SSD/HDDبررسی

بررسی حافظه Samsung 970 EVO Plus SSD: مقرون به صرفه!

امروز می‌خوایم به یکی از حافظه‌های SSD اقتصادی شرکت سامسونگ، یعنی Samsung 970 Evo Plus نگاهی داشته باشیم. این حافظه میان‌رده سامسونگ برای کاربرانیه که سرعت بالایی می‌خوان، اما نمی‌خوان برای یک حافظه SSD تا ۲۰۰ دلار هزینه کنن. البته این حافظه در زمان عرضه قیمت بالایی داشت، اما الان بعد از گذشت ۴ سال از عرضه اون، سامسونگ قیمت اون رو به شدت کاهش داده و این باعث شده ارزش Samsung 970 Evo Plus به شدت بالا بره، اما از طرفی رقبای سرسخت‌تری هم داره. با بنچفا برای بررسی این حافظه SSD همراه باشید.

منبع: Tom’s Hardware

هدف بنچفا در این مقاله چیه؟

حافظه‌های SSD به استاندارد حافظه‌های کامپیوتر تبدیل شدن، و تا وقتی این حافظه‌ها هستن، خرید هارد دیسک توجیه خاصی نداره، مگر اینکه بخواید از اون برای آرشیو استفاده کنید. در این مقاله ما می‌خوایم هم سرعت حافظه Samsung 970 Evo Plus رو بررسی کنیم، هم اینکه ببینیم در مقایسه با حافظه‌های دیگه چه عملکردی داره.

همچنین موقع خرید SSD، خیلی‌ها این اشتباه رو مرتکب میشن که هزینه زیادی صرف خرید حافظه پرسرعت می‌کنن. درحالیکه در استفاده‌های معمولی، حافظه‌ها تفاوت زیادی به وجود نمیارن. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

معرفی حافظه Samsung 970 EVO Plus SSD

سامسونگ در سال ۲۰۱۹ از این حافظه SSD پرسرعت رونمایی کرد. Samsung 970 EVO Plus SSD جایگزین حافظه قبلی این شرکت بود، Samsung 970 Evo، که عملکرد خیلی خوبی داشتن، اما قیمت بالایی در مقایسه با حافظه‌های دیگه داشتن. حافظه Samsung 970 EVO Plus SSD پکیج کاملی بود، که هم قیمت‌گذاری بهتری داشت، و هم طول عمر بالاتری.

Samsung 970 EVO Plus 2TBSamsung 970 EVO Plus 1TBSamsung 970 EVO Plus 500GBSamsung 970 EVO Plus 250GBBenchfa.com
۴۰۰ دلار۲۵۰ دلار۱۳۰ دلار۹۰ دلارقیمت عرضه
M.2 2280M.2 2280M.2 2280M.2 2280فرم فاکتور
PCIe 3.0 x4 / NVMe 1.3PCIe 3.0 x4 / NVMe 1.3PCIe 3.0 x4 / NVMe 1.3PCIe 3.0 x4 / NVMe 1.3رابط
Samsung PhoenixSamsung PhoenixSamsung PhoenixSamsung Phoenixکنترلر
۲GB Samsung LPDDR4۱GB Samsung LPDDR4۵۱۲MB Samsung LPDDR4۵۱۲MB Samsung LPDDR4DRAM
Samsung 9x-layer V-NAND TLCSamsung 9x-layer V-NAND TLCSamsung 9x-layer V-NAND TLCSamsung 9x-layer V-NAND TLCچیپ حافظه
۳,۵۰۰ MB/s۳,۵۰۰ MB/s۳,۵۰۰ MB/s۳,۵۰۰ MB/sخواندن ترتیبی
۳,۳۰۰ MB/s۳,۳۰۰ MB/s۳,۲۰۰ MB/s۲,۳۰۰ MB/sنوشتن ترتیبی
۶۲۰,۰۰۰ IOPS۶۰۰,۰۰۰ IOPS۴۸۰,۰۰۰ IOPS۲۵۰,۰۰۰ IOPSخواندن ترکیبی
۵۶۰,۰۰۰ IOPS۵۵۰,۰۰۰ IOPS۵۵۰,۰۰۰ IOPS۵۵۰,۰۰۰ IOPSنوشتن ترکیبی
۱۲۰۰ TBW۶۰۰ TBW۳۰۰ TBW۱۵۰ TBWطول عمر

قیمت پایه حافظه Samsung 970 EVO Plus برای مدل ۲۵۰ گیگابایتی ۹۰ دلار بوده، که به نسبت حافظه‌های امروزی خیلی بالاست، اما در زمان خودش قیمت خوبی بوده و حتی نسبت به مدل قبلی این حافظه یعنی Samsung 970 EVO که مدل ۲۵۰ گیگابایتی اون ۱۳۰ دلار قیمت داشته، قیمت پایین‌تری داره.

