بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF Gaming RTX 4070 Ti OC

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming RTX 4070 Ti OC با پردازنده گرافیک AD104 و ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6X با عملکردی بالاتر از RTX 3090 یکی از کارت گرافیک های قابل توجه سری ۴۰ انویدیا محسوب میشه. توی این مطلب از رسانه بنچفا قصد داریم به بررسی کارت گرافیک ASUS TUF Gaming RTX 4070 Ti OC بپردازیم. اگه قصد خرید کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti رو دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مشخصات کارت گرافیک ASUS TUF Gaming RTX 4070 Ti OC

سازنده پردازنده گرافیکیNVIDIA
نام پردازندهRTX 4070 Ti
کد پردازندهAD104-400
معماری پردازندهAda Lovelace
پشتیبانی از رهگیری پرتو نور (Ray Tracing)دارد
تعداد هسته‌های کودا۷۶۸۰
تعداد هسته‌های رهگیر نور (Ray Tracing)۶۰
تعداد هسته‌های تنسور۲۴۰
فرکانس پایه۲۳۱۰ مگاهرتز
فرکانس بوستحالت پیشفرض: ۲۷۳۰ مگاهرتز | حالت اورکلاک: ۲۷۶۰ مگاهرتز
نوع حافظهGDDR6X
میزان حافظه۱۲ گیگابایت
سرعت حافظه۲۱ گیگابیت بر ثانیه
رابط حافظه۱۹۲ بیت
استاندارد گذرگاهPCI-E 4.0
حداکثر نمایشگر قابل پشتیبانی۴
OpenGL۴.۶
Direct X۱‎۲ Ultimate
خروجی‌های تصویر۳xDisplayPort 1.4a + 2xHDMI 2.1a
نورپردازیدارد
نوع نورپردازی کارت گرافیکARGB
اکوسیستم نورپردازیAURA Sync
میزان مصرف برق۲۸۵ وات
حداقل پاور پیشنهادی۷۵۰ وات
کانکتورهای برق۱x12VHPWR
ابعاد کارت گرافیک۳۰۵x138x65 میلی‌متر
تعداد اسلات‌های توسعه مورد نیاز۳.۲۵
قفل ضد ماینینگ (LHR)دارد

نگاه اولیه به کارت گرافیک TUF Gaming RTX 4070 Ti OC 

کارت گرافیک RTX 4070 Ti برای این نیست که بازی‌ها رو به صورت ۴K با حداقل ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید، بلکه برای بازی‌های ۱۴۴۰p با عملکرد بالا و حداقل ۱۲۰ فریم بر ثانیه به بالا طراحی شده. با این حال، طبق بنچمارک‌های RTX 4070 Ti توی رزولوشن ۴K حدود ۱۲۰ فریم در بازی‌های Overwatch 2 و Warzone 2 ثبت کرده.

این نسخه گرافیک Ada Lovelace سومین GPU معرفی شده از جانب NVIDIA در سری کارت‌های  سری ۴۰ـه. این کارت از پردازنده گرافیکی AD104 استفاده می‌کنه و حافظه GDDR6X دوازده گیگابایتی داره. حتی با کاهش عملکرد پردازنده گرافیکی و نصف حافظه، کارت گرافیک RTX 4070 Ti به‌راحتی با کارت گرافیک های نسل قبلی Ampere مثل RTX 3090 و RTX 3090 Ti رقابت می‌کنه و گاهی اوقات حتی بهتر از اون‌هاست. نکته مهم‌ اینه که مصرف برق کمتری هم نسبت به مدل‌های گفته شده داره.

کارت گرافیک RTX 4070 Ti علاوه‌بر این‌ها بهبودهای دیگه‌ای هم داشته. خصوصاً اگه دارین بازی‌ها رو با Ray Tracing روشن اجرا می‌کنید. مورد بعدی DLSS ـه. DLSS 3 به طور اختصاصی مربوط به کارت‌های سری ۴۰ انویدیاست. درواقع کارت گرافیک هایی که از معماری Ada Lovelace بهره می‌برن. پس اگه قصد اجرای بازی‌هایی که ری تریسینگ دارن و خصوصاً از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنن رو دارید قراره با یه عملکرد خیلی خوب از کارت گرافیک RTX 4070 Ti رو‌به‌رو می‌شید. 

