بررسیکارت گرافیک
منتخب بنچفا

بررسی کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16GB: چرا ۱۰۰ دلار گرون‌تره؟!

امروز بررسی کارت گرافیک RTX 4060 TI 16GB رو داریم. این کارت گرافیک در سکوت کامل خبری عرضه شد و خود انویدیا هم هیچ نسخه‌ای رو برای بررسی به رسانه‌ها نداد! این کارت جوری عرضه شده که انگار انویدیا می‌خواد بگه که نه اصلا وجود نداره، اما این باعث نمیشه که ما اونو بررسی نکنیم. برای بررسی RTX 4060 Ti 16 GB با بنچفا همراه باشید.

تصویر از مدل 8 گیگابایت این کارته؛ RTX 4060 Ti 16 GB اصلا مدل FE نداره - منبع: Hardware Unbxed
تصویر از مدل ۸ گیگابایت این کارته؛ RTX 4060 Ti 16 GB اصلا مدل FE نداره – منبع: Hardware Unbxed

مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


آشنایی با کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16 GB

قبل از اینکه به بررسی کارت گرافیک بپردازیم باید اشاره کنیم همونطور که در «بررسی نسخه ۸ گیگابایتی RTX 4060 Ti» دیدیم، این کارت گرافیک هیچ پیشرفتی نسبت به RTX 3060 Ti نداره، و حتی گاهی از اون شکست می‌خوره! این بخاطر اینه که انویدیا برای بالا بردن سود خودش از این کارت گرافیک، اندازه پردازنده گرافیکی رو به شدت کوچیک کرده، و این باعث شده که درگاه PCIe و پهنای باند حافظه کاهش پیدا کنه. هر سه کارت گرافیک RTX 4060، RTX 4060 Ti 8 GB و RTX 4060 Ti 16 GB از یه باس ۱۲۸ بیتی حافظه، و PCIe 4.0 x16 بهره می‌برن، که به خاطر کوچیک بودن پردازنده AD106 استفاده شده در این کارت گرافیک‌هاست.

RTX 4060RTX 4060 Ti 8GBRTX 4060 Ti 16GBBENCHFA.COM
ADA (TSMC 4N)ADA (TSMC 4N)ADA (TSMC 4N)معماری
AD107-400AD106-350AD106-351پردازنده گرافیکی
۳۰۷۲۴۳۵۲۴۳۵۲هسته‌های کودا
۲.۴ GHz۲.۵ GHz۲.۵ GHzسرعت بوست پردازنده
۸GB GDDR6۸GB GDDR6۱۶GB GDDR6حافظه VRAM
۱۷Gbps۱۸Gbps۱۸Gbpsسرعت VRAM
۱۲۸-bit۱۲۸-bit۱۲۸-bitباس حافظه
۲۷۲GB/s۲۸۸GB/s۲۸۸GB/sپهنای باند حافظه
۱۱۵W۱۶۰W۱۶۰WTDP
PCIe Gen4 x8PCIe Gen4 x8PCIe Gen4 x8درگاه توسعه
۲۹۹ دلار۳۹۹ دلار۴۹۹ دلارقیمت شروع
۲۹ ژوئن ۲۰۲۳۲۴ می ۲۰۲۳جولای ۲۰۲۳تاریخ عرضه

در مقایسه RTX 4060 Ti 8 GB و RTX 4060 Ti 16 GB شاهد هیچ تغییری نیستیم، فقط حافظه گرافیکی ۸ گیگابایت افزایش پیدا کرده. این در نگاه اول یکم عجیب به نظر میاد… چون هست. چیپ‌های حافظه‌های GDDR6 نیاز به باس ۳۲ بیتی برای برقراری ارتباط با پردازنده دارن، و در RTX 4060 Ti 8 GB و RTX 4060 از ۴ چیپ ۲ گیگابایتی برای مجموعا ۸ گیگابایت حافظه استفاده شده بود. قضیه جایی سخت میشه که چیپ ۴ گیگابایتی GDDR6 تولید نمیشه، و انویدیا به استفاده از چیپ‌های ۲ گیگابایتی محدوده. انویدیا برای عبور از این چالش، از تکنولوژی نصب مموری روی هر دو طرف PCB استفاده کرده، که یعنی تولیدکننده‌ها مجبور شدن یک برد جدید برای نصب یک مدل متفاوت از یک کارت گرافیکی که قبلا درست کردن تولید کنن! این باعث عصبانیت همکاران انویدیا شده، و یکی از دلایلیه که این کارت رو برای بررسی به رسانه‌ها ندادن.