کنترلر Phoenix سامسونگ - منبع: Tom's Hardware
کنترلر Phoenix – منبع: Tom’s Hardware

Samsung 970 EVO Plus از کنترلر حافظه Phoenix بهره می‌بره، که در حافظه Samsung 970 EVO هم استفاده شده بود، اما چیپ‌های حافظه اون تغییر کرده. چیپ‌های مورد استفاده در حافظه Samsung 970 EVO Plus، از حافظه‌های ۹x-layer V-NAND سامسونگه، که حجم حافظه در هر چیپ بیشتر شده و سرعتشون هم بالا رفته، همچنین مصرف برق کمتری هم دارن. همچنین این حافظه از رابط PCIe 3.0 استفاده می‌کنه، که سرعتش نسبت به استانداردهای امروی محدودتره، اما جلوتر بیشتر در موردش توضیح میدیم.

تصویری از چیپ حافظه Samsung 970 EVO Plus - منبع: Tom's Hardware
منبع: Tom’s Hardware

در تمام مدل‌های اون هم چیپ‌های حافظه تنها روی یک طرف از حافظه قرار داره، تا برای نصب اون در لپتاپ مشکلی نداشته باشید. این حافظه از تکنولوژی Dynamic Thermal Guard سامسونگ هم بهره می‌بره. این تکنولوژی دمای حافظه رو کنترل می‌کنه و با توجه به دمای اون، سرعت رو محدود می‌کنه. اینطوری هم طول عمر حافظه بالاتر میره، و هم عملکردش بهتر میشه. همچنین در پشت این حافظه یک لایه نازک مس با پوشش نیکل هم قرار داره، تا بهتر گرما رو خارج کنه. این حافظه بدون هیت سینک عرضه شد، اما اگه مادربردتون هیت سینک حافظه SSD داره، Samsung 970 EVO Plus می‌تونه عملکرد بهتری رو به نمایش بذاره. طبق گفته سامسونگ، این حافظه می‌تونه قبل از فعال شدن تکنولوژی Thermal Guard که سرعت رو پایین میاره، تا ۱۳۴ گیگابایت حافظه رو انتقال بده.

تصویری از پشت حافظه Samsung 970 EVO Plus - منبع: Tom's Hardware
منبع: Tom’s Hardware

از نظر پشتیبانی نرم افزاری، شما به اپ Samsung Magician دسترسی دارید، که کارهای مختلفی رو می‌تونه برای شما انجام بده؛ از جمله ارتقای فرم‌ور حافظه، تست سرعت، قابلیت بالا بردن سرعت حافظه و… .

محیط داشبورد اپلیکیشن Samsung Magician با استفاده از حافظه 870 EVO - منبع: Benchfa.com
محیط داشبورد اپلیکیشن Samsung Magician با استفاده از حافظه ۸۷۰ EVO – منبع: Benchfa.com

بررسی عملکرد مدل ۵۰۰ گیگابایتی Samsung 970 EVO Plus

برای تست حافظه‌های SSD، از نرم‌افزارهای بنچمارک حافظه استفاده میشه. هرکدوم از این نرم‌افزارها، استفاده خاصی رو شبیه‌سازی می‌کنن و داده دقیقی از نحوه عملکرد این حافظه ارائه میدن. این بنچمارک‌ها توسط وب‌سایت تامز هاردور انجام شده، که این حافظه رو بررسی و با حافظه‌های دیگه مقایسه کردن. ما یک سری از تست‌ها که نتیجه اون‌ها صرفا اسمیه و تاثیری روی عملکرد واقعی اون‌ها نداره رو حذف کردیم. همچنین برای این تست‌ها مدل ۵۰۰ گیگابایتی این حافظه استفاده شده. تمام مدل‌های این حافظه عملکرد تقریبا یکسانی دارن، اما همونطور که در جدول بالا دیدید، مدل‌های ۱ و ۲ ترابایتی کمی سرعت بالاتری دارن، که جلوتر سرعت مدل ۱ ترابایتی این حافظه رو هم بررسی می‌کنیم.

