محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیمادربرد

نگاه نزدیک و بررسی مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4

اگه شما یک طراح حرفه‌ای هستید و می‌خواید یه کامپیوتر با پردازنده‌های نسل ۱۲ یا نسل ۱۳ اینتل بسازید و همزمان هزینه رو کم کنید، مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 برای شما مناسبه. این مادربرد با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار، شکل حرفه‌ای داره و اتصالاتی که برای یه برد با بودجه کم مناسبه، رو فراهم می‌کنه. با این مادربرد می‌تونید سه سوکت M.2، پشتیبانی از Thunderbolt، دو پورت اترنت و حتی USB-C DisplayPort برای اتصال مانیتور داشته باشید. اگر قصد خرید مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 رو دارید تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.

مادربردهای دیگه با همین قیمت هم قابلیت‌های مشابهی دارن، ولی بیشتر برای استفاده عمومی و بازی‌ها طراحی شدن، بنابراین انعطاف‌پذیری که مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 داره (مثل پشتیبانی از DisplayPort USB-C و Thunderbolt header) رو ندارن. علاوه بر اتصالات، این برد رنگ مشکی با طرح‌های طلایی داره که ظاهر اون رو از سری‌های دیگه مادربردهای ایسوس متفاوت می‌کنه. این مادربرد برای طراحان حرفه‌ای طراحی شده که نمی‌خوان یه محصول براق و شلوغ داشته باشن. قبل از اینکه به بررسی مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 بپردازیم باید بگیم که ما برای نوشتن این بررسی از اطلاعات و نتایجی که در لابراتوارهای تست سخت افزار گرفته شده استفاده کردیم.

بررسی مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4

بررسی مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4


با توجه به تست‌های انجام شده میشه گفت عملکرد این مادربرد به‌طور کلی متوسط بود. بنچمارک Procyon Office نقطه قوت این مادربرد محسوب می‌شد و عملکرد بازی هم قابل قبول بود. اگرچه این مادربرد یعنی مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 عملکرد مناسبی داره اما در تنظیمات پیش فرض، در زیر فشار زیاد به دلیل دمای بالا، پردازنده با کاهش سرعت روبه‌رو میشه. برای بهره‌برداری بیشتر از Intel Core i9-12900K قدرتمند، شاید بهتر باشه از یک افست ولتاژ استفاده کنید تا پردازنده در زیر فشار کاهش سرعت پیدا نکنه. البته این عملکرد برای این مادربرد که دارای یک چیپست میان‌رده‌ست خوب به‌نظر میاد و نباید انتظاری بیشتر از این داشته باشیم.

در ادامه، به جزئیات و بررسی مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 می‌پردازیم تا ببینیم آیا این برد با بودجه کم جایگاهی در لیست بهترین مادربردها رو کسب می‌کنه یا نه. اما قبل از اون، لیست مشخصات ProArt B660-Creator را برای شما قرار دادیم.

مشخصات مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4

داخل جعبه مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4


در داخل جعبه مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4، شرکت Asus چند لوازم جانبی علاوه‌بر مادربرد برای کاربرها قرار داده. محتویات جعبه برای یک مادربرد با بودجه کم و میان‌رده استاندارده و شامل ابزارهای پایه برای شروع میشه. از این موارد می‌تونیم به دیسک درایور، کابل‌های SATA، پیچ‌های M.2 و غیره اشاره کنیم. در ادامه، لیست کامل اضافاتی که درون جعبه هنگام خرید مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 رو مشاهده می‌کنید.

  • کابل DisplayPort
  • (۲) کابل SATA
  • (۳) بسته‌های لاستیکی M.2
  • (۱) بسته پیچ M.2
  • Q-Connector
  • دیسک پشتیبانی
  • راهنمای کاربر
  • کارت کلید فعال‌سازی سریع.

مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 برای افرد خلاق و حرفه‌ای طراحی شده که قصد دارن یک کامپیوتر با استفاده از پردازنده‌های اینتل سری Alder Lake با قیمت ارزان بسازن. مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 کمتر از ۲۰۰ دلار قیمت داره و ظاهر حرفه‌ای (بدون RGB!) و اتصالاتی متناسب با مادربرد میان‌رده رو ارائه می‌ده. در این مادربرد سه سوکت M.2، پشتیبانی هدر Thunderbolt، دو پورت اترنت و حتی USB-C DisplayPort برای اتصال به مانیتور در دسترسه. به طور کلی، این یکی از ارزان‌ترین مادربردهای سری ProArt با فرم فاکتور ATX محسوب میشه.

