محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

بهترین حافظه های SSD با حجم ۱۲۰ و ۱۲۸ گیگابایت – تابستان ۱۴۰۲

اس اس دی 120 گیگ چی بخریم؟

در این مطلب، می‌خوایم نگاهی به بهترین حافظه‌های SSD کم‌حجم بازار، با حجم‌های ۱۲۰ و ۱۲۸ گیگابایت داشته باشیم. این حافظه‌ها حجم کمی در اختیار شما می‌ذارن، اما در عوض قیمت خوبی برای نصب ویندوز روی سیستم‌های پایین‌رده با کاربری نه چندان خاص دارن. با بنچفا همراه باشید تا نگاهی به این حافظه‌های SSD داشته باشیم.

هدف بنچفا در این مطلب چیه؟

بازار حافظه‌های SSD کم‌حجم خیلی بزرگه، و انتخاب‌های زیادی وجود داره که می‌تونن با قیمت عجیب و غریب و ظاهرشون، شما رو گول بزنن. حافظه‌های ۱۲۰ و ۱۲۸ گیگابایت برای کسایی که نمی‌خوان هزینه زیادی برای حافظه بکنن، اما همچنان به سرعت بالایی احتیاج دارن، مناسبن.

در این مطلب، می‌خوایم به چندتا از بهترین حافظه‌های SSD کم‌حجم داشته باشیم و ببینیم کدوم انتخاب بهتری هستن.

چرا باید حافظه SSD بخریم؟

در انتخاب حافظه SSD تا حجم ۱۲۸ گیگابایت، مهم‌ترین بحثی که وجود داره اینه که آیا اصلا حافظه SSD بخریم یا نه. چون روش تولید حافظه‌‎های SSD سخت‌تره و از حافظه های دیجیتالی بهره می‌برن، قیمت بالاتری نسبت به حافظه‌های مکانیکی هارد دیسک یا همون HDD دارن، و در ازای اون سرعت خیلی بالاتری به شما ارائه میدن. ارتقای حافظه سیستم از یک HDD به یک SSD، معامله خیلی خوبیه چون سرعتی که شما از طریق استفاده از SSD به دست میارید، از طریق ارتقای پردازنده به دست نمیارید!

حتی اگه قصد خرید یه سیستم پایین‌رده با ارزون‌ترین قطعات ممکن رو دارید، خرید SSD انتخاب بهتری نسبت به خرید یک هارد دیسک با حافظه بیشتره، مگر اینکه اون حافظه بیشتر رو واقعا نیاز داشته باشید. حافظه‌های SSD نه تنها باعث میشن که سیستم شما به قدرت واقعی خودش برسه، بلکه به شما در ذخیره زمان کمک می‌کنه! سیستمی که ویندوز اون در حافظه HDD نصب شده باشه، زمان خیلی بیشتری برای بالا اومدن و آماده‌ی استفاده بودن صرف می‌کنه، که در شرایطی که زمان مهمه، تفاوت زیادی ایجاد می‌کنه. حافظه‌های HDD به طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه سرعت دارن، اما سرعت کندترین SSDها به ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسه. البته تاخیر پایین SSD در پاسخ‌دهی به پردازنده‌ی سیستم شما هم در افزایش سرعت بسیار موثره.

بهترین شرایط ممکن، اگه که قصد خرید یه حافظه SSD با حجم بالا رو ندارید، اینه که یه حافظه SSD تا ۱۲۸ گیگابایت تهیه کنید، و در کنارش یه هارد دیسک با حافظه بالا برای نگهداری فایل‌های سنگین داشته باشید. نصب ویندوز روی حافظه SSD، سرعت سیستم شما رو چند برابر می‌کنه و هم در نوشتن و هم خواندن داده، زمان زیادی ذخیره می‌کنید. حتی اگه از سیستم به‌روزی استفاده نمی‌کنید، نصب یک حافظه SSD می‌تونه بهبود سرعت خیلی خوبی رو برای شما به ارمغان بیاره.

حافظه‌‎های SSD که حجم بالاتری دارن، معمولا طول عمر بالاتری نسبت به مدل‌های کم‌حجم‌تر دارن. طول عمر حافظه‌ها بر اساس مقدار داده نوشته شده روی اون‌ها سنجیده میشه، و با توجه به اینکه این حافظه‌ها به هرحال حجم کمی دارن، مشکل بزرگی نیستش. خرید حافظه‌های پرحجم‌تر می‌تونه در طول زمان انتخاب اقتصادی خوبی باشه، اما اگه بودجه‌اش رو ندارید یا سیستم مد نظرتون بهره زیادی از حافظه پرسرعت نمی‌بره، انتخاب حافظه SSD کم حجم کار عاقلانه‌ایه.