انجام این کار و اینکه ۴ چیپ حافظه بیشتر برای تولید RTX 4060 Ti 16 GB نسبت به مدل ۸ گیگابایت اون استفاده شده، باعث شده که قیمت این کارت بالا بره، اما فکر نمی‌کنم تمام قیمت انجام این کار به اندازه ۱۰۰ دلار قیمت بیشتر باشه!

در ضمن این کارت گرافیک مدل FE نداره، و وظیفه تولید اون تماما به عهده شرکت‌های دیگه‌ست. قیمت RTX 4060 Ti از ۵۰۰ دلار شروع میشه، و به بالایی ۶۰۰ دلار هم می‌رسه، یعنی هم قیمت با RTX 4070! اوضاع قیمت این کارت در ایران قراره واقعا افتضاح باشه!


بنچمارک عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16 GB

بریم سراغ بنچمارک این کارت گرافیک. در برای این بنچمارک خیلی مهمه که اونو علاوه بر مقایسه با کارت‌های دیگه، با RTX 4060 Ti 8 GB هم مقایسه کنیم تا ببینیم این کارت گرافیک ارزش ۱۰۰ دلار قیمت بیشتر رو داره یا نه. مدل ۸ گیگابایت این کارت افتضاح بود، و هیچ پیشرفتی نسبت به نسل قبل ثبت نکرد، حالا جالبه ببینیم این یکی چه می‌کنه.

منبع: Hardware Unboxed

برای بنچمارک‌ها از اطلاعات رسانه Hardware Unboxed استفاده کردیم، که پس از عرضه کارت به صورت رسمی، مدل MSI Gaming X SLIM رو خریداری و تست کرده. پردازنده استفاده شده برای تست‌ها، Ryzen 7 7800X3D به همراه ۳۲ گیگابایت رم DDR5 بوده. دیگه بریم سراغ بنچمارک‌ها.

مقایسه عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8 GB و RTX 4060 Ti 16 GB

اولین تستمون برای بازی‌هاییه که به حافظه VRAM بالایی احتیاج دارن و باید یه توضیحی درباره اون بدیم. کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8 GB به خاطر محدودیت حافظه VRAM، در خیلی از بازی‌ها از جمله Forspoken و Halo Infinite و بازی‌های دیگه‌ای که روی حافظه حساس بودن، با مشکل گرافیکی اجرا میشد، و تکسچرها به موقع بارگذاری نمی‌شدن. در واقع به خاطر اینکه حافظه گرافیکی کم بود، پردازنده گرافیکی نمی‌تونست تمام تکسچرها رو روی حافظه کارت نگهداری کنه، و هر بار برای تکسچرها سراغ حافظه رم سیستم و یا حافظه ذخیره‌سازی می‌رفت، که سرعت خیلی پایین‌تری دارن و به خاطر همین، ممکنه زمان زیادی برای لود کردن تنها چند تکسچر زمان ببره.

اولین تست در بازی Halo Infinite انجام شده. همونطور که می‌بینید، با استفاده از RTX 4060 Ti 8 GB در این بازی حتی پس از چند دقیقه از گذشت شروع بازی، با رزرو کامل حافظه گرافیکی، شاهد لود نشدن تکسچرها و این بوته‌ها هستیم.این اتفاق برای مدت زیادی، و حتی در تمام طول بازی ممکنه ادامه پیدا کنه.

در استفاده از RTX 4060 Ti 16 GB در شرایطی یکسان، می‌بینیم که تکسچرها کامل لود میشن، و حتی بخش زیادی از VRAM خالی می‌مونه. این اتفاق مشخصا محدودیت حافظه‌ست، و دیگه ۸ گیگابایت حافظه VRAM برای بازی‌ها حتی در رزولوشن ۱۰۸۰p کافی نیست.

در بازی Forspoken هم شاهد همین اتفاق هستیم. با اینکه بخشی از حافظه VRAM آزاده، اما بازی به دلیل حافظه VRAM پایین به خوبی پردازش نمیشه و شاهد لود نشدن تکسچرهای زمین و یا دیوارها هستیم.

در نسخه ۱۶ گیگابایت این کارت این مشکل حل میشه، و درسته شاهد فریم ریت بالاتری نیستیم، اما تکسچرها با سرعت خیلی بالاتری لود میشن.

خب بریم سراغ مقایسه عملکرد دو مدل RTX 4060 Ti. اول از همه، بریم سراغ بازی The Last of Us Part 1 در رزولوشن ۱۴۴۰p. انویدیا کلی تلاش کرد که همه رو متقاعد کنه که این کارت برای رزولوشن ۱۰۸۰p طراحی شده، اما با توجه به قیمتی که داره، باید بتونه از پس ۱۴۴۰p بربیاد.

