بررسیراهنمای خریدمانیتور

بررسی مانیتور ROG Swift 360Hz PG27AQN ایسوس

بررسی قبل از خرید مانیتور Asus ROG Swift 360Hz PG27AQN

بالاخره زمان موعود فرا رسید و شاهد اولین مانیتور گیمینگ ۳۶۰ هرتز با رزولوشن ۱۴۴۰p هستیم! ROG Swift 360Hz PG27AQN ایسوس یک نمایشگر ۲۷ اینچی با پنل IPS هست که میتونه سرعت چشم‌گیر ۳۶۰ هرتز رو برای شما به نمایش بزاره. تو بررسی مانیتور ROG Swift 360Hz PG27AQN قراره ببینیم این مانیتور ۱۰۵۰ دلاری که در ایران با قیمت کاملا منطقی ۷۲ میلیون تومن معامله میشه ارزش خرید داره یا نه؟

تصویری از پشت مانیتور Asus ROG Swift PG27AQN Image credit: Monitors Unboxed
Image credit: Monitors Unboxed

طراحی ظاهری

این نمایشگر از همون طراحی همیشگی و خشن سری ROG بهره می‌بره: بدنه ضخیم از جنس پلاستیک باکیفیت با پایه فلزی، حاشیه‌های بزرگ،خطوط بی معنای ROG و لوگوی این سری با نورپردازی LED-backlit. پلاستیکی که برای بدنه استفاهد شده باکیفیت و ضخیمه و حس محکم بودن به مانیتور میده.

نمای پشت مانیتور Asus ROG Swift PG27AQN Image credit: Monitors Unboxed
نمای پشت مانیتور Asus ROG Swift PG27AQN

 پایه فلزی بزرگ ایسوس کمی سنگینه و برای اون زیاده‌رویه اما وظیفه سر جا نگه داشتنش رو به خوبی انجام میده. این پایه به شما امکانات مختلفی میده، بالا و پایین رفتن، تنظیم زاویه نمایش، چرخش به راست و چپ و همچنین چرخش ۹۰درجه برای استفاده از مانیتور در حالت عمودی. شما امکان نصب پایه‌های VESA 100×۱۰۰ میلی متر رو داره اما با امکاناتی ایسوس با پایه استوک در اختیار شما می‌ذاره، فکر نمی‌کنم نیازی به استفاده از پایه‌های متفرقه باشه.

در قسمت پشتی برای خنک کردن این مانیتور پرسرعت یک فن کوچک با سرعت پایین نصب شده. این فن صدای خیلی کمی داره و تنها زمانی قادر به شنیدن اون هستید که نزدیک به اون باشید.

پایه فلزی مانیتور Asus ROG Swift PG27AQN، که پشت فن قرار داره Image credit: Monitors Unboxed
پایه فلزی مانیتورAsus ROG Swift PG27AQN، که پشت فن قرار داره

اتصالات مانیتور ROG PG27AQN

برای استفاده از مانیتوری با این سرعت، قطعا به اتصالات پرسرعتی هم احتیاج دارید. ROG Swift PG27AQN، یک پورت DisplayPort 1.4a و سه پورت HDMI 2.0 داره. ۴ پورت به ظاهر تعداد بالایی برای یک مانیتوره، اما وقتی دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌بینیم که فقط اون یک پورت DisplayPort توانایی پخش تصاویر ۱۴۴۰p با سرعت ۳۶۰ هرتز رو داره، و پورت‌های HDMI 2.0 تنها قادر به پخش تصاویر ۱۴۴۰p با سرعت ۱۴۴ هرتز و یا ۱۰۸۰p با سرعت ۲۴۰ هرتز هستن. اما با توجه به اینکه فقط کامپیوترهای بالارده توانایی پخش تصاویر ۱۴۴۰p با سرعت ۳۶۰ هرتز رو دارن، می‌بینیم که این یک محدودیت برای ROG Swift PG27AQN محسوب نمیشه، مگر اینکه بخواید چند سیستم قدرتمند رو به اون وصل کنید!

پورت‌های مانیتور ROG PG27AQN
پورت‌های مانیتور Asus ROG Swift PG27AQN

دو پورت USB 3.2 Gen 1 هم در کنار ورودی‌های تصویر وجود داره. در کنار این‌ها، یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم هست تا جای خالی اسپیکر رو پر کنه.

ROG Swift PG27AQN درحالیکه برای بازی‌کردن طراحی شده، اما در تنظیمات رنگ و نور زیادی داره تا شما بتونید اونو هرطور که بخواید تنظیم کنید، آپشنی که تدوینگرها و ادیتورها از اون لذت خواهند برد.

Nvidia G-Sync هم روی این مانیتور وجود داره و در تنظیمات گزینه‌ای برای Nvidia Reflex طراحی شده. در کنار این تنظیماتی مثل شمارندهFPS، کراس‌هیر، و آپشنی برای روشن‌تر کردن محیط‌های تاریک در بازی‌ها هم وجود داره تا بازی‌ها رو به pay-to-win تبدیل کنه!

تصویر

همونطور که گفتم، این مانیتور تنظیمات زیادی برای بهتر کردن رنگ و نور تصویر داره، این باعث میشه که علاوه بر سریع‌ترین مانیتور، یکی از بهترین‌ها از لحاظ کیفیت تصویر باشه. ۴۶۹ نیت شدت نور، باعث میشه این نمایشگر حتی در اتاق‌های روشن هم تصویر خوبی ارائه بده. رنگ‌های دقیق اون هم باعث میشه شما تجربه فوق‌العاده‌ای از بازی‌ها داشته باشید.

