بررسیکیس

بررسی کیس H500 کولرمستر؛ بنچمارک، مقایسه و راهنمای خرید

در این مقاله، یعنی بررسی کیس coolermaster H500، از دیتای وب‌سایت Gamers Nexus استفاده کردیم. گیمرز نکسوس که بیش از ده سال سابقه در حوزه تکنولوژی داره، یک بررسی خیلی جامع و کامل از این کیس انجام داده و در ادامه می‌خوایم این کیس رو با استفاده از این اطلاعات بررسی کنیم و ببینیم عملکرد این کیس چطوریه و آیا ارزش خرید داره یا نه.

تصویری از کیس H500 کولرمستر در استودیو Gamers Nexus

درباره کولرمستر

کولرمستر یک شرکت تایوانی و صاحب نام در تولید کیس، خنک کننده و پاور کامپیوتره که محصولات باکیفیت و پرطرفداری رو تولید می‌کنه. یکی از بهترین و پرفروش‌ترین سری کیس‌های کولر مستر، سری کیس‌های H500 هست، که قبلا کیس‌های H500P و H500M رو براتون بررسی کرده بودیم. کیس H500، بعد از مدل‌های قبلی این سری عرضه شده و به عنوان مدل پایه این کیس‌ها شناخته میشه. در ظاهر، این کیس‌ها مشخصا از یک خانواده هستن، اما کولرمستر روی ایرادات کوچیک کار کرده و H500P Mesh با پیشرفت‌های زیادی عرضه شد. H500 یک کیس ۱۰۰ دلاریه، و با کم کردن برخی از ویژگی‌هایی که تو کیس‌های قبلی بود، یه کیس اقتصادی اما با کیفیت ارائه داده.

مشخصات و ویژگی‌های کیس H500 کولرمستر

کیس H500 کولر مستر، یک کیس Mid tower با فضای داخلی متوسط، پنجره شیشه‌ای و امضای اصلی این سری کیس‌ها، یعنی دو فن ۲۰۰ میلی‌متریه. این کیس ۵۲۵ میلی‌متر طول، ۲۲۸ میلی‌متر عرض و ۵۰۲ میلی‌متر ارتفاع داره. برنه کیس از پلاستیک و فلز ساخته شده و پنل کناری، تمپرد گلسه. در جلوی کیس H500 کولر مستر، یک پنل مش وجود داره، با امکان عوض کردن اون با پنل اکریلیک که در جعبه هست. دلیل این امکان صرفا داشتن امکان اونه، چون انتخاب اکریلیک به جای مش جریان هوای کیس رو خیلی محدود می‌کنه، و به زیبایی شیشه هم نیست که بخواید این کار رو انجام بدید. اگه تصمیم بگیرید که این کار رو بکنید، راه ورود هوا به شیارهای کناری پنل جلو محدود میشه که هم کمتره، هم باعث میشه فشار هوا کم بشه چون داره دور میزنه تا فن به داخل هدایتش کنه.

تصویری از کارت RTX 4090 در کیس H500 کولرمستز
تصویری از کارت غول‌پیکر TUF RTX 4090 در کیس H500 کولرمستر

این کیس با سه فن نصب شده به فروش می‌رسه. دو فن ۱۲۰ میلی‌متری با سرعت ثابت. کولر مستر درمورد سرعت این فن‌ها چیزی نگفته، اما فن‌های بزرگ معمولا جریان هوای خوبی با سرعت پایین ارائه میدن. این فن‌ها RGB هستن، و یک فن ۱۲۰ میلی‌متری بدون نورپردازی هم در پشت کیس نصب شده.

طراحی داخل کیس

در قسمت داخلی، شاهد بهبودهای کوچیک در فضای داخلی کیس هستیم که برای پایین آوردن هزینه انجام شدن، اما نتیجه‌ش، کیسی باکیفیت و جالب شده.

پاور در قسمت پایین کیس نصب میشه و فن باید به سمت پایین باشه، محفظه روی پاور از جنس پلاستیکه و با یک پیچ از بیرون کیس سر جاش نصب میشه و شما می‌تونید به راحتی اونو بیرون بیارید. این محفظه فقط روی پاور نصب میشه و کابل‌ها هم به راحتی توی اون قرار می‌گیرن، و شما باید برای نصب پاور اونو دربیارید.

محل نصب هارد‌ها خارج از این محفظه‌ست و از بیرون می‌تونید اونو ببینید. این به شما این امکان رو میده که به راحتی هارد‌ها رو دربیارید، همچنین باعث میشه هوای ورودی از فن‌ها بی‌دلیل وارد محفظه پاور نشن و بیشتر هوای ورودی به کارت‌گرافیک برسه. باید گفت که بدنه کیس با در نظر گرفتن فن‌های ۲۰۰ میلی‌متری طراحی نشده. قسمت جلوی اسکلت کیس که فن‌ها روی اون نصب شدن، تنها به اندازه فن‌های ۱۲۰ میلی‌متری باز هستن و بخش زیادی از جریان هوای تولید شده توسط فن‌ها اصلا وارد کیس نمیشن. اما با این‌حال، این کیس جریان هوای خیلی خوبی داره.

