بررسیپردازندهراهنمای خرید قطعات

بررسی پردازنده intel Core i7 13700K + بنچمارک

امروز می‌خوایم نگاهی به پردازنده قدرتمند ۱۳۷۰۰K داشته باشیم، و با استفاده از دیتای وبسایت Techspot اون رو بررسی کنیم و ببینیم این پردازنده نسل ۱۳ اینتل چه عملکری داره. پس تا آخر این بررسی با بنچفا همراه باشید.


اینتل با نسل ۱۲ بالاخره تغییری در مدل طراحی پردازنده‌هاش به وجود آورد و این تغییر عجیب، باعث پیشرفت فوق‌العاده‌ای در مقایسه با پردازنده‌های قبلی این شرکت شد. اینتل با نسل ۱۳، این معماری رو بهبود بخشیده و پردازنده‌های قدرتمندتری از نسل ۱۲ راهی بازار کرده. امسال هم مثل همیشه پرچمدار اینتل، مدل i9 این نسله اما i7 در کمال ناباوری، با قیمتی بسیار کمتر می‌تونه بخش زیادی از عملکرد اون پردازنده رو به شما بده! با ما برای بررسی این پردازنده همراه باشید.

این پردازنده به‌خاطر مدل قیمت‌گذاری اینتل، بیشتر  با همتای نسل قبل خودش یعنی ۱۲۷۰۰K و پردازنده ۷۷۰۰X ای‌ام‌دی مقایسه میشه، مبنای بررسی ما هم همین شباهت قیمت‌گذاریه.

از بیرون شروع می‌کنیم. پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل سوکت LGA 1700 رو با نسل ۱۲ شریکن و روی مادربردهای سری ۶۰۰ قابل نصبن. البته برای استفاده از پردازنده‌های نسل ۱۳ روی مادربردهای سری ۶۰۰ باید بایوس این بردها رو آپدیت کنید. همچنین برای سازگاری بیشتر و راحتی بیشتر مخاطب، اینتل از چیپست‌های سری ۷۰۰ هم رونمایی کرد تا راحت‌تر به این پردازنده کوچ کنید. برای استفاده از نهایت سرعت پردازنده‌های نسل ۱۳ نیازی به مادربردهای سری ۷۰۰ ندارید اما اگر علاقه‌مند به استفاه از به‌روزترین اتصالات هستید، بهتره سراغ این مادربردها برید.

یکی از مزایای این نسل اینتل اینه که هم از رم‌های DDR4 و هم DDR5 پشتیبانی می‌کنه. رم‌های DDR5 خوب باعث میشن شما عملکرد بهتری از این پردازنده‌ها دریافت کنید اما هزینه شما رو بالا می‌برن. این‌طوری شما این امکان رو دارید که برای پایین آوردن هزینه ساخت سیستمتون، از رم‌های DDR4 استفاده کنید، امکانی که در سری ۷۰۰۰ ای‌ام‌دی وجود نداره.

