بررسیکیس

بررسی کیس ASUS TUF GAMING GT501

ایسوس به‌دلیل مهارت خود در ساخت قطعات سخت افزار کامپیوتر و حتی لپ‌تاپ‌ها و ماشین‌های رومیزی بین کاربرها به‌خوبی شناخته شده‌ست. از چندین سال پیش که این برند شروع به تولید کیس کامپیوتر کرد تونست با مدل‌هایی مثل کیس ASUS TUF GAMING GT501  توجه علاقه‌مندان رو به خودش جلب کنه. دلیل این هم عملکرد و طراحی خیلی خوب این کیس بود. کیس TUF Gaming GT501 نه تنها یک کیس پر از ویژگی‌های خوبه بلکه در حفظ دما و ایرفلو هم عملکرد خوبی داره. این کیس با بازه قیمتی بین ۷ تا ۸ میلیون در بازار ایران وجود داره و با توجه به رقبا، میشه گفت قیمت کمی پایین‌تر داره. ما توی این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی کیس ASUS TUF GAMING GT501 بپردازیم. اگه قصد خرید کیس ASUS TUF GAMING GT501 رو دارید تا انتتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید.

وقتی به بازار سخت‌افزار کامپیوتر توجه کنید می‌بینید که ایسوس نقش مهمی در این بازار داره. مادربرد، کارت گرافیک، کیبورد، موس، مانیتور، لپ تاپ، دسکتاپ و هر چیز دیگه‌ای که بتونید تصور کنید توسط ایسوس تولید میشه. اما ایسوس با تولید کیس TUF Gaming GT501 به‌طور جدی‌تر وارد بازار کیس شد و تونست با معرفی چند مدل محدود توجه خیلی از کاربرها رو به خودش جلب کنه. 

مشخصات کیس ASUS TUF GAMING GT501

مشخصات کیس ASUS TUF GAMING GT501

در ادامه می‌تونید جدول مشخصات کیس ASUS TUF GAMING GT501 رو ببینید.

سری محصولTUF Gaming
نوع اسکلتMid Tower
جنس بدنه کیساستیل + پلاستیک + شیشه حرارت دیده
جنس درب کناریشیشه حرارت دیده
رنگ بدنهمشکی
ابعاد کیس۵۵۲x251x545 میلی‌متر
وزن کیس۱۰.۵ کیلوگرم
مادربردهای قابل نصبE-ATX / ATX / Micro-ATX / Mini-ITX
تعداد اسلات‌های توسعه۷+۲
حداکثر فضای نصب کارت گرافیک۴۲۰ میلی‌متر
قابلیت نصب کارت گرافیک به صورت عمودیدارد (نیاز به رایزر کابل)
حداکثر ارتفاع ایرکولینگ پردازنده۱۸۰ میلی‌متر
رادیاتورهای قابل پشتیبانی۱۲۰/۱۴۰/۲۴۰/۲۸۰/۳۶۰ میلی‌متر
منبع تغذیه‌های قابل پشتیبانیATX
محل نصب پاورپایین کیس
کاور منبع تغذیهدارد
فضای نصب درایو ۵.۲۵ اینچندارد
فضای نصب درایو ۳.۵/۲.۵ اینچ (ترکیبی)۴
فضای نصب درایو ۲.۵ اینچ (اختصاصی)۳
قابلیت مدیریت کابلدارد
تعداد فن قابل نصب (پیش‌فرض + اختیاری)۷×۱۲۰ | ۵×۱۴۰
تعداد فن پیش‌فرض نصب شده۳×۱۲۰ + ۱×۱۴۰
فن‌های قابل نصب در جلو کیس۳×۱۲۰ | ۲×۱۴۰
فن‌های قابل نصب در پشت کیس۱×۱۲۰/۱۴۰
فن‌های قابل نصب در سقف کیس۳×۱۲۰ | ۲×۱۴۰
فن‌های قابل نصب در کف کیسندارد
فیلتر ضد گرد و غباردارد
نورپردازیدارد
نوع نورپردازیARGB
اکوسیستم‌های نورپردازی قابل پشتیبانیAURA Sync
ریموت کنترلندارد
قابلیت شخصی سازی نورپردازیدارد
قابلیت همگام سازی نورپردازی با مادربرددارد
درگاه‌های USB۲xUSB3.2 Type-A
ورودی/خروجی صدا۱xAudio-Out + 1xMic-in
بررسی کیس ASUS TUF GAMING GT501

طراحی و ساخت کیس ASUS TUF GAMING GT501

وزن کیس ASUS TUF Gaming GT501 به‌طور تقریبی به ما می‌گه که از نظر کیفیت متریال باید چه انتظاری داشته باشیم. این کیس عمدتاً با استفاده از فولاد ضخیم ساخته شده و پلاستیک فقط در جاهایی دیده میشه که استحکام کیس رو به خطر نندازه. این کیس از نظر کیفیت ساخت حس یک کیس بالارده رو داره و این فقط مربوط به وزن نیست، ارتفاع این کیس هم به نوبه خودش زیاده و از خیلی از کیس‌هایی که رقیب این مدل محسوب میشن بزرگ‌تره. برای اینکه بتونید اندازه این کیس رو درک کنید، بدونید که از Corsair Obsidian 500D و حتی Fractal Design Define R6 بزرگتره.

همچنین شما می‌تونید «بررسی کیس ASUS GT502» رو در بنچفا بخونید.