بریم سراغ نتایج دمای این کیس، چون بخش مهم این کیس محسوب میشه.

نتایج دمای کیس H500 کولرمستر

در چارت بالا گیمرز نکسوس کیس H500 رو با H500P Mesh و H500M مقایسه کرده. در این تست که پردازنده زیر استفاده ۱۰۰ درصدی قرار می‌گیره، این کیس عملکرد دمای خیلی خوبی داره و تونسته دمای ۴۹.۹ درجه رو ثبت کنه. این حدود ۶ درجه گرم‌تر از بهترین نتیجه کیس H500P Mesh هست، که با توجه به اینکه H500 یک کیس میان‌رده با قیمت ۱۰۰ دلاره، این نتیجه واقعا خوبیه. همونطور که گفتیم، بسته بودن پنل جلو برای جریان هوا اصلا خوب نیست و همونطور که می‌بینید، با استفاده از پنل جلویی اکریلیک، دمای پردازنده ۷ درجه بالاتر رفته. این به این خاطره که فن‌ها تنها می‌تونن از مش کناری کیس هوا به کیس وارد کنن. فن‌های بزرگ سرعت پایینی دارن که باعث میشه فشار استاتیک پایینی داشته باشن، و بسته بودن راه ورود هوای اون‌ها، عملکرد اون‌ها رو به شدت کاهش میده.

چارت‌ها نشون‌دهنده دلتای دما هستن، دلتای دما به ما اجازه میده با شرایط دمای مختلف بتونیم کیس‌ها رو مقایسه کنیم و به نتیجه‌ای برابر برسیم.

تست بعدی، تست دمای کارت گرافیکه. در این تست کیس H500 کولرمستر تونسته با دمای ۴۸.۵ درجه، یکی از بهترین نتایج رو ثبت کنه، که نشون میده استفاده از یک محفظه پاور که جلوی ورود هوا رو نمی‌گیره چقدر می‌تونه به پایین آوردن دمای کارت کمک کنه. با استفاده از پنل اکریلیک هم این کیس  با ثبت دمای ۵۸ درجه، تبدیل به یکی از بدترین کیس‌ها میشه.

۳DMark

چارت بالا تست ۳DMark برای اندازه‌گیری دمای کلی سیستم در حال استفاده‌ست. در این تست، کیس H500 کولرمستر با پنل مش، از تمام کیس‌های این چارت عملکرد بهتری داشته! به جز کیس HAF X کولرمستر که یک فن کناری مستقیما کارت‌گرافیک رو خنک می‌کرده. این کیس با قیمتی پایین‌تر عملکرد بهتری نسبت به H500P Mesh و H500M ثبت کرده، که نشون میده کولرمستر دائما به فکر ارتقای کیفیت کیس‌هاشه.

تست نویز کیس H500 کولرمستر

و اما تست نویز. تمام کیس‌های سری H500 نتایج صدای ضعیفی دارن، و اینجا این کاملا مشخصه. کیس H500 کولرمستر با استفاده از پنل اکریلیک، صدای کمتری داره، و صدایی برابر با H500P با حدود ۳۹ دسیبل داره. با استفاده از مش صدای این کیس افزایش پیدا میکنه، و به ۴۱ دسیبل می‌رسه.

جمع‌بندی: آیا کیس H500 کولرمستر ارزش خرید داره؟

کیس H500 کولرمستر درسته که قدیمی شده و کیس‌های بهتری نسبت به اون وجود دارن، اما به خودی خود کیس جالب و باکیفیتیه. اما اگه در بازار امروز دنبال کیس می‌گردید، بهتره انتخاب‌های دیگه رو هم بررسی کنید.

تصویری از کیس H500 کولرمستر از بغل در استودیو Gamers Nexus

کولرمستر کیس H500 رو سال ۲۰۱۸ با قیمت ۱۰۰ دلار عرضه کرد، و در بازار اون موقع با ظاهر جالب و خاصش، به یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین کیس‌های بازار تبدیل شد. اما الان در بازاری که پر از کیس‌های باکیفیت و ارزون‌قیمته، این کیس دیگه انتخاب خوبی نیست. قیمت فعلی کیس H500 کولرمستر، ۱۴۰ دلاره، ۴۰ دلار بیشتر از زمان عرضه‌ش، که اونو با کیس‌هایی مثل Lancool 3 از لیان لی و ۴۰۰۰D کورسیر برابر می‌کنه، که هر دو کیس‌هایی بهتر و به‌روزتر از H500 هستن. گویا کولرمستر دیگه به بازار کیس‌های میان‌رده اهمیتی نمیده، چون اکثر کیس‌های این شرکت با هدف جلب توجه کاربران کیس‌های بالارده تولید میشن.

ممنون که با بنچفا همراه بودید. نظرتون رو درمورد این کیس با ما به اشتراک بذارید و بگید دوست دارید چه کیسی رو برای شما بررسی کنیم؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×