عملکرد مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus در بنچمارک PCMark 8

بنچمارک PCMark 8 با استفاده از نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس، نرم‌افزارهای آدوبی، و بازی‌های World of Warcraft و Battlefield 3 عملکرد حافظه رو در سناریوهای واقعی بررسی می‌کنه و سرعتش رو اعلام می‌کنه.

در اینجا، همونطور که می‌بینید مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus تونسته امتیاز ۵۱۰۰ رو ثبت کنه و با حافظه‌های دیگه تقریبا برابر باشه. اما سرعتش در این تست، ۶۸۱ مگابایت بر ثانیه بوده. این سرعت اونو در رده دوم حافظه‌های برتر سال ۲۰۱۹ قرار میده. توجه داشته باشید که این سرعت‌ها برای ۴ سال پیشه، اما همچنان فوق‌العاده‌ست.

عملکرد مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus در لودینگ بازی Final Fantasy XIV

برای تست بالا، از بنچمارک Final Fantasy XIV StormBlood benchmark استفاده شده، که به طور دقیق میزان لودینگ اسکرین حافظه‌ها رو اندازه‌گیری می‌کنه و نیازی به اندازه‌گیری دستی نیست.

در این تست، حافظه Samsung 970 EVO Plus تونسته مقام دوم رو با اختلاف کمی نسبت به حافظه Intel SSD 760p و ADATA XPG SX8200 به دست بیاره. حافظه‌های Intel برای بهترین عملکرد ممکن با پردازنده‌های این شرکت تولید شدن، و از چیپ‌های حافظه بین شده و مرغوبی استفاده می‌کنن، به خاطر همینه که عملکرد بهتری در بازی‌ها نشون میدن.

به نسبت باقی حافظه‌ها، Samsung 970 EVO Plus حدود یک ثانیه از ۹۷۰ EVO سریع‌تر بوده، و دو ثانیه نسبت به ۸۶۰ EVO. اگه همچنان با استفاده از هارد دیسک بازی می‌کنید، اینجا می‌تونید ببینید چقدر زمان از دست میدید. تمام حافظه‌های SSD این لیست حداقل ۱۴ ثانیه سریع‌تر از حافظه WD BLUE HDD بازی رو لود کردن. اینجاست که میگن با پول می‌تونید زمان بخرید! از هر سیستمی از چند سال گذشته که استفاده می‌کنید، با ارتقا به یک SSD، چه M.2 و چه NVMe می‌تونید شاهد پیشرفت زیادی در زمان لود بازی‌ها خواهید بود.

تست سرعت انتقال داده مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus

برای تست سرعت خوندن و کپی، تامز هاردور از یه فولدر ۵۰ گیگی از ۳۱.۲۲۷ فایل ویدیو و عکس و فایل‌های متفاوت استفاده می‌کنه تا عملکرد حافظه رو در انتقال فایل‌های حجیم بررسی کنه. بعدش هم یه تست دیگه از عملکرد حافظه در خوندن ۶ گیگابایت فایل انجام میده.

در تست سرعت انتقال ۵۰ گیگابایتی، Samsung 970 EVO Plus سرعت ۳۲۴ مگابایت بر ثانیه رو ثبت کرده، که سرعت پایینی به نظر میاد، اما در نظر داشته باشید که ۵۰ گیگابایت فایله! قرار نیست کلش رو تو دو ثانیه منتقل کنه. با این سرعت تونسته رتبه دوم رو کسب کنه، ۲۶ مگابایت بر ثانیه کندتر از ADATA XPG SX8200. همچنین حدود ۵۰ مگابایت بر ثانیه سریع‌تر از Samsung 970 EVO بوده، و بیش از دو برابر سریع‌تر از Samsung 860 EVO. عملکرد هارد دیسک WD BLUE HDD رو هم که می‌بینید! کمتر از یک ششم حافظه Samsung 970 EVO Plus سرعت داشته.

تست سرعت نصب اپلیکیشن روی مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus

اپلیکیشن SYSmark 2014 SE برای بنچمارک حافظه از ۱۴ نرم‌افزار متفاوت که شما ممکنه نصبشون کنید استفاده می‌کنه، مایکروسافت آفیس، کورل، چند نرم‌افزار آدوبی و… . این نرم افزار دو تست انجام میده، یکی که زمان نصب نرم‌افزارها روی یک نصب تازه از ویندوز رو نشون میده، و یکی که میزان پاسخگویی حافظه رو نشون میده.