بریم چندتا از حافظه‌های SSD با حجم‌های ۱۲۰ و ۱۲۸ گیگابایت رو باهم ببینیم.

۱. بهترین حافظه SATA SSD تا ۷۰۰ هزار تومان با حجم ۱۲۰ گیگابایت:

Lexar NS100 128GB

در حال حاضر، این حافظه ۱۲۸ گیگابایتی از لکسار ارزون‌ترن حافظه SSD موجود در بازاره. البته انتخاب‌های ارزون‌تری هم ممکنه پیدا بکنید، اما اکثرا گارانتی معتبری ندارن، و چون حافظه‌ها قطعات حساسی هستن و ممکنه به راحتی با اون‌ها به مشکل بخورید، گارانتی خوب از واجباته. مهم‌تر از گارانتی، اعتبار خود برند سازنده و کیفیت ساخت کالا هستش.

این یه حافظه SSD ساده با فرم فاکتور ۲.۵ اینچ SATAست، که از طریق کانکتور SATA 3 به مادربرد متصل میشه و از کانکتور برق SATA هم برای تامین برق استفاده می‌کنه.

تمام حافظه‌ها برای فعالیت و اجازه فروش به گواهی ضد شوک و ضد ویبره احتیاج دارن، و استفاده از اون در صفحه فروش جنبه تبلیغی داره. مهم‌تر از اون، سرعت حافظه و طول عمرشه. طول عمر حافظه ۱۲۸ گیگابایتی NS100 لکسار، ۶۴TBW یا Terabytes Written هستش، عبارتی که برای سنجش طول عمر حافظه به کار میره و به شما سرعتی تا ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه در خواندن ارائه میده. این سرعت شاید کم به نظر بیاد، اما ۲-۳ برابر بیشتر از یه HDD معمولیه. متاسفانه لکسار اطلاعات زیادی درباره این حافظه ارائه نداده و این‌ها تنها چیزهایی هستن که درمورد این حافظه می‌دونیم.

مشخصاتLexar NS100 128GB
قیمت۴۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
فرم فاکتورSATA 2.5 inch
اینترفیس انتقال دادهSATA 3 (6Gbps)
طول عمرTBW64
سرعت نوشتن ترتیبی
سرعت خواندن ترتیبی۵۵۰MB/s
خواندن ترکیبی IOPS
نوشتن ترکیبی IOPS

۲. بهترین حافظه SATA SSD تا ۹۰۰ هزار تومان با حجم ۱۲۰ گیگابایت:

GIGABYTE SSD 120GB

خیلی از ما گیگابایت رو صرفا به خاطر تولید مادربرد و کارت گرافیک می‌شناسیم، اما این شرکت محصولات زیادی تولید می‌کنه، که SSD هم جزئشونه. بیشتر تولیدات SSD این شرکت، در فرم فاکتور M.2 هستن، اما حافظه ۲.۵ اینچی SATA هم تولید می‌کنه. البته خیلی از شرکت‌ها خودشون مستقیما تولید نمی‌کنن و بیشتر نقش عرضه‌کننده رو دارن. در خصوص این حافظه اطلاعات زیادی وجود نداره.

این حافظه ۱۲۰ گیگابایتی SSD حداکثر سرعت کمتری نسبت به مدل قبلی از لکسار داره، و طبق اطلاعات گیگابایت، ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت در خوندن و تا ۳۸۰ مگابایت بر ثانیه سرعت در نوشتن داره. گیگابایت حتی کمترین سرعتی که این حافظه ارائه میده رو هم گفته؛ کمترین سرعت خوندن این حافظه، ۳۸۰ مگابایت بر ثانیه و کمترین سرعت در نوشتن، ۲۸۰ مگابایت بر ثانیه‌ست. علت این اتفاق، اینه که این حافظه از کش جداگانه برای بهینه‌سازی سرعت استفاده نمی‌کنه، و پس از مدتی از شروع عملیات انتقال سرعت اون افت می‌کنه. طول عمر این حافظه هم، ۷۵TBW اعلام شده. این حافظه می‌تونه انتخاب خیلی خوبی باشه، اما بدون بررسی بیشتر، هیچ چیزی قطعی نیست.

