محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتفن و خنک کننده

بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520 + بنچمارک

DeepCool در سال ۱۹۹۶ با هدف تولید قطعات سخت افزار کامپیوتر با عملکرد بالا و راه‌حل‌های خنک‌کنندگی پردازنده برای علاقمندان تأسیس شد. برند دیپ کول محصولات متنوعی از جمله کیس، خنک‌کننده‌های مختلف، موس و کیبورد و منبع تغذیه تولید و محصولات خودش رو در بازار جهانی عرضه می‌کنه.

ما در این مقاله از بنچفا قصد داریم به بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520 بپردازیم. اگر قصد خرید خنک کننده مایع DeepCool LS520 رو دارید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


خنک کننده مایع DeepCool LS520 دارای یک رادیاتور ۲۴۰ میلی‌متریه که همراه با فن‌ها و بلاک آب و نورپردازی RGB درون کیس شما و روی پردازنده قرار می‌گیره. این کیت شامل همه چیزی میشه که برای خنک کردن پردازنده در زمان بازی یا رندر طولانی به اون نیاز دارید. همچنین بد نیست بگیم که یکی از دلایلی که بررسی این کولر رو انتخاب کردیم، عملکرد خوب و محبوبیت این کولر نسبت قیمت DeepCool LS520 در بازاره.

بررسی خنک کننده مایع دیپ کول LS520

DeepCool LS520 یک خنک کننده مایع (AIO) پردازنده‌ست که طراحی شده تا پردازنده رو حین کار به خوبی خنک نگه داره. خنک کننده مایع DeepCool LS720 RGB CPU روی سوکت‌های مختلف نصب میشه. این سوکت‌ها شامل LGA 1700/115x/1200/1366/1700/2011/2066 از اینتل و AM5/AM4/sTR4/sTRX4 از AMD می‌شن. به‌طور کلی، DeepCool LS520 به طور پیش فرض تمامی سوکت‌های حال حاضر که استفاده می‌شن رو پشتیبانی می‌کنه.

ما قصد داریم نسخه رادیاتور ۲۴۰ میلی‌متری از خنک کننده مایع DeepCool LS520 رو بررسی کنیم ولی این AIO همچنین با رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری که سه عدد فن ۱۲۰ میلی‌متری و رادیاتور ۱۲۰ میلی‌متری با یک عدد فن ۱۲۰ میلی‌متری هم در دسترسه. شما می‌تونید بررسی کولر LS720 دیپ کول رو در بنچفا بخونید.

بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520 + بنچمارک

LS520 دارای یک سیستم پمپ بازطراحی شده‌ست، اما آیا این خنک کننده مایع DeepCool LS520 می‌تونه پردازنده ۱۲۹۰۰K اینتل رو مهار کنه و در لیست بهترین خنک‌کننده‌های AIO جایگاهی کسب کنه؟ برای پاسخ به این سوال باید به نتایج بنچمارک‌ها مراجعه کنیم.

مشخصات خنک کننده مایع DeepCool LS520

محتویات جعبه خنک کننده مایع DeepCool LS520


خنک کننده مایع DeepCool LS520 در یک جعبه با اندازه متوسط ​​ارسال می‌شه که در یک کارتن محکم با بسته‌بندی مناسب و روکش‌های نرم پلاستیکی برای حفاظت بیشتر قرار داره.

محتویات بسته‌بندی در خنک کننده مایع DeepCool LS520 عبارتند از:

  • بلاک پردازنده
  • رادیاتور ۲ عدد فن ۱۲۰ میلیمتری FC120
  • مهره‌ها برای تمام سوکت‌های پردازنده‌های مدرن از جمله LGA1700، TR4 و مادربردهای AM4/AM5
  • پلاک خالی قابل تنظیم برای بلاک پردازنده
  • کتابچه راهنمای کاربر و بروشور

بیشترین تعداد کولرهای مایع موجود در بازار امروز بر اساس طرح‌های Asetek که دارای پمپ در بلاک پردازنده هستن وجود داره. اما LS520 از آخرین نسل طراحی داخلی DeepCool استفاده می‌کنه.

در جعبه خنک کننده مایه LS520، یک بلاک پردازنده خالی هم قرار داده شده که به شما این امکانو می‌ده طرح خودتون رو برای بلاک پردازنده با نورپردازی RGB ایجاد کنید. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها فقط لوگوی خودشون رو در اینجا قرار می‌دن و هیچ گزینه دیگه‌ای ارائه نمی‌کنن.

بلاک و پمپ خنک کننده مایع DeepCool LS520

خنک‌کننده مایع AIO جدید دیپ‌کول با نام LS520 به قیمت ۱۰۹ دلار در آمریکا عرضه می‌شه. باید بگیم که دیپ‌کول یکی از چند شرکتیه که طراحی پمپ خودش رو در داخل انجام می‌ده. بنابراین شما پمپ رو نمی‌بینید اما حین کار می‌تونید صدای اون رو بشنوید.

