محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 3090 با RTX 4090 + بنچمارک

کمبت دو پرچم‌دار

کارت گرافیک Nvidia RTX 4090 پرچمدار این پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از نسل جدید کارت‌ گرافیک‌هاش به حساب میاد. اما چه نوع پیشرفتی نسبت به کارت گرافیک نسل قبلی RTX 3090 انتظار داریم؟ ما توی این مطلب از بنچفا قصد داریم که به مقایسه کارت گرافیک RTX 3090 با RTX 4090 بپردازیم. برای این مقایسه هم از داده‌های موجود و معتبر استفاده کردیم.


مشخصات کارت گرافیک RTX 3090 و RTX 4090

کارت گرافیک Nvidia RTX 3090 در سپتامبر ۲۰۲۰ با قیمتی حدود ۱۳۹۹ پوند یا ۱۴۹۹ دلار عرضه شد. اما حالا که دو سال از عرضه این کارت می‌گذه، می‌تونید اون رو با قیمت کمتر از ۱۰۰۰ پوند تهیه کنید. در حال حاضر با توجه به بازار ایران که خداروشکر هیچی توش پایدار نیستُ قیمت‌ها با قیمت‌ جهانی تفاوت زیادی داره. اما به هر حال این کارت با قیمتی کمتر از ۴۰۹۰ به فروش میرسه و شاید برای خیلی از شما این کارت گرافیک انتخاب بهتر و منطقی‌تری باشه.

اما کارت گرافیک Nvidia RTX 4090 از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ در دسترس قرار گرفت. قیمت ابتدایی این کارت گرافیک حدود ۱۶۷۹ پوند یا ۱۵۹۹ دلار بود. حالا بریم مشخصات این دو کارت گرافیک پرچم‌دار انویدیا رو روی کاغذ ببینیم.

مشخصات کارت گرافیک RTX 3090 و RTX 4090

مشخصات فنی کارت گرافیک Nvidia RTX 3090 با معماری Ampere همونطور که در مقمه گفتم در سپتامبر ۲۰۲۰ با قیمتی حدود ۱۳۹۹ پوند / ۱۴۹۹ دلار به بازار عرضه شد. اما حالا قیمتش کاهش زیادی داشته. همچنین که دست دوم این کارت هم توی بازار موجوده. البته با توجه به سیل وحشناک ماینرها مخصوصا در زمان عرضه کارت گرافیک‌های سری ۳۰ بهتره که قبل از خرید کارت دست دوم بررسی کنید که کارت مشکلی نداشته باشه و باهاش ماین نشده باشه. چون که عملیات ماین کردن باعث میشه به شدت به پردازنده گرافیکی فشار بیاد و در طولانی مدت عملکردش رو کاهش بده.

RTX 3090 از معماری Ampere بهره می‌بره که در حال حاضر به‌وسیله‌ی معماری Lovelace جایگزین شده. Ampere از فرآیند ۸ نانومتری شرکت Samsung استفاده می‌کرد. درباره تعداد هسته‌ها هم باید بدونید که کارت گرافیک RTX 3090 دارای ۱۰،۴۹۶ هسته کوداست. همچنین حافظه‌ی ویدئویی GDDR6X 24 گیگابایتی از شرکت Micron رو به همراه داره.

این کارت گرافیک نیاز به آداپتور برق ۱۲ پین PCle داره و مصرف برق آن ۳۵۰ واته.

کارت گرافیک Nvidia RTX 4090 فقط در یک پیکربندی عرضه می‌شه، در عوض این کارت ۱۶،۳۸۴ هسته CUDA داره. پس توی همین مرحله اول می‌تونیم ببینیم که تعداد هسته‌های ۴۰۹۰ RTX از RTX 3090 بیشتره.