۱۳۷۰۰K از طراحی هیبرید بهره می‌بره؛ ۸هسته پرقدرت P-core و ۸هسته بهینه E-core و مجموعا ۲۴ ترد این پردازنده رو شکل میدن. در مقایسه با نسل قبل، این پردازنده ۴ هسته بهینه بیشتر داره. اینم در نظر داشته باشید که تمام پردازنده‌های نسل ۱۳ از سرعت بیشتری نسبت به نسل قبل بهره می‌برن. هسته‌های پرقدرت ۱۳۷۰۰K می‌تونن به سرعت ۵.۴ گیگاهرتز برسن که ۴۰۰ مگاهرتز از نسل قبل بیشتره. این در حالیه که سری i7، افزایش قیمتی نسبت به نسل قبل نداشت. البته چون هردو از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل بهره می‌برن، این سرعت بیشتر در ازای افزایش ۶۳ واتی مصرف برق این پردازنده‌ست!  یعنی اینکه این پردازنده برای رسیدن به نهایت سرعتش، ۲۵۳ وات برق مصرف می‌کنه! این در حالیه که پردازنده ۷۷۰۰X ای‌ام‌دی برای رسیدن به همین سرعت روی ۸ هسته، تنها ۱۴۲ وات مصرف برق داره. درسته که ای‌ام‌دی از مدل هیبرید استفاده نمی‌کنه و ۸ هسته پرقدرت تمام هسته‌هاییه که ۷۷۰۰X داره، اما هسته‌های بهینه مصرف برق بالایی ندارن و نمیشه این موضوع رو گردن اون‌ها انداخت. با این‌حال، این تنها نهایت مصرف برق این پردازنده‌ست که به احتمال زیاد خیلی شاهد اون نیستید. در استفاده‌های معمولی تا نیمه‌سنگین که این پردازنده تا حدود ۷۰% از توانش رو می‌ذاره، مصرف برق پردازنده زیر ۲۰۰ وات باقی می‌مونه. سرعت پایه هسته‌های پرقدرت این پردازنده ۳.۴ گیگاهرتز و هسته‌های بهینه ۲.۵ گیگاهرتزه که در هنگام بوست به ترتیب به ۵.۴ گیگاهرتز و ۴.۲ گیگاهرتز می‌رسن. این پردازنده به‌خاطر سرعت بالایی که داره نیاز به خنک‌کنندگی خوبی هم داره و اینتل برای اون کولر مایع ۲۸۰ میلی‌متری و یا بهتر رو پیشنهاد داده. البته شما می‌تونید از کولرهای بادی بزرگ هم استفاده کنید اما ما این کولرها رو به‌خاطر صدای بالا موقع خنک کردن این پردازنده پیشنهاد نمی‌کنیم.

۱۳۷۰۰K از ۳۰ مگابایت کش L3 شیر شده بهره می‌بره و مجوعا بیش از ۵۶ مگابایت کش داره. این کش برای بازی‌ها خیلی خوبه و به پردازنده اجازه میده بتونه اطلاعات مورد نیاز رو روی خودش برای مدت کوتاهی ذخیره کنه و لازم نباشه هربار به رم مراجعه کنه. همچنین اینتل سرعت اتصال رم روی این سری پردازنده رو بالا برده و حالا به طور پیش‌فرض از سرعت ۵۶۰۰MT/s پشتیبانی می‌کنه.  برای ارتباط هم این پردازنده از PCIe gen5 در ۲۰ لین پشتیبانی می‌کنه! هرچند این رابط هنوز استفاده‌ای نداره اما برای آینده‌نگری، انتخاب خوبیه.

و اما جالبه بدونید تنها تفاوت‌های i7 و i9 در نسل ۱۳ اینتل، تنها در ۴ هسته بهینه و ۴۰۰ مگاهرتز سرعت بوست پردازنده‌ست! این یعنی این دو در خیلی از تست‌ها عملکردی شبیه به هم دارن و به جز عملیات‌هایی که تمام توان پردازنده رو استفاده می‌کنن، تفاوتی با هم ندارن. به‌خاطر همین به جز در حالتی که شما نیاز به تمام شیره وجود پردازنده دارید، بهتره از i9 بگذرید چون i7 13700K بخش زیادی از خواسته‌هاتون رو انجام میده.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


بنچمارک‌های پردازنده intel Core i7 13700

حالا بریم سراغ بنچمارک‌ها. درسته که اینتل به گفته خودش پیشرفت‌های زیادی رو به وجود آورده، اما تا زمانی که خودمون این پیشرفت‌ها رو نبینیم هیچ فایده‌ای نداره.

با اپلیکیشن Cinebench شروع میکنیم. در این تست رتبه اول تست از آن ۱۳۹۰۰K و ۷۹۵۰X از AMD‍ه. البته با استفاده از کولر بهتر و رم سریع‌تر، ۱۳۹۰۰K قوی‌تر هم میشه. در اینجا پردازنده i7 13700K برابر با ۷۹۰۰X بوده، و از ۱۲۹۰۰K حدود ۵ درصد قوی‌تر ظاهر شده! این پیشرفت خیلی خوبی برای بین تنها دو نسل پردازنده‌ست، البته جلوتر سراغ چارت‌های دیگه هم می‌ریم. این پردازنده از پردازنده هم‌رده ۷۷۰۰X حدود ۴۵% قوی‌تره، بردی مقتدرانه برای ۱۳۷۰۰K.

در تست فشرده سازی ۷-Zip، پردازنده i7 13700K با ۲۹% امتیاز بهتر نسبت به ۷۷۰۰X، پشت سر ۱۳۹۰۰K و ۷۹۵۰X قرار گرفته. این پردازنده همچنان آمار بهتری نسبت به پردازنده‌های نسل قبل ثبت کرده و ۲۰% از ۱۲۷۰۰K قدرتمندتره.