بررسی ظاهری کیس ASUS TUF GAMING GT501

با توجه به اندازه بزرگ این کیس همونطور که اشاره کردم در داخل اون هم فضای کافی و بزرگی وجود داره. کیس ASUS TUF GAMING GT501 در داخل بسیار جاداره و از مادربردهای همه فرم‌ها از Mini-ITX تا E-ATX پشتیبانی می‌کنه. اما باید بدونید که کیس ASUS TUF GAMING GT501 هنوز یک کیس میدتاور (Mid-Tower) محسوب میشه. بنابراین می‌دونید که کیس‌های خیلی بزرگ‌تر و در اندازه فول‌تاور (Full Tower) هم وجود داره که اگر به کیس بزرگ‌تری نیاز داشته باشید می‌تونید اون‌ها رو تهیه کنید.

بررسی عملکرد کیس ASUS TUF GAMING GT501

پنل جلویی برای نصب دوتا فن ۱۴۰ میلی‌متری یا سه تا ۱۲۰ میلی‌متری مناسبه اما لازم به ذکره که فن‌های ۲۰۰ میلی‌متری در پنل جلویی کیس ASUS TUF GAMING GT501 جا نمی‌گیرن (که البته فن ۲۰۰mm گیر نمیاد). مجموعه پنل جلویی رو می‌تونید به‌راحتی از هم جدا کنید تا فیلتر گردوغبار سفت و سختی که دریچه‌های ورودیو می‌پوشونه رو ببینید. تعداد زیادی منافذ تهویه روی پنل جلویی وجود داره تا جریان هوا مثل چندین کیس دیگه که طراحی کمی مشابه دارن محدود نباشه. در قسمت زیرین، کیس GT501 کمی بالاتر از سطح زمین قرار داره تا جریان هوا از زیر به سمت فن ورودی PSU جریان پیدا کنه. در مورد منبع تغذیه هم باید بگیم که یک فضای مشخص برای محل قرارگیری PSU وجود داره که اون رو از بقیه کیس جدا می‌کنه.

همچنین این کیس دارای دو اسلات توسعه عمودیه برای کاربرانی که میخوان کارت گرافیک رو بصورت عمودی نصب کنن، البته باید کابل رایزر رو جداگانه تهیه کنن.

کیس ASUS TUF GAMING GT501

قسمت بالایی کیس به راحتی قابل جدا شدن نیست، اما دریچه هایی وجود داره که توسط یک فیلتر گرد و غبار مغناطیسی پوشیده شدن. همچنین، دو دستگیره‌ محکم برای بلند کردن کیس‌ها در صورت نیاز درون بسته بندی وجود داره که ظاهر جذابی داره و خیلی‌ها علاوه‌بر نیاز به جابه‌جایی کیس به کمک این دستگیره‌های پارچه‌ای برای زیبایی نیز روی کیس از اون‌ها استفاده می‌کنن.

رادیاتورهایی با ابعاد ۳۶۰ میلی‌متر و پایین‌تر می‌تونن در جلو و بالای کیس ASUS TUF GAMING GT501 نصب بشن. بنابراین شما از نظر نصب رادیاتورهای بزرگ مشکلی ندارید. در بخش داخلی کیس فضای مناسب برای نصب مادربرد قرار داره. علاوه‌بر این‌ها میشه گفت گزینه‌های مدیریت کابل نسبتاً استاندارد با شکاف‌هایی برای اتصال کابل‌ها به بدنه کیس وجود داره. هیچ کانال یا شیاری برای عبور کابل‌ها مثل کیس NZXT H700 توی کیس ASUS TUF GAMING GT501 به چشم نمی‌خوره.

عملکرد کیس ASUS TUF GAMING GT501

عملکرد کیس GT501 از آنجایی که یک کیس نسبتا بزرگه هیچ مشکلی رو در مورد نصب خنک کننده به وجود نمیاره. در بار کامل، دمای CPU در ۵۴ درجه سانتیگراد، GPU در ۶۹، HDD در ۳۶ و SSD در ۳۹ درجه سانتیگراد اندازه گیری شد. این عددها و نتایج خیلی شبیه به کیس Obsidian 500ـه. پس از بازگشت به حالت بیکار، GPU در یک دقیقه به ۴۴ درجه و CPU به ۴۱ درجه کاهش یافت. شکی نیست که بیشتر اینها به دلیل فضای بزرگیه که به دریچه‌های روی کیس اختصاص داده شده. البته این دماها بستگی به نوع خنک کننده و مدل پردازندتون داره و اینجا فقط برای تست و مقایسه استفاده شده.

جمع‌بندی بنچفا

در این مقاله بررسی کیس ASUS TUF GAMING GT501 رو خوندید. مدل جدیدتری از این کیس هم توسط ایسوس تولید شده و ما بررسی اون روهم نوشتیم (GT502). انتخاب کیس خیلی به سلیقه افراد بستگی داره. بنابراین ما درباره کیس ASUS TUF GAMING GT501 می‌تونیم بگیم که استانداردهای لازم رو در کنار متریال و طراحی خوب ارائه میده. این کیس نسبت به قیمتی که داره، فضای خوبی برای نصب قطعات و مدیریت کابل به شما میده و ابعاد و کیفیت ساخت خوبی داره. تقریبا بازخورد اکثر کاربرانی که سراغ کیس GT501 ایسوس رفتن مثبت بوده و از خرید این کیس راضی بودن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

  1. توی این رنج قیمت چی کیسی پیشنهاد میدید ؟
    این مدل بهتره یا lancool 3 ؟
    در ضمن این کیس نورپردازی rgb داره نه argb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×