همونطور که می‌بینید، در این بازی کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16 GB با حافظه VRAM بیشتر، تونسته فریم ریت بهتری به نمایش بذاره، و همچنین پایدارتر بوده و شاهد اسپایک فریم در طول بازی نبودیم.

در بازی Resident Evil 4 شاهد پیشرفت خیلی زیادی در زمینه حداقل فریم‌ها هستیم، و ۱% حداقل‌ها از ۳۷ فریم بر ثانیه به ۷۹ فریم بر ثانیه افزایش پیدا کرده و تجربه روون‌تری رو ارائه داده. اینجام شاهد اسپایک کمتری در طول بازی هستیم، و به خاطر اینکه محدودیت حافظه برداشته شده، می‌بینیم که کارت می‌تونه عملکرد بهتری رو به نمایش بذاره.

اینجاست که قضیه جالب میشه! در بازی A Plague Tale: Requiem کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8 GB اصلا تجربه خوبی رو برای شما به ارمغان نمیاره. این بازی پر از استاتر و لگه و همونطوری که در نمودار فریم ریت می‌بینید، اصلا پایدار نیست. اون هم در حالیکه به جز حافظه VRAM، هیچ تغییری بین دو مدل ۸ و ۱۶ گیگابایتی وجود نداره! مدل ۱۶ گیگابایتی به راحتی مدل ۸ گیگابایتی رو شکست میده، اون هم با برتری ۳ برابری.

این اتفاق در بازی The Callisto Protocol هم دیده میشه، منتها اینجا RTX 4060 Ti 16 GB اینجا برترییش رو به بیش از ۴ برابر رسونده. یک نگاهی به نمودار فریم مدل ۸ گیگابایت این کارت داشته باشید، می‌فهمید که محدودیت VRAM چه تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنه. با توجه به گدا بازی انویدیا در زمینه VRAM کارت‌ها، AMD حتی با پردازنده‌های گرافیکی ضعیف‌تر هم می‌تونه برتری خودش رو حفظ کنه، چون بازی‌های جدید خیلی بیشتر از قبل به حافظه VRAM وابسته هستن. هر چند که بازی The Callisto Protocol در مدل ۱۶ گیگابایتی حافظه زیادی رو رزرو نکرده، اما شاهد پیشرفت خیلی بیشتری هستیم.

همونطور که دیدیم، با وجود محدودیت باس حافظه به ۱۲۸ بیت، همچنان می‌بینیم که این کارت گرافیک می‌تونه از تمام ۱۶ گیگابایت حافظه به خوبی استفاده کنه، و شاهد پیشرفت عملکرد خیلی خوبی در برخی بازی‌ها بودیم. حالا بریم سراغ باقی بنچمارک‌ها و ببینیم این کارت گرافیک به طور کلی چه عملکردی به نمایش می‌ذاره.

بررسی کارت گرافیک RTX 4060 TI 16GB در بازی The Last of Us Part 1

با The Last of Us شروع می‌کنیم. همونطور که در تست قبلی دیدید، این بازی توسط ۸ گیگابایت حافظه روی RTX 4060 Ti 8 GB محدود شده بود و با افزایش حافظه، شاهد پیشرفت عملکرد نسبتا خوبی هستیم، و شاهد پیشرفت ۱۵ درصدی میانگین فریم ریت، و پیشرفت ۲۵ درصدی ۱% حداقل فریم در این بازی در رزولوشن ۱۰۸۰p هستیم. کارت گرافیک RTX 4060 Ti با ۱۶ گیگابایت حافظه تازه تونسته با RX 6700 XT برابر بشه، و ۲۶% ضعیف‌تر از RTX 4070 بوده، که تنها ۱۰۰ دلار گرون‌تر از این کارت گرافیکه (البته با ۴ گیگابایت حافظه VRAM کمتر). در مقایسه با نسل قبل، عملا شاهد هیچ پیشرفتی نیستیم؛ دو کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8 GB و RTX 3060 Ti هر دو ۴۰۰ دلار قیمت داشتن، و در طول دو سال هیچ پیشرفتی حاصل نشد. حالا RTX 4060 Ti 16 GB با ۲۵% قیمت بیشتر، تونسته ۱۵% بهتر باشه، که این پیشرفت محصوب نمیشه. کارت گرافیک RTX 3070 نسل پیش با همین قیمت عملکرد یکسانی با این کارت ارائه میده. RTX 4060 Ti باید یا خیلی ارزون‌تر باشه، و یا خیلی قدرتمندتر باشه تا این قیمت بالا رو توجیح کنه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p محدودیت حافظه بیشتر نمایان میشه، و RTX 4060 Ti 16 GB اینجا با RX 6700 XT و RTX 3070 برابر بوده، و ۲۴% قوی‌تر از مدل ۸ گیگابایت ظاهر شده؛ البته هیچکدوم نتونستن به ۶۰ فریم بر ثانیه برسن.