در استخراج اطلاعات، پلتفرم AMD آمار خیلی بهتری داره و ۱۳۷۰۰K از پرچمداران سری ۵۰۰۰ و ۳۰۰۰ AMD عقب افتاده، اما همچنان از ۱۲۹۰۰K و ۷۷۰۰X با حدود ۱۷% امتیاز بهتر قدرتمندتره.

در تست رندر بلندر، پردازنده i7 13700K حدود ۲۵% سریع‌تر از ۱۲۷۰۰K رندر رو به پایان رسونده، ۲۷% سریع‌تر از ۷۷۰۰X. در رندر خیلی از پردازنده‌های این چارت قدرتمند هستن، و نتایج زمانی فاصله پیدا می‌کنه که به پایین چارت با ۵۶۰۰X و ۱۰۶۰۰K می‌رسیم.

تست رندر پریمیر متفاوته و در این تست پردازنده‌های AMD عملکرد بهتری دارن. در این تست ۱۳۷۰۰K و ۷۷۰۰X با هم برابر بودن، که نشون میده این برنامه از هسته‌های E core اینتل استفاده نمی‌کنه. پردازنده i7 13700K به شدت قدرتمندتر از نسل ۱۲ اینتل بوده، با ۳۸% عملکرد بهتر نسبت به ۱۲۷۰۰K و ۲۴% نسبت به ۱۲۹۰۰K. اگه قصد آپگرید از نسل ۱۰ رو دارید، نسل ۱۳ انتخاب خیلی خوبیه، که البته در موردش بیشتر بحث می‌کنیم.

بنچمارک‌های گیمینگ

پردازنده i7 13700K شاید در بازی‌ها از ۱۳۹۰۰K عقب بیفته، اما با توجه به ارزون‌تر بودن، انتخاب بهتریه. بریم نگاهی به چارت‌ها داشته باشیم. در این چارت‌ها، عملکرد ۱۳۷۰۰K هم با رم DDR4 و هم با رم DDR5 تست شده، و دیتای خیلی جالبی اینجا داریم.

اول از همه، نوبت بازی Watch Dogs: Legion‍ه. بهترین عملکرد در این بازی توسط ۱۳۹۰۰K ثبت شده، و ۱۳۷۰۰K برابر با ۵۸۰۰X3D در رده دوم قرار گرفته. ۷۷۰۰X هم با ۶% فریم‌ریت کمتر از این دو عقب افتاده. در مقایسه رم DDR5 با DDR4 می‌بینیم که با استفاده از رم‌های DDR4، عملکرد پردازنده ۲۲% افت می‌کنه! این یک رقم کوچیک نیست که به راحتی از اون رد بشیم، بلکه صحبت ۳۰ فریمه! با استفاده از رم DDR4، شما عملا دارید عملکردی ضعیف‌تر از ۱۲۷۰۰K دریافت می‌کنید.

در مقایسه با نسل قبل، فریم ریت ۱۳۷۰۰K حدود ۹% از ۱۲۹۰۰K، و ۱۴% از ۱۲۷۰۰K بیشتره. تفاوت در بازی‌ها به اندازه تفاوتی که در کارهای دیگه دیدیم زیاد نیست.

بازی Far Cry 6 خیلی روی رم مورد استفاده حساس نیست و با هر رمی عملکردی تقریبا یکسان به نمایش می‌ذاره. در این عنوان، ۱۳۹۰۰K با سرعت بیشتر مقام اول رو داره، و ۱۳۷۰۰K با تفاوت کمی دومه. در کل پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ AMD و نسل ۱۳ اینتل عملکرد یکسان با تفاوت‌های کمی رو ثبت کردن و نیازی به مقایسه اون‌ها نیست.

در بازی Cyberpunk 2077 دو پردازنده پرچمدار اینتل اول چارت رو تصاحب کردن، و بقیه پردازنده‌ها با فاصله کمی از هم باقی چارت رو گرفتن. در مقایسه رم DDR4 و DDR5، می‌بینیم که اینجا هم تفاوت بالایی بین این دو هست، و ۱۳۷۰۰K با استفاده از رم DDR4 حدود ۱۲% ضعیف‌تره و همرده با ۱۲۷۰۰K قرار می‌گیره. ۷۷۰۰X هم برابر با بقیه پردازنده‌های AMD قرار گرفته، ۷% ضعیف‌تر از ۱۳۷۰۰K.

