راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات
منتخب بنچفا

بهترین پردازنده تا ۱۰ میلیون تومان (مناسب گیمینگ و رندرینگ)

با توجه به افزایش قیمت قطعات سخت افزاری در چند سال گذشته خیلی از کاربران به فکر خرید سیستم‌های میان‌رده و اقتصادی هستن. در همین راستا مهمه که با ارزش خرید هر پردازنده آشنا باشید تا در صورت محدودیت بودجه تونید بهترین انتخاب رو داشته باشید. ما در این مطلب قصد داریم به بهترین CPU زیر ۱۰ میلیون تومان بپردازیم و هر کدوم رو به صورت جدا معرفی کنیم. اگه قصد خرید سی پی یو زیر ۱۰ میلیون تومن رو دارید تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید. 


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


معرفی پردازنده های زیر ۱۰ میلیون تومن در بازار ایران

همونطور که گفتیم توی این مقاله از بنچفا می‌خوایم بهتون بهترین پردازنده های گیمینگ و رندرینگ رو که قیمت زیر ۱۰ میلیون تومن در بازار ایران دارن، رو بهتون معرفی کنیم. شما برای انتخاب یک پردازنده مناسب باید با ویژگی‌های پردازنده، مثل نوع هسته، تعداد هسته‌ها، فرکانس‌ها، ظرفیت‌های کش، قابلیت اوورکلاکینگ، پشتیبانی از PCIe و حافظه DDR به درستی آشنا بشید تا تصمیم بهتری بگیرید. ما این ویژگی‌ها رو برای پردازنده‌های مختلف بررسی کردیم تا بهتون در مقایسه توانایی‌هاشون کمک کنیم. با درک این عوامل اصلی، می‌تونید تشخیص بدید کدوم پردازنده بهترین جواب رو به نیازها و عملکردی که می‌خواید می‌ده. بدون معطلی بریم سراغ مدل پردازنده‌ها.

⚡ پردازنده تا ۱۰ میلیون چی بخرم؟


پردازنده گیمینگ تا ۳ میلیون تومان؛ Intel Core i3 10100 / 10100F

جعبه پردازنده Intel Core i5 10100

این دیگه ضعیف‌ترین پردازنده‌ایه که پیشنهاد می‌کنیم سمتش برید. نسل ۱۰ پردازنده‌های اینتل در سال ۲۰۲۰ معرفی شدن، اما الان که بهشون نگاه می‌کنیم، می‌بینیم چقدر در مقایسه با پردازنده‌های امروز ضعیف بودن!

پردازنده ۱۰۱۰۰ اینتل ۴ هسته و ۸ ترد داره و روی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری اینتل تولید شده. شاید خیلی قدرتمند نباشه، اما از پس بازی به خوبی برمیاد، البته نه با گرافیک بالا.

اگه مدل باکس این پردازنده رو بخرید، یه کولر استوک هم داره، که می‌تونه این پردازنده رو به خوبی خنک کنه. ۱۰۱۰۰ زیر ۵۰ وات برق مصرف می‌کنه، پس اصلا نیازی نیست نگران گرمای بیش از حد اون باشید. برای مادربرد هم یه H410 کافیه براش، نمی‌خواد سراغ مادربردهای گرون‌تر برید.


پردازنده گیمینگ تا ۴ میلیون تومان؛ Intel Core i3 12100 / 12100F

پردازنده core i3 12100/f

این پردازنده یعنی core i3 12100 و نسخه F‌اش، یعنی i3 12100f مشخصات کاملا مشابهی دارن، همونطور که می‌دونید فرق نسخه F و غیر F فقط تو داشتن گرافیک آنبرد یا همون گرافیک مجتمع هستش (اینکه بتونید از سیستم بدون کارت گرافیک، تصویر بگیرید).

باقی مشخصات کاملا مشابه همدیگه هستن. پردازنده i3 12100/F دارای ۴ تا هسته قدرتمند یا همون پرفورمنس (پی کور | P Core) ـه که فرکانسشون تا ۴.۳GHz بالا میره و از هایپرثردینگ هم پشتیبانی می کنن. پس ما ۸ تا هسته مجازی از نوع پی کور می‌تونیم داشته باشیم. تو این پردازنده خبری از هسته‌های افیشنت یا همون E Core نیست و همه پی کور هستن. این پردازنده ۱۲ مگابایت کش سطح ۳ داره و نسخه غیر افش، گرافیک مجتمع intel UHD 730 رو با خودش همراه داره. حداکثر مصرف این پردازنده در حالت توربو هم ۸۹ وات اعلام شده، اما در بررسی اون دیدیم که مصرف کمتری داره.

اگر بخوایم از نسل‌های قدیمی یه مقایسه ریز بریم، میشه i7 7700K و i7 8700K رو مثال زد. پردازنده i7 7700K حدود ۳۰ درصد از i3 12100F ضعیف‌تره. پردازنده ۸۷۰۰K رو هم میشه گفت معادل ۱۲۱۰۰F به‌شمار میره و این دوتا تقریبا قدرت یکسانی دارن.

پس با دونستن این موارد، باید به قدرت این پردازنده پی ببرید و بدونید که با بالا اومدن نسل پردازنده‌ها؛ قیمت، توان مصرفی و دمای تولید شده توسط پردازنده کاهش و در عوض قدرت افزایش پیدا می‌کنه. پس تا جایی که می‌تونید، موقع خرید پردازنده بالاترین نسل رو انتخاب کنید.


پردازنده گیمینگ تا ۶ میلیون تومان؛ Intel Core i3 13100F

بررسی پردازنده Core i3-13100

تنها پردازنده نسل سیزدهم با معماری Raptor Lake طراحی شده بدون هسته‌های کارآمد یا همون E-Core این پردازنده‌ست یعنی پردازنده core i3 13100/f. این سی پی یو Core i3-13100 دارای ۴ performance core و مجموعاً ۸ رشته‌ست. این پردازنده با سرعت ۳.۴ گیگاهرتز به‌طور پیش‌فرض کلاک شده‌ست و با فعال شدن توربو بوست اینتل، به سرعت ۴.۵ گیگاهرتز می‌رسه.

مثل نسل قبل، i3-13100 یک واحد ۶۰ واتی با حداکثر جریان برق توربو ۸۹ وات داره. همچنین Core i3-13100F بدون iGPU ولی مثل i3-13100، از یک واحد ۵۸ واتی با همون حداکثر جریان برق توربو ۸۹ وات بهره می‌بره. هر دو SKU دارای ۵MB L2 و ۱۲MB L3 کش هستن، درست شبیه به Core i3-12100.

پردازنده i3-13100 با همون گرافیک یکپارچه UHD 730 نسل قبلی عرضه شده. عملکرد UHD 730 طبیعتا خیلی خوب نیست و تنها برای نمایش تصویر مناسبه. بنابراین نباید انتظار برای انجام کاربری‌هایی مثل بازی و سایر بارهای کاری رو داشت. البته i3-13100F بدون iGPU است.

مشابه سایر پردازنده‌های Raptor Lake، این پردازنده هم حافظه‌های DDR4 و هم DDR5 رو پشتیبانی می‌کنه و نوع سوکت اون هم LGA 1700ـه. به این معنی که با هر مادربرد Intel سری ۶۰۰ یا ۷۰۰ سازگاره. برای این پردازنده می‌تونید از مادربردهای سری پرایم ایسوس استفاده کنید.

پردازنده ۱۳۱۰۰F گرافیک آنبرد نداره، و ما پیشنهاد می‌کنیم اصلا سراغ ۱۳۱۰۰ که گرافیک آنبرد داره نرید! این پردازنده بدون هیچ بهبودی، به خاطر یک گرافیک آنبرد قیمت خیلی بالاتری از ۱۳۱۰۰F داره.

با همه این‌ها، این پردازنده یه مشکل بزرگ هم داره، اونم اینه که هیچ تفاوتی با ۱۲۱۰۰ نداره! این دو پردازنده عملا یکی هستن، و ۱۳۱۰۰ تنها کمی سریع‌تره، اما قیمت خیلی بیشتری داره. به خاطر همین پیشنهاد می‌کنیم سمت این نریم.


پردازنده گیمینگ و طراحی و رندر تا ۸ میلیون تومان؛ Intel Core i5 12400 / 12400F

پردازنده Core i5 12400 اینتل

پردازنده i5-12400F با رنج قیمتی حدود ۱۵۵-۱۸۰ دلار (رنج قیمتی در آمازون و Newegg)، یکی از ارزشمندترین CPUهاییه که تو این محدوده میشه خرید.

