بررسیمادربرد

بررسی مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 – پادشاه سری TUF؟


مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 برای پردازنده‌‎های نسل سیزده و چهارده اینتل بهترین گزینه‌ست؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 بپردازیم و مشخصات این مدل رو مرور کنیم. تا انتها با بنچفا همراه باشید.


کمی بعد از معرفی پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل، پردازنده‌های Ryzen 7000 AMD تنها پس از چند هفته حضور در بالای لیست حذف شدن. با معرفی پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل، طیفی از چیپست‌ها و مادربردهای جدید ارائه می‌شن که هر کدوم ویژگی های جدیدی رو به همراه دارن. اگرچه در نسل سیزهم، اینتل سوکت خودش رو تغییر نداده، اما پلتفرم نسل سیزدهم جدید به PCI-E 5.0، پشتیبانی از اورکلاک بهتر و مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید مجهز شده.

امروز و در این مقاله می‌خوایم نگاهی به مادربرد جدید Z790 ایسوس، ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 داشته باشیم. من یکی از طرفدارهای پر و پا قرص مادربردهای TUF هستم و امیدوارم که مدل Z790 به عنوان پرچمدار این سری نتایج خوبی توی بررسی و نتایج نهایی داشته باشه.

مادربردهای مختلف با چیپست Z790

چیپست Z790 همونطور که گفتم، چیپ پرچمدار محسوب میشه که از توانایی اورکلاک هم پشتیبانی می‌کنه. خوشبختانه ایسوس این چیپ رو توی سری‌های مختلف مادربردهاش مثل پرایم، TUFو ROG قرار میده. این باعث میشه که کاربرا بتونن یک مادربرد های‌اند رو توی قیمت‌های مختلف تهیه کنن. این چیپست شاهد افزایش اسلات‌های PCI-E 5.0 در بردهای اقتصادی و پریمیوم بوده، علاوه‌بر اون از Thunderbolt 4 و WiFi 6E که هر دو جزو جدیدترین فناوری‌ها هستن پشتیبانی می‌کنه.

بررسی مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

بین مادربردهای Z690 و Z790، ما شاهد تفاوت خیلی زیادی در ویژگی‌های ارائه شده نیستیم. به‌دلیل اینکه ایتل تصمیم گرفته در نسل سیزهم پردازنده‌هاش سوکت رو تغییر نده، تغییرات معماری بین نسل قبلی و فعلی تفاوت زیادی نداره. اما یادگیری در مورد معماری یک سال یا بیشتر طول می کشه و این به این معنیه که ما شاهد تکامل ویژگی‌های Z690 توی مادربردهای Z790 هستیم. چیپست Z790 بر اساس موفقیت Z690 با رویکردی تکراری به ویژگی‌های جدید ساخته شده.

تفاوت چیپست Z690 و Z790 در مادربرد

برای اینکه با تفاوت این دو چیپ به خوبی آشنا بشید در ادامه جدول مشخصات این دو چیپ رو براتون قرار دادیم.

تفاوت چیپست Z690 و Z790 در مادربرد

مقایسه ویژگی‌ها

در نگاه اول، بلافاصله متوجه می‌شید که شباهت بین دو مدل خیلی خیلی زیاده. به نظر می‌رسه تغییرات چشمگیر در تعداد اسلات‌های PCI-E 4.0 باشه. استدلال من اینه که این تغییرات نسبتاً کوچیک و افزایش VRAM Power Phases نشون میده که این بردها برای بهتر اورکلاک طراحی شدن و اگرچه این تغییرات خیلی جزئیه، ولی قطعاً در انتقال انرژی به پردازنده‌های قدرتمندتر نسل سیزدهم کمک زیادی می‌کنه.

در برد Z790 در مقایسه با گزینه Z690 پورت‌های USB هم از نظر نوع و هم از نظر تعداد یکسانه که یکمی تاسف‌آوره. اما دیدن چند پورت Thunderbolt 4 خیلی خوب به‌نظر میرسه، من فکر می‌کنم که دلیل این کار رزرو کردن این پورت‌ها برای مادربردهای پریمیوم و گرون‌‎تره. در غیر این صورت به نظر می‌رسه برد جدید Z790 شبیه به نسل قبلی باشه. هیچ تغییر عمده‌ای وجود نداشته، اما خب با توجه به تغییر نکردن سوکت ما هم حدس می‌زدیم تغییرات خیلی ناچیز باشن. مادربردهای TUF ایسوس برای پشتیبانی از ویژگی‌های پیشرفته طراحی نشدن و جزو سری میان‌رده محسوب می‌شن، به همین دلیل تغییرات بین نسل‌ها چندان شدید نیست.