فن‌ها در خنک کننده مایع DeepCool LS520

خنک کننده مایع LS520 شامل فن‌های FC120 از برند دیپ‌کوله که دارای یک سیستم اتصال فن منحصربه‌فرد میشه و امکان اتصال آسان همزمان برای کنترل فن و نور در یک کابل واحد رو فراهم می‌کنه. فن‌های FC120 نسخه قوی‌تری نسبت به مدل‌های قبلی هستن و به‌دلیل سرعت فن بالاتر، جریان هوای ارتقاء‌یافته و فشار استاتیک بالاتری دارن.

مشخصات فن خنک کننده مایع DeepCool LS520

FC120مدل
۱۲۰ x 120 x 25 mmDimensions
۵۰۰-۲۲۵۰ RPM±۱۰%سرعت فن
۸۲.۴۸ CFM ± ۱۰%Air Flow
۳.۲۷ mmAqفشار هوا
Up to 32.9 dB(A)سطح نویز و صدا
ARGBنورپردازی

سیستم تست برای بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520


بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520 + بنچمارک

ما برای نوشتن تحلیل و بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520 از داده‌ها و تست‌های انجام شده و نتایج اون‌ها در لابراتوارهای حرفه‌ای تست سخت افزار استفاده کردیم.

خنک کننده مایع DeepCool LS520 رو با پردازنده Intel i9-12900K بررسی می‌کنیم. چون به‌دلیل چگالی حرارتی افزایش یافته در فرایند تولید این نسل از پردازنده‌های اینتل و تغییرات در طرح هسته و قطعات، پردازنده‌های Alder Lake در بارهای حرارتی دشوارتر نیاز به سیستم خنک کننده قوی‌تری نسبت به نسل‌های قبلی دارن. بنابراین این پردازنده یک انتخاب مناسب برای تست خنک کننده مایع DeepCool LS520 محسوب میشه.

به‌طور کلی توجه داشته باشید که عوامل دیگه‌ای به جز خنک‌کننده پردازنده می‌تونن بر عملکرد خنک کنندگی کلی سیستم تأثیر می‌ذارن. مادربرد سیستم برای مثال یکی از قطعات دیگه در راستای تعیین کردن این موضوعه. چون بعضی از مادربردها در بازار با سوکت‌های پردازنده‌ با مشخصات Intel سازگار نیستن، و در نهایت باعث انحنا یا تماس ضعیف با پردازنده میشن. همچنین، کیسی که استفاده می‌کنید نتایج خنک کنندگی کلی رو تحت تأثیر قرار میده.


با در نظر گرفتن نیازهای خنک کنندگی پردازنده Alder Lake، قصد داریم خنک کننده‌های پردازنده را در ۳ سطح مختلف ارزیابی کنیم.

سطح ۱: این خنک کننده‌ها قادر هستند در بیشتر بارهای کاری، بدون محدودیت قدرت، i9-12900K رو در زیر حداکثر دمای Tj (Operating Junction temperature)نگه دارن. (TJ = دمای اتصال عملیاتی)

سطح ۲: این خنک کننده‌ها می‌تونن با محدودیت قدرت پردازنده ۲۰۰ وات، i9-12900K رو در زیر حداکثر دمای Tj نگه دارن. ما توقع داریم که بیشتر خنک کننده‌های مایع و بهترین خنک کننده‌های بادی این استاندارد رو برآورده کنن.

سطح ۳: این خنک کننده‌ها می‌تونن با محدودیت قدرت پردازنده ۱۴۰ وات، i9-12900K رو زیر حداکثر دمای Tj نگه دارن.

روش تست خنک کننده مایع DeepCool LS520


برای آزمایش محدوده توانایی های انتقال حرارت خنک کننده، من دو تست استرس اصلی، یعنی Cinebench و OCCT را به مدت ۱۰ دقیقه اجرا شده. اگرچه این ممکنه زمان کمی باشه، اما برای این کولر کافیه تا بیشتر خنک کننده های مایع و بادی رو به حداکثر خود برسونه.

در حین تست استرس در Cinebench، هم با حذف محدودیت توان و هم با اعمال محدودیت توان پردازنده ۲۰۰ وات، تست اجرا شده. در این تنظیمات آزمایشی با استفاده از مادربرد MSI z690 A Pro DDR4 و کیس کامپیوتر Be Quiet Silent Base 802، تنها بهترین خنک کننده‌ها قادر به قبول آزمون Cinebench در حالت حذف محدودیت توان هستن.

تست OCCT بدون محدودیت توان تست نشده چون سعی در انجام این کار باعث افزایش مصرف توان بسته پردازنده به بیش از ۲۷۰ وات و به طور ناگهانی کاهش توان میشه، حتی با بهترین خنک کننده‌های مایع. به جای این، باید در سطح ۲۰۰ وات آزمایش انجام بشه تا به خنک کننده‌ها فرصتی برای قبول آزمون بدیم. همچنین نتایج ۱۴۰ وات رو هم ارائه می‌کنیم تا داده‌هایی نزدیک به یک پردازنده مانند Ryzen 5600X از AMD یا i5-12400 از Intel رو بدست بیاریم.