میشه گفت این پردازنده نسخه ضعیف‌شده‌ i5 12600K به حساب میاد. پردازنده ۱۲۶۰۰K چهار تا هسته افیشنت یا همون E Core داره که ما اونارو در ۱۲۴۰۰ و ۱۲۴۰۰F نداریم. همچنین کش سطح سه از ۲۰MB به ۱۸MB کاهش داده شده. سرعت کلاک پردازنده یا همون فرکانسش، نسبت به ۱۲۶۰۰K حدود ۱۰% کاهش داشته و توان مصرفی روی حالت پایه از ۱۲۵W به ۶۵W کاهش داده شده. اما این کاهش‌ها مواردی نیستن که این پردازنده رو برای ما خیلی خاص کنن، بلکه چیزی که این پردازنده رو خاص می کنه، قیمتشه!

این پردازنده و نسخه غیر F‌اش، یعنی i5 12400 مشخصات کاملا مشابهی دارن، چون فرق نسخه F و غیر F فقط تو داشتن گرافیک مجتمعه (OnBoard). درست مشابه بررسی i3 12100F اینجا هم پردازنده‌های نسل دوازده در تست تک هسته، از همه پردازنده‌های دیگه بهتر عمل کردن. دلیلش هم همونطور که گفتم، IPC بالاتر پردازنده‌های نسل دوازده محسوب میشه. اینجا می‌بینیم که i5 12400 حتی از i7 نسل قبل خودش هم بهتر عمل کرده.

پردازنده intel Core i5 12400/F یک پردازنده قدرتمند و معادل i7 سری کا دو نسل قبل خودش، یعنی i7 10700K و نسخه ضعیف شده i5 12600K هستش. اختلاف قیمتی و قدرتی بین ۱۲۴۰۰ و ۱۲۶۰۰K تقریبا برابره، پس اگر قصد خرید i5 12600K رو دارید، اینو بدونید دقیقا اندازه پول بیشتری که میدید، آش می‌خورید و برعکس! بیشتر تفاوت بین ۱۲۴۰۰ و ۱۲۶۰۰K، در کارهای ورک استیشنه، یعنی رندر، کامپایل کد و این جور کارها. اگه مصرف شما صرفا بازیه، ۱۲۴۰۰ می‌تونه انتخاب خوبی باشه.


پردازنده گیمینگ و طراحی و رندر تا ۹ میلیون تومان؛ Intel Core i5 12500

پردازنده Core i5 12500 Alder Lake

وقتی قراره یه پردازنده برای بازی انتخاب کنیم، مهمترین ویژگی‌ها شامل سرعت تک هسته‌ای (فرکانس)، تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، اندازه کش، و نوع حافظه‌ای که پشتیبانی می‌کنه میشن. موارد دیگه مثل گرافیک‌های یکپارچه و نیاز به اوورکلاکینگ هم ممکنه بر انتخابتون تأثیر بذارن.

پردازنده دسکتاپ Intel Core i5-12500 در بازار ایران به صورت Tray وجود داره. هرچند به اندازه باقی پردازنده تو بازاز پیدا نمیشه.

وقتی قراره پردازنده انتخاب کنید، حتماً لازمه که نیازها و کاربری و استفاده خاص خودتون رو در نظر بگیرید. برای مثال، بیشتر گیمرها می‌خوان سرعت‌های بالا و عملکرد تک رشته ای رو در اولویت قرار بدن. اما اگه نیاز به ویرایش ویدیو یا رندرینگ داشته باشیم، دوست داریم پردازنده‌ای با تعداد هسته بالا و فرکانس توربو چند هسته‌ای بگیریم.

اما آیا پردازنده ۱۲۵۰۰ برای بازی خوبه؟ بر اساس ارزیابی ما از استفاده از پردازنده Intel Core i5-12500 برای بازی، می‌تونید با یک سرمایه‌گذاری خوب در یه کولر بازی با کارایی بالا، عملکرد خوبی در بازی‌های گرافیکی پرسرعت انتظار داشته باشید.

