بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک ASUS Dual RTX 4060: شکست دوباره انویدیا؟

کارت گرافیک RTX 4060 قراره فردا عرضه بشه و یک روز قبل از عرضه اون، بررسی‌ها و بنچمارک‌های اون به نمایش گذاشته شدن. امروز می‌خوایم ببینیم این کارت گرافیک نسبت به قیمت ۳۰۰ دلاریش ارزش داره یا نه و همچنین اونو با کارت‌گرافیک‌های دیگه مقایسه کنیم. با بنچفا برای بررسی این کارت گرافیک همراه باشید.

کارت گرافیک RTX 4060 در مقابل کارت گرافیک RTX 4060 Ti - منبع: Gamers Nexus
منبع: Gamers Nexus

معرفی کارت گرافیک RTX 4060

کارت گرافیک RTX 4060 ارزون‌ترین کارت گرافیک انویدیا در سری ADA به حساب میاد، با قیمت پایه ۳۰۰ دلار. این قیمت، ۱۰۰ دلار کمتر از RTX 4060 Ti و همچنین ۳۰ دلار کمتر از همرده سری قبل این کارت گرافیک، یعنی RTX 3060‍ه.

RTX 2060RTX 3060RTX 4060RTX 4060 Ti 8GBBENCHFA.COM
Turing (TSMC 12N)Ampere (Samsung 8N)ADA (TSMC 4N)ADA (TSMC 4N)معماری
TU106-200A-KA-A1GA106-300-A1AD107-400AD106-350پردازنده گرافیکی
۱۹۲۰۳۵۸۴۳۰۷۲۴۳۵۲هسته‌های کودا
۳ MB۳ MB۲۴ MB۳۲ MBحافظه کش L2
۱۶۲۰ MHz۱۷۷۷ MHz۲.۴ GHz۲.۵ GHzسرعت بوست پردازنده
۶GB GDDR6۱۲GB GDDR6۸GB GDDR6۸GB GDDR6حافظه VRAM
۱۴Gbps۱۵Gbps۱۷Gbps۱۸Gbpsسرعت VRAM
۱۹۲-bit۱۹۲-bit۱۲۸-bit۱۲۸-bitباس حافظه
۳۳۶GB/s۳۶۰GB/s۲۷۲GB/s۲۸۸GB/sپهنای باند حافظه
۱۶۰W۱۷۰W۱۱۵W۱۶۰WTDP
PCIe 3.0 x16PCIe 4.0 x16PCIe Gen 4.0 x8PCIe Gen 4.0 x8درگاه توسعه
۳۴۹ دلار۳۲۹ دلار۲۹۹ دلار۳۹۹ دلارقیمت پایه
۷ ژانویه ۲۰۱۹۲۵ فوریه ۲۰۲۱۲۹ ژوئن ۲۰۲۳۲۴ می ۲۰۲۳تاریخ عرضه

ما در بررسی RTX 4060 Ti دیدیم که باس محدود حافظه این کارت مشکلات زیادی رو برای این کارت به وجود میاره، و باعث میشه عملکرد این کارت گرافیک به شدت محدود باشه. در رزولوشن‌های بالاتر از ۱۰۸۰p هم به خاطر پهنای باند محدود اون، با مشکل کندی لود شدن تکسچرها روبرو هستیم. این محدودیت، در RTX 4060 هم وجود داره، منتها چون پردازنده گرافیکی ضعیف‌تریه، باید ببینیم چه عملکردی در مقایسه با RTX 4060 Ti داره.

نکته دیگه اینه که این کارت از تنها ۸ مسیر PCIe 4.0 استفاده می‌کنه، نه تمام ۱۶ مسیر اون. این نکته باعث مشکلی در استفاده از درگاه PCIe 4.0 برای این کارت گرافیک نمیشه، اما اگه سیستم قدیمی‌تری دارید و بخواید اونو به درگاه PCIe 3.0 متصل کنید، با افت شدید عملکرد روبرو خواهید شد.