مشخصاتGIGABYTE SSD 120GB
قیمت۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
فرم فاکتورSATA 2.5 inch
اینترفیس انتقال دادهSATA 3 (6Gbps)
طول عمرTBW 75
سرعت نوشتن ترتیبی۳۸۰ MB/s
(Lowest: 280 MB/s)
سرعت خواندن ترتیبی۵۰۰ MB/s
(Lowest: 380 MB/s)
خواندن ترکیبی IOPSتا ۵۰k
نوشتن ترکیبی IOPSتا ۶۰k

۳. خرید حافظه SATA SSD تا ۷۰۰ هزار تومان با حجم ۱۲۰ گیگابایت:

Adata Ultimate SU650 120GB

در چندسال اخیر شرکت ADATA با محصولات متنوع و باکیفیت، تونسته جای خودش رو در صنعت کامپیوتر پیدا کنه. این شرکت حافظه‌های SSD هم تولید می‌کنه، که با گارانتی معتبر در بازار ایران به فروش می‌رسه.

این حافظه ۱۲۰ گیگابایتی هم از فرم فاکتور ۲.۵ اینچی SATA استفاده می‌کنه، و با استفاده از کانکتور SATA 3 سرعت خوندن ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه و نوشتن ۳۲۰ مگابایت بر ثانیه رو در اختیار شما می‌ذاره. این سرعت نوشتن کمتر از حافظه شرکت گیگابایته، اما سرعت خوندن بالاتری داره. شرکت ADATA برخلاف گیگابایت، حداقل سرعت انتقال داده رو اعلام نکرده، اما احتمالا در همون محدوده باشه. به طور کلی این حافظه خیلی کندتر از مدل قبله، به جز در نوشتن.

طول عمر این حافظه، ۷۰TBW اعلام شده، که باز هم از مدل گیگابایت کمتره. با توجه به اینکه ما امکان و زمان تست این دو حافظه رو نداریم، حافظه Gigabyte SSD 120GB انتخاب بهتری به نظر می‌رسه. انتخاب بین این دو حافظه، بیشتر به موجودی و قیمتشون موقع خرید بستگی داره؛ این حافظه قیمت پایین‌تری داره، و موجودی بیشتری هم در بازار ایران داره.

مشخصاتAdata Ultimate SU650 120GB
قیمت۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
فرم فاکتورSATA 2.5 inch
اینترفیس انتقال دادهSATA 3 (6Gbps)
طول عمر۷۰TBW
سرعت نوشتن ترتیبی۳۲۰MB/s
سرعت خواندن ترتیبی۵۲۰MB/s
خواندن ترکیبی IOPSتا ۲۰k
نوشتن ترکیبی IOPSتا ۷۵k

۴. خرید حافظه ۱۲۰ گیگابایتی SSD با بیشترین سرعت نوشتن داده:

PNY CS900 120GB SSD

این حافظه تا حد زیادی شبیه به مدل‌های قبلیه، و به سختی میشه تفاوتی بین اون با بقیه پیدا کرد؛ اما چیزی که اونو جالب کرده، سرعت بالاتر نوشتن داده اون نسبت به بقیه‌ست. این حافظه ۵۱۵ مگابایت بر ثانیه سرعت خوندن ترکیبی و ۴۹۰ مگابایت بر ثانیه سرعت نوشتن ترکیبی داره، که اونو نسبت به باقی لیست متمایز می‌کنه.

شرکت PNY محصولات زیادی تولید می‌کنه، و خیلی از شما ممکنه اون رو با کارت گرافیک های سری XLR8 انویدیا بشناسید. این شرکت SSD هم تولید می‌کنه، که با گارانتی وارد کشور میشه. مدلی که ما انتخاب کردیم، مدل پایین قیمت محصولات این شرکته که حجم و سرعت پایینی داره، اما انتخاب خیلی خوبی برای سیستم‌های پایین‌رده‌ست، مخصوصا اگه سرعت نوشتن بالا براتون مهمه. در غیر این صورت این SSD چیز زیادی برای ارائه نداره. PNY اطلاعات زیادی درباره سرعت این SSD ارائه نداده، اما اون هم در عملیات‌های سنگین افت سرعت خواهد داشت، این یه امر طبیعی روی حافظه‌هاییه که از DRAM Caching پشتیبانی نمی‌کنن.