بررسی کارت گرافیک RTX 4060 TI 16GB در بازی A Plague Tale: Requiem

در بازی A Plague Tale Requiem بدون استفاده از Ray Tracing (در تست قبلی این بازی Ray Tracing روشن بود، برای اینکه بهتر تاثیر حافظه رو درک کنیم) کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16 GB تونسته پیشرفت عظیمی رو ثبت کنه: ۱ فریم بر ثانیه بیشتر، در ازای ۱۰۰ دلار قیمت بیشتر. این عملا بهترین پیشرفتیه که می‌تونستیم انتظارش رو داشته باشیم، و امیدوارم انویدیا دست از ثبت آمار این چنینی برنداره و شاهد فتح شدن قله‌های بیشتر توسط تیم Geforce باشیم. نمودار خودش گویای همه چیز هست، و نیاز به توضیح من نداره.

در رزولوشن ۱۴۴۰p به لطف حافظه بیشتر، شاهد بهبود عملکرد RTX 4060 Ti 16 GB هستیم، و اینجا تونسته ۲ فریم بر ثانیه از RTX 4060 Ti 8 GB و RX 6700 XT بهتر باشه. این آمار برای یک کارت گرافیک ۵۰۰ دلاری فوق‌العاده‌ست و باید از جنسن هوانگ بابت چنین عملکردی متشکر باشیم.

خب از شوخی بگذریم و بریم سراغ بررسی واقعی عملکرد این کارت گرافیک. در مقایسه با RTX 4070، می‌بینیم که RTX 4060 Ti 16 GB درسته که حافظه VRAM بیشتری داره، اما همچنان اینجا دیگه حافظه بیشتر باعث نمیشه که پردازنده قدرتمندتر بشه، و ۱۵% از اون ضعیف‌تر بوده. کارت گرافیک RX 7600 که الان حدود ۲۶۰ دلار قیمت داره، تقریبا نصف RTX 4060 Ti 16 GB، حدود ۱۸% ضعیف‌تر بوده. با اورکلاک شاید بتونید بخش زیادی از این عملکرد رو به دست بیارید، اما خب RX 7600 هم توسط حافظه ۸ گیگابایتی محدود شده.

بررسی کارت گرافیک RTX 4060 TI 16GB در بازی Cyberpunk 2077

در بازی Cyberpunk هم شاهد نتایج یکسانی هستیم، منتها روی RTX 4060 Ti 16 GB حداقل فریم‌ها ۸% بهبود یافتن، که باعث میشه بازی روون‌تر اجرا بشه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم حافظه بیشتر هیچ کمکی نمی‌کنه، و همچنان شاهد عملکرد یکسان دو مدل RTX 4060 Ti و پیشرفت حداقلی اون‌ها نسبت به RTX 3060 Ti که دو سال پیش عرضه شد هستیم.

بررسی کارت گرافیک RTX 4060 TI 16GB در بازی Forza Horizon 5

مثال نقض عبارت «هر چقدر پول بدی، همون قدر آش می‌خوری». در بازی Forza Horizon 5 شاهد کوچک‌ترین تفاوتی بین مدل ۸ و ۱۶ گیگابایتی RTX 4060 Ti نیستیم، عملا هیچی. درسته که این بازی خوب بهینه شده و همه کارت‌ها می‌تونن اونو به راحتی اجرا کنن، اما انویدیا هم هیچ تلاشی نکرده تا کاربران رو ترغیب کنه که بخوان مدل ۱۶ گیگابایت این کارت رو تهیه کنن.

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم شاهد همین عملکرد هستیم. و باز هم تکرار می‌کنم، این در حالیه که این دو کارت «۱۰۰ دلار» یا ۵ میلیون تومان با هم تفاوت قیمتی دارن!

