محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژی

پلتفرم اترنت پیشرفته Spectrum-X انویدیا برای توسعه هوش مصنوعی مولد

در جریان کامپیوتکس ۲۰۲۳، انویدیا تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی داشت. حالا محصولی جدید، یا بهتره بگم پلتفرمی جدید، برای توسعه هوش مصنوعی مولد معرفی کرد. Spectrum-X اولین پلتفرم اترنت دنیا برای توسعه شبکه‌های هوش مصنوعیه که توسط انویدیا تولید شده.

تکنولوژی جالبی پشت این شبکه‌ست. Spectrum-X با جفت کردن سوییچ‌های اترنت Spectrum-4 با واحدهای پردازش اطلاعات BlueField-3 تولید شده. طبق اظهارات انویدیا، با این روش تونستن عملکرد و بهینگی مدل‌های هوش مصنوعی رو به طور میانگین ۱.۷ برابر بهبود ببخشن. خوشبختانه در زمینه AI تکنولوژی‌های آپسکیل مثل DLSS 3 وجود ندارن و انویدیا نمی‌تونه اینجا هم خالی ببنده! این شبکه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های دیگه این شرکت مثل Nvidia acceleration software و software development kit بهره می‌برن، که به توسعه‌دهنده‌ها و برنامه‌نویس‌ها اجازه میده تا اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مبتنی بر فضای ابری تولید کنن. قابلیت‌های این شبکه اجازه میده سرعت کار بالا بره و کار مهندسین داده ساده‌تر بشه. Spectrum-X به وسیله تنها یک سوییچ، می‌تونه سرعتی برابر با ۲۵۶۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه ارائه بده، که سرعتی آینده‌نگرانه‌ست و برای پیشرفت و پشتیبانی از شبکه‌های هوش مصنوعی در آینده ساخته شده.

چیپ Spectrum-4 به کار رفته در این سوپرکامپیوتر، ۹۰ میلی‌متر در ۹۰ میلی‌متر مساحت داره، و با استفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری انویدیا، بیش از ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور داره و ۵۰۰ وات برق مصرف می‌کنه؛ در مقایسه، پردازنده AD102 موجود در کارت گرافیک RTX 4090، با استفاده از همین لیتوگرافی، ۷۶.۳ میلیارد ترانزیستور داره.

Spectrum-4 در دو لایه از Network Topology، می‌تونه میزبان ۲۵۶ پورت اترنت ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای، یا ۱۲۸ پورت اترنت ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای یا ۶۴ پورت اترنت ۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای ارائه بده، و همزمان تاخیر کمی رو به نمایش بذاره.

فناوری‌های متحول‌کننده مانند هوش مصنوعی مولد می‌تونن هر شرکت و کسب و کاری را مجبور کنن تا مرزهای عملکرد پایگاه داده رو برای دستیابی به مزیت‌های رقابتی جابه‌جا کنن. NVIDIA Spectrum-X کلاس جدیدی از شبکه‌های اترنته که موانع موجود برای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نسل بعد که پتانسیل تغییر کل صنعت را دارن، از بین می‌بره.

گیلاد شاینر، معاون ارشد بخش شبکه در انویدیا

این تمرکز انویدیا روی هوش مصنوعی، از نظر اقتصادی برای این شرکت خیلی سودآوره. این شرکت قبلا هم عنوان کرده بود که «هوش مصنوعی بر عکس ارز دیجیتال، سودمنده» و اینکه این شرکت به عنوان قوی‌ترین شرکت در زمینه پردازش‌های پیشرفته، این کار این شرکت عاقلانه‌ست؛ البته این تمرکز، ممکنه باعث یه کمبود چیپ دیگه بشه، این بار به‌خاطر هوش مصنوعی. کارت گرافیک ها تازه پس از مدتی طولانی به یه قیمت نرمال برگشتن، و حالا ممکنه با رشد هوش مصنوعی، دوباره قیمت‌ها بالا بره. با عرضه رقت‌انگیز کارت گرافیک RTX 4060 Ti، دیدیم که تمرکز انویدیا از روی صنعت گیمینگ کم شده، و این مدل اقتصادی جدید می‌تونه اونو توجیح کنه. فعلا نمی‌تونیم به نتیجه‌ای برسیم، و باید صبر کنیم و ببینیم واقعا چه اتفاقی می‌افته.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×