در تست اول که زمان مورد نیاز برای نصب رو بررسی می‌کنه، حافظه Samsung 970 EVO Plus از سریع‌ترین حافظه‌ها بوده، و کل نرم‌افزارها رو در زیر ۱۵ دقیقه نصب کرده. این حافظه ۱۶ ثانیه نسبت به Samsung 970 EVO، و ۲۹ ثانیه نسبت به ۸۶۰ EVO سریع‌تر این کار رو انجام داده. به طور کلی تمام حافظه‌ها، به جز هارد دیسک، اخلافی حدود یک دقیقه‌ای با هم داشتن، حتی با وجود اینکه برخی از اون‌ها NVMe و برخی مثل ۸۶۰ EVO حافظه SATA SSD بودن.

در تست پاسخگویی هم Samsung 970 EVO Plus از سریع‌ترین حافظه‌ها بوده، و نسبت به باقی لیست عملکرد بهتری داره. درمورد هارد دیسک هم بیاید صحبت نکنیم.

تست سرعت مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus در تست Anvil

نرم‌افزار Anvil مجموعه تست‌هایی برای بررسی سرعت خوندن و نوشتن داده در حافظه و مقایسه اون‌ها با همه. در تست خوندن این نرم‌افزار، حافظه Samsung 970 EVO Plus تونسته با اختلاف زیادی تمام حافظه‌ها رو شکست بده. سرعت نوشتن اون با حافظه ADATA XPG SX8200 برابر بوده، و از تمام حافظه‌های دیگه بالاتر بودن.

در مجموع، حافظه Samsung 970 EVO Plus از تمام حافظه‌های لیست سریع‌تر بوده، و فاصله بزرگی با باقی حافظه‌ها ثبت کرده؛ این حافظه تونسته Samsung 970 Evo رو با ۱۶% شکست بده، و در مقایسه با حافظه Samsung 860 EVO که از کانکتور SATA بهره می‌بره، ۲۳۷% سریع‌تر بوده.

تست سرعت نوشتن داده برای طولانی مدت روی مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus

اکثر بنچمارک‌ها تنها لحظات اولیه شروع به کار حافظه رو بررسی می‌کنن، و عملکرد اون‌ها در طولانی مدت رو نشون نمیدن. حافظه‌های SSD امروزی، از حافظه کشی بهره می‌برن که عملکرد اون‌ها رو در کوتاه مدت افزایش میده، اما این حافظه حجم کمی داره و پس از اینکه اون حافظه کش به پایان رسید، سرعت انتقال داده حافظه افت شدیدی پیدا می‌کنه. در تست پایین، تامز هاردور حافظه رو برای ۱۵ دقیقه زیر تست نوشتن داده می‌ذاره، تا ببینیم در نهایت در ۱۵ دقیقه حافظه‌ها چه میزان داده رو انتقال میدن.

همونطور که می‌بینید، در ۱ دقیقه اول تمام حافظه‌ها شروع خوبی داشتن، و حافظه Samsung 970 EVO Plus موفق به نوشتن ۶۹ گیگابایت از داده شده و رتبه دوم بعد از ADATA XPG SX8200 رو کسب کرده. در دو دقیقه، سرعت حافظه‌ها افت می‌کنه، چون کش اون‌ها پر میشه، و حجم کمتری از داده رو در مقایسه با یک دقیقه اول حجم کمتری رو انتقال میدن. اینجا سرعت حافظه Samsung 970 EVO Plus حدود ۲۷% افت داشته و در دو دقیقه، ۱۲۰ گیگایت رو انتقال داده.

بعد از این دو دقیقه، تمام حافظه‌ها با افت سرعت بیشتری روبرو میشن، و خیلی از اون‌ها حجم کمی از داده رو در مقایسه با دو دقیقه اول انتقال میدن. این مورد درباره حافظه Samsung 970 EVO Plus هم صدق می‌کنه، اما افت سرعت این حافظه خیلی کمتره بوده. این به این علته که سامسونگ با استفاده از تکنولوژی‌های منحصر به فردش، تونسته عملکرد حافظه رو بهبود ببخشه. این مورد رو میشه در ۱۰ دقیقه و ۱۵ دقیقه هم مشاهده کرد، که این حافظه تونسته در ۱۵ دقیقه ۸۲۱ گیگابایت داده رو ذخیره کنه.

