محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1650 + بنچمارک بازی

انویدیا سال‌هاست که تو بازار کارت گرافیک حرف اول رو می‌زنه. اگه گیمر باشید یا به سخت افزار کامپیوتر علاقه داشته باشید اسم دو تا از پرطرفدارترین پردازنده‌های گرافیکی این شرکت یعنی GTX 1650 و RTX 3050 شنیدید. کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 یه پردازنده گرافیکی خوب و با مصرف برق کمه که اکثر بازی‌ها رو روی ۱۰۸۰Pخیلی روون اجرا می‌کنه، اما حالا سوال اینه که در مقایسه با کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3050، عملکردش چطوریه؟ یعنی توی اجرای بازی‌ها چقدر فرق دارن؟ توی این مطلب از وب‌سایت بنچفا به مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1650 می‌پردازیم. اگه قصد خرید یا ارتقای هرکدوم از این پردازنده‌های گرافیکی رو دارید تا انتها با بنچفا همراه باشید. 

مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1650

مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


مشخصات کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650  

تو آوریل ۲۰۱۹، انویدیا کارت‌ گرافیک‌های مدل GTX 16 خودش رو عرضه کرد، بعد از معرفی کامل سری کارت‌های RTX 20. توی این سری GTX کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 تبدیل به یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌های گرافیکی شد. یکی از دلایل این موضوع مصرف برق پایین و قیمت فوق‌العاده ارزون این کارته که به‌راحتی اکثر بازی‌های AAA رو می‌تونه با فریم‌ریت ۶۰ توی ۱۰۸۰P اجرا کنه.

در مورد نسلش هم باید بدونید که NVIDIA GeForce GTX 1650 بر اساس معماری تورینگ ساخته شده و فرآیند تولید ۱۲ نانومتری داره، حافظه‌ گرافیکیش هم ۴ گیگابایت GDDR5 با رابط حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی استاندارده. همچنین، کلاک هسته‌ GPU اصلیش ۱۴۸۵ مگاهرتزه و تا ۱۶۶۵ مگاهرتز هم می‌تونه افزایش پیدا کنه. اندازه‌ چیپ هم ۲۰۰ میلی‌متر مربعه و با فرآیند ۱۲ نانومتری، تا ۴۷۰۰ میلیون ترانزیستور رو پشتیبانی می‌کنه.

با پشتیبانی از نسخه ۱۲ (۱۲-۱) DirectX، می‌تونه با همه‌ بازی‌های نسل جدید سازگار بشه. هرچند الان با تولید بازی‌های جدید شاید این کارت گرافیک عملکردش ضعیف به‌نظر برسه. امکانات گرافیکی دیگه‌ای که این پردازنده داره شامل OpenGL ۴.۶، Vulkan ۱.۳ و CUDA ۷.۵ میشه.

وقتی از توانایی‌های گرافیکی کارت NVIDIA GeForce GTX 1650 حرف می‌زنیم، می‌بینیم که ۸۹۶ واحد شیدر (Shading Units)، علاوه بر اون ۵۶ واحد نگاشت متن (Texture Mapping Units) و ۳۲ واحد خروجی رندر (Render Output Units) داره. همچنین حافظه‌های کش هم ۶۴ کیلوبایت کش لوکال L1 و ۱ مگابایت کش مشترک L2 هستن.

به اضافه‌ اینا، کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 یه کارت دو اسلاتی (Dual-Slot)ـه، اما با این حال نیازی به منبع تغذیه اضافی نداره و همه‌ برق مورد نیازش رو از اسلات PCIe x16 روی مادربرد می‌گیره. همچنین، انویدیا یه نسخه‌ لو‌پروفایل (Low-Profile) هم از این کارت عرضه کرده برای کسایی که کیسشون کوچیک‌تره.

در آخر هم بگم که NVIDIA GeForce GTX 1650 با قیمت ۱۴۹ دلار عرضه شد و هنوزم در حال تولید و فروش تو بازاره. حتی اگه انویدیا تواید محصول جدید در سری GTX رو متوقف کرده باشه، کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 هنوزم تو بازی‌های مدرن عملکرد خوبی داره. شاید براتون جالب باشه که این کارت گرافیک چند ساله که به عنوان محبوب ترین پردازنده گرافیکی استیم معرفی میشه. 

مشخصات کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650  

NVIDIA GeForce RTX 3050 تو ژانویه ۲۰۲۲ روانه بازار شد. هر چند در سری ۳۰ کارت‌های انویدیا RTX 3050 ضعیف‌ترین مدله، ولی بازم تو بازی‌ها کارایی قابل توجهی نسبت به قیمتش داره.

مشخصات کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3050

NVIDIA RTX 3050 بر اساس معماری Ampere تولید شده و حافظه‌ GDDR6 با ظرفیت ۸ گیگابایت و رابط حافظه‌ ۱۲۸ بیتی داره. ۱۲ هزار میلیون ترانزیستور رو توی تراشه‌ ۲۷۶ میلی‌متر مربعی و فرآیند ۸ نانومتریش جا داده و سرعت کلاک هسته‌ GPU‌ در حالت پیش‌فرض ۱۵۵۲ مگاهرتزه و با افزایش تا ۱۷۷۷ مگاهرتز می‌رسه.

در مورد پشتیبانی گرافیکی هم بگم که NVIDIA GeForce RTX 3050 نسخه ۱۲ (۱۲_۲) DirectX رو ساپورت می‌کنه که بهش اجازه می‌ده تا بازی‌های جدید و بازی‌هایی که در آینده منتشر میشن رو اجرا کنه. علاوه بر این از OpenGL ۴.۶، Vulkan ۱.۳ و CUDA ۸.۶ هم پشتیبانی می‌کنه.

بیاین بریم سراغ پیکربندی رندر، کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3050 دقیقا ۲۵۶۰ واحد شیدر (Shading Units)، علاوه بر اون ۸۰ واحد نگاشت متن (Texture Mapping Units) و ۳۲ واحد خروجی رندر (Render Output Units) داره. همچنین، حافظه‌ نهان ۱۲۸ کیلوبایتی L1 و ۲ مگابایتی L2 هم توی مشخصات این پردازنده گرافیکی به چشم می‌خوره.

مدل دو اسلاتی، NVIDIA GeForce RTX 3050 به یه منبع تغذیه قوی نیاز داره که بتونه تا ۱۳۰ وات توان مصرفی مشخص شده رو تأمین کنه. همچنین از یه کانکتور تغذیه ۸ پینی وصل شده به اسلات PCIe x16 برق می‌گیره.

NVIDIA GeForce RTX 3050 کارت گرافیک خوبی نسبت به قیمت و کارایششه و با استفاده از اون می‌تونید از قابلیت Raytracing و DLSS بازی‌ها استفاده کنید.

شما می‌تونید بررسی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X رو در بنچفا بخونید.

GTX 1650 vs RTX 3050: Gaming Benchmarks 

تو این بخش قصد داریم کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 رو با NVIDIA GeForce RTX 3050 تو بازی‌های مختلف مقایسه کنیم تا ببینیم تو عملکردشون چقدر تفاوت هست. برای این مقایسه از نتایج تست‌ها استفاده کردیم که از سایت YT/Testing Games گرفته شده.

تست‌ها با این کانفیگ انجام شده:

  • پردازنده: Core i9-12900K  
  • مادربرد: MSI MPG Z690 Force 
  • رم: ۳۲ گیگابایت رم DDR5 با سرعت ۵۲۰۰ مگاهرتز 
  • خنک کننده پردازنده: NZXT Kraken Z Series Z73  
  • کارت گرافیک: NVIDIA GeForce GTX 1650 با حافظه‌ی GDDR6 با ظرفیت ۴ گیگابایت / NVIDIA GeForce RTX 3050 با حافظه‌ی GDDR6 با ظرفیت ۸ گیگابایت 
  • دو عدد حافظه‌ SSD: SAMSUNG 970 EVO M.2 2280 با ظرفیت ۱ ترابایت 
  • منبع تغذیه: CORSAIR RM850i با توان ۸۵۰ وات 

خب دیگه بریم سراغ مقایسه کارت گرافیک GTX 1650 با RTX 3050.

بازی Days Gone

بازی Days Gone

مقایسه‌ NVIDIA GeForce GTX 1650 با RTX 3050 رو با بازی Days Gone شروع می‌کنیم، بازی زامبی محوری که از منتقدین هم امتیاز خوبی گرفته. مثل بقیه‌ی بازی‌ها تو لیست، این بازی هم با تنظیمات بالا تو رزولوشن ۱۰۸۰p تست شده. راستی تو اجرای این بازی پردازنده خیلی دخیل نیست و نتیجه کاملا به کارت گرافیک بستگی داره. 

تو بازی Days Gone، میانگین فریم‌هایی که کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 تونست تولید کنه، ۵۸ فریم بر ثانیه بود. در مقابل، NVIDIA GeForce RTX 3050 میانگین فریم‌هاش به ۱۰۶ رسید. این یعنی RTX 3050 تو رندر کردن فریم‌ها نسبت به GTX 1650 دقیقا ۴۵٪ سریع‌تر بود که تقریباً دوبرابر عملکرد بالاتر محسوب میشه.

بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077

بیاین حالا نتایج بازی Cyberpunk 2077 رو نگاه کنیم، این بازی یه بازی بزرگ و خیلی فانتزیه که دنیای آینده‌ رو به تصویر می‌کشه. تو تست‌ها رزولوشن ۱۰۸۰p با تنظیمات بالا روی هر دو کارت گرافیک تست شده. البته این بازی وقتی اومد بیرون، پر از باگ و اشکال بود، ولی بعداً با پچ‌هاش بهتر شد. بازی خیلی به کارت گرافیک و پردازنده‌ نیاز داره، پس فریم‌های پایین‌تری تو این بازی نسبت به بقیه بازی‌ها تو این لیست دیده میشه.

تو تست Cyberpunk 2077 می‌بینیم که کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 با میانگین ۳۷ فریم بر ثانیه به سختی اونو اجرا می‌کنه، در حالی که NVIDIA GeForce RTX 3050 به ۷۰ فریم بر ثانیه می‌رسه. با این وضعیت می‌تونیم بگیم که NVIDIA GeForce RTX 3050 به طور میانگین ۴۸٪ از NVIDIA GeForce GTX 1650 در بخش FPS عملکرد بهتری ارائه میده.

بازی God of War

بازی God of War

حالا به بازی God of War نگاه کنیم، این بازی اکشن-ماجراجوییه که به شدت محبوبه و نقدهای خوبی از منتقدان و بازیکنان هم گرفته. بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p و با تنظیمات بالاترین حالت‌ها روی هر دو کارت گرافیک تست شده. البته God of War که تو سال ۲۰۱۸ اومد بیرون، یه کم بیشتر به پردازنده‌ وابسته‌ست ولی بازم برای نمایش تصاویر نیاز به کارت گرافیک قوی داره.

تو تست God of War، می‌بینیم که NVIDIA GeForce GTX 1650 به میانگین ۴۴ فریم بر ثانیه می‌رسه. در عین حال، NVIDIA GeForce RTX 3050 به میانگین ۸۲ فریم بر ثانیه می‌رسه. اینم به این معنیه که NVIDIA GeForce RTX 3050 تقریباً دو برابر NVIDIA GeForce GTX 1650 فریم تولید کرده. با این وضعیت می‌تونیم بگیم که NVIDIA GeForce RTX 3050 میانگین ۴۷٪ سریع‌تر از NVIDIA GeForce GTX 1650 فریم تولید کرده.

بازی Dying Light 2

بازی Dying Light 2

حالا وقتشه یه نگاهی به نتایج بازی Dying Light 2 داشته باشیم. یکی از بهترین بازی‌های بقا اول شخصه، این بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p و با بالاترین تنظیماتی که می‌شد، تست شده. Dying Light 2 هم یک بازیه که در اوایل سال ۲۰۲۲ منتشر شد و بیشتر به پردازنده‌ وابسته‌ست. البته نسبت به این لیست. این یعنی می‌تونیم تفاوت کوچیک‌تری در فریم‌ها بین کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 و NVIDIA GeForce RTX 3050 ببینیم.

از تست‌ها می‌شه فهمید که NVIDIA GeForce GTX 1650 به میانگین ۳۷ فریم بر ثانیه و NVIDIA GeForce RTX 3050 با ۲۰ فریم بیشتر به میانگین ۵۷ فریم بر ثانیه می‌رسه. برای مقایسه، NVIDIA GeForce RTX 3050 ۳۶٪ سریع‌تر از NVIDIA GeForce GTX 1650 فریم تولید کرده که البته کمتر از تست‌های دیگه این لیسته ولی باز هم یه فرق خیلی زیاده.