مادربردهای دیگه در همین قیمت و با سری‌های مختلف، مشخصاتی نسبتا مشابه همین مادربرد دارن ولی روی استفاده عمومی و بازی تمرکز کردن. بنابراین برخی از امکانات انعطاف‌پذیری که برد ProArt ارائه می‌ده (مثل پشتیبانی DisplayPort USB-C و Thunderbolt) رو از دست می‌دید. بدون توجه به اتصالات، این برد سیاه رنگ با طرح‌های طلایی، مثل بسیاری از این مادربردهای گیمینگ، برای یک کاربر خاص یعنی طراح حرفه‌ای ساخته شده که شاید همون اول نخواد از مادربردهایی با ظاهر گیمینگ و اغراق‌شده استفاده کنه.

در سمت چپ این مادربرد، یک قطعه پلاستیکی با پوشش دودی شفاف که بخش‌های پشتی و حرارتی VRM heatsink را پوشش می‌ده، قابل مشاهده‎‌ست. هر دو VRM heatsinks حاوی حجم و سطحی برای خنک کردن بهینه هستن. در بالای لبه، در وسط، سه هدر فن ۴ پینی (CPU_FAN/OPT، AIO_PUMP) قرار داره (از هفت). همه هدرهای فن از طریق BIOS یا نرم افزار Asus کنترل می‌شن. هدرهای CPU به طور خودکار تشخیص می‌دن که دستگاه متصل شده PWM یا DC رو کنترل می‌کنه؛ سایر هدرها هم به تنظیم دستی دارن. تمام هدرها تا ۱A/12W خروجی دارن. این مقدار برای فن‌ها و بیشتر AIO ویژگی خوبی محسوب میشه، اما ممکنه برای پمپ با توان بالایی در یک واتر کاستوم کولینگ کافی نباشه. با این حال، این مادربرد برای این نوع سیستم خنک کننده طراحی نشده و بهتره که از مادربردهای بالارده و مخصوص این کار استفاده کنید.


در سمت راست سوکت LGA1700، چهار اسلات DRAM بدون تقویت کننده وجود داره که در قسمت بالایی قفل می‌شن. ایسوس پشتیبانی از DDR5-5333 + (OC) و ظرفیت ۱۲۸GB رو برای این اسلات در نظر گرفته.

در گوشه راست، دو هدر RGB (از چهار هدر) رو می‌بینید. در این قسمت، یک هدر RGB چهار پین و یک هدر ARGB سه پین وجود داره و دو هدر دیگه ARGB در امتداد لبه پایین قرار دارن. در ادامه، به نوردهای Q-LED برخورد می‌کنیم که در فرآیند POST، کامپوننت‌های کلیدی رو بررسی می‌کنن (CPU، DRAM، VGA و دستگاه‌های بوت کننده). بعد از اون، یک ۲۴ پین ATX برای تامین برق به مادربرد و یک کانکتور PCIe شش پین برای فناوری شارژ سریع PD 3.0 / QC 4.0 + پشتیبانی شده (تا ۶۰ وات) وجود داره. در آخرین مرحله، یک هدر USB 3.2 Gen 2×2 (20 Gbps) Type-C برای پنل جلویی قرار گرفته.

VRM | مدار تنظیم کننده ولتاژ

مدار تنظیم کننده ولتاژ مادربرد B660-Creator یک مدار ۱۲+۱ فاز هستش. برق از EPS به تراشه DIGI+ VRM (ASP2100) کنترل کننده ۱۰ کاناله و سپس به دوازده عدد MOSFET Vishay Sic654 با جریان ۵۰A در یک ترکیب «تیمی» ارسال می‌شه. اگر این مطالب براتون ناآشناست و می‌خواید اطلاعات بیشتری درموردش کسب کنید، پیشنهاد می‌کنم به مقاله‌ی «ولتاژ رگولاتور ماژول (VRM) چیست؟» مراجعه کنید. 😎

در نصف پایینی مادربرد، سمت چپ با قسمت صوتی که توسط یک خط از بخش دیگه مادربرد جدا شده، دیده می‌شه. زیر پوشش اون، کدک Realtek ALC897 همراه با چند کاندنساتور صوتی اختصاصی وجود داره. این کدک برای بیشتر کاربرها کافیه و نگرانی از این بابت وجود نداره.