میانگین عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16 GB در بازی‌های مختلف

تمام بازی‌ها قراره عملکرد یکسانی رو به نمایش بذارن، پس مستقیم می‌ریم سراغ میانگین نتایج بنچمارک ۱۵ بازی مختلف. دو مدل ۸ و ۱۶ گیگابایت کارت گرافیک RTX 4060 Ti تنها ۴ فریم بر ثانیه، هم به طور میانگین و هم در حداقل فریم‌ها با هم تفاوت دارن، که همزمان هم بد و هم خوبه. با توجه به اینکه هر دو کارت گرافیک از یه چیپ پردازنده بهره می‌برن و تفاوتی به جز میزان حافظه ندارن، انتظار نداشتیم شاهد تفاوت بزرگی باشیم، دقیقا مثل همون چیزی که در «مقایسه مدل ۶ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت کارت گرافیک RTX 2060» دیدیم. وقتی هیچ چیز به جز حافظه تغییر نمی‌کنه، قاعدتا عملکرد هم تغییر نمی‌کنه، و تنها کارت گرافیک امکان این رو داره که از حافظه VRAM بیشتری استفاده کنه و کمتر برای اطلاعات تکسچرها سراغ حافظه رم سیستم بره، که سرعت پردازش رو پایین میاره.

به خاطر همین موضوعات، می‌دونستیم که قرار نیست شاهد پیشرفت چند برابری عملکرد این کارت گرافیک باشیم، اما با توجه به ۱۰۰ دلار قیمت بالاتر، انویدیا باید کمی شیر فلکه رو باز می‌کرد و قدرت این کارت رو بالاتر می‌برد. البته این‌ها دیگه آخر بار چیپ‌های سری ADA LOVELACE هستن، به خاطر همین انویدیا آپشن‌های زیادی نداشت، اما می‌تونست قیمت کارت رو پایین‌تر تعیین کنه!

نتیجه‌گیری: آیا کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16 GB ارزش خرید داره؟

قطعا خیر. ۱۶ گیگابایت حافظه‌ایه که این کارت بهش لازم داره، اما به علت ضعیف بودن پردازنده گرافیکی اون، تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کنه. از بالاتر بودن VRAM این کارت خوشحالیم، اما این باعث نمیشه این کارت ارزش خرید پیدا کنه. RTX 4060 Ti 8 GB هیچ پیشرفتی نسبت به RTX 3060 Ti نداشت، اما لااقل با همرده نسل قبلش هم قیمت بود، این کارت این آپشن رو هم نداره! RTX 4060 Ti 16 GB هم گرون‌تر از هر دو کارت گرافیک RTX 3060 Ti و RTX 4060 Ti 8GB‍ه، و هم پیشرفت عملکرد آن چنانی نداره که ۱۰۰ دلار قیمت بالاتر اون رو توجیه کنه. این کارت در حقیقت یه کارت گرافیک ۳۵۰ یا نهایتا ۴۰۰ دلاریه، انویدیا متوجه نشده که این کارت پیشرفتی نسبت به نسل قبل نداره و اونو با قیمتی خیلی بالاتر از چیزی که باید باشه عرضه کرده.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16 GB مدل MSI GAMING X SLIM از طرف io منبع: Hardware Unboxed
منبع: Hardware Unboxed

از نظر قیمتی همینطوری اوضاع این کارت افتضاحه، و مطمئنیم که فروشنده‌های روی این زخم کیلو کیلو نمک می‌پاشن! کارت گرافیک RTX 4060 Ti که ۴۰۰ دلار یا حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت داره، در بازار ایران بالای ۳۰ میلیون تومان فروش میره! حالا فکر کنید یه نسخه دیگه از این کارت که ۱۶ گیگابایت داره، که هیچ کمکی به اون نمی‌کنه اما یک آپشن تبلیغاتی بزرگ برای فروشنده‌هاست با چه قیمتی در ایران به فروش می‌رسه!

امیدواریم انویدیا به این اشتباه قیمت‌گذاری پی ببره، البته بعید می‌دونم، اما اگر AMD با کارت گرافیک‌های جدیدش بتونه عملکردی همرده با کارت‌های انویدیا رو به ثبت برسونه، انویدیا مجبور میشه برای اینکه سهم بازار رو از دست نده شروع به کاهش قیمت بکنه. البته انویدیا با اوج گرفتن هوش مصنوعی سود زیادی به جیب زده، و فکر نکنم اهمیتی به فروش کارت گرافیک بده.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX مدل Reference design
کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX مدل Reference design

امیدوارم از این بررسی لذت برده باشید و هیچوقت سراغ خرید RTX 4060 Ti 16 GB نرید. نظرتون درباره کارت گرافیک‌های میان‌رده انویدیا چیه؟ آیا AMD می‌تونه انویدیا رو سر جاش بنشونه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۴ نظر

  1. بررسیتون واقعا عالی بود
    تنها امید گیمر ایرانی کارت گرافیک ای ام دی عه که دلال محترم اونو جوری وارد میکنه که قیمت کارت گرافیک های انویدیا دچار ریزش نشه🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×