نتایج بنچمارک Cinebench در بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520

خنک کننده مایع DeepCool LS520 در بنچمارک Cinebench عملکرد استثنایی داشت و با یازده درجه سانتیگراد بیشتر از BeQuiet Pure Loop 2 FX 360mm قرار گرفت.

نتایج بنچمارک Cinebench در بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520

وقتی محدودیت توان به ۲۰۰ وات منطقی و سرعت فن ۵۰٪ محدود میشه، خنک کننده مایع دیپ کول LS520 با Cougar Poseidon AIO هم رتبه شد و نزدیک به BeQuiet Pure Loop 2 FX قرار گرفت. توجه داشته باشید که هر دوی این خنک کننده با رادیاتور بزرگ‌تری دارن.

نتایج تست OCCT در بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520 

تست OCCT در حدود ۲۰۰ وات برای نمایش یک بارگذاری حرارتی پرطرفدار تست شده، اما همچنین با محدودیت قدرت ۱۴۰ وات برای نشون دادن نحوه عملکرد این خنک‌کننده‌ها با یک پردازنده که خنک کردن آن آسونتره مثل Intel i5-12600K یا AMD Ryzen 5800X هم آزمایش و نتایج منتشر شده که در ادامه می‌تونید این نتایج رو ببینید و با هم مقایسه کنید.

نتایج تست OCCT در بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520 

نتایج خنک‌کنندگی OCCT مشابه نتایج قبلی در حد ۲۰۰ وات هستن. خنک کننده مایع LS520 تقریباً با Cougar Poseidon GT630 همخونی داره و بهتر از BeQuiet Pure Loop 2 FX عمل می‌کنه.

تست صدا در بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520

برای اندازه‌گیری سطح صدا، از دستگاه اندازه‌گیری سطح صدای SLM25TK در فاصله ۱۸ اینچ پشت قسمت عقب کیس کامپیوتر Be Quiet Silent Base 802 استفاده شده و صبح زود برای دستیابی به کمترین سطح صدای پس‌زمینه ممکن، تمام آزمایش انجام شده. جدول زیر نتایج میانگین رو نشون می‌ده که در طول پنج دقیقه اندازه‌گیری شده تا نوسانات ناگهانی در اندازه‌گیری‌ها به‌عنوان متغیرهای ناگهانی درنظر گرفته بشه.

تست صدا در بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520

حتی در حالی که بیش از ۲۳۰ وات برای تست استفاده شده، کولر DeepCool LS520 خیلی سروصدا نداره. این خنک کننده با سرعت فن ۵۰٪، کمی بلندتر از مدل‌های BeQuiet و Cougar صدا تولید می‌کنه و در سرعت کامل مابین این‌ها از نظر بلندی صدا قرار می‌گیره.

جمع‌بندی نویسنده

با افزایش نیاز‌های خنک‌کنندگی پردازنده‌های Alder Lake و نسل بعدی آن یعنی نسل سیزدهم، بسیاری از خنک‌کننده‌ها نمی‌تونن گرما رو کاملاً مهار کنن. خنک کننده مایع LS520 از DeepCool عملکرد خنک‌کنندگی بی‌نظیری رو در یک بسته کوچیک ارائه می‌ده و تقریباً در هر شرایطی می‌تونه پردازنده Alder Lake تست شده رو بدون محدودیت قدرت کنترل کنه. این یکی از بهترین خنک کننده AIO 240 میلی‌متریه که تاحالا توی تست‌ها دیدیم و با قیمتی حدود ۱۰۹ دلار، ارزش خرید بالایی داره.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۴ نظر

  1. سلام من lt520 رو روی ۱۴۶۰۰kf تست میکنم دمای بسیار بالاتری میگیرم ،روی ۲۰۰ یا ۲۱۰ وات دما بین ۹۳ تا ۱۰۰ هست،کیسم ch360 هست مشکل کار به نظرتون کجاست؟

      1. تست cinbench r23 مصرف برق cpu روی ۲۰۰ تا ۲۱۰ وات دما بین ۹۳ تا ۹۷ بستگی به دمای اتاق داره ،کیسم ch360 deepcool ,سرعت فن ها و پمپ هم به ماکسش میرسه با خمیر سیلیکون اصلی روی خنک کننده

      2. الان دوباره تست میگیرم محدودیت ۱۸۱ وات گذاشتم داخل همون تست cinbench r23 دما ۹۲ رو لمس کرد ولی اکثرا روی ۸۸ تا ۹۰ هستش
        سرعت فن های خنک کننده روی ۲۴۰۲
        سرعت پمپ روی ۲۹۷۴
        سرعت فن های کیس ۱۲۱۴
        هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×