کارت گرافیک ASUS Dual RTX 4060 در راست و ASUS DUAL RTX 3060 در چپ - منبع: Gamers Nexus
کارت گرافیک ASUS Dual RTX 4060 در راست و ASUS DUAL RTX 3060 در چپ – منبع: Gamers Nexus

این کارت گرافیک رقبای زیادی داره؛ AMD کارت گرافیک RX 7600 رو با قیمت ۲۷۰ دلار معرفی کرد، که الان قیمتی نزدیک به ۲۵۰ دلار داره و البته هنوز وارد ایران نشده، از طرف اینتل هم Arc A750 رو در این محدوده داره، که الان حدود ۲۴۰ دلار قیمت داره؛ کارت گرافیک Arc A770 حدود ۳۹۰ دلار قیمت داره، و بیشتر رقیبی برای RTX 4060 Ti به حساب میاد. کارت‌های سری RX 6000 شرکت AMD هم انتخاب‌های خوبی هستن، مثل RX 6700 XT.

بررسی کارت گرافیک Asus GeForce RTX 4060 Dual OC

اینم حواستون باشه که کارت گرافیک RTX 4060 مدل Founders Edition نداره، و تنها شرکت‌های همکار انویدیا تولید اونو به عهده دارن. کارتی که انویدیا برای رسانه‌ها فرستاده، Asus GeForce RTX 4060 Dual OC بوده، که احتمالا در بازار ایران هم به علت واردات سنگین محصولات ایسوس، شاهد موجودی بالای اون خواهیم بود.

منبع: Tom’s Hardware

چیز خاصی درباره این کارت وجود نداره؛ یک کارت گرافیک ۲.۵ اسلاتی، با وزن ۶۳۹ گرم، ۲۲۹ میلی‌متر طول، ۱۲۴ میلی‌متر ارتفاع، و ۴۸ میلی‌متر ارتفاع. این کارت گرافیک بدنه پلاستیکی داره، با بک پلیتی فلزی. این کارت دو فن ۸۹ میلی‌متری برای خنک کردن داره، که دسترسی به اون‌ها خیلی سخت نیست و می‌تونید خودتون اون‌ها رو در صورت نیاز عوض کنید، اما گارانتی‌تون رو از دست می‌دید. البته تا زمانی که فن کارتتون بسوزه، به احتمال زیاد گارانتی کارت به پایان رسیده.

منبع: Tom’s Hardware

این کارت گرافیک برای خنک کردن چیپ گرافیکی، از ترکیب هیت سینک و دو هیت پایپ بهره می‌بره. هیت سینک این کارت، ترتیب افقی داره، نه عمودی؛ که یعنی هوا رو از سمت جلوی کارت به سمت داخل و از پشت کارت به بیرون کیس هدایت می‌کنه. ترتیب هیت سینک تاثیری روی عملکرد کارت نداره، اما قیمت تولیدش پایین‌تره، به خاطر همین بیشتر روی مدل‌های پایین‌رده دیده میشه.

منبع: Tom’s Hardware

ایسوس این کارت رو در جعبه خیلی بزرگی به نسبت اندازه‌ش قرار داده. جعبه این کارت با جعبه کارت گرافیک ROG Strix RTX 4070 برابری می‌کنه، که کلی زباله به وجود میاره. همچنین کارت گرافیک کلی پلاستیک برای محافظت از خط و خش داره، که پلاستیکم به نوع خودش مشکل بزرگی برای طبیعته. البته اینا نکته‌های خیلی جزئیه، اما در میزان بالا باعث تولید زباله زیادی میشه.

منبع: Tom’s Hardware

این کارت هیچ المان نورپردازی نداره و در دو رنگ مشکی و سفید تولید میشه. مسئولیت تامین برق این کارت با یک کانکتور ۸ پینه، البته برای تامین ۱۱۵ وات برق این کارت ۸ پین کمی زیاده‌رویه، چون اسلات PCIe هم ۷۵ وات برق در اختیار کارت گرافیک می‌ذاره. پورت‌های تصویر این کارت، یک پورت HDMI 2.1 و سه پورت Displayport 1.4a هستن.

از نظر عملکردی، نباید تفاوتی بین این مدل و مدل‌های دیگه این کارت باشه، چون همگی از یک چیپ گرافیکی بهره می‌برن. تنها تفاوت بین مدل‌های مختلف کارت گرافیک، در عملکرد خنک‌کننده اون‌هاست، که با توجه به میزان مصرف برق پایین این کارت گرافیک، همه مدل‌ها عملکرد خوبی خواهند داشت.

بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060

ما از بنچمارک‌ها و بررسی‌های گیمرز نکسوس برای بررسی این کارت گرافیک استفاده کردیم، که داده‌های کاملی از بررسی این کارت گرافیک و کارت‌های دیگه داره و اونا رو با هم مقایسه کرده. مدل مورد استفاده از این کارت گرافیک در این بررسی، مدل ASUS Dual‍ه که چون انویدیا مدل FE از این کارت نداره، این مدل رو در اختیار رسانه‌ها گذاشته. این کارت با قیمت پایه عرضه میشه، و البته یک مدل OC هم داره که قیمت بالاتری خواهد داشت.

انویدیا گفته که رزولوشن هدف این کارت گرافیک، رزولوشن ۱۰۸۰p‍ه و در معرفی اون یک چارت کامل رو به این اختصاص داد که چطور اکثر گیمرها از همین رزولوشن استفاده می‌کنن، منتها مشکل اینجاست که انویدیا تا قبل از معرفی این کارت‌ها روی بازی کردن روی رزولوشن‌های ۴K و حتی ۸K مانور می‌داد، و عجیبه که برای یک محصول یهو استراتژی‌هاشون رو تغییر دادن و کلا حرف‌های قبلیشون رو نقض کردن. به هر حال، رزولوشن هدف برای این بررسی، ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p هستن، و سراغ رزولوشن ۴K هم می‌ریم. انتظار میره که باس محدود اون در عملکرد این کارت در رزولوشن ۱۴۴۰p و ۴K مشکلاتی ایجاد کنه؛ البته همونطور که گفتم، این کارت ضعیف‌تری نسبت به RTX 4060 Ti به حساب میاد و ممکنه قبل از اینکه با محدودیت سرعت حافظه روبرو شه، توسط خود پردازنده گرافیکی محدود شه.

یه نکته عجیبی که در انتشار تست‌های این کارت گرافیک اتفاق افتاد، اجازه انتشار یک تست قبل از زمان انتظار رسمی بنچمارک‌ها بود. انویدیا به رسانه‌ها اعلام کرد که شما سه روز قبل از عرضه این کارت گرافیک، می‌تونید بنچمارک Cyberpunk 2077 این کارت گرافیک با رزولوشن ۱۰۸۰p رو با تنظیمات گرافیکی پیشنهادی ما منتشر کنید. این همونطور که مشخصه پیشنهادی احمقانه از طرف انویدیاست، و نشون میده این شرکت دنبال این بوده که هایپ این محصول رو بیشتر کنه، و به خاطر همین یک بازی منتخب رو با تنظیمات گرافیکی گفته شده در اختیار رسانه‌ها گذاشته. برخی از رسانه‌ها مثل Gamers Nexus و Hardware Unboxed این پیشنهاد انویدیا رو به خاطر محدودیت و عجیب بودن کار انویدیا رد کردن، اما برخی مثل Jayztwocents اونو قبول کردن. مشکل اینجاست که نشون دادن عملکرد یک کارت گرافیک در تنها یک بازی، موجب انتشار اطلاعات غلط درباره کارت‌ها میشه و کاربران رو گمراه می‌کنه. این شاید بدترین و مضحک‌ترین کمپین تبلیغاتی یک محصول حوزه تکنولوژی در چند سال اخیره!

سیستم بررسی این کارت گرافیک، پردازنده i7 12700K و ۳۲ گیگابایت رم DDR5-6000‍ه، تا محدودیت پردازنده به حداقل برسه. بریم سراغ بنچمارک‌ها.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی Cyberpunk 2077

تست‌ها رو با بازی Cyberpunk 2077 شروع می‌کنیم. کارت گرافیک RTX 4060 در این بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p، تونسته ۸۶ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، ۴% ضعیف‌تر از RX 7600. کارت گرافیک RTX 4060 Ti این کارت رو با ۲۳% عملکرد بهتر شکست میده، در حالیکه ۳۳% قیمت بالاتری داره. این تفاوت در نسل قبل بیشتر بود، و RTX 3060 Ti حدود ۲۶% قوی‌تر از RTX 3060 بود، اونم با تفاوت قیمت کمتر.

کارت‌های اینتل هم عملکرد خوبی رو در این بازی به نمایش می‌ذارن، و هر دو کارت A750 و A770 تنها ۴% ضعیف‌تر از RTX 4060 بودن. به نسبت نسل قبل، این کارت ۱۱% قوی‌تر از RTX 3060 ظاهر شده، پیشرفت خوبیه اما خیلی چشمگیر نیست. RTX 2060 حدود ۳۰% ضعیف‌تر بوده، و اگه از هر کارتی قبل از ۴۰۶۰ قصد ارتقا دارید، میشه گفت این کارت خوبه، اما خب تنها آپشن شما نیست.

این کارت قدرت اجرای این بازی در رزولوشن ۱۴۴۰p رو داره، اما بهتره که کیفیت‌های بازی رو پایین بیارید تا بهترین عملکرد رو شاهد باشید. RTX 4060 در این رزولوشن ۵۲ فریم بر ثانیه ارائه داده، و RX 7600 و همچنین A750 اونو شکست داده. کارت گرافیک RX 6600 XT از AMD که دو سال پیش عرضه شد هم در همین محدوده قرار داره.

کارت گرافیک‌های سری ۴۰ به علت باس محدود، وقتی رزولوشن بالا میره، عملکردشون افت می‌کنه، اما RTX 4060 توسط باس محدود نشده، و چون قدرت پایین‌تری داره، باس محدود براش مشکلی به وجود نمیاره.

شرایط برای انویدیا در رزولوشن ۴K خیلی بدتر میشه. شما نباید از یک کارت گرافیک رده ۶۰ انتظار قابل بازی بودن رزولوشن ۴K رو داشته باشید، اما اینجا نتایج جالبی رو می‌بینیم. کارت گرافیک RTX 4060 اینجا از RTX 3060 شکست خورده، و RTX 2060 هم تنها ۵ فریم بر ثانیه کمتر از اون ارائه داده. این آماری خیلی بد برای انویدیاست، چون نشون میده در طی ۴ سالی که از عرضه RTX 2060 گذشته، هیچ پیشرفتی دیده نمیشه.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی Final Fantasy XIV

در بازی Final Fantasy کارت گرافیک RTX 4060 تونسته ۱۸۹ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، و حدود ۳% قوی‌تر از RX 7600 بوده، با حداقل فریم‌های خیلی بهتر روی کارت انویدیا. کارت گرافیک RTX 4060 Ti هم حدود ۱۳% قوی‌تر بوده، و RTX 3060 حدود ۱۹% و RTX 2060 حدود ۳۰% و GTX 1060 هم حدود ۹۷% ضعیف‌تر بودن. کارت گرافیک‌های ARC اینتل در این عنوان به اندازه سایبرپانک رقیب قدری محسوب نمیشن، اما همچنان به نسبت قیمتشون انتخاب بهتری محسوب میشن.

در رزولوشن ۱۰۸۰p به علت محدودیت پردازنده کارت گرافیک‌های بالارده در لیست نبودن، اما حالا مقداری از این محدودیت برداشته شده. در رزولوشن ۱۴۴۰p کارت گرافیک RTX 4060 تونسته ۱۱۹ فریم بر ثانیه ارائه بده، و دقیقا بین دو کارت گرافیک A750 و A770 قرار گرفته، کارت گرافیک RX 7600 هم ۸% ضعیف‌تر بوده. همچنین این کارت گرافیک حدود ۲۲% قوی‌تر از نسل قبل یعنی RTX 3060 بوده، اما همچنان ۱۳% ضعیف‌تر از RTX 3060 Ti.

در رزولوشن ۱۴۴۰p همونطور که می‌بینید عملکرد کارت‌های زیادی با کله زمین می‌خوره. کارت گرافیک RTX 4060 دوباره بین دو کارت گرافیک A750 و A770 قرار گرفته، و برتری اون نسبت به RX 7600 به ۱۵% افزایش پیدا کرده. نسبت به RTX 3060 هم ۱۹% قوی‌تر بوده. عملکرد این کارت نسبت به نسل قبلش بهتر از RTX 4060 Ti‍ه، که گاهی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به RTX 3060 Ti به نمایش می‌ذاشت، و نمونه اونو در همین نمودار می‌بینید. RTX 4060 Ti در این عنوان حدود ۲۰% برتری داشته، و ۳۰ درصد گرون‌تره. این نکته رو نمی‌ذاریم فراموش کنید، چون میزان برتری RTX 4060 Ti نسبت به قیمتش خیلی کمه.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی F1 2022

در این بازی RTX 4060 Ti عملکردی یکسان با RX 7600 به نمایش گذاشته، با حداقل فریم‌های بهتر. کارت گرافیک RTX 4060 Ti برتری ۲۴ درصدی داشته، اما جالب‌تر از اون، کارت گرافیک RX 6700 XT با برتری ۳۳ درصدیه، که به علت قیمت تقریبا یکسان با این کارت، عملا اونو بی ارزش می‌کنه. همچنین RTX 3060 حدود ۱۶% ضعیف‌تر بوده.

کارت گرافیک‌های اینتل عملکرد بدی در این عنوان ندارن، اما به نسبت کارت‌های مدرن ضعیف‌ترن، و اینجا دارن با RTX 2060 مبارزه می‌کنن، به خاطر همین نمیشه به راحتی اونا رو پیشنهاد داد.

در رزولوشن ۱۴۴۰p تفاوت RTX 3060 و RTX 4060 همون ۱۶% باقی مونده، کارت گرافیک RX 7600 برابر بوده اما حداقل فریم ضعیف‌تری داشته، و کارت گرافیک RTX 4060 Ti برتری ۱۶ درصدی داشته، که باز هم توسط RX 6700 XT شکست خورده.

در رزولوشن ۴K فاصله RTX 3060 و RTX 4060 به ۱۲% کاهش پیدا می‌کنه، احتمالا به دلیل همون باس محدود RTX 4060.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی Total war: Warhammer 3

عنوان Total War: Warhammer 3 فشار زیادی به کارت گرافیک وارد می‌کنه و تفاوت‌ها رو به خوبی نشون میده. در این بازی، کارت گرافیک RTX 4060 تونسته ۱۰۵ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، که کمی بهتر از Arc A770 و RX 7600 بوده. هر دو کارت گرافیک RX 6700 XT و RTX 3060 Ti کارت گرافیک RTX 4060 رو با برتری ۱۳ درصدی شکست میدن، منتها برتری اون‌ها به اندازه عناوین قبلی نمی‌رسه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p کارت گرافیک‌های اینتل به اندازه برخی کارت‌ها سقوط آزاد نمی‌کنن، و RTX 4060 بین اون‌ها قرار میگیره، البته با برتری در حداقل فریم‌ها، RX 7600 هم پایین همه اون‌ها قرار گرفته. پیشرفت نسبت به RTX 3060 حدود ۱۶%، و نسبت به RTX 2060 حدود ۴۰% بوده.

رزولوشن ۴K این بازی فشار زیادی به کارت گرافیک میاره، به خاطر همین نیازی بررسی اون برای این کارت‌های میان‌رده نیست.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی Shadow of The Tomb Raider

کارت گرافیک RTX 4060 در بازی Shadow of The Tomb Raider تونسته ۱۵۸ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، تقریبا برابر با RTX 3060 Ti و ۱۸% کمتر از RTX 4060 Ti، حدود ۱۴% کمتر از RX 6700 XT، و ۵% بیشتر از RX 7600. برتری نسبت به RX 7600 با توجه به تفاوت قیمت خیلی مهم نیست، مخصوصا که در زمینه حداقل فریم‌ها هم برتری دیده نمیشه. کارت گرافیک‌های اینتل هم به دلیل ضعف در درایور، عملکرد خوبی رو در این عنوان ارائه ندادن.

در رزولوشن ۱۴۴۰p، کارت گرافیک RTX 4060 تونسته ۱۰۳ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، که با RX 7600 برابر بوده. با توجه به اینکه RX 7600 حدود ۳۰ تا ۵۰ دلار ارزون‌تره، کار برای RTX 4060 خیلی سخت شده. RTX 4060 Ti حدود ۲۲% قوی‌تر بوده، به همراه RX 6700 XT، که کار رو برای هر دو کارت رده ۶۰ انویدیا سخت می‌کنه.

برتری RTX 4060 نسبت به RTX 3060 به تنها ۱۳% در رزولوشن ۴K رسیده. این کاهش تفاوت‌ها به تفاوت‌های بین RTX 4060 Ti و RTX 3060 Ti شبیهه، منتها RTX 4060 مثل RTX 4060 Ti توسط پهنای باند محدود نشده، و پیشرفت بیشتری رو ثبت کرده.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی Horizon Zero Dawn

اجرای این بازی برای RTX 4060 Ti به علت محدودیت باس سخت بود، حالا می‌خوایم ببینیم این یکی چیکار می‌کنه. کارت گرافیک RTX 4060 در این عنوان با RX 7600 برابره، اما حداقل فریم‌های کمتری ارائه داده. پیشرفت نسبت به RTX 3060 هم ۱۵%، و ۴۱% نسبت به RTX 2060 بوده.