این پردازنده شش هسته‌ی پرفورمنس داره که باعث کارایی خوب میشه. فرکانس پایه P-core با مقدار ۳.۰۰ گیگاهرتزه که قابل قبوله. فرکانس توربو بوست تک هسته‌ای هم به مقدار ۴.۶۰ گیگاهرتزه البته کولر با کیفیت بالا نیاز داره. از طرفی پشتیبانی از DDR5 با حداکثر سرعت مخزن ۴۸۰۰ مگاهرتز هم وجود داره. نکته بعدی که باید بدونید اینه که پردانزده ۱۲۵۰۰ جزو پردازنده‌های لاک (قفل) حساب میشه و قابلیت اورکلاک نداره. از طرفی پشتیبانی از PCIe 5.0 می‌تونه عالی باشه چون با سریع‌ترین حافظه‌های SSD و کارت‌های گرافیک سازگاره.

۱۲۵۰۰ گرافیک آنبرد داره، اما اگه قصد کارهای سنگین رو داشته باشید بدون شک به یه کارت گرافیک مجزا نیاز دارید. 


پردازنده گیمینگ و طراحی و رندر تا ۱۰ میلیون تومان؛ Intel Core i5 13400 / 13400F

پردازنده Core i5 13400

یکی از پردازنده‌های میان‌رده نسل سیزدهمی اینتل یعنی Core i5 13400 به احتمال زیاد یکی از پرفروش‌ترین سی‌پی‌یوهای این نسل تبدیل بشه. پردازنده Core i5 13400F اولین مدل برای ورود به سری Core i5 محسوب میشه و یک پردازنده مناسب برای سیستم‌های گیمینگ میان‌رده و کاربری‌های نیمه‌حرفه‌ایه. این مدل فاقد گرافیک یکپارچه‌ست و بیشتر برای کسایی مناسبه که قصد دارن به طور جداگونه یک کارت گرافیک تهیه کنن. پردازنده Core i5 13400F دارای ساختار ۱۰ هسته‌ای / ۱۶ رشته‌ای با ۶ هسته P-Core و ۴ هسته E-Core است.

در سال گذشته و در نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل ۱۲۶۰۰K بهترین پردازنده برای سیستم‌های شخصی بود از طرفی هم ۱۲۴۰۰F رو به عنوان بهترین پردازنده این نسل با قیمت پایین و پرفرمنس خوب می‌شناسیم. حالا باید ببینیم که آیا ۱۳۴۰۰F با توجه به برچسب قیمتی بیشتر چقدر از نسل قبلی خودش بهتره. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.

پردازنده Core i5-13400 با قیمت ۲۲۱ دلار، همونطور که اول اشاره کردم شش هسته پرفرمنس (p-cores) و چهار هسته کارآمد (e-cores) یعنی در مجموع ۱۰ هسته و ۱۶ رشته داره. ۱۳۴۰۰ قیمت بیشتری نسبت به نسل قبلی یعنی Core i5-12400 داره. اما توی نسل جدید این مدل چهار تا (e-cores) دریافت می‌کنید. در واقع، این ساختار باعث می‌شه که ۱۳۴۰۰ بسیار قابل مقایسه با Core i5-12600K نسل قبلی باشه که برچسب قیمتی ۲۸۹ دلاری داره. حالا چرا می‌گم می‌تونه قابل مقایسه باشه؟ چون این پردازنده هم با شش هسته p و چهار هسته e عرضه شد. در واقع پردازنده ۱۳۴۰۰، یه نسخه ضعیف‌تر پردازنده ۱۲۶۰۰K به حساب میاد.

۱۳۴۰۰ و ۱۳۴۰۰F یکی هستن، و تنها تفاوت اینه که ۱۳۴۰۰F گرافیک آنبرد نداره، و برای استفاده از اون به کارت گرافیک احتیاج دارید.

هسته‌های p این پردازنده یعنی Core i5-13400 دارای کلاک پایه ۲.۵ گیگاهرتز هستن و در حالت Boost تا ۴.۶ گیگاهرتز تقویت می‌شن. این نتیجه ۲۰۰ مگاهرتز سریع‌تر از نسل قبلی یعنی Core if 12400 اما ۳۰۰ مگاهرتز کندتر از ۱۲۶۰۰K است. e-Coreها برای کارهای پس‌زمینه و Multi Core با پایه ۱.۸ گیگاهرتز و بوست ۳.۳ گیگاهرتز، ۳۰۰ مگاهرتز در حالت بوست کمتر از ۱۲۶۰۰K وارد عمل شدن. ۱۳۴۰۰ دارای قدرت پایه پردازنده ۶۵ وات و حداکثر توان توربوی ۱۴۸ واته که طبق نتایج به دست اومده توی هیچ کدوم از بنچمارک‌ها بیشتر از ۱۱۰ وات ندیدیم، بنابراین ۱۴۸ وات گفته شده بالاتر از چیزیه که توی تست‌ها دیدیم.


