محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super + بنچمارک بازی

اگه قصد خرید یکی از کارت گرافیک‌های RTX 3050 و GTX 1660 Super رو دارید تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید چون می‌خوایم به طور کامل به مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super بپردازیم. در ادامه بنچمارک‌های مختلف از هر دوی این پردازنده‌های گرافیکی رو مشاهده می‌کنید تا به‌طور دقیق اختلاف عملکرد این دو کارت گرافیک رو تشخصی بدید. دیگه معطل نمی‌کنیم و یک راست می‌ریم سراغ اصل مطلب. 


همونطور که می‌دونید، Nvidia به دلیل رقابت شدید با AMD، توی سال‌های اخیر به پیشرفت‌های زیادی رسیده. از طرفی AMD هم تو سال‌های گذشته محصولات با کیفیتی رو طراحی کرده که اکثرا می‌تونن به محصولات انویدیا رقابت نزدیکی داشته باشن. این محصولات با قیمت‌گذاری متفاوت، مدل‌های مختلفی رو به بازار عرضه می‌کنن.

اگه یکی از اون افرادی هستید که قصد خرید کارت گرافیک جدید یا ارتقای کارت قبلی رو دارید و همچنین می‌خواید از بین مدل‌های میان‌رده و پایین‌رده یک مدل رو انتخاب کنید بدون شک کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super جزو گزینه‌هاتونه. دلیلش هم ساده‌ست؛ چون این دو مدل توی بازار ایران محبوبیت زیادی دارن و از طرفی عملکرد قابل قبولی ارائه میدن. 

مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super

انتخاب بین کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super

در حال حاضر با افزایش قیمت سخت افزار کامپیوتر در ایران بازار قطعات ارزون قیمت‌تر خیلی رونق گرفته. کاربرا دوست دارن مدل‌های ارزون قیمت بخرن یا استفاده کنن، که بعدا هم بتونن اون‌ها رو ارتقا بدن. اگه هربار با دقت و وسواس همه قطعات سیستم رو انتخاب کنید، خداقل ۵ سال می‌تونید بدون مشکل از سیستمتون استفاده کنید. 

کارت گرافیک RTX 3050 نسبت به مدل GTX 1660 Super جدیدتره. این پردازنده گرافیکی نسبت به رده و قیمتی که داره می‌تونه امکانات خیلی خوب و قابل قبولی رو بهتون ارائه بده. حالا در ادامه بیشتر درباره جزئیاتش صحبت می‌کنیم.

مدل GPU Nvidia GeForce GTX 1660 Super هم یه کارت شگفت‌انگیزه که همه‌ کاربرا از هر حوزه‌ای می‌تونن ازش استفاده کنن. این پردازنده می‌تونه انتخاب خوبی برای خرید اولین کارت گرافیکی باشه که برای سیستمتون می‌خرید. 

قسمت بهترش اینه که کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 Super برای بسیاری از افراد اقتصادیه و خیلی دست نیافتنی به نظر نمی‌رسه. این چیزیه که باعث میشه این کارت به فروش خیلی خوبی برسه و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌های میان‌رده بشه. البته لازم به ذکره که با استفاده از این پردازنده گرافیکی میشه بازی‌ها رو با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کرد و درواقع برای این رزولوشن تولید شده. این کارت با سرعت و حافظه‌ ویدیویی بهتر و جدیدتری نسبت به مدل قبلی GPU 1660 در دسترس قرار گرفته. علاوه بر این، برای کسایی که می‌خوان یه کامپیوتر گیمینگ ارزون قیمت تهیه کنن GPU GTX 1660 Super می‌تونه بهترین گزینه باشه. این GPU از نظر عملکرد و قیمت بین GTX 1660 و GTX 1660 Ti قرار می‌گیره.

وقتی به نتایج آزمایش و بنچمارک کارت گرافیک GTX 1660 Super نگاه می‌کنیم متوجه می‌شیم که چرا این کارت گرافیک در دو سه سال اخیر خیلی پرفروش بوده. چون می‌تونه نسبت به قیمتی که داره عملکرد قابل قبولی داشته باشه.

هرچند AMD مدل قدرتمند AMD Radeon RX 5500 رو معرفی کرد، اما می‌شه گفت که توی این رده و قیمت، Nvidia سهم بازار بیشتری داره. 

کارت گرافیک GTX 1660 Super

قیمت و دسترسی 

RTX 3050 با قیمت زیر ۲۵۰ دلار عرضه شده. این کارت زمانی که تولید شد جهان با کبود کارت گرافیک مواجه بود. دلیلش هم گرم بودن بازار ماینینگ و استخراج رمز ارزها بود. اما حالا پس از گذشت دو سال و جمع شدن این بازار یا حداقل کاهش اون میشه کارت گرافیک RTX 3050 رو با قیمت واقعیش تهیه کنیم.

GTX 1660 Super با قیمت زیر ۲۳۰ دلار عرضه شده. حافظه GDDR6 سریعی داره و همچنین عملکردش به شدت ارتقا پیدا کرده. 