عملکرد و مقایسه کارت گرافیک RTX 3090 و RTX 4090

عملکرد و مقایسه کارت گرافیک RTX 3090 و RTX 4090

حالا می‌خوایم در مورد عملکرد کارت گرافیک Nvidia RTX 4090 و مقایسه اون با کارت گرافیک RTX 3090، صحبت کنیم. ما بنچمارک‌های کارت گرافیک RTX 4090 رو بررسی کردیم و به نتایج مختلفی رسیدیم. توی تصاویر می‌تونید تفاوت ۴۰۹۰ با ۳۰۹۰TI رو در دو عنوان بازی ببینید. با بررسی این نتایج می‌تونید متوجه بشید که ۴۰۹۰ چه مقدار از ۳۰۹۰ قوی‌تره و باید انتظار چه عملکردی رو داشته باشید.

همونطور که در بالا می‌بینید، RTX 4090 نتایج بهتری رو در مقایسه با RTX 3090 Ti در هنگام فعال‌سازی Ray Tracing به دست آورده. در هر وضوح تصویر، کارت جدید تیم سبز عملکرد بسیار بهتری داشت. بنابراین بدون شک RTX 4090 عملکرد بهتری نسبت به RTX 3090 داره.

می‌تونید در عکس زیر عملکرد بسیار بهتر RTX 4090 نسبت به RTX 3090 Ti رو ببینید. در وضوح تصویر ۴K، تفاوت ۱۸۵ فریم در ثانیه وجود داره.

همچنین کارت گرافیک RTX 4090 از قابلیت جدید DLSS 3 پشتیبانی می‌کنه که با هوش مصنوعی خودش، نرخ فریم رو افزایش می‌ده. اما DLSS 3 چطور با تکنولوژی قدیمی‌تر DLSS 2 که در RTX 3090 وجود داره، مقایسه می‌شه؟

ما برای دیدن اینکه استفاده از DLSS چه تأثیری روی بازی‌هایی با ردیابی پرتو توی کیفیت ۴K داره،می‌تونید نتایج رو در ادامه ببینید.

با فعال‌سازی DLSS 2، کارت گرافیک RTX 4090 می‌تونه عملکرد بازی Cyberpunk در کیفیت ۴K رو از ۴۱fps به ۷۵fps افزایش بده. این به تنهایی نشون‌دهنده قابلیت‌های بیشتر این کارت گرافیک به حساب میاد. با این حال، تکنولوژی DLSS 3 می‌تونه این عدد رو به ۱۴۳fps افزایش بده که شبیه به معجزه می‌مونه این فناوری DLSS 3.

حائز اهمیته که در حال حاضر تنها حدود ۳۵ عنوان بازی و برنامه از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنن، اما لیست پشتیبانی از این تکنولوژی با گذر زمان ماه به ماه بیشتر می‌شه.

چرا کارت گرافیک RTX 4090 به این همه برق نیاز داره؟

چرا کارت گرافیک RTX 4090 به این همه برق نیاز داره؟ کارت گرافیک RTX 4090 با ۴۵۰ وات TDP و پهنای باند ۱،۰۱۸ گیگابایت بر ثانیه به مصرف برق زیادی نیاز داره. به دلیل توان مورد نیاز برای اجرای کارت و نیاز به خنک کننده بیشتر، برخی تولیدکننده‌ها کارت گرافیک پیشنهاد می‌دن که از منابع تغذیه با بیش از ۸۵۰ وات استفاده بشه. این ۸۵۰ وات توسط Nvidia توصیه شده. اگر شما این کارت گرافیک رو به همراه یک پردازنده جدید انتخاب کردید بدون شک به یک پاور حداقل ۱۰۰۰ وات نیاز دارید.

اندازه و وزن RTX 4090 چقدره؟

GeForce RTX 4090 با استفاده از رابط PCI-Express 4.0 x16 به بقیه سیستم متصل می‌شه. ابعاد این کارت ۳۰۴ میلی‌متر در ۱۳۷ میلی‌متر در ۶۱ میلی‌متره و و سه تا شیار پشت کیس رو اشغال می‌کنه.

در مورد وزن این کارت با توجه به برندی که اون رو تولید کرده می‌تونه متفوت باشه. با این حال، می‌تونید بیش از ۲۰۰۰ گرم رو به عنوان وزن محصول در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، حدود ۲ کیلوگرم یا ۴.۴ پوند است. در برخی موارد، به عنوان مثال برای کارت ASUS ROG Strix OC، وزن اون حتی می‌تونه به۲۵۰۰ گرم هم برسه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×