مشخصاتPNY CS900 120GB SSD
قیمت۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
فرم فاکتورSATA 2.5 inch
اینترفیس انتقال دادهSATA 3 (6Gbps)
طول عمر
سرعت نوشتن ترتیبی۴۹۰ MB/s
سرعت خواندن ترتیبی۵۱۵ MB/s
خواندن ترکیبی IOPS
نوشتن ترکیبی IOPS

۵. سریع ترین حافظه SSD با حجم ۱۲۸ گیگابایت:

XPG SX6000 Lite PCIe Gen3x4 M.2 2280 128GB

این حافظه از ADATA سریع‌ترین حافظه ۱۲۸ گیگابایتی موجود در بازاره، و شاید بتونه ارزون‌ترین حافظه‌ای باشه که چنین سرعتی ارائه میده.

حافظه XPG SX6000 Lite از رابط PCIe 3 استفاده می‌کنه، که چند برابر سرعت بیشتری نسبت به SATA 3 ارائه میده. این SSD از فرم فکتور M.2 با اندازه ۲۲۸۰ بهره می‌بره، که مستقیما روی مادربرد نصب میشه و نیازی به کانکتور برق جدا هم نداره.

ای دیتا اطلاعاتی درباره مدل ۱۲۸ گیگابایت این حافظه ارائه نداده، و باید مشخصات اونو با استفاده از مشخصات مدل‌های بالارده‌تر حدس بزنیم. با این اوصاف، این حافظه که حدودا ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان قیمت داره، ۱۸۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت در خوندن داره. این یعنی سرعت این حافظه سه و نیم برابر بیشتر از مدل‌های قبلیه. سرعت نوشتن مدل ۲۵۶ گیگابایت اون، ۹۰۰ مگابایت بر ثانیه‌ست، و ما نمی‌دونیم مدل ۱۲۸ گیگابایت چه سرعتی داره، اما باید یکم کمتر و یا برابر باشه. همچنین باید حدود ۷۰TBW طول عمر داشته باشه، که طبق گفته ای دیتا حداقل عمر مفید این حافظه‌ست و از این خیلی بالاتر هم ممکنه بره. باید تیم ای دیتا درباره ارائه اطلاعات بهتر عمل کنه تا خریدار موقع خرید دچار مشکل نشه!

مشخصاتXPG SX6000 Lite PCIe Gen3x4 M.2 2280 128GB
قیمت۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
فرم فاکتورM.2 – 2280
اینترفیس انتقال دادهPCIe 3.0 x4
طول عمر۶۰-۷۰TBW (?)
سرعت نوشتن ترتیبی۹۰۰MB/s (?)
سرعت خواندن ترتیبی۱۸۰۰MB/s (?)
خواندن ترکیبی IOPS
نوشتن ترکیبی IOPS

نتیجه‌گیری: بهترین حافظه‌های SSD با حجم ۱۲۰ گیگابایت؟

ما اینجا ۵ حافظه SSD با حجم یکسان رو دیدیم و نگاهی به اطلاعاتش داشتیم. با وجود اینکه شرکت‌های تولیدکننده اطلاعات زیادی درباره این حافظه‌ها ارائه ندادن، اما همین اطلاعات کم راهنمای بزرگی هنگام خریده.

متاسفانه تمام این حافظه‌ها چون حجم یکسانی دارن، قیمت تقریبا برابری دارن و انتخاب بین اون‌ها سخته. البته اگر اختلاف قیمت‌هایی که باهم داشتن براتون مبلغ زیادی نیست، حافظه پیشنهادی شماره ۵ با توجه به M.2 بودنش و سرعت بالاترش، منطقی‌ترین انتخاب به حساب میاد. اگه بعد از دیدن اطلاعات باز هم نتونستید تصمیم بگیرید، بهتره گارانتی‌ها رو بررسی کنید. همونطور که گفتم، حافظه‌ها حساسن و اگه شما داده‌های مهمی روی اون بریزید و اتفاقی برای اون بیفته، ممکنه آسیب زیادی ببینید. حافظه‌های امروزی همگی در مقابل شوک‌های الکتریکی مقاومن، و پاور هم از آسیب دیدن اون‌ها جلوگیری می‌کنه. اما بازم احتیاط شرط عقله، مخصوصا با اوضاع نوسانات برق در ایران که خودتون بهتر از من می‌دونید.

نظرتون درباره این حافظه‌ها رو با ما به اشتراک بذارید و بنویسید که بعد از ارتقا از HDD به SSD، چقدر تفاوت تجربه کردید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×