بررسیکیس

بررسی کیس CoolerMaster H500P Mesh

قبل از خرید کیس CoolerMaster H500P حتما این بررسی رو بخونید

کولرمستر یک برند تایوانی تولید‌کننده قطعات سخت افزاری کامپیوتره. این برند محصولاتی مثل فن، خنک کننده پردازنده، کیس و لوازم جانبی گیمینگ تولید می‌کنه. کیس‌های H500 کولرمستر در سه سری H500 و H500P و H500M تولید شده که در این مقاله می‌خوایم CoolerMaster H500P Mesh رو بررسی کنیم. اگر قصد خرید یا مطالعه بررسی دو مدل دیگه رو دارید، می‌تونید وارد مقاله «بررسی کیس H500M» و «بررسی کیس H500» بشید :)

H500P & H500P Mesh

کولرمستر در ابتدا کیس H500P رو تولید کرد. این کیس ایراداتی داشت، مثل استحکام پایین پنل جلویی، ایرفلو ضعیف، نداشتن کنترلر RGB و… که در ادامه دقیق‌تر بررسیشون می‌کنیم. با انتقاد‌هایی که شد، کولرمستر تصمیم گرفت یک نسخه Mesh از این کیس رو تولید کنه. مش یا همون Mesh به صفحه زنبوری شکل فلزیی میگن که جلوی کیس قرار می‌گیره تا به جای شیشه، یک ورودی مشبک فلزی داشته باشیم تا هوا راحت‌تر عبور کنه. ایرفلو و میزان عبور هوا در کیس‌هایی که مش هستن خیلی خیلی بهتره.

انواع مدل های H500P

نسخه اولیه کیس با نورپردازی RGBH500P
نسخه اولیه کیس با نورپردازی ARGBH500P ARGB
نسخه جدیدتر این کیس با رفع ایراداتی که در نقدهای آن مطرح شده بودH500P Mesh
همون نسخه جدیده با فن‌های ARGBH500P Mesh ARGB
همون H500P Mesh با رنگ‌ سفیدH500P Mesh White
فن‌های ARGB به H500P سفید مش اضافه کردنH500P Mesh White ARGB
یه نسخه لیمیت خاص از سری H500P MeshH500P Mesh Phantom Gaming Edition
واقعا نیازه اینهمه مدل؟!

ایرادات طراحی و ساخت H500P نسخه اصلی

  1. ایرفلو
  2. پنل‌های ضعیف
  3. مشکل طراحی در قفل درب شیشه‌ای
  4. کیفیت ساخت و متریال ضعیف نسبت به قیمت
  5. مشکل طراحی در محل نصب پاور
  6. نداشتن کنترلر RGB
  7. پیچ درب شیشه‌ای خیلی سفته، حتما باید با پیچگوشتی یا یک ابزار خاص بازش کرد، با دست نمی‌شه :)))
  8. محل نصب کارت گرافیک بصورت ورتیکال (عمودی) بسیار نزدیک به درب شیشه‌ای هستش که تهویه کارت رو تضعیف میکنه

ایراداتی که در CoolerMaster H500P Mesh رفع شدن

  1. ایرفلو: با جایگزینی صفحه مش فلزی به جای صفحه پلاستیکی (طلقی)، ورودی هوا خیلی بهتر شده
  2. پنل های ضعیف: کولرمستر با بازطراحی یک سری از قسمت‌های کیس، استحکام پنل‌هارو بالاتر برده
  3. مشکل طراحی در قفل درب شیشه‌ای: در نسخه مش، درب شیشه‌ای به شیوه درست‌تری چفت میشه اما همچنان ایراد شماره ۷ برقراره و حتما به یک ابزار برای باز کردن درب شیشه‌ای نیاز داریم
  4. کیفیت ساخت: کولرمستر در ساخت نسخه Mesh از متریال بهتری استفاده کرده
  5. مشکل طراحی در محل نصب پاور: کولرمستر با ساخت یک براکت جداگانه، سهولت نصب پاور رو بالا برده و این ایراد رفع شده
  6. کنترلر RGB: در CoolerMaster H500P Mesh کنترلر RGB اضافه شده.

بنچمارک ها


تست ایرفلو (جریان هوا)

benchmark credit: GamersNexus

در این نمودار ما ۴ تا ستون می‌بینیم، اولی از بالا، کیس H500P Mesh هستش بدون پنل جلویی، درواقع جناب Steve از گیمرز نکسوس اومده کلا پنل رو جدا کرده تا ببینه جریان هوا بدون پنل چقدره. بعد پنل رو اضافه کرده و دوباره تست گرفته و میشه ستون دوم. همونطور که مشاهده می‌کنید، اختلاف جریان هوا بین دو حالت تقریبا ناچیزه. ستون سوم، داره جریان هوا رو همراه با پنل و البته داست‌فیلتر (همون فیلتر گرد و غبار) نشون میده. استیو کلا به این فیلترها علاقه‌ای نداره و معتقده که جریان هوارو خیلی پایین میارن. راستم میگه و منم باهاش هم‌نظرم، توی کیس خودمم داست‌فیلتر جلو و سقف رو برداشتم و جریان هوا به‌شدت بهبود پیدا کرد. ستون آخر هم داره میزان جریان هوا در کیس H500P معمولی رو نشون میده، همونطور که دارید می‌بینید، نتایج نشون دادن که ایرفلو چقدر در نسخه Mesh بهبود داده شده.

تست دمای کارت گرافیک و پردازنده

اینجا هم با همون منطق تستی که در پاراگراف قبلی توضیح دادم، تست دما گرفته شده و نتایج رو در نمودارها می‌تونید ببینید. اختلاف دمای خیلی زیادی بین دو نسخه H500P مشاهده میشه.


تصاویر کیس CoolerMaster H500P Mesh White


نمای خارجی H500P Mesh


تصاویر درب شیشه ای


فیلتر های گرد و غبار


لوازم و اتصالات


نمای اسمبل شده / اسمبل نشده


نمای داخلی


نصب رادیاتور در جلوی کیس


تصاویر کیس درحالت اسمبل شده


جمع بندی بررسی کیس CoolerMaster H500P Mesh

کلا سری‌های H500 هم در ایران و هم در دنیا جز سری‌های پرفروش هستن و محبوبیت زیادی بین کاربرا دارن. مهم‌ترین نکته‌ای که باید توجه کنید اینه که اگر ایرفلو براتون مهمه، حتما سراغ سری‌های Mesh برید که جلوی کیس فضای باز کافی داره تا هوا عبور کنه. این نکته رو به یاد داشته باشید که هیچوقت ایرفلوی کیسی که پنل جلویی شیشه‌ای داره و یک‌سری دریچه برای عبور هوا درنظر گرفته، به ایرفلوی کیسی که فرانت‌پنل مش داره نمی‌رسه. کیس‌های Mesh فضای خیلی بیشتری برای عبور هوا به فن‌های جلوییشون میدن و به همین دلیل تهویه خیلی بهتری دارن.

کیس H500P نسخه Mesh بهبود‌های قابل توجهی نسبت به نسخه اصلی خودش داشته که ارزش خرید این کیس رو نسبت به مدل اصلی به شدت بالاتر می‌بره، پیشنهاد ما بین این دو، قطعا نسخه Mesh هست چون ایراداتی که بالاتر برای H500P گفته شده بود اکثرش در نسخه Mesh رفع شده و ما با یک کیس کم‌نقص‌تری طرف هستیم.

مرسی که تا پایان این مقاله همراه بنچفا بودید :)))

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×