اخباراخبار سخت افزار

انویدیا DLSS 4 را با عملکردی خیره‌کننده معرفی کرد

تو نمایشگاه CES 2025، انویدیا با معرفی انویدیا DLSS 4 که شامل Multi Frame Generation برای کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 50 و لپ تاپ‌ها میشه دوباره DLSS رو ارتقا داده. حدود ۷۵ بازی و برنامه از این ویژگی پشتیبانی میکنن.

DLSS Multi Frame Generation میتونه تا سه فریم اضافی برای هر فریم اصلی بسازه. این تکنولوژی با بقیه قابلیت‌های DLSS ترکیب میشه و سرعت رو تا ۸ برابر بیشتر میکنه نسبت به روش‌های قدیمی رندر کردن. این افزایش سرعت فوق‌العاده روی کارت گرافیک GeForce RTX 5090 باعث میشه بتونی بازی‌ها رو با کیفیت 4K و سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه با استفاده کامل از ری تریسینگ تجربه کنی.

انویدیا DLSS 4 همچنین بزرگترین ارتقا رو تو مدل‌های هوش مصنوعیش از زمان انتشار DLSS 2.0 در سال ۲۰۲۰ داشته. قابلیت های DLSS Ray Reconstruction ،DLSS Super Resolution و DLAA حالا با استفاده از “ترانسفورمرها” کار میکنن. ترانسفورمرها همون معماری پیشرفته هوش مصنوعی هستن که تو مدل های پیشرفته مثل ChatGPT ،Flux و Gemini استفاده میشه. این مدل های ترانسفورمر تو DLSS باعث میشن کیفیت تصویر بهتر بشه، لرزش تصویر کمتر بشه و جزئیات تو حرکت بیشتر حفظ بشه.

فهرست موضوعات مطلب

پشتیبانی از انویدیا DLSS 4

۷۵ تا بازی و برنامه که از DLSS استفاده می‌کنن و قابلیت Frame Generation رو دارن، حالا می‌تونن با استفاده از کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 50 به Multi Frame Generation آپدیت بشن. برای همون بازی‌ها، Frame Generation هم ارتقا پیدا کرده و حالا روی کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 50 و GeForce 40 پشتیبانی می‌شه. این باعث افزایش سرعت و کاهش مصرف حافظه گرافیک می‌شه. روی همه کارت گرافیک‌های GeForce RTX، بازی‌هایی که از Ray Reconstruction، Super Resolution و DLAA استفاده می‌کنن، می‌تونن به مدل جدید ترانسفورمر DLSS آپدیت بشن.

انویدیا DLSS 4

مدل هوش مصنوعی DLSS 3 Frame Generation از اطلاعاتی مثل بردارهای حرکت، عمق و جریان نوری استفاده می‌کنه که توسط شتاب‌دهنده جریان نوری GeForce RTX 40 Series پردازش می‌شه تا یک فریم اضافی بسازه. تولید چندین فریم قبلاً خیلی پرهزینه بود چون هم شتاب‌دهنده جریان نوری و هم مدل هوش مصنوعی برای هر فریم جدید لازم بود و این باعث کاهش سرعت پردازش می‌شد و در نتیجه سرعت فریم‌های ورودی کم می‌شد.

DLSS 4 Multi Frame Generation با ترکیب چندین نوآوری سخت‌افزاری Blackwell و نرم‌افزاری DLSS، تولید چندین فریم رو ممکن کرده. مدل جدید هوش مصنوعی برای تولید فریم، ۴۰ درصد سریع‌تره، ۳۰ درصد کمتر از حافظه گرافیک استفاده می‌کنه و فقط یک بار برای هر فریم رندر شده نیاز به اجرا داره تا چندین فریم تولید کنه. مثلاً تو بازی Warhammer 40,000: Darktide، این مدل سرعت فریم رو ۱۰ درصد بیشتر و مصرف حافظه رو ۴۰۰ مگابایت کمتر کرده تو رزولوشن 4K با تنظیمات گرافیکی حداکثری و با استفاده از DLSS Frame Generation.

حتی با این افزایش کارایی، کارت گرافیک هنوز هم باید ۵ مدل هوش مصنوعی رو برای هر فریم رندر شده اجرا کنه که شامل Super Resolution، Ray Reconstruction و Multi Frame Generation می‌شه. همه این‌ها باید تو چند میلی‌ثانیه انجام بشه، وگرنه DLSS Multi Frame Generation می‌تونست باعث کاهش سرعت بشه. برای رسیدن به این هدف، کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 50 شامل هسته‌های تنسور نسل پنجم هستن که تا ۲.۵ برابر قدرت پردازش هوش مصنوعی بیشتری دارن.

بعد از تولید فریم‌های جدید، این فریم‌ها به طور یکنواخت پخش می‌شن تا یک تجربه روان ارائه بدن. DLSS 3 Frame Generation از تنظیم زمان‌بندی مبتنی بر پردازنده مرکزی استفاده می‌کرد که باعث نوساناتی می‌شد که با افزایش تعداد فریم‌ها بدتر می‌شد. این نوسانات باعث می‌شد زمان‌بندی بین هر فریم کمتر ثابت باشه و در نتیجه تجربه روان‌تر مختل می‌شد.

برای حل مشکلات مربوط به تولید چندین فریم، Blackwell از تکنولوژی Flip Metering سخت‌افزاری استفاده می‌کنه. این تکنولوژی منطق تنظیم زمان‌بندی فریم رو به موتور نمایشگر منتقل می‌کنه و به کارت گرافیک اجازه می‌ده‌ تا زمان‌بندی نمایشگر رو دقیق‌تر مدیریت کنه. موتور نمایشگر Blackwell همچنین با دو برابر ظرفیت پردازش پیکسل ارتقا پیدا کرده تا از رزولوشن‌ها و نرخ نوسازی بالاتر برای Flip Metering سخت‌افزاری با DLSS 4 پشتیبانی کنه.

فناوری DLSS 4

هم Multi Frame Generation و هم مدل‌های جدید ترانسفورمر به گونه‌ای طراحی شدن که با مدل‌های فعلی DLSS سازگار باشن.

وقتی کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 50 وارد بازار بشن، گیمرهای این سری می‌تونن سرعت رو با DLSS Multi-Frame Generation تو ۷۵ بازی و برنامه چند برابر کنن. همچنین همه کاربران GeForce RTX می‌تونن از DLSS Ray Reconstruction، DLSS Super Resolution و DLAA مبتنی بر ترانسفورمر جدید تو بیش از ۵۰ بازی و برنامه لذت ببرن.

بازی‌های Alan Wake 2 ،Cyberpunk 2077 ،Indiana Jones and the Great Circle و Star Wars Outlaws با پشتیبانی بومی از DLSS Multi Frame Generation به‌روزرسانی می‌شن وقتی که کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 50 عرضه بشن. بازی‌های Black Myth: Wukong ،NARAKA: BLADEPOINT ،Marvel Rivals و Microsoft Flight Simulator 2024 هم به زودی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنن. بازی‌های Black State ،DOOM: The Dark Ages و Dune: Awakening هم با پشتیبانی از DLSS Multi Frame Generation عرضه می‌شن.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا