بررسیکیس

بررسی کیس Asus TUF GT502 + تست دما

در سال ۲۰۱۹، ایسوس با مدل TUF GT501 وارد بازار کیس شد و موفقیت‌های خوبی به‌دست آورد. ایسوس پس از مدل TUF GT501 این کار رو با TUF GT502 ادامه داد و یک کیس دو طرف شیشه با دسته‌های قابل حمل به بازار عرضه کرد.  کیس Asus TUF GT502 یکی از کیس‌های محبوب بازار حال حاضر ایرانه. علاوه بر این، در پنل جلویی دو پورت USB-A، یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C با سرعت انتقال تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه داره. البته این کیس کمی بزرگ‌تر از مدل قبلیه و فضای کافی رو برای قطعات بزرگ‌تر و کابل‌ها ارائه میده. ما توی این مطلب از رسانه بنچفا قصد داریم به بررسی کیس Asus TUF GT502 بپردازیم. اگر قصد خرید کیس Asus TUF GT502 رو دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ما برای نوشتن بررسی کیس Asus TUF GT502 از داده‌ها و تست‌های انجام شده و نتایج اون‌ها در لابراتوارهای حرفه‌ای تست سخت افزار استفاده کردیم.


بسته‌بندی و ظاهر کیس Asus TUF GT502

کیس Asus TUF GT502 در یک جعبه مقوایی ساده با طرحی از کیس عرضه می‌شه. زمانی که جعبه رو باز می‌کنیم، فوم و یک دفترچه راهنما می‌بینیم . پس از باز کردن جعبه می‌تونید به یه تصور کلی از اندازه این کیس برسید. در برداشت اول بزرگ به نظر می‌رسه، اما با توجه به اندازه‌گیری ها از سایر موارد در این دسته کیس بزرگ‌تری نیست.

دو دستگیره برای حمل آسان این کیس هم مشاهده می‌کنید که قراره تا وزن ۳۰ کیلوگرم رو تحمل کنن. طبق گفته کسایی که این دستگیره‌ ها رو مورد بررسی و آزمایش قرار دادن می‌تونیم بفهمیم که این دستگیره‌ها تا وزن ۳۵ کیلوگرم رو بدون مشکل تحمل می‌کنن و نگرانی از این بابت ندارن. همونطور هم که می‌دونیم اسمبل یک کیس معمولاً نباید از این وزن بیشتر بشه.

از جلو که به این کیس نگاه می‌کنیم یک شیشه می‌بینیم که محتویات داخل کیس رو به زیبایی نشون میده. در دو طرف این کیس هم یک طرف شیشه و در طرف دیگه قاب کناری کیس قرار داره. در سمت راست پایین قسمت پوشیده شده جلوی کیس، لوگوی تاف با گزینه‌ای برای کنترل اون از طریق ARGB قرار داره که به جذابیت این کیس اضافه کرده. علاوه‌بر این، در قسمت جلویی یک پورت USB 3.2 Gen2 Type-C، دو USB 3.2 Gen1 Type-A، یک جک هدفون و میکروفون و همچنین یک دکمه ARGB ارائه شده. در سمت چپ، می‌تونیم نگاه دقیق‌تری به پنل شیشه‌ای داشته باشیم. مشابه کیس Lian Li O11، این یک صفحه شیشه ای پیوسته نیست، بلکه یک ناحیه جداکننده سیاه در لبه قرار داره. 

در پایین، بالا و کنار فیلترهای گرد و غبار دیده میشه که نیاز به گردگیری زودبه‌زود رو برای کاربر از بین می‌بره. این بخش‌هارو می‌تونید به راحتی جدا و تمیز کنید. جدا کردن این بخش‌ها هم بسیار ساده‌ست.

نمای داخلی در بررسی کیس Asus TUF GT502

حالا اگر پنل‌های جانبی قابل جابه‌جایی رو برداریم، می‌تونیم بهتر فضای داخلی کیس Asus TUF GT502 رو ببینیم! در پایین هم یک براکت قابل جاب‌جایی وجود داره که توسط دو پیچ فیلیپس محکم شدن. این به ما این امکان رو می‌ده که حداکثر سه فن ۱۲۰ میلی‌متری در این بخش نصب کنیم. علاوه‌بر این پوشش گرد و غبار، باعث کاهش ورود پرز یا گرد و غبار میشه.

با نگاهی از جلو، سه پنل رو می‌بینیم که می‌تونن درایوهای SSD 2.5 اینچی یا حداکثر سه فن ۱۲۰ میلی‌متری یا یک رادیاتور تا اندازه ۳۶۰ میلی متر رو در جای بدن. درست در کنار اون ورودی های کابل رو داریم که توسط لاستیک برش انعطاف‌پذیر محافظت می‌شن. اینها فضای کافی برای عبور منظم از ATX 24 پین، سه کابل PCIE 8 پین و سایر کابل‌ها رو فراهم می‌کنن. این فضا کاملاً استاندارده و در اونجا کمبود فضا وجود نداره.

در قسمت بالایی هم امکان نصب یک رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری مثل خنک کننده پردازنده دیپ کول LS720 رو داریم. برای انجام این کار، فلپ بالایی را که فقط با دو پیچ محکم می‌شه، رو برمی‌داریم و بعد به‌راحتی می‌تونیم هر چیزی که دلمون خواست رو نصب کنیم. مثلا رادیاتور. در این بخش هم همونطورکه در ابتدا گفتیم یک محافظ گرد و غبار ارائه شده!