بازی PUBG

بازی PUBG

حالا به بازی پنجم از لیست می‌رسیم، که همون Player Unknown’s Battlegrounds (معروف به PUBG) هست، یه بازی بسیار محبوب و از نوع بازی‌های battle royale. مثل بقیه بازی‌های این لیست، PUBG هم با رزولوشن ۱۰۸۰p و با بالاترین تنظیمات تست شده. در حالی که این بازی نیاز به یه پردازنده خیلی سریع نداره، ولی باید از کارت گرافیک استفاده کنه که بیشترین کار رندرینگ رو انجام بده.

توی تست PUBG، دیدیم که NVIDIA GeForce GTX 1650 به میانگین ۶۹ فریم بر ثانیه می‌رسه، در حالی که NVIDIA GeForce RTX 3050 به ۱۱۶ فریم می‌رسه. اصطلاحاً یعنی NVIDIA GeForce RTX 3050 حدود ۴۱٪ سریع‌تر از NVIDIA GeForce GTX 1650 فریم رندر کرده، که باعث شده فرق زیادی توی فریم‌ها به وجود بیاد.

بازی Forza Horizon 5

بازی Forza Horizon 5

مقایسه بین کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 و NVIDIA GeForce RTX 3050 با تست بازی Forza Horizon 5 ادامه پیدا می‌کنه. توی این تست، بازی رو با تنظیمات بالا و با رزولوشن ۱۰۸۰p تست شده. Forza Horizon 5 یکی از بهترین بازی‌های مسابقه‌ایی بوده که تا به حال ساخته شده و نمای بصری خیره‌کننده‌ای داره. اضافه کنم که این بازی برای استفاده از پردازنده زیاده‌خواه نیست و بیشتر به یک کارت گرافیک قوی نیاز داره تا فریم‌ها رو رندر کنه.

از تست بازی Forza Horizon 5 می‌بینیم که NVIDIA GeForce GTX 1650 به میانگین ۸۶ فریم بر ثانیه و NVIDIA GeForce RTX 3050″ به ۱۳۶ فریم می‌رسه. بنابراین، NVIDIA GeForce GTX 1650 خیلی عقب میوفته و حدود ۱۷٪ کمترین میانگین فریم رو تولید می‌کنه.

بازی Hitman 3

بازی Hitman 3

Hitman 3 یک بازی محبوب دیگه‌ست که توی این لیست قرار داره. این بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p و با بالاترین تنظیمات برای هر دو کارت گرافیک تست شده‌. این بازی از مکانیک‌های مشابه بازی‌های قبلی‌اش پیروی می‌کنه ولی هنوزم خیلی سرگرم‌کننده و لذت‌بخشه. همچنین، باید بگم که این بازی نسبت به نسخه‌های قبلی، کم‌تر از پردازنده استفاده می‌کنه و بیشتر به کارت گرافیک نیاز داره، بنابراین تفاوت بین فریم‌ها توی این بازی نسبت به بقیه بازی‌های لیست بیشتره.

توی تست بازی هیتمن ۳، می‌بینیم که کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 به میانگین ۶۳ فریم بر ثانیه رسیده در حالی که NVIDIA GeForce RTX 3050 به ۱۱۴ فریم می‌رسه. با این حال، می‌تونیم بگیم که NVIDIA GeForce RTX 3050 میانگین ۴۵% فریم بیشتری تولید می‌کنه.

بازی Horizon Zero Dawn

بازی Horizon Zero Dawn

بازی Horizon Zero Dawn، بازی اکشن نقش‌آفرینی که از IGN نمره ۹.۳ از ۱۰ و از استیم نمره ۹ از ۱۰ گرفته، خیلی مورد تحسینه. Horizon Zero Dawn با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و با بالاترین تنظیمات ممکن برای هر دو کارت گرافیک تست شد. حتی پس از چند سال، این بازی هنوز جذابه، از مناظر طبیعی تا مدل‌های کاراکترهاش، نظر افراد رو به خودش جلب می‌کنه. علاوه بر این، بیشتر به کارت گرافیک نیاز داره و می‌تونه روی یک محدوده گسترده‌ای از پردازنده‌ها اجرا بشه.