این چارت هم سرعت حافظه‌ها در ۱۰۰ ثانیه ابتدایی نوشتن داده رو نشون میده. همونطور که می‌بینید، حافظه Samsung 970 EVO Plus در ده ثانیه اول، سرعتی حدود ۳۱۰۰ مگابایت بر ثانیه داره، و در این زمان حدودا ۳۱ گیگابایت داده رو انتقال میده. پس از اون، سرعت حافظه افت شدیدی می‌کنه و باقی داده‌ها رو با سرعت حدودا ۸۰۰ مگابایت بر ثانیه انتقال میده. اگه قصد انتقال داده‌های چندان سنگین رو ندارید، و قرار نیست در یک بازه کلی داده رو جابجا بکنید، این حافظه سرعت بالایی نشون میده، اما اگه مثل تامز هاردور بی وقفه داده منتقل کنید، با افت سرعت روبرو خواهید بود.

حافظه‌های دیگه این نمودار به طور کلی سرعت پایین‌تری دارن، اما حافظه ADATA XPG SX8200 نتایج جالبی داره. این حافظه در ۸۰ ثانیه اول، سرعت نسبتا ثابتی روی ۱۷۵۰ مگابایت بر ثانیه داره، و پس از اون به حدود ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه ادامه پیدا می‌کنه. این حافظه به طور کلی سرعت پایین‌تری داره، و همونطور که دیدید در طولانی مدت هم حجم داده خیلی کمتری رو انتقال میده، اما به لطف حافظه کش بزرگ‌تر، عملکرد بهتری در انتقال‌های کوتاه داره.

بررسی عملکرد مدل ۱ ترابایتی Samsung 970 EVO Plus

شرکت‌ها برای مدل‌های بالارده‌تر، از چیپ‌ها و کنترلرهای مرغوب‌تر استفاده می‌کنن. این قطعات دقیقا همون قطعاتی هستن که در مدل ۵۰۰ گیگابایتی این حافظه هم وجود دارن، اما روی مدل ۱ ترابایتی سرعت بالاتری دارن. مدل ۲ ترابایتی هم همونطور که در جدول ابتدای این مطلب دیدید، سرعت بالاتری داره، اما تفاوت بین ۱ و ۲ ترابایتی خیلی زیاد نیست، پس سراغش نمیریم. اما مدل ۱ ترابایتی، نتایج جالبی رو کسب کرده که با هم می‌بینیم.

عملکرد مدل ۱ ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus در بنچمارک PCMark 8

در تست PCMark 8 مدل ۱ ترابایت Samsung 970 EVO Plus از بهترین حافظه‌ها بوده، اما رقیبان سرسخت‌تری هم داره. Samsung 970 Pro یک ترابایتی، رتبه اول این بنچمارک هم در امتیاز و هم در سرعت عملکرد خیلی بهتری نسبت به Samsung 970 EVO Plus داره.

در مقایسه با مدل ۵۰۰ گیگابایتی، تفاوت امتیاز خاصی حس نمیشه، اما وقتی به سرعت نگاه می‌کنیم، تفاوت این دو مدل مشخص میشه. مدل ۱ ترابایتی Samsung 970 EVO Plus سرعت ۷۳۲ مگابایت بر ثانیه‌ای رو ثبت کرده؛ مدل ۵۰۰ گیگابایتی این حافظه در همین تست سرعت ۶۸۱ مگابایت رو ثبت کرده بود، و ۵۰ مگابایت بر ثانیه کندتر بود.

عملکرد مدل ۱ ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus در لودینگ بازی Final Fantasy XIV

در مدل یک ترابایتی شاهد پیشرفت چشمگیری نسبت به مدل ۵۰۰ گیگابایتی در تست سرعت لود بازی‌ها هستیم، پیشرفتی که هر جایی دیده نمیشه. مدل ۱ ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus حدود ۳۰ میلی ثانیه سریع‌تر از مدل ۵۰۰ گیگابایتی بوده، که برتری زیادی رو به رخ می‌کشه. این حافظه نیم ثانیه از Samsung 970 PRO هم سریع‌تر بوده، که ممکنه اشتباه تست بوده باشه. تمام حافظه‌ها در این تست در فاصله کمی از همدیگه قرار دارن، و دوباره به شدت بهتر از هارد دیسک بودن.

تست سرعت انتقال داده مدل ۱ ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus

در تست کپی ۵۰ گیگابایت داده، مدل یک ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus تونسته با سرعت ۲۸۶ مگابایت رتبه دوم رو کسب کنه، که نسبت به مدل ۵۰۰ گیگابایتی، ۱۹% افزایش داشته.