خب حالا به بخشی می‌رسیم که کابل‌ها، کنترل‌کننده و منبع تغذیه رو در اون قرار می‌دیم. در اینجا امکان نصب حداکثر سه فن ۱۲۰ میلی‌متری برای تامین جریان هوای اضافی وجود داره. البته در صورت عدم نیاز به تهویه اضافی، می‌شه این براکت رو با چهار پیچ فیلیپس جدا کرد.

پایین تر، ما یک کیس برای هارد دیسک داریم که در صورت عدم وجود هارد یا نیاز به نصب، می‌تونیم اون را هم جدا کنیم. این فضای بیشتری رو برای ما فراهم می‌کنه، حتی اگه خیلی زیاد نباشه. درست در کنار اون جای منبع تغذیه (PSU رو می‌بینید که با یک قطعه لاستیکی تماس بین پارتیشن و PSU رو کم می‌کنه.

متریال و ساخت کیس Asus TUF GT502

کل محفظه کیس رو به‌راحتی می‌تونید با استفاده از پیچ‌های استفاده شده جدا و وصل کنید و برای اینکار نیازی به نیروی یا ابزار خاصی نیست. این ویژگی باعث میشه تا مثل بعضی از کیس‌ها مشکل خراب شدن جای پیچ‌هارو براثیر باز و بسته کردن نداشته باشیم. در راستای تولید هم میشه گفت توی این کیس یعنی کیس  Asus TUF GT502  از متریال خیلی خوبی برای تولید استفاده شده و رنگ بی‌عیب و نقصی داره. فولاد فرآوری شده هم باعث میشه با دیدن این کیس متوجه بشیم جنس بدنه خوبی داره. این واقعیت که دو ورودی کابلی که با لاستیک محافظت ‌شدن هم در قسمت بالایی نصب شده، نمایانگر ظاهر تمیز و ماندگار این کیسه.


اسمبل قطعات در کیس Asus TUF GT502

بیاید حالا روی نصب سخت افزار در کیس تمرکز کنیم. جای منبع تغذیه که کاملاً مشخصه و توی کیس جا می‌گیره. نصب مادربرد هم بسیار آسونه. در حین نصب مادربرد به هیچ مشکلی، بر نمیخورید. فقط باید مادربرد رو روی محل مناسب قرار بدید و پیچ‌های اون رو ببندید. این در مورد کابل کشی هم صدق می‌کنه.  تمام کابل‌های متصل به منبع تغذیه رو می‌تونید به‌راحتی از طریق ورودی های تعیین شده عبور بدید و وصل کنید. حتی هنگام اتصال کابل تغذیه CPU، هم فضای کافی وجود داشت به طوریکه عملاً حتی با کیس برخورد نکنید. همونطور که انتظار می‌رفت، اسمبل این کیس بسیار راحته که مشخصا به‌دلیل فضای زیاد و توزیع خوب دهانه‌های کابل‌هاست.

فضای داخلی کیس GT502 فضایی برای کارت‌ گرافیکی با طول حداکثر ۴۰۰ میلی‌متر (ROG Strix GeForce RTX® ۴۰۹۰ ۲۴GB = 357.6 میلی‌متر) فراهم می‌کنه. یعنی شما بدون مشکل می‌تونید بزرگ‌ترین کارت گرافیک حال حاضر رو توی اون قرار بدید. یک براکت نصب عمودی همراه هم به شما این امکان رو میده کارت گرافیک رو به صورت عمودی نصب کنید فقط یک کابل رایزر برای نمایش قاب و فن های کارت در جهت عمودی مورد نیاه.

تست عملکرد در بررسی کیس Asus TUF GT502

برای آزمایش این کیس، از قطعات زیر استفاده شده:

  • Aorus B450 Elite
  • MSI MAG A550BN
  • AMD Ryzen 5 2600X
  • GYGABYTE RX6650XT Eagle
  • ۳۲ گیگابایت رم Crucial DDR4
  • ۷x فن ایسوس TUF Gaming TF120
  • DeepCool LT720 AiO

در تست استرس، Prime95 رو به مدت ۱۰ دقیقه و Furmark رو به مدت ۱۰ دقیقه اجرا شده. دماهای به دست اومده رو می‌تونید از جدول زیر ببینید.

نتیجه قطعا رضایت‌بخشه. با نصب فن‌های اضافی در قسمت پشت کیس، مطمئناً می تونیم تا چند درجه دما رو کاهش بدیم. به طور کلی میشه گفت که در کیس Asus TUF GT502 هیچ قطعه‌‌ای به دلیل ضعف کیس داغ نمیشه و بسته به نیاز، امکان افزودن گزینه‌های خنک‌کنندگی بیشتر هم وجود داره.

جمع بندی از کیس Asus TUF GT502

به‌طور کلی کیس Asus TUF GT502 گزینه هایی که از یک کیس خوب انتظار دارید رو داره و در بخش ایرفلو هم عملکرد خیلی خوبی از خودش نشون داده. با طراحی دو محفظه‌ای، به شما این امکان رو میده یک سیستم با تهویه خوب داشته باشید. پنل‌های شیشه‌ای جلو و سمت چپ، باعث به نمایش گذاشتن اجزای با دقت انتخاب شده میشن. :)))) و با گزینه‌های مدیریت کابل بدون دردسر، یک پایه عمودی برای کارت‌ گرافیک و گزینه‌های دیگه، کاربران می‌تونن از پانورامای این ویندوز حداکثر استفاده رو ببرن.

به طور کلی، گزینه‌هایی که کیس Asus TUF GT502 در اختیار شما قرار می‌ده تقریباً در هر موردی باید بیشتر از نیازهای شما باشه. این کیس معمولاً انتخاب کساییه که دوست دارن داخل قطعات کیسشون رو به بهترین شکل در کنار هم قرار بدن و زیبایی براشون اهمیت زیادی داره.  

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×