طراحی در بررسی مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

من از طراحی مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 خیلی خوشم میاد. اگرچه برد به طور کلی نسبتاً ساده‌ست، اما افزودنی‌هایی مثل هیت‌سینک یا کمی RGB این برد میان‌رده رو به انتخابی جذاب تبدیل می‌کنه. البته اگر نظر منو می‌خواید و قصد دارید از پردازنده‌های نسل دوازده و سیزه اینتل استفاده کنید احتمالاً مدل Z690 با توجه به قیمت کمتر و تغییرات خیلی کم، انتخاب منطقی‌تری باشه. [✌️آپدیت: در حال حاضر به‌طرز عجیبی این دو مدل باهم هم‌قیمت شدن، پس بهتره اگه تفاوت زیادی وجود نداره، گزینه جدیدتر رو انتخاب کنیم.]

مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 از نظر طراحی می‌تونه برای یک مادربرد میان‌رده با قیمت مناسب و ویژگی‌های کافی کاملاً راضیتون کنه. همه اینا به این بستگی داره که بودجه‌‎تون چقدر و می‌خواید چقدر هزینه کنید. اما این مادربرد با داشتن هیت‌سینک، کمی RGB، لوگوی تاف و طراحی سیاه‌وسفید قیمت بالایی، می‌تونه در کنار باقی قطعات ظاهر جذابی داشته باشه.

بررسی مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

امکانات مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

علیرغم اینکه ASUS TUF Z790 در بازار نسبتاً گرانی گزینه کمی ارزان‌تر است، اما ویژگی‌های فراوانی دارد که راه‌های ارتقای شما را باز می‌کند، در ترکیب با گزینه‌های کیفیت زندگی که ساخت رایانه شخصی را خسته‌تر می‌کند.

فازهای برق‌رسانی VRM

مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 فازهای برق‌رسانی خودش رو نسبت به نسخه Z690 افزایش داده و این به این معنیه که اورکلاک برای رسیدن به سرعت‌های بالاترو امکان پذیرتر کرده. در این برد ۱+۱۶ فاز برق‌رسانی وجود داره، با خنک‌کننده فراوان به شکل یک هیت سینک بزرگ که برای انتقال گرما در سریع‌ترین زمان ممکن از VRMها برای حفظ انتقال انرژی ثابت طراحی شده. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد فاز های VRM مادربرد و کلا مدار تغذیه پردازنده، پیشنهاد میکنم به مقاله‌ی «مدار تنظیم کننده ولتاژ (VRM) چیست؟» مراجعه کنید. 😎👌

اسلات PCI-E 5.0 x16

متأسفانه مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 اسلات Gen5 M.2 نداره، اما شما هنوز یک مسیر ارتقای دیگه برای هر کارت گرافیک جدیدی که از استاندارد PCI-E 5.0 استفاده می‌کنه، دارید. این برد از اسلات اصلی x16 از PCI-E 5.0 بهره می‌بره که به شما این امکان رو میده تا در زمان عرضه کارت‌ گرافیک‌های نسل جدید، بتونید از اون‌ها هم استفاده کنید. این مادربرد همچنین دارای تعداد زیادی اسلات Gen4 M.2عه که به شما امکان نصب تعدادی SSD فوق‌العاده سریع رو میده.

اورکلاک حافظه DDR4

مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 هنوز از رم‌های DDR4 استفاده می‌کنه. این باعث میشه که شما برای بتونید با بودجه کمتر از رم‌های DDR4 استفاده کنید. همونطور که می‌دونید DDR5 هنوز به بلوغ خود نرسیده، اما اورکلاکاین امکان رو فراهم می‌کنه که سرعت حافظه رو در این برد تا ۵۳۳۳ مگاهرتز افزایش بدید.

پشتیبانی پنل جلویی از تاندربولت ۴

اگرچه ما هیچ درگاه USB4 در IO پشتی این مادربرد یعنی مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 نداریم، اما اگر کیسی دارید که از Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کنه، ASUS TUF دارای یک هدر پشتیبانی شده به سمت پایین برده. این پورت تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه و تا ۱۰۰ وات برق دستگاه‌های شارژ سریع رو پشتیبانی می‌کنه.