در رزولوشن ۱۴۴۰p، برتری RTX 4060 Ti تنها ۱۶% بوده، و RX 7600 و RTX 4060 تقریبا برابر بودن، باز هم با حداقل فریم‌های بهتر کارت AMD. کارت گرافیک RX 6700 XT هم برتری ۱۸ درصدی داره.

در رزولوشن ۴K کارت گرافیک‌های سری ۶۰ همگی با صورت زمین می‌خورن، و عملکرد کارت‌های اینتل با اون‌ها برابر میشه. فاصله بین RTX 3060 و RTX 4060 به تنها ۱۱% رسیده، و کارت RX 6700 XT هم عملکرد جالبی نداشته.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در ری تریسینگ

ری تریسینگ برتری کارت گرافیک‌های انویدیا نسبت به AMD و اینتله، چون هسته‌های RT کارت گرافیک‌های انویدیا به حدی از بلوغ رسیدن که میشه گفت در همه شرایط، عملکرد بهتری نسبت به کارت‌های این دو شرکت داره. مشکل اینجاست که هر چقدر که این هسته‌ها بهتر و بهینه‌تر شدن، شرکت‌ها تعداد کمتری از اون‌ها رو در کارت‌ها قرار دادن و به خاطر همین پیشرفت زیادی در ری تریسینگ دیده نمیشه. بریم سراغ چندتا عنوان ببینیم این کارت‌ها چه می‌کنن.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی Cyberpunk 2077 با ری تریسینگ

برای این تست از تنظیمات گرافیکی ری تریسینگ یکسان برای تمام کارت‌ها استفاده شده، و برای کارت‌های انویدیا از DLSS 2 و برای کارت‌های AMD از FSR 2 استفاده شده.

با این شرایط، در رزولوشن ۱۰۸۰p، کارت گرافیک RTX 4060 تونسته ۸۱ فریم به نمایش بذاره، که ۴۲% بهتر از RX 7600 بوده، اما RX 7600 XT کمی آبروداری می‌کنه، و تنها ۲۸% ضعیف‌تر بوده. کارت گرافیک RX 6800 XT با RTX 4060 برابره و هنوز در بازار موجوده، اما قیمت بالاتری داره. کارت گرافیک RTX 3060 هم ۱۸% و RTX 2060 حدود ۵۰% ضعیف‌تر بودن.

کارت گرافیک RTX 4060 از Frame Generation هم بهره می‌بره، که می‌تونه عملکرد این کارت گرافیک در این بازی رو دو برابر کنه. اما مشکلات اون به کنار، مقایسه کارت گرافیک‌ها با استفاده از یک تکنولوژی که تنها روی تعداد کمی از بازی‌ها موجوده، عاقلانه نیست.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی Shadow of The Tomb Raider با ری تریسینگ

بازی Shadow of The Tomb Raider تنظیمات ری تریسینگ زیادی نداره، و فقط سایه‌های ری تریسینگ داره، به خاطر همین افت عملکرد شدیدی رو شاهد نیستیم. اینجا کارت گرافیک RTX 4060 تونسته ۹۴ فریم بر ثانیه به نمایش گذاشته، برابر با RTX 3060 Ti و RX 6700XT و ۲۰% قوی‌تر از RX 7600. کارت گرافیک RTX 4060 Ti هم برتری ۲۰ درصدی داره، با ۳۰% قیمت بالاتر.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 در بازی F1 2022 با ری تریسینگ

در بازی F1 2022 با ری تریسینگ، کارت گرافیک RTX 4060 تونسته ۶۳ فریم بر ثانیه ارائه بده، تقریبا برابر با RX 6700 XT، و ۱۳% قوی‌تر از RX 7600. پیشرفت نسبت به نسل قبل خیلی چشمگیر نیست، و درسته که درصد زیادی رو نشون میده اما تفاوت RTX 3060 و RTX 4060 به ۱۰ فریم هم نمی‌رسه، پس ازش رد می‌شیم.

تفاوت کارت‌ها در ری تریسینگ یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب کارت گرافیکه، و اگه تا قبل از این قصد خرید کارت گرافیک AMD رو داشتید، حواستون باشه که کارت‌های این شرکت عملکرد ضعیف‌تری در ری تریسینگ دارن، و این قضیه ممکنه شما رو دوباره به سمت انویدیا برگردونه.