در تست خوندن ۶ گیگابایت داده، این حافظه با ۲۳۵۷ مگابایت بر ثانیه سریع‌ترین حافظه بوده، ده مگابایت سریع‌تر از مدل ۵۰۰ گیگابایتی. سرعت خوندن داده این دو حافظه با هم برابره و در مدل دو ترابایتی هم همین عملکرد رو ثبت می‌کنه.

تست سرعت نصب اپلیکیشن روی مدل ۱ ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus

سرعت مدل ۵۰۰ گیگابایتی و یک ترابایتی این حافظه در این تست برابره. نسبت به رقبا، همگی در جایگاه تقریبا برابری در این تست قرار دارن، و نیازی به بررسی بیشتر نداره.

تست سرعت مدل ۵۰۰ گیگابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus در تست Anvil

در این تست، مدل ۱ ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus مثل مدل ۵۰۰ گیگابایتی رتبه اول در تست Anvil رو به دست بیاره، اما این بار برتری قاطعی نداره و باقی حافظه‌ها عملکرد نزدیکی به اون دارن. همچنین سرعت خوندن داده‌ها در مدل ۱ ترابایتی ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه پیشرفت داشته.

تست سرعت نوشتن داده برای طولانی مدت روی مدل ۱ ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus

Samsung 970 EVO Plus benchmarks

این‌بار سرعت نوشتن طولانی‌مدت رو با سرعت نوشتن داده‌ها در کوتاه‌مدت شروع می‌کنیم. اینجا مدل ۱ ترابایتی حافظه Samsung 970 EVO Plus در حدود ۱۵ ثانیه اول سرعت ۳۲۵۰ مگابایت بر ثانیه رو ثبت کرده، رتبه اول حافظه‌های لیست. بعد از این زمان، سرعت حافظه به حدود ۱۶۰۰ مگابایت بر ثانیه کاهش پیدا می‌کنه، و روی این سرعت برای تمام مدت باقی می‌مونه.

نکته جالب این نمودار، حافظه Samsung 970 Pro‍ه، که سرعت پایین‌تری نسبت به Samsung 970 EVO Plus داره، اما این سرعت رو در تمام ۱۰۰ ثانیه ابتدایی تست حفظ کرده.

حالا اگر به تمام طول تست نگاه کنیم، در تمام ۱۵ دقیقه، حافظه Samsung 970 PRO تونسته همون سرعت ۲۶۰۰ مگابایت بر ثانیه رو حفظ کنه، بدون اینکه این سرعت پایین بیاد!

حافظه Samsung 970 EVO Plus بعد از حدود ۲۰۰ ثانیه، حدود ۱۰۰ مگابایت بالاتر میره؛ این می‌تونه به دلیل رفتارهای دمایی یا کش این حافظه باشه. باقی حافظه‌های هم به طور کلی سرعت پایین‌تری رو ثبت کردن، و بدترینش حافظه Intel SSD 660p‍ه که پس از ۱۰۰ ثانیه ابتدایی به سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه رسیده، عملا سرعتی که هارد دیسک‌ها رو بخاطرش مسخره می‌کنیم!

Samsung 970 EVO Plus benchmarks

و حالا میزان داده‌های نوشته شده روی حافظه. در یک دقیقه اول، مدل یک ترابایتی Samsung 970 EVO Plus تونسته تقریبا دو برابر داده بیشتری نسبت به مدل ۵۰۰ گیگابایتی جابجا کنه، اما سرعت اون همچنان از Samsung 970 PRO پایین‌تره.

Samsung 970 EVO Plus رتبه اول این لیست در تمام ۱۵ دقیقه رو داره، البته با اختلاف کمتر از ۱۰۰ گیگابایت نسبت به WD BLACK SN750؛ البته اگه Samsung 970 PRO رو حساب نکنیم! این حافظه غولیه در این تست.

مقایسه حافظه Samsung 970 EVO PLUS با حافظه Samsung 980 PRO و Samsung 990 PRO

این مبحث جالبیه. ما قبلا بررسی حافظه Samsung 990 PRO و حافظه Samsung 980 PRO رو منتشر کردیم، که می‌تونید برای داده بیشتر سری به اون‌ها بزنید؛ اما فعلا، صرفا می‌خوایم یه نگاه اجمالی به این سه حافظه بندازیم و ببینیم آیا تفاوت مهمی بینشون هست یا نه. برای این مقایسه، مدل ۲ ترابایت هر سه حافظه رو بررسی می‌کنیم.