پردازنده‌های سازگار با مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

همه مادربردهای Z790 از پردازنده‌های نسل ۱۳ و پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل پشتیبانی می‌کنن، اما بر اساس قیمت و ویژگی‌ها، نصب هر مدل CPU موجود توی این دوتا نسل رو روی این مادربرد توصیه نمی‌کنیم. ما پیشنهاد می‌کنیم پردازنده‌های Core i7 و Core i5 رو روی این مادربرد استفاده کنید تا مطمئن بشید بهترین عملکرد رو نسبت به قیمت دریافت می‌کنید. (و این از همه چیز مهم‌تره). اما اگر بودجه محدودی برای تهیه مادربرد دارید، Core i9 13900K هم با این مادربرد سازگاره. اما نصب این CPU رو روی برد اقتصادی‌تر مثل سری پرایم اصلا و ابداً توصیه نمی‌کنم.

پردازنده‌های سازگار با مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

درون جعبه مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 دارای چند لوازم جانبی اضافی داخل جعبه‌س که باعث صرفه‌جویی در هزینه شما در خرید قطعات اضافی میشه.

  • آنتن وا‌ی‌فای و بلوتوث ایسوس
  • پیچ‌ها و پایه‌های M.2
  • کابل‌های ساتا

مزایا و معایب

  • ✅ طراحی عالی
  • ✅پشتیبانی پنل جلویی از Thunderbolt 4.
  • ✅ پشتیبانی از PCI-E 5.0 برای پردازنده‌های گرافیکی.

  • ❌ بدون اسلات PCI-E 5.0 M.2
  • ❌ بدون ماژول WiFi 6E.
  • ❌ بدون IO Thunderbolt 4 عقب

بایوس مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

در ادامه می‌تونید تصاویری از بایوس مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 رو مشاهده کنید.

جمع‌بندی از بررسی مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4

توی این مقاله به خوبی با مادربرد ASUS TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 آشنا شدید. این مادربرد بدون شک یه انتخاب خوب برای پردازنده‌های بالارده‌ست که می‌تونه علاوه‌بر ظاهر و متریال خوبی که داره، قابلیت‌های لازم و کافی رو برای یک تجربه خوب در اختیارتون بذاره. اگر سوالی درباره این مادربرد دارید حتماً زیر همین مقاله ازمون بپرسید ;)

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۶ نظر

    1. سلام محمد جان، اینکه کارت گرافیک رو بر اساس مادربرد انتخاب کنید کار درستی نیستش.
      بهترین ترتیب برای یک سیستم گیمینگ اینه که ببینید در بودجه ای که دارید نهایت کارت گرافیکی که میشه خرید چیه، و بعد متناسب با اون کارت گرافیک یک پردازنده ای تهیه کنید که بتونه اون کارت گرافیک رو هندل کنه، و بعد برای اون پردازنده یک مادربرد مناسب بخرید که بتونه پردازنده رو تغذیه کنه.

  1. سلام وقت بخیر
    این مادربرد به کیس گرین surena z5 میخوره ؟
    و اینکه Cpu INTEL COREi5 13400 BOX مناسب این مادربرد هست ؟

    1. سلام محمد عزیز. با کیس مشکلی نداره ولی این مادربرد برای ۱۳۴۰۰ زیاده. به جاش می‌تونید B760 TUF رو انتخاب کنید.

      1. ببخشید یعنی چی زیاده ؟؟
        یعنی مادربرد خیلی قویتر از cpu هست ؟؟
        و اینکه من میخوام که ddr5 این مادربرد رو تهیه کنم و به فکر آینده هم بودم که بعدا بخوام رم و سی‌پی‌یو رو ارتقا بدم
        اگه اینطوریه چه cpuیی پیشنهاد میدید ؟ بودجه‌م به i7 نمیرسه

        1. بله. روی این مادربرد باید پردازنده‌های سری K نصب بشه. مثلا حداقل می‌تونید ۱۳۶۰۰k تهیه کنید با این مادربرد. در غیر این صورت چیپست‌های میان‌رده برای ۱۳۴۰۰ کافیه. مثل همون مدلی که تو کامنت قبل گفتم بهتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×