میزان مصرف برق کارت گرافیک RTX 4060

انویدیا مانور زیادی روی میزان مصرف برق کارت گرافیک RTX 4060 داد، و خب تا حدودی راست میگه. کارت گرافیک RTX 4060 در حالت استاندارد ۱۲۰ وات برق مصرف می‌کنه، که در حالت اورکلاک، به ۱۶۳ وات افزایش پیدا می‌کنه و وارد محدوده RTX 4060 Ti میشه! مصرف برق این کارت از مدل پایین رده نسل پیش یعنی RTX 3050 هم پایین‌تره، در حالیکه همونطور که دیدیم، از کارت گرافیک RTX 3060 هم قدرتمندتره. این نشون میده که کارت گرافیک RTX 4060 کارت بهینه‌ای از نظر مصرف برقه، و همچنین باعث میشه علت نیاز به کانکتور برق ۸ پین برای اون عجیب باشه، چون کانکتور ۶ پین هم برای اون کافیه. مشکل اینجاست که انویدیا ادعاهایی راجع به صرفه‌جویی پول برق در طولانی مدت داشت، که به دو دلیل عجیبه؛ اول اینکه این کارت کلا کم مصرفه، و باید زمان زیادی از اون استفاده کنید تا شاهد صرفه جویی در مصرف برق باشید، دوم اینکه انویدیا همون شرکتیه که همین چند ماه پیش یک کارت گرافیک با مصرف برق ۵۰۰ واتی روی حالت استاندارد مصرف می‌کنه! در واقع منظور ما اینه که اگه تیم مارکتینگ انویدیا صحبتی نمی‌کرد، بهتر از این بود که بیاد درباره بهینه بودن مصرف کارت گرافیک‌هاش نظری بده.

کمی میزان مصرف برق این کارت گرافیک دو مزیت داره، هم اینکه به پاور قدرتمندی برای اون نیاز ندارید، و هم اینکه کولر قدرتمندی برای خنک کردنش نیاز نداره، و در نتیجه شاهد طراحی‌های کوچیکی برای این کارت گرافیک خواهیم بود.

جمع‌بندی: آیا کارت گرافیک RTX 4060 ارزش خرید داره؟

کارت گرافیک RTX 4060 محصول بهتری نسبت به RTX 4060 Ti به شمار میره، مخصوصا چون که یک پیشرفت واقعی نسبت به RTX 3060 داره، بر خلاف RTX 4060 Ti که در مواردی از RTX 3060 Ti شکست می‌خورد!

دو کارت گرافیک ASUS Dual RTX 4060 ایستاده، جلوی RTX 4060 Ti FE – منبع: Gamers Nexus

ما فقط یک مشکل با این کارت داریم، که شامل AMD و اینتل هم میشه، و اینکه دیگه ۸ گیگابایت حافظه برای کارت‌ها کافی نیست، و باعث میشه کارت به اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۱۰۸۰p محدود باشه، اونم در سال ۲۰۲۳ که قیمت مانیتورهای ۱۴۴۰p و ۴K به حدی رسیده که همه می‌تونن اونا رو تهیه کنن. این باعث شرایط عجیبی شده، که ما در سال ۲۰۱۹ کارت گرافیک RTX 2060 رو برای رزولوشن ۱۰۸۰p خریداری می‌کردیم، و حالا ۴ سال بعد همچنان کارت گرافیک رده ۶۰ انتخاب رزولوشن ۱۰۸۰p‍ه، و این یعنی هیچ پیشرفت خاصی در این ۴ سال رخ نداده. بله RTX 4060 از RTX 2060 همیشه قوی‌تره، اما در زمان خودش RTX 2060 هم از کارت ۴ سال قبلش قوی‌تر بود.