عنوان Horizon Zero Dawn عملکرد بهتری روی پردازنده‌های AMD نسبت به اینتل داره، و این واقعا اوکیه و به این معنی نیست که AMD از اینتل بهتره، فقط یه این معناست که این بازی جوری پورت شده که AMD نتیجه بهتری رو نشون میده. به هرحال بازی به خوبی اجرا میشه و روی اکثر پردازنده‌ها بیشتر از ۲۰۰ فریم بر ثانیه ارائه میده. در اینجا هم استفاده از رم DDR4 و DDR5 تغییری ایجاد نکرده، و پردازنده i7 13700K حدود ۲۳% ضعیف‌تر از ۷۷۰۰X در این عنوانه، و ۶% قوی‌تر از ۱۲۷۰۰K.

چارت بالا، میانگین فریم‌ریت ۱۲ بازی مختلف رو روی پردازنده‌ها نشون میده. همونطور که می‌بینید، ۱۳۹۰۰K با ۳۰۰ وات مصرف برق همچنان قدرتمندترین پردازنده باقی می‌مونه، و ۱۳۷۰۰K و ۷۷۰۰X رتبه دوم رو به اشتراک می‌ذارن، و در استفاده از رم DDR4 شاهد ۶% عملکرد ضعیف‌تر به طور کلی هستیم. در مقایسه با نسل قبل، این پردازنده ۱۴% پیشرفت داشته، پیشرفتی چشمگیر برای تنها یک نسل.

اما باید نگاهی هم به مصرف برق داشته باشیم، دیتایی که Gamers Nexus ارائه داده.

تنها دلیل پیشرفت‌های پردازنده i7 13700K نسبت به ۱۲۷۰۰K، هسته‌های E core بیشتر و مصرف برق بیشتر برای سرعت بالاتره. این پردازنده ۲۷۰ وات برق مصرف می‌کنه، ۳۰ وات بیشتر از قوی‌ترین پردازنده AMD و ۱۳۰ وات بیشتر از ۷۷۰۰X! این باعث میشه نه تنها مصرف برق بالاتری داشته باشید، بلکه خنک کردن اون هم سخت‌تر بشه و هم به پاور بیشتری نیاز داشته باشید. البته این میزان مصرف در رندر بلندره، که پردازنده رو به نهایت مصرف اون می‌رسونه، و در بازی‌ها مصرف برق پایین‌تر میاد چون بخش زیادی از کارها توسط کارت گرافیک انجام میشه.

نتیجه گیری: آیا ۱۳۷۰۰K اینتل ارزش خرید داره؟

پردازنده i7 13700K پیشرفت خیلی زیادی رو نسبت به نسل قبلش تجربه کرده، و این رو کار رو با مصرف برق بیشتر انجام داده. این پردازنده در هر کاری به شدت قدرتمنده و انتخاب بهتری از ۱۳۹۰۰K به حساب میاد، اما اگه تنها استفاده شما بازیه، این پردازنده ارزشش رو از دست میده و ۷۷۰۰X و یا ۷۸۰۰X3D که قراره از راه برسه انتخاب خیلی بهتریه، چون برق کمتری مصرف می‌کنه و بهینه‌تره. این پردازنده برای کسایی که قصد استفاده‌های سنگین مثل رندر و تدوین دارن، انتخاب خیلی خوبیه، ۷۹۵۰X اونو شکست میده، اما با قیمتی بالاتر. با قیمت ۴۱۰ دلار، ۱۳۷۰۰K بهترین انتخاب برای یک سیستم گیمینگ و رندرینگه، اما در گیمینگ ۷۷۰۰X و ۱۳۶۰۰K انتخاب بهتر و بهینه‌تری هستن.

خیلی ممنون که با ما همراه بودید. امیدوارم این مطلب به دردتون خورده باشه و در خرید پردازنده بعدی کمکتون کنه. نظراتتون در مورد این پردازنده رو با ما به اشتراک بذارید، نظرات شما بررسی‌های بعدی ما رو شکل میده.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×