محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

عرضه کارت گرافیک RTX 4060 جلو افتاد!

طبق گفته‌های انویدیا، قرار بود که کارت گرافیک RTX 4060 در جولای عرضه بشه، اما حالا انگار عرضه این محصول جلو افتاده. طی هفته گذشته شایعاتی مبنی بر همین خبر پخش شد، ولی الآن دیگه شایعه نیست و واقعا قراره که انویدیا این کارت گرافیک رو در پایان ماه ژوئن راهی بازار کنه. با بنچفا همراه باشید.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti روی جعبه
مدل ۸ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 4060 Ti – منبع: Techspot

انویدیا در ۲۸ اردیبهشت، کمتر از یک ماه پیش، از خانواده کارت گرافیک‌های RTX 4060 رونمایی کرد. این خانواده شامل ۲ کارت گرافیک بود؛ RTX 4060، و RTX 4060 Ti در دو مدل ۸ و ۱۶ گیگابایتی. مدل ۸ گیگابایتی این کارت در ۳ خرداد با قیمت ۴۰۰ دلار راهی بازار شد، و همونطور که در بررسی RTX 4060 Ti 8GB دیدیم، اصلا ارزش خرید نداشت. دو کارت RTX 4060 و مدل ۱۶ گیگابایتی قرار بود در ماه جولای عرضه بشه. حالا انویدیا تصمیمش رو عوض کرده.

حالا RTX 4060 قراره در ۲۹ ژوئن یا ۸ تیر عرضه بشه. انویدیا از هفته پیش لیست آپدیت شده عرضه این کارت رو در اختیار تولیدکننده‌های کارت گرافیک قرار داده بود، و این لیست شامل زمان ارسال به رسانه‌ها هم بود. طبق این لیست، در ۳۱ خرداد کارت گرافیک RTX 4060 به دست رسانه‌ها می‌رسه، در ۷ تیر بررسی مدل‌هایی که قیمت عرضه ۳۰۰ دلار دارن در دسترس قرار می‌گیره، و کارت در ۸ تیر به صورت رسمی عرضه میشه و بررسی مدل‌هایی که قیمت بالاتری دارن هم پخش میشه. کارت گرافیک RTX 4060 و مدل ۱۶ گیگابایتی RTX 4060 Ti مدل FE از خود انویدیا ندارن، و قیمت شرکت‌های تولیدکننده از ۳۰۰ دلار شروع میشه، و اون‌ها مدل‌های اورکلاک شده رو با قیمت‌های بالاتری می‌فروشن.

کارت گرافیک RTX 4060 با قیمت ۳۰۰ دلار ارزون‌ترین کارت گرافیک سری ۴۰ انویدیا خواهد بود، اما همچنان قیمت بالاییه. با پیشرف تکنولوژی، هزینه تولید و زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی محصول پایین میاد، با این اوصاف تنها ۳۰ دلار قیمت پایین‌تر از همرده نسل قبل، اونم با کوچیک‌ترین پیشرفت‌ها، اصلا به صرفه نیست. AMD هم ماه پیش از کارت پایین‌رده جدیدش معرفی کرد، RX 7600، که ۲۷۰ دلار قیمت داشت، و اون هم به نسبت پیشرفتش، قیمت خوبی نداشت. گویا فعلا تولیدکننده‌ها کمی گیج شدن و برای بالا بردن سود خودشون دارن تصمیمات عجیبی می‌گیرن. باید صبر کنیم و ببینیم در آینده قیمت این محصولات پایین میاد یا نه، چون با قیمت‌های فعلی اصلا ارزش خرید ندارن.

RTX 4060RTX 4060 Ti 8GBRTX 4060 Ti 16GBBENCHFA.COM
ADA (TSMC 4N)ADA (TSMC 4N)ADA (TSMC 4N)معماری
AD107-400AD106-350AD106-351پردازنده گرافیکی
۳۰۷۲۴۳۵۲۴۳۵۲هسته‌های کودا
۲.۴ GHz۲.۵ GHz۲.۵ GHzسرعت بوست پردازنده
۸GB GDDR6۸GB GDDR6۱۶GB GDDR6حافظه VRAM
۱۷Gbps۱۸Gbps۱۸Gbpsسرعت VRAM
۱۲۸-bit۱۲۸-bit۱۲۸-bitباس حافظه
۲۷۲GB/s۲۸۸GB/s۲۸۸GB/sپهنای باند حافظه
۱۱۵W۱۶۰W۱۶۰WTDP
PCIe Gen4 x8PCIe Gen4 x8PCIe Gen4 x8درگاه توسعه
۲۹۹ دلار۳۹۹ دلار۴۹۹ دلارقیمت شروع
۲۹ ژوئن ۲۰۲۳۲۴ می ۲۰۲۳جولای ۲۰۲۳تاریخ عرضه

نظر شما درباره بازار فعلی کارت گرافیک چیه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×