و اما نتیجه این بررسی و مقایسه. این کارت پیشرفت خوبی نسبت به RTX 3060 داره، اما در این بازه قیمتی، انتخاب‌های بهتری وجود داره، که البته باید به مصرفتون از کارت گرافیک نگاه کنید. کارت گرافیک RX 7600 در خیلی از موارد رقیب جدی برای RTX 4060 محسوب میشه، اما در ری تریسینگ به راحتی شکست می‌خوره. RX 6700 XT هم همین وضعیت رو داره، و تقریبا در تمام بازی‌ها کارت RTX 4060 رو شکست میده، اما در ری تریسینگ عملکرد ضعیفی داره. کارت‌گرافیک‌های اینتل هم هنوز وارد ایران نشدن، پس نمی‌تونیم راجع بهشون تصمیم بگیریم، اما خب این کارت‌ها هنوز از نظر درایوری بهترین نیستن، به خاطر همین نمیشه اون‌ها رو به عنوان یک انتخاب مطمئن پیشنهاد کرد.

پورت‌های خروجی تصویر ASU DUAL RTX 4060 - منبع: Gamers Nexus
پورت‌های خروجی تصویر ASU DUAL RTX 4060 – منبع: Gamers Nexus

اگه کارتی از سری ۳۰ انویدیا یا سری ۶۰۰۰ شرکت AMD دارید، بهتره کلا از سری ۴۰ انویدیا صرف نظر کنید، چون پیشرفت‌ها چشمگیر نیست، مگر اینکه از کارت‌های رده پایین نسل قبل استفاده می‌کنید، که در اون صورت هم بهتره سراغ کارت‌هایی مثل RTX 4070 و یا RX 6800 XT برید، نه کارت‌های رده ۶۰ این سری.

اگه از کارت‌های قدیمی‌تری قبل‌تری مثل GTX 1060، GTX 1650 و یا RTX 2060 استفاده می‌کنید، برخی کارت‌های رده ۴۰ می‌تونه انتخاب خوبی باشه، اما بستگی به بودجه شما داره. به هر حال با ارتقا از این کارت‌ها، شاهد پیشرفت چشمگیری خواهید بود، اما RTX 4060 نمی‌تونه در رزولوشن‌های بالا عملکرد خوبی ارائه بده. اگرم تازه دارید وارد پیسی گیمینگ میشید، این کارت گرافیک انتخاب بدی نیست، اما به شما فریم ریت بالایی نمیده و در خیلی از بازی‌ها حتی با استفاده از DLSS، به رزولوشن ۱۰۸۰p محدود هستید. یادتون هم نره که این کارت گرافیک از PCIe 4.0 x8 بهره می‌بره، و اگه سیستمی از نسل ۱۰ به قبل اینتل و یا Ryzen 2000 به قبل استفاده می‌کنید، این پردازنده نهایت توانش رو به نمایش نمی‌ذاره، چون توسط درگاه PCIe محدود میشه.

کارت گرافیک RTX 4060 مدل ASUS DUAL زیر تست - منبع: Gamers Nexus
کارت گرافیک RTX 4060 مدل ASUS DUAL زیر تست – منبع: Gamers Nexus

حواستون هم باشه که تو تله‌های تبلیغاتی فروشنده‌ها نیفتید. تکنولوژی DLSS 3 فوق‌العاده‌ست، اما به تنهایی به قدری خوب نیست که کلا ضعف یک کارت رو در این تکنولوژی خلاصه کنیم.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۴ نظر

  1. سلام
    سوال من اینه اگه برای کار با solidworks کارت گرافیک سری های RTX بخریم که هم گیم بازی کنیم و هم از نرم افزار استفاده کنیم شدنیه؟ چون در سیستم مورد نیاز برای سالیدورک ۲۰۲۳ نوشته کارت های کوادرو باید بخرید و به نظر شما ممکنه RTX ها کار نکنن یا چقدر در عملکرد تفاوت دارن

    1. سلام وقتتون به خیر.
      سیستم پیشنهادی خیلی از نرم افزارها قدیمی شده و دیگه به روز نیست، کارت های کوادرو خیلی وقته که دیگه تولید نمیشن، برای همین مطابق تکنولوژی روز باید جلو برید، و بله کارت ۴۰۶۰ برای هردو کاربری گیم و سالیدورک مناسب هست.

  2. سلام خیلی ممنونم از توضیحات مفیدتون یه سوالی داشتم .بین ۳۰۶۰ ti واین ۴۰۶۰ موندم کدومش به صرفه به طور کل؟

    1. سلام قربان شما 💜
      بین نسخه ti از ۳۰۶۰ و ۴۰۶۰ معمولی که قطعا ۳۰۶۰ti
      ولی بین ۳۰۶۰ti و ۴۰۶۰ti باید درمورد DLSS 3 تحقیق کنید و ببینید به کارتون میاد یانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×