در این تست Diskbench به طور مستقیم میشه این حافظه‌ها رو مقایسه کرد. در تست سرعت کپی ۵۰ گیگابایت داده، حافظه Samsung 970 EVO Plus سرعت ۹۳۳ مگابایت بر ثانیه رو ثبت کرده. حافظه Samsung 990 PRO در نهایت قدرتش (که می‌تونید مصرف برق اون رو در Samsung Magician بیشتر کنید تا سرعت بالاتری ارائه بده) ۱۹۰۵ مگابایت بر ثانیه ثبت کرده. حافظه Samsung 980 PRO هم ۱۹۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت داشته.

در تست خوندن اطلاعات هم نتایجی همچنینی به دست میاد. حافظه Samsung 970 EVO Plus در این تست عملکرد حافظه، سرعت ۲۴۲۹ مگابایت بر ثانیه رو ارائه داده، در حالیکه حافظه‌های Samsung 980 PRO و Samsung 990 PRO به ترتیب ۳۷۹۹ و ۴۰۱۹ مگابایت بر ثانیه داده‌ها رو جابجا می‌کردن.

این آمار نشون‌دهنده برتری حافظه‌های PCIe 4.0 سامسونگ در برابر حافظه Samsung 970 EVO Plus‍ه، که از PCIe 3.0 بهره می‌برد. اما آیا این برتری‌ها روی استفاده شما تاثیری می‌ذارن؟

به طور خلاصه، بله. در انتقال داده‌ها و نصب نرم‌افزار و خیلی استفاده‌های دیگه، این برتری سرعت به چشم میاد. اما اگه مدیر سرور نباشید و هرروز ترابایت‌ها داده رو جابجا نکنید، این برتری رو حس نمی‌کنید. حتی در بازی‌های که طولانی‌ترین لودینگ‌ها رو دارن، بخش زیادی از لودینگ به پردازنده و رم شما بستگی داره، و با استفاده از هر SSD چه SATA و چه NVMe، شاهد سرعت بالایی در لودینگ خواهید بود.

اما الان، در سال ۲۰۲۳، که تفاوت قیمت بین حافظه Samsung 970 EVO Plus و Samsung 990 PRO تنها ۳۰ دلار برای یک ترابایته، کدوم انتخاب بهتریه؟

خب پاسخ این سوال به سه قسمت تقسیم میشه. تفاوت قیمت بین این دو حافظه در آمازون ۳۰ دلاره، اما در ایران بیشتره، و همچنین به دلیل سطح درامدهای متفاوت، این دو مستقیما با هم قابل مقایسه نیستن. اما در کل، شما برای یک ترابایت حافظه Samsung 990 PRO که الآن ۹۰ دلار قیمت داره، ۳۰ دلار بیشتر از Samsung 970 EVO Plus، باید ۵۰% هزینه بیشتری پرداخت کنید. شما در اکثر زمینه‌ها شاهد ۵۰% عملکرد بهتر خواهید بود، اما همیشه این بهبود عملکرد رو حس نخواهید کرد.

دوم اینکه حافظه‌های PCIe 4.0 مثل همین Samsung 990 Pro گرمای زیادی تولید می‌کنن. اگه مادربرد شما هیت‌سینک مناسبی برای خنک کردن این حافظه نداشته باشه، اصلا نمی‌تونید این نتایج رو دریافت کنید.

سوم هم اینکه پشتیبانی از درگاه‌های حافظه PCIe 4.0 از مادربردهای سری ۵۰۰ اینتل و سری ۵۰۰ AMD باب شدن، و قبل از اون هیچ مادربردی از اون‌ها پشتیبانی نمی‌کرد. اگه از سیستمی استفاده می‌کنید که از درگاه‌های PCIe 4.0 بهره نمی‌برن، بهتره که پولتون رو صرف این حافظه نکنید.

بررسی قیمت حافظه Samsung 970 EVO Plus SSD

و اما بخش جذاب این بررسی، قیمت این حافظه جذابه. قیمت تمام SSDهای سامسونگ بلا استثنا در زمان عرضه بالاست، همین حافظه هم زمان عرضه برای تنها ۲۵۰ گیگابایت، باید ۹۰ دلار، تقریبا ۵ میلیون تومان هزینه می‌کردید! قسمت خوب ماجرا اینجاست که سامسونگ پس از مدتی از عرضه اون‌ها، تخفیف‌های شدیدی روی اون‌ها می‌زنه و قیمت اون‌ها به شدت افت می‌کنه.

