 285K هفته دیگه معرفی میشه و قراره از ۲۴ اکتبر وارد بازار بشه. پس منتظر اطلاعات بیشتر باشید!

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×