حالا ما قصد بررسی کارت گرافیک TUF Gaming RTX 4070 Ti OC رو داریم که قیمتش ۸۴۹ دلاره. این باعث میشه که این کارت ارزون‌تر از دومین کارت گرافیک سری Navi 31 از AMD Radeon RX 7900 XT باشه و همچنین ارزون‌تر از پرچمدار Radeon RX 7900 XTX باشه که ۱۵۰ دلار قیمت بیشتری داره. 

مشخصات ظاهری کارت گرافیک ASUS TUF Gaming RTX 4070 Ti

ایسوس همیشه طراحی خوبی برای محصولات خودش در نظر می‌گیره و می‌تونه با برندهای دیگه به‌خوبی رقابت کنه. هرچند بحث ظاهر می‌تونه کمی سلیقه‌ای باشه. کارت گرافیک جدید TUF Gaming RTX 4070 Ti OC از طراحی سری تاف مخصوص کارت گرافیک‌هاش استفاده کرده و بسته‌بندی اون هم به رسم سری TUF دارای لوگو و باقی مشخصات اصلی این کارته. بسته‌بندی این کارت هم اونقدری جذاب هست که بخواید جعبه‌ش رو توی قفسه‌تون نگه دارید. نکته مهم درباره بسته‌بندی اینه که استحکام کافی رو داره و با بخش‌های مختلفی که توی اون قرار داده شده به خوبی از کارت محافظت می‌کنه تا توی جابه‌جایی و حمل‌ونقل آسیب نبینه. 

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming RTX 4070 Ti OC با خنک‌کننده سه فن خودش کارت بزرگی به حساب میاد. بک پلیتی که ایسوس روی TUF Gaming RTX 4070 Ti قرار داده فلزیه و کارت رو ایمن و خنک نگه می‌داره. بسیار خنک‌تر از پردازنده‌های گرافیکی تازه عرضه شده سری Radeon RX 7900 از AMD.

خیلی خوب بود که می‌دیدیم ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti OC با طراحی دو اسلاته عرضه بشه اما می‌دونیم طراحی ضخیم‌تر به کنترل دما کمک می‌کنه.

یک کانکتور برق ۱۶ پین ۱۲VHPWR روی این مارت قرار داره که به ۳ کانکتور برق ۸ پین PCIe تقسیم می‌شه. مصرف برق هم حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ واته.

ASUS توی سری‌های TUF Gaming و ROG که محصولات اختصاصی خودش محسوب می‌شن یه کار متفاوتی انجام میده و به جای یکی، از دو تا کانکتور HDMI 2.1 با قابلیت ۴K و ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کنه. همچنین اینجا ۳ عدد کانکتور DisplayPort 1.4 هم هست مثل همیشه.

تست و بنچمارک کارت گرافیک TUF Gaming RTX 4070 Ti OC 

حالا وقت این رسیده که نتایج بنچمارک کارت گرافیک TUF Gaming RTX 4070 Ti OC رو با هم ببینیم. ما برای نوشتن این بررسی از نتایج به اومده در لابراتوارهای تخصصی سخت‌افزار استفاده کردیم. در ادامه می‌تونید این بنچمارک‌ها و در آخر هم یک تحلیل و جمع‌بندی کلی از اون‌ها بخونید.

مشخصات سیستم تست:

برای انجام بنچمارک کارت گرافیک TUF RTX 4070 Ti از پردازنده Intel Core i9-12900K، مادربرد ASUS ROG Maximus Z690 Extreme، حافظه ۶۴ گیگابایتی Sabrent Rocket DDR5-4800 و ۸ ترابایت SSD Sabrent Rocket 4 Plus PCIe 4.0 M.2 استفاده شده.