لیست حداکثر شدت نور مانیتورهای مختلف Image credit: Monitors Unboxed
لیست حداکثر شدت نور مانیتورهای مختلف، Asus ROG Swift PG27AQN با رنگ مشکی هایلایت شده

پنل این مانیتور fast IPS هست و تمام پنل‌های IPS به طور میانگین کنتراست ۱۰۰۰:۱ دارن. ROG Swift PG27AQN در تست‌های رسانه monitors unboxed کنتراست ۱۰۱۹:۱ رو ثبت کردن. البته کنتراست مانیتور با توجه به تنظیمات، تفاوت پیدا می‌کنه و به همین علت ممکنه شاهد آمار متفاوتی باشیم، مثلا IGN در بررسی مانیتور ROG Swift 360Hz PG27AQN گفته کنتراست این مانیتور ۸۷۰:۱ هست که میزان خیلی پایینی برای پنل IPS محسوب میشه. این بیشتر به شرایط و دستگاه‌های تست مربوطه.

بزرگ‌ترین مشکل مانیتور ROG PG27AQN؟ تصاویر HDR!

با توجه به اینکه کنتراست این مانیتور نسبت به خیلی از مانیتورهای دیگه خیلی پایینه و از پنل IPS بهره می‌بره، تصاویر HDR جذابی به شما نمایش نمیده. به همین خاطر، حتی با وجود گواهینامه HDR 600، این مانیتور نمی‌تونه تصاویر دلنشینی به شما ارائه بده و بازی‌های مثل Cyberpunk 2077 تصویری معمولی و گاهی با نور و رنگ بد به شما نمایش میدن. البته این بازی تنها نمونه‌ای از عملکرد ضعیف این مانیتوره و در بعضی بازی‌های دیگه مثل Forza Horizon 5 شاهد عملکرد متفاوت و تصاویر جذابی هستیم. به هرحال عملکرد HDR روی خیلی از مانیتورهای IPS امروزی افتضاحه. صفحه نمایش‌های VA عملکرد خیلی بهتری در این زمینه دارن. کلا زیاد نمیشه روی مانیتورهای LCD برای HDR حساب باز کرد. مانیتورهای OLED بهترین عملکرد رو در این زمینه دارن، Mini LED هم همچنان قیمت بالایی برای استفاده خانگی داره.

عملکرد مانیتور ROG PG27AQN

به کمک سرعت ۳۶۰ هرتزی، این مانیتور حرکات رو به خوبی نشون میده و شما می‌تونید حتی در سرعت بالای نمایش هم تمام جزئیات کوچیک رو بخونید؛ اما تمام بازی‌ها ۳۶۰ فریم بر ثانیه به شما نشون نمیدن. این مانیتور در نرخ فریم‌های کمتر مثل ۲۴۰هرتز و ۱۲۰ هرتز هم عملکرد خیلی خوبی داره و تاخیر پایینی رو در نمایش تصاویر ثبت می‌کنه.

مانیتور Asus PG27AQN در حال اجرای بازی CoD MP2
مانیتور Asus ROG Swift PG27AQN در حال اجرای بازی CoD MP2

متاسفانه این مانیتور از تکنولوژی backlight strobing بهره نمی‌بره. این تکنولوژی باعث میشه در تصاویر شاهد motion blur نباشیم. به طور کلی این نمایشگر تصویر خوبی داره و شاهد تاری نیستیم، اما باید در آینده که مانیتورهای ۳۶۰هرتز بیشتری با رزولوشن ۱۴۴۰p با این تکنولوژی به بازار اومدن این محصول رو با اون‌ها مقایسه کنیم تا ببینیم واقعا تفاوتی هست یا نه.

در کل این مانیتور یکی از بهترین تصاویر ممکن رو براتون به نمایش می‌ذاره که با قیمتی که داره، اگه غیر از این بود باید تعجب می‌کردیم!

جمع‌بندی

Asus ROG Swift PG27AQN اولین مانیتور ۳۶۰هرتز ۱۴۴۰p در دنیاست و رقابتی برای اون وجود نداره تا با اون‌ها مقایسه بشه. مانیتورهای ۳۶۰ هرتزی دیگه وجود دارن، اما نه با رزولوشن ۱۴۴۰p. به طور کلی، سرعت بالا از معدود نکات خوب درباره این مانیتوره و در مقایسه با مانیتورهای دیگه، کیفیت تصویر قابل قبولی داره. اگر قصدتون از خرید مانیتور بازی کردنه، PG27AQN یکی از بهترین انتخاب‌هاست اما اگه قصد کارهای دیگه مثل ادیت دارید، این نمایشگر مناسب شما نیست. مانیتورهای ۴K با کیفیت رنگ و نور بهتری در بازار با قیمت‌های پایین‌تر هست که بهتر از Asus ROG Swift PG27AQN هستن و سایز بزرگ‌تری هم دارن. به هرحال، کنتراست پایین و HDR ضعیف، باعث میشن این محصول جزو بهترین‌ها قرار نگیره اما از لحاظ سرعت و تاخیر، که مهم‌ترین عناصر در بازی‌کردن هستن، PG27AQN حرف اولو می‌زنه. با تمام این‌ها فکر نمی‌کنم افراد زیادی باشن که این مانیتور انتخاب خوبی براشون باشه. شما می‌تونید با هزینه کمتر مانیتورهای بهتری تهیه کنید.

نورپردازی مانیتور Asus ROG Swift PG27AQN
نورپردازی مانیتور Asus ROG Swift PG27AQN

خیلی ممنون که با ما برای بررسی مانیتور ROG Swift 360Hz PG27AQN همراه بودید. نظرتون درباره این محصول ایسوس رو با ما به اشتراک بذارید و بگید آیا حاضرید چنین هزینه‌ای برای خرید مانیتور بکنید؟!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×