مدل ۱ ترابایت حافظه Samsung 970 EVO Plus با قیمت ۲۵۰ دلار در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. مشخص نیست این حافظه هنوز تولید میشه یا نه، اما همونطور که در لیست بالا می‌بینید، قیمت این حافظه در آمازون تنها ۶۰ دلاره، تقریبا یک چهارم قیمت عرضه اون!

در ایران مدل ۱ ترابایت حافظه Samsung 970 EVO Plus رو می‌تونید با قیمتی کمتر از ۳ میلیون و نیم خریداری کنید، کمی بیشتر از قیمت آمازون.

این موقعیت قیمتی، این حافظه رو خیی جذاب می‌کنه. با توجه به اینکه این حافظه سرعت بالایی ارائه میده و عملکرد خوبی هم در استفاده‌های روزمره داره، انتخاب خیلی خوبیه. اگه استفاده‌تون طوریه که حتما به سرعت بالاتری از این احتیاج دارید، که فکر نکنم موقعیتی باشه که این حافظه در اون کم بذاره، بهتره به حافظه‌های Samsung 980 PRO و یا Samsung 990 PRO فکر بکنید، در غیر این صورت حافظه Samsung 970 EVO PLUS بهترین انتخابه.

قیمت حافظه‌های SSD در چند وقت اخیر، به دلیل پایین اومدن تقاضا افت شدیدی داشته. بزرگ‌ترین مشکل بازار ایران، تفاوت قیمت زیاد برخی محصولات با قیمت جهانی اون‌هاست. همونطور که بالاتر گفتیم، قیمت حافظه Samsung 990 PRO در آمازون ۹۰ دلاره، کمتر از ۵ میلیون تومان، اما در ایران این محصول بالایی ۱۰۰ دلار قیمت داره. این قیمت بالاتر، به ضرر مشتریه، و البته باعث میشه فروش محصولات هم پایین بیاد، به همین دلیل از طرف فروشندگان و واردکنندگان هم این قیمت‌گذاری احمقانه‌ست. متاسفانه فروشندگان از نام «بالارده» سوءاستفاده می‌کنن و تمام محصولات بالارده رو با قیمتی به شدت بالاتر از قیمت عرف جهانی اون می‌فروشن.

این اتفاق برای باقی محصولات بالارده در بازار کامپیوتر ایران هم دیده میشه. در حالیکه اکثر کارت گرافیک‌های میان‌رده و یا پایین‌رده در بازار ایران قیمتی برابر و یا پایین‌تر از قیمت دلاری اون‌ها دارن، کارت گرافیک ROG STRIX RTX 4090 که ۲۰۰۰ دلار یا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داره، در بازار ایران به طور میانگین ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داره. این قیمت بالا، باعث میشه کاربران کمتری بتونن به این محصولات دسترسی داشته باشن. واردکننده‌ها بدون توجه به اوضاع بازار، تک‌بعدی قیمت محصولات رو اعلام می‌کنن.

جمع‌بندی: آیا حافظه Samsung 970 EVO Plus ارزش خرید داره؟

جواب این سوال کمی پیچیده‌ست. این حافظه عملکرد خیلی خوبی داره، و از اکثر حافظه‌های همرده خودش سرعت بهتری رو به ثبت رسونده. اما از طرفی، الان که ما داریم این بررسی رو می‌نویسیم ۴ سال از عرضه این حافظه به بازار می‌گذره، و سامسونگ کلی حافظه جدیدتر و سریع‌تر به بازار عرضه کرده.

با این وجود، این حافظه یکی از بهترین حافظه‌های SSD بازار باقی مونده. دلیلش هم قیمت خیلی خوب اون به نسبت قیمتشه. همچنین اگه مصرف شما تنها بازی کردنه، عملا حافظه‌های قوی‌تر از این تنها هدر رفت پول به حساب میان.

حافظه Samsung 970 EVO Plus
منبع: PCMAG

اگه صرفا به دنبال یه حافظه SSD پرقدرت هستید که در بازی‌ها عملکرد خوبی داشته باشه و در استفاده‌های معمولی کم نذاره، این حافظه انتخاب خیلی خوبیه. اما اگه کارهای متفاوتی انجام میدید، جابجایی داده‌ها کار روزمره شماست و حتی ثانیه‌ها برای شما باارزشن، انتخاب‌های خیلی بهتری در بازار امروز هستن که بهتره نگاهی به اون‌ها داشته باشید.


نظر شما درباره حافظه Samsung 970 EVO Plus SSD چیه؟ سابقه استفاده از اونو داشتید؟ شما چه حافظه‌ای رو پیشنهاد می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×