بنچمارک ۳dMark

بنچمارک 3dMark
بنچمارک 3dMark

بنچمارک بازی ها در رزولوشن ۱۰۸۰p

بنچمارک بازی ها در رزولوشن ۱۴۴۰p

بنچمارک بازی ها در رزولوشن ۴K

دمای کارت گرافیک TUF Gaming RTX 4070 Ti OC 

دمای کارت گرافیک TUF Gaming RTX 4070 Ti OC 

کارت گرافیک TUF Gaming RTX 4070 Ti OC از نظر کنترل دما واقعا خوب عمل می‌کنه. البته این نکته رو فراموش نکنیم که میزان گرمای تولید شده اون خیلی کمتر از کارت‌های پرچمداره. در حالی که دمای این پردازنده گرافیکی در حدود ۵۵ درجه سانتی‌گراده و در حالت بار کامل به ۶۰ تا ۶۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسه. مصرف این کارت هم بین ۲۰۰ وات تا ۲۲۰ وات محاسبه شده که با توجه به اینکه در اکثر موارد از نظر عملکرد کارت گرافیک‌های RTX 3090 و RTX 3090 Ti رو پشت سر می‌ذاره خیلی خوبه.

جمع‌بندی 

NVIDIA با عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti تونست موفقیت بزرگی کسب کنه و یکی از سریع‌ترین GPU‌های Ada Lovelace رو با AD104 GPU و ۱۲GB حافظه GDDR6X ارائه کنه. RTX 4090 با RTX 4080 اختلاف زیادی داره. گزینه مناسب بعدی که می‌تونه واقعا هم انتخاب خوبی باشه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti محسوب میشه. این کارت برای اولین بار با قیمت ۷۹۹ دلار عرضه شد.

کارت گرافیکی که امروز اون رو بررسی کردیم نسخه‌ ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti OC Edition بود که نمونه‌ بسیار خوبی از کارت با کیفیت بالا و قیمت میان‌رده و مربوط به نسل جدیده. قیمت این کارت هم حدود ۸۴۹ دلاره و با پیشی گرفتن در نتایج از GPU‌های نسل قبلی پرچمدار به یکی از کارت‌های محبوب این سری تبدیل شده.

در بازی‌هایی مثل Cyberpunk 2077 با رزولوشن ۱۴۴۰p، شما تقریباً ۱۰۰ فریم بر ثانیه به طور میانگین دریافت می‌کنید بدون فعال بودن RT و DLSS. همچنین پرچمدار نسل قبلی یعنی RTX 3090 حدود ۹۶ فریم بر ثانیه و MSI GeForce RTX 3090 Ti SUPRIM X حدود ۹۷ فریم بر ثانیه ارائه میده. این موارد نتایج خیلی خوبی هستن که RTX 4070 TI با کمترین مصرف برق و کمترین گرمای تولید شده انجام میده.

مقایسه RTX 4070 TI با RX 7900 XT

حتی در بازی‌هایی که محبوبیت بیشتری در بین کارت‌ گرافیک‌های AMD دارن، RTX 4070 Ti در رزولوشن ۱۴۴۰p عملکرد شگفت‌انگیزی از خودش نشون میده. میانگین ۲۴۱ فریم بر ثانیه رو می‌تونیم در این بازی‌ها از GeForce RTX 4070 Ti ببینیم در حالی که برای Radeon RX 7900 XT مبتنی بر Navi 31 که دومین کارت قدرتمند سری جدید AMD محسوب میشه میانگین ۲۴۹ فریم بر ثانیه میده.

برای مقایسه، کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX پرچمدار با ۲۷۸ فریم بر ثانیه عمل می‌کنه، در حالی که RTX 4080 با ۲۸۸ فریم بر ثانیه عملکرد مناسبی داره و پرچمدار GeForce RTX 4090 مبتنی بر AD102 با ۳۵۶ فریم بر ثانیه تفاوت زیادی با مدل‌های دیگه داره. همه این عملکردها بدون استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی مانند FSR و DLSS امکان‌پذیر هستن.

ASUS در سری کارت‌ گرافیک‌های سفارشی ROG و TUF Gaming خودش نه یکی بلکه دو پورت HDMI 2.1 قرار داده که اگه الان یک مانیتور یا تلویزیون با HDMI 2.1 دارید این ویژگی بسیار کارآمده. هرکسی از این ویژگی استفاده نمی‌کنه اما ما خوشحالیم که ASUS کاربرای بیشتری رو در نظر گرفته.

با قیمت ۸۴۹ دلار، کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti OC Edition یک کارت قدرتمند و همه‌کاره برای کامپیوتر محسوب میشه. به ویژه اینکه فقط تا ۲۲۰ وات برق مصرف می‌کنه و در طول روز و شب با دمای کمتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد کار می‌کنه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۳ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×