بررسیراهنمای خرید قطعاتفن و خنک کننده

بررسی کولر LS720 دیپ کول: بنچمارک، مقایسه و راهنمای خرید

در این مقاله، میخوایم کولر LS720 از شرکت دیپ کول رو بررسی کنیم. این کولر مایع ۳۶۰ میلی‌متری می‌تونه پردازنده‌هایی با ۳۰۰ وات مصرف برق رو خنک کنه و از قوی‌ترین خنک‌کننده‌ها برای پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتله. در این بررسی، از دیتای وب‌سایت Techpowerup و Der8auer استفاده کردیم. تک‌پاورآپ با سال‌ها تجربه در حوزه سخت‌افزار، بررسی جامع و کامل از این کولر AIO انجام داده و در ادامه می‌خوایم این کولر رو با استفاده از این اطلاعات بررسی کنیم و در نهایت ببینیم عملکرد این پردازنده در دست اورکلاکر معروف درباور چطوره و آیا ارزش خرید داره یا نه. با بنچفا همراه باشید.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


بسته‌بندی و نصب کولر LS720 دیپ کول

دیپ‌کول در تمام محصولاتش، از بسته بندی مقوایی و کارتن استفاده می‌کنه، که هم باعث میشه هزینه بسته‌بندی برای شرکت پایین بیاد هم قابل بازیافته. داخل جعبه، تمام ابزاری که برای نصب کولر بهش نیاز دارید وجود داره. این کولر با پلتفرم‌های اینتل و AMD لیست زیر سازگاره:

  • sTRX4 و STR4 
  • AM4  و AM5
  • LGA115x  و LGA1200 
  • LGA1700 
  • LGA20XX 

براکت و ابزار نصب تمام این پلتفرم‌ها در جعبه محصول هست و نیازی نیست چیزی جدا تهیه کنید.

محتویات جعبه کولر LS720 دیپ کول
محتویات جعبه کولر LS720 دیپ کول

نصب کولر نسبتا راحته، برای این کار براکت پلتفرمتون رو زیر بلاک پمپ می‌ذارید و با پیچ اونو سرجاش می‌بندید، بعد با پیچ انگشتی بلاک پمپ رو سر جاش به براکت پشت مادربرد پیچ می‌کنید.

مشخصات فنی کولر LS720 دیپ کول

کولر LS720 دیپ کول از جهات زیادی به کولر‌های دیگه شبیهه؛ یک رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری با عرض ۲۵ میلی‌متر، لوله‌های روکش دار و پمپ و بلاک سی پی یو ترکیب شده. اما دو مزیت اصلی نسبت به باقی کولرها داره.

خیلی از کولرهای موجود در بازار، از رادیاتور و پمپ‌های Asetek استفاده می‌کنن، درحالیکه دیپ‌کول یکی از تولیدکننده‌های پمپ کولره و پمپ نسل ۴ خودش رو در کولر LS720 استفاده کرده، پمپی که در کولر موفق LT720 هم استفاده شده.

مزیت دوم این کولر، سطح رادیاتوره. درسته که این کولر هم مثل کولرهای دیگه ۳۶۰ میلی‌متره، اما fin-per-inch یا fpi (تعداد ورقه‌های فلزی در هر اینچ) در این کولر از کولرهای دیگه بیشتره. این باعث میشه این کولر با استفاده از فن‌های خوب، بتونه عملکرد خنک‌کنندگی بهتری نسبت به باقی کولرهای موجود در بازار بده.

رادیاتور کولر LS720 دیپ کول توسط دو لوله ۴۱۰ میلی‌متری روکش دار با بلاک پردازنده متصل شده. این بلاک از جنس پلاستیکه، در زیر اون صفحه مسی برای انتقال دما رو می‌بینیم، به همراه جای پیچ برای نصب براکت‌ها. این بلاک، نورپردازی ARGB وجود داره و صفحه وسط این بلاک، میتونه با صفحه بی‌رنگی که دیپ کول با این کولر به شما ارائه میده عوض بشه.

صفحه مسی اتصال به پردازنده کولر LS720 دیپ کول
صفحه مسی اتصال به پردازنده، از داخل

فن‌های این کولر، در واقع فن‌های FC120 دیپ کول هستن، اما با پروفایلی متفاوت برای استفاده روی رادیاتور طراحی شدن و نام DF120 رو یدک می‌کشن. این فن‌ها در کولر LT720 دیپ‌کول هم استفاده میشن، اما در کولر مایع LS720 دیپ کول، این فن‌ها RGB هستن. این فن‌های ۱۲۰ میلی‌متری مخصوصا برای استفاده روی رادیاتورها بهینه شدن و سرعت بالاتر، جریان هوای بهتر و فشار استاتیک بیشتر دارن که اون‌ها رو به انتخابی خوب برای نصب روی رادیاتور تبدیل می‌کنه. ضخامت این فن‌ها ۲۵ میلی‌متره، که در مجموع با رادیاتور به ضخامت ۵۲ میلی‌متر می‌رسیم، سایزی عادی برای کولرهای مایع. این فن‌ها از Fluid dynamic bearing استفاده می‌کنن، که عمر رادیاتور رو بالا می‌بره و نویز کمتری تولید می‌کنه. طبق گفته دیپ کول، این فن‌ها از پلاستیک پلی بوتیلن ترفتالات (polybutylene terephthalate) ساخته شدن تا عمر طولانی‌تری داشته باشن. همچنین از پدهای لاستیکی در محل پیچ شدن فن‌ها استفاده شده تا لغزش و صدای فن کم بشه. همچنین اون‌ها PWM هستن و سرعت اون‌ها قابل کنترله، که ۵۰۰ تا ۲۲۵۰ دور بر دقیقه می‌چرخن و جریان هوایی برابر با ۲.۴ متر مکعب بر دقیقه دارن.