شاید اگه چند سال پیش از ما می‌پرسیدید ما حتما کارت گرافیک GTX 1660 Ti رو توصیه می‌کردیم. اما حالا که کارت گرافیک GTX 1660 Super به بازار عرضه شده، جای نسخه Ti رو گرفته. 

مشخصات و ویژگی‌های کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super

شرکت‌های Nvidia و AMD به شدت با هم در حال رقابت هستن و دائما سعی می‌کنن توی بخش مشخصات و عملکرد از هم پیشی بگیرن. حالا قصد داریم کمی درباره مشخصات این کارت گرافیک‌ها صحبت کنیم. 

کارت گرافیک RTX 3050 تعداد ۲۵۶۰ هسته‌ CUDA داره و بین ۲۰ واحد معماری SM تقسیم می‌شه و ۲۰ هسته‌ RT و ۸۰ هسته‌ی Tensor رو ارائه می‌ده.

دو تا مشخصه‌ای که RTX 3050 رو از مدل  GTX 1660S جدا می‌کنن، اون قابلیت‌هایی هستن که بازیکن‌های حرفه‌ای به اون‌ها اهمیت زیادی میدن. هسته‌های Tensor و ردیابی پرتوها که به DLSS اجازه می‌ده با frame rate مناسبی بازی کنیم.

کارت گرافیک GTX 1660S دو گیگابایت حافظه کمتری نسبت RTX 3050 داره. البته رابط حافظه پردازنده گرافیکی جدیدتر انویدیا یه کم سرعتش کمتر از رابط حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی نسخه قدیمی‌تره.

کارت گرافیک RTX 3050

مدل Nvidia GTX 1660 Super بر پایه‌ GPU مشابه TU116 تولید می‌شه. اینو می‌تونید توی مدل GTX 1660 Ti هم پیدا کنید. البته این دو مدل تفاوت‌هایی هم با هم دارن که با دیدن مشخصاتشون کاملا پیداست.

این نکته رو در نظر بگیرید Nvidia GTX 1660 Super همراه با RT و هسته‌های Tensor تولید نشده. اگه هم از ردیابی پرتوها استفاده کنید، عملکردش کمی کنده. این یه چیزیه که ممکنه تجربه‌ بازی کردنتون رو مختل کنه.

البته نمی‌تونید انتظار داشته باشید که این مدل GPU با مدل‌هایی که دو برابر قیمت دارن رقابت کنه. همچنین باید بدونید که پورت‌ها توی GeForce GTX 1660 Super کمی محدود هستن.

وقتی EVGA GTX 1660 Super SC Ultra تست شد، عملکرد خوبی رو با DVI، HDMI و DisplayPort نشون داد.

این کارت گرافیک از اتصال‌دهنده‌ برق ۸ پینی PCIe استفاده می‌کنه.کارت گرافیک GTX 1660 Super وقتی توی شرایط سخت و تحت فشار قرار می‌گیره حداقل نیاز به یک منبع تامین برق ۵۰۰ واتی داره.

عملکرد دو کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super

مدل GPU RTX 3050 عملکرد خوبی داره. قطعا نباید از این کارت انتظار کارت گرافیکی با قیمت‌های ۶۰۰ دلاری رو داشته باشید. وقتی می‌گیم عملکرد خوبی داره یعنی با توجه به انتظاری که از اون توی بازه قیمتی خودش و رزولوشن پیشنهاد شده توسط خود کارت گرافیک داریم. با استفاده از این GPU میشه بازی‌ها رو با رزولوشن ۱۰۸۰p و حداقل ۶۰ فریم اجرا کنید. 

شاید وقتی به مشخصات هر دو در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super نگاه می‌کنیم تفاوت‌های خیلی زیادی به چشم نخوره اما DLSS و هسته‌های Tensor باعث می‌شن که این GPU بتونه بازی‌ها رو مثل ۱۴۴۰p رو اجرا کنه.

این پردازنده گرافیکی بر اساس معماری Ampere تولید شده که معماری بهتری نسبت کارت گرافیک ۱۶۶۰ سوپر یعنی Turing داره . اما همین حرف رو می‌شه درباره‌ی تکنولوژی RDNA 2 کولر‌های RX 6500 XT هم زد. بعضی‌وقت‌ها انگار AMD می‌دونه که باید ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش رو کجا قرار بده که این هربار باعث کابوس Nvidia میشه. :))

اگر چه اکثر کاربرها از استفاده از ویژگی DLSS خیلی خوششون میاد، ولی RTX 3050 به عنوان یک کارت میان‌رده این ویژگی رو در اختیارتون می‌ذاره و تا یه حد خوبی تعداد فریم رو بیشتر می‌کنه. 

بعضی از بازی‌ها تجربه‌ی خوبی رو براتون فراهم می‌کنن. ولی گاهی وقتا ممکنه انتظارات بیشتری از محصولات جدیدی که تو بازار عرضه میشن براتون به وجود بیاد که حتما باید حواستون به این باشه که در نهایت در حال استفاده از چه قطعه‌ای هستید.

شما می‌تونید بررسی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X رو در بنچفا بخونید.

بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super

حالا وقتشه که نتایج بنچمارک‌های مختلف رو ببینیم.

بازی god of war در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بازی Cyberpunk 2077 در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بازی shadow of tomb raider در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بازی far cry 6 در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بازی Red Dead Redemption 2 در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بازی Hitman 3 در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بازی Horizon Zero Dawn در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super

همونطور که در نتایج بالا می‌بینید به طور کلی اختلاف فریم در مقایسه این دو کارت گرافیک از ۲ فریم تا ۲۰ فریم متغیره. اما اگر به اعداد و ارقام دقت کنید متوجه می‌شید که بازی‌هایی که از قابلیت ری تریسینگ بهره می‌برن نتایج بهتری دارن. هرچند شما در این عکس‌ها شاید به خوبی متوجه تغییرات بین دو تصویر نشید اما در بازی‌هایی مثل Cyberpunk 2077 که ری تریسینگ در تجربه بازی اهمیت زیادی داره، کارت گرافیک ۳۰۵۰ عملکرد بهتری از خودش نشون میده. همچنین می‌تونید از فناوری‌های این کارت گرافیک مثل DLSS هم استفاده کنید که باعث افزایش فریم با استفاده از هوش مصنوعی انویدیا میشه. در حال حاضر هم بازی‌های زیادی از این فناوری پشتیبانی می‌کنن و برای اون بهینه شدن (اختلاف فریم با DLSS خیلی بیشتر میشه).

مورد بعدی که از این مقایسه میشه فهمید، اختلاف دمای این دو کارت گرافیکه که در همه بازی‌ها کارت گرافیک GTX 1660S بین ۶ تا ۱۲ درجه بالاتره که این برتری کارت مقابل یعنی پردازنده گرافیکی جدیدتر RTX 3050 رو می‌رسونه.

بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super
بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super

هم انویدیا و هم ای‌ام‌دی رویکرد خودشون به تولید مدل‌های اقتصادی و HighEnd برای بازار امروز رو تغییر دادن.  تولیدکننده، اندازه‌ چیپ رو کاهش داده و می‌خواد سرعت‌ کلاک بالاتری رو ارائه بده. این به شما این امکان رو می‌ده که بازی‌ها رو با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کنید. مدل GPU RTX 3050 از انویدیا یه کارت گرافیک اقتصادی و بودجه‌محوره که با ویژگی‌هایی که بهش نیاز دارین ارائه شده.

این کارت گرافیک ۲۰% سریع‌تر از GPU رادئون هم رده خودشه. به علاوه، می‌تونه تجربه شما از بازی‌ رو نزدیک به رزولوشن ۱۴۴۰p ببره. از طرفی مدل GPU GTX 1660 Super یه قطعه دیگه با عملکرد خوبه که که از ۳۰۵۰ قدیمی‌تر و ضعیف‌تره. اما باز هم انتخاب خوبی به حساب میاد. جلوتر در بخش جمع‌بندی بهتون می‌گم که چطوری بین این دوتا کارت انتخاب بهتری داشته باشید. 

این هم بگیم که GTX 1650 Super با RX 5500 رقابت می‌کنه. علاوه‌بر این، همه‌چیز با مصرف انرژی کمتر انجام می‌شه. بنابراین انتخاب ارزون‌تر کارت‌‌هایی که توی این مطلب اون‌ها رو مقایسه کردیم میشه مدل‌های GTX 1650 Super با RX 5500.

جمع‌بندی از مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 و GTX 1660 Super 

به پایان مقایسه‌ GPU RTX 3050 با GTX 1660 Super رسیدیم. امیدواریم که خوشتون اومده با خوندنش و تصمیم‌گیری راحت‌تر شده باشه. 

مدل RTX 3050 از انویدیا با قیمت ۲۵۰ دلار عملکرد خوبی رو به شما ارائه میده. این محصول بین نسل‌های قبلی RTX 2060 و GTX 1660 Super قرار می‌گیره.

مدل GTX 1660 Super شامل ورودی‌های DVI، DisplayPort (هر کدوم یکی)، USB Type-C و HDMI میشه. به خاطر DLSS و ردیابی نوری ما پیشنهاد می‌کنیم که به جای GTX 1660 Super روی RTX 3050 سرمایه‌گذاری کنید.

اما در آخر چیزی که اهمیت داره اینه که شما بتونید هرکدوم از این کارت‌ها رو توی بازار ایران با چه قیمتی پیدا کنید. در حال حاضر قیمت RTX3050  از ۱۶۶۰ سوپر کمی بالاتره. البته توی مدل‌های مختلف فرق می‌کنه. اگه بین برند و مدل‌هایی که انتخاب کردید اختلاف قیمت ناچیز بود پیشنهاد می‌کنم سراغ ۳۰۵۰ برید. ولی اگه بودجه‌تون محدوده و این اختلاف هم زیاده می‌تونید ۱۶۶۰ سوپر رو انتخاب کنید. البته تو بازار فعلی مدل‌های AMD هم قیمت ۱۶۶۰ سوپر می‌تونن انتخاب بهتری باشن (صرفا برای گیم).

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×