در وسط برد، چهار سوکت M.2 (سه کلید-M و یک کلید-E برای یک آداپتور وای‌فای) و سه اسلات PCIe قرار دارن. ابتدا در مورد حافظه، سوکت بالایی M2_1 تا حداکثر درایو PCIe 4.0 x4 (64 Gbps) به طول ۱۱۰ میلی‌متر رو پشتیبانی می‌کنه و پهنای باندش رو از پردازنده تامین می‌کنه. M2_3، سوکت میانی بدون سینی، دارای همون مشخصات/ پشتیبانی M2_1 است با این تفاوت که لین‌های اون از چیپ‌ست تامین می‌شه. سوکت پایینی، M2_3، با سرعت PCIe 3.0 x4 (32 Gbps) اجرا می‌شه و همچنین از ماژول‌های بزرگ‌تر ۱۱۰ میلی‌متری پشتیبانی می‌کنه. سوکت Key-E از ماژول‌های Wi-Fi مبتنی بر CNVi پشتیبانی می‌کنه. اما باید بدونید که ماژول وافای درون جعبه مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 وجود نداره.


در ابتدای بخش پایین صفحه، اسلات پردازشگر گرافیکی اصلی شما در اسلات PCIe 5.0 تقویت شده و با طول کامل قرار گرفته. اسلات PCIe دوم هم با طول کامل به سرعت PCIe 3.0 x4 و اسلات PCIe x1 با نهایت x3، هر دو به منبع خودشون از تراشه مرکزی وابسته هستن. در اینجا، بعضی از خطوط PCIe x1 با M2_2 به اشتراک گذاشته می‌شن و زمانی که M2_2 با سرعت PCIe x4 اجرا می‌شه، PCIe x1 غیرفعال خواهد شد. علاوه بر این، در قسمت مربوط، سراسر اتصالاتی همچون پورت‌های USB و RGB و حتی یک هدر thunderbolt 13 پین برای کارت‌های افزودنی وجود داره. لیست کامل اونها به ترتیب چپ به راست عبارتند از:

۱- صدای پنل جلویی ۲- پورت سریال ۳- هدر AIC thunderbolt 13 پین ۴- هدر debug/sio 5- (2) هدر فن گوشی‌ها ۶- (۲) هدر RGB آر‌جی‌بی ۷- هدر حسگر دما ۲ پین ۸- (۲) USB 2.0 9- هدر clear CMOS 10- هدر فن گوشی‌ها ۱۱- پورت‌های USB جلویی

پشت پنل ورودی/خروجی روی مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 با پس زمینه سیاه و برچسب‌های طلایی که با تم ProArt همخوونی دارن طراحی شده. در اینجا نه عدد USB 3.2 Gen 2 (10 Gbps) Type-C، چهار پورت USB 3.2 Gen 1 (5 Gbps) و چهار پورت USB 2.0 (480 Mbps) وجود داره که برای اکثر کاربران کافیه. خروجی‌های ویدیویی شامل یک درگاه HDMI v2.1a، ورودی DisplayPort (v1.4) و یک پورت USB-C با پشتیبانی از خروجی DisplayPort است. همچنین دو پورت Ethernet (Realtek 2.5 GbE و Intel 1 GbE) و پنج پلاگین آنالوگ به همراه پشتیبانی از SPDIF در قسمت صدا وجود داره. تمامی این ویژگی‌ها استاندارد هستن البته به جز گزینه‌های نمایشی DisplayPort/USB-C.

جمع‌بندی بنچفا از بررسی Asus ProArt B660-Creator D4

مادربرد Asus ProArt B660-Creator D4 چه کاری می‌تونه براتون انجام بده؟ خب ما سعی می‌کنیم توی بخش جمع‌بندی اطلاعات نهایی که نیاز دارید در رابطه با این مادربرد رو در اختیارتون بذاریم. سری پروآرت جز سری اختصاصی برند ایسوس برای افرادیه که کار تولید محتوا انجام میدن. این مادربردها دارای یک سری اتصالات سریع‌ نسبت به مادربردهای دیگه هستن. علاوه بر اون توی بخش صدا هم پیشرفت‌هایی داشتن. اما شما به عنوان کاربر باید بدونید که تفاوت این سری با سری‌های دیگه توی عملکرد اونقدر زیاد نیست. یعنی یک تولید کننده محتوا با سری‌های دیگه مادربردهای ایسوس مثل پرایم، TUF و ROG می‌تونه به راحتی کار کنه و نیازهاش برطرف میشه. بنابراین اگر قصد تعویض مادربرد خودتون به سری پروآرت رو دارید شاید خیلی کار منطقی نباشه. اما اگر می‌خواید از ابتدا یک سیستم جدید برای تولید محتوا جمع کنید انتخاب مادربردهای سری پروآرت شاید بتونه به انتخابی خوب تبدیل بشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×