 اما این‌ها تماما اطلاعات بودن. باید ببینیم این کولر در واقعیت چیکار می‌کنه و آیا عملکرد مناسبی برای پردازنده ارزشمند شما داره یا نه.

بنچمارک‌های کولر LS720 دیپ کول

کولرهای ۳۶۰ میلی‌متری عموما عملکرد خوبی در خنک کردن پردازنده‌های بالارده دارن، و کولر LS720 دیپ کول هم از این مقوله مستثنا نیست. عملکرد خنک‌کنندگی این کولر، با توجه به یکی بودن پمپ و اندازه رادیاتور با کولر LT720 این شرکت، باید تا حدود زیادی نزدیک به همین کولر باشه، که می‌تونید بررسی کامل اون رو اینجا بخونید. برای تست این کولر، صرفا سراغ تست‌هایی که Der8auer ارائه داده میریم تا ببینیم در طول بازی چه عملکردی به ما ارائه میده.

در این تست یعنی Prime95، کولر LS720 دیپ کول تونسته به خوبی پردازنده ۱۲۹۰۰KS که حدود ۲۶۰ وات مصرف داره رو به خوبی هندل کنه و دمای ۸۳ درجه رو ارائه بده. این بهترین نتیجه این چارت نیست و کولرهایی مثل NZXT Kraken X73 و Corsair iCue H150i Elite Capellix عملکرد بهتری داشتن اما همچنان عملکرد کولر دیپ کول برای این پردازنده خیلی خوبه. LS720 برای این دما حدود ۵۳ دسیبل نویز تولید کرده، که کمترین نویز این چارت نیست، اما بیشتر از صدای قابل قبوله و قطعا شما متوجهش میشید.

وقتی که صدا رو محدود می‌کنید تا یکی از متغیرها رو حذف کنید، دیگه نمیتونید پردازنده رو با نهایت توان استفاده کنید، برای همین بعد از قفل کردن سرعت کولر با در نظر گرفتن ۴۰ دسیبل به عنوان محدودیت اون، از یک محیط بازی برای تست استفاده شده.

در تست بازی پابجی، پردازنده حدود ۷۶ وات برق مصرف می‌کنه و با محدود کردن همه پردازنده‌ها به تولید صدای ۴۰ دسیبل، LS720 با ۴۰ درجه سانتیگراد به یکی از بهترین خنک‌کننده‌ها تبدیل میشه. این نشون میده که صدای این کولر فقط در ۱۰۰ درصد سرعت به ۵۳ دسیبل میرسه، و در سرعت‌های پایین‌تر صدای کمتری تولید میکنه و در نتیجه، با محدود کردن صدا عملکرد این کولر خیلی محدود نمیشه.

نتیجه‌گیری: آیا کولر مایع LS720 دیپ کول ارزش خرید داره؟

دیپ کول در چند سال اخیر کیفیت محصولاتش رو خیلی بالا برده و به جایی که الان هست رسیده. کولرهای این شرکت، مثل LT720 و AK620، عملکرد خنک‌کنندگی خیلی خوبی دارن و به نسبت قیمتشون، از بهترین کولرهای بازار هستن.

چارت بالا نشون‌دهنده دمای ثبت شده توسط چند کولر AIO با توجه به قیمتشونه (به یورو). کولر LS720، با قیمت ۱۴۵ یورویی، عملکرد خیلی خوبی از خودش به جا می‌ذاره، که کولر LT720 هم همین راه رو ادامه داده.

در مجموع، با توجه به قیمت و عملکرد و کیفیت ساخت، کولر مایع LS720 دیپ کول یکی از بهترین کولرهای مایع برای پردازنده‌های بالارده‌ست، که با نورپردازی جذاب و طول عمر بالا، یکی از بهترین انتخاب‌ها در بازار امروزه. بهتر از اون وجود داره، اما با قیمت‌ها و ویژگی‌های متفاوت.

ممنون که با ما همراه بودید. نظرتون در مورد این کولر رو با ما به اشتراک بذارید و بگید دوست دارید دیگه چه کولری رو برای شما بررسی کنیم؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۱۵ نظر

  1. سلام وقت بخیر میخواستم بدونم که این مدل دیپ کول با مدل کوریسر چه فرقی می‌کنه آخر توی خرید بین این دوتا نسخه سه فن مشکل دارم!
    اگر هرچه زودتر جواب بدین ممنون میشم!

    1. سلام وقت به خیر. عملکرد این کولر درحد ریوجین ایسوسه، کورسیر بیشتر جنبه زیبایی و حس پریومیوم بودن کالا رو میده، اما خب عملکردش عالی نیست، قیمت بالاتری هم داره. البته مدل دقیق کورسیر رو هم بگید بهتره.

  2. سلام این کولر روش خمیر سیلیکون نصبه برای کار های سنگین یا گیمینگ این خمیر مناسبه یا باید جدا خریداری بشه ؟

  3. با سلام من یه پردازنده ۱۳۶۰۰k دارم تو حالت توربو وقتی مزارم دماش بین ۸۰ تا ۸۳ متغیر میشه بنظرتون مناسبه خنک کننده ls720se هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×