درباره‌ تست این بازی، کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 به میانگین ۴۵ فریم بر ثانیه رسیده. در مقایسه‌اش، NVIDIA GeForce RTX 3050 به میانگین ۷۸ فریم دست پیدا می‌کنه. این فاصله تفاوت کم‌تریه نسبت به بازی‌های دیگه‌ای که توی این لیست تست شدن. با این حال، می‌تونیم بگیم که NVIDIA GeForce RTX 3050 به اندازه ۴۳% توی خروجی‌دادن فریم‌ها نسبت به “NVIDIA GeForce GTX 1650” سریع‌تره.

بازی Red Dead Redemption 2

بازی Red Dead Redemption 2

حالا به بازی Red Dead Redemption 2 می‌رسیم، یکی از بهترین بازی‌های اکشن جهان‌باز. این بازی با بالاترین تنظیمات ممکن روی سیستم در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل تست شده. این بازی با اینکه چند سال از انتشارش می‌گذره  اما هنوز هم جزئیات جهانش بی‌نظیره و تا امروز هم مثل اینکه رقیبی براش پیدا نشده. همچنین Red Dead Redemption 2 بیشتر نیاز به کارت گرافیک داره و معمولاً توی اکثر مناطق نقشه از پردازنده گرافیکی بیشتری بهره می‌بره. اما شهرهایی که تعداد بیشتری شخصیت (NPC) دارن، نیاز به پردازنده با توان بیشتر دارن. 

از مشاهده نتایجش میشه دید که کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 به میانگین ۳۲ فریم بر ثانیه رسیده در حالی که ۳۰۵۰ به میانگین ۶۶ فریم می‌رسه که ۳۴ فریم از GTX 1650 بیشتره. برای مقایسه، NVIDIA GeForce RTX 3050″ میشه گفت ۴۹% توی خروجی‌دادن فریم‌ها نسبت به NVIDIA GeForce GTX 1650 سریع‌تره یعنی تقریباً دو برابر سریع‌تر از NVIDIA GeForce GTX 1650.

بازی Microsoft Flight Simulator

بازی Microsoft Flight Simulator

آخرین بازی در مقایسه‌ NVIDIA GeForce GTX 1650 و NVIDIA GeForce RTX 3050 رو با تست بازی Microsoft Flight Simulator روی بالاترین تنظیمات ممکن در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل به پایان می‌رسونیم. این بازی یکی از واقع‌گرایانه‌ترین شبیه‌ساز‌های پروازه که همه می‌تونن ازش استفاده کنن، و باورتون نمی‌شه که چقدر جزئیات واقعاً خیره‌کننده‌ای داره. همچنین بازی Microsoft Flight Simulator نسبت به بازی‌های دیگه‌ای که توی این لیست هست، خیلی زیاد به پردازنده‌ها نیاز نداره و به جای اون، یه GPU قوی برای تولید فریم‌ها به دردش می‌خوره.

از تست نتایج Microsoft Flight Simulator می‌شه دید که کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 به میانگین ۴۱ فریم بر ثانیه رسیده ولی ۳۰۵۰ به میانگین ۷۷ فریم می‌رسه. پس NVIDIA GeForce GTX 1650 بسیار عقب‌تر از NVIDIA GeForce RTX 3050 قرار می‌گیره و ۴۷٪ بیشتر از NVIDIA GeForce GTX 1650 فریم‌ تولید می‌کنه. 

جمع‌بندی از مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1650

جمع‌بندی از مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1650

توی این مطلب به مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1650 پرداختیم. اگه قصد خرید یکی از این کارت ها رو دارید با نتایج بنچمارک های منتشر شده الان می‌دونید که به طور میانگین کارت گرافیک RTX 3050 حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از پردازنده گرافیکی GTX 1650 سریع‌تره و عملکرد بهتری رو به کاربر ارائه میده. در حال حاضر این کارت‌ها در بازار ایران با اختلاف قیمت به نسب کمی در دسترس هستن که با توجه به این اختلاف قیمت کم که ناشی از محبوبیت کارت RTX 1650ـه خرید کارت جدیدتر انویدیا انخاب بهتریه. هرچند همونطور که اشاره کردیم GTX 1650 در حال حاضر محبوب‌ترین کارت کاربران استیمه و این نشون میده که این پردازنده گرافیکی هنوز هم عملکرد قابل قبولی رو ارائه میده.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۵ نظر

  1. خیلی خوب بود که انقدر روی بازیای مختلف تست کرده بودید. فقط یه جای توی مطلب نوشته بودید کارت پردازنده که فکر میکنم اشتباه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×