پردازنده گیمینگ و طراحی و رندر تا ۱۱ میلیون تومان؛ پردازنده AMD Ryzen 5 5600X

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X

قرار بود این پست فقط پردازنده‌های زیر ۱۰ میلیون تومان باشه، اما برای ۵۶۰۰X استثنا قائل می‌شیم. چرا؟ چون این پردازنده قیمت خیلی بالاتر از قیمت جهانی داره! پردازنده ۵۶۰۰X الان قیمت ۱۶۰-۱۷۰ دلاری داره، که میشه چیزی حدود ۸ – ۸.۵ میلیون تومان، اما در ایران قیمتی بالای ۹.۵ میلیون تومان داره! با وجود اینکه پردازنده‌های Ryzen 7000 عرضه شدن، قیمت پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ رایزن همچنان بالاست.

سری پردازنده‌های Ryzen 5000 از AMD با استقبال خوبی رو به رو شد. پردازنده Ryzen 5 5600X با شش هسته و دوازده رشته و با معماری Zen 3 که با فرآیند ۷ نانومتری ساخته شده، یکی از بهترین انتخاب‌ها در بازار میان رده به حساب میاد. پردازنده Ryzen 5 5600X به راحتی به لیست بهترین پردازنده‌های میان رده راه پیدا کرده. بهبودهای دقیق‌تری مانند یک الگوریتم افزایش کارایی بهبود یافته، افزایش امکان اورکلاکینگ حافظه و تغییرات در توپولوژی حافظه‌های کش باعث شده که مزایای عملکرد اینتل کاملاً از دست بره و همزمان توانایی کارایی بالاتری رو ارائه بده. در واقع، همونطور که در زیر توضیح خواهیم داد، Ryzen 5 5600X از نظر مصرف انرژی نسبت به سایر پردازنده‌های رایانه‌ی رومیزی قابل توجهه.

بخش قابل توجهی از موفقیت اولیه Ryzen ناشی از تعداد هسته‌ها و مزایایی بود که به علاقه‌مندان ارائه می‌داد مانند سرمایه‌گذاری‌های رایگان برای انواع کولرها و امکان اورکلاک نامحدود در کنار سازگاری گسترده. AMD هنوز هم بسیاری از این مزایا رو ارائه می‌ده، مانند امکان اورکلاک نامحدود در همه مدل‌ها و بیشتر مادربردها (سری A استثناست)، اما برای پردازنده‌های Ryzen 9 و ۷، کولرهای همراه حذف شده. خوشبختانه برای خریداران این رده، پردازنده Ryzen 5 5600X با مصرف توان ۶۵ وات تنها مدل Ryzen به حساب میاد که با یک کولر همراه ارائه می‌شه و برای بیشتر کاربران کفایت می‌کنه.

پردازنده‌های سری Ryzen 5000 از چهار مدل تشکیل شدن که از شش هسته و دوازده رشته تا ۱۶ هسته و ۳۲ رشته متغیرن. AMD نرخ‌های کلاک Precision Boost خودش رو به طور کلی افزایش داده با بیشینه ۴.۹ گیگاهرتز برای Ryzen 9 5950X.

AMD کلاک افزایشی رو بیشتر کرده اما نسبت به پردازنده‌های نسل قبل، فرکانس‌های پایه را کاهش داده. AMD می‌گه اگر از یک کولر مناسب استفاده کنید، پردازنده به ندرت (شاید هم هرگز) به فرکانس پایه کاهش پیدا می‌کنه. ما در مورد Ryzen 5 5600X تعداد زیادی مورد افزایش همزمان تا ۴.۵۵ گیگاهرتزبر روی تمام هسته‌ها در تست‌ها ثبت شده که قطعاً با پردازنده‌های نسل قبلی ممکن نبود. 

جمع‌بندی بهترین پردازنده‌ تا ۱۰ میلیون

در این مقاله با بهترین پردازنده‌های زیر ۱۰ میلیون تومن در بازار ایران آشنا شدید. متاسفانه در حال حاضر با این قیمت فقط از پس خرید پردازنده‌های پایین رده و میان رده برمیایم. هرچند این پردازنده‌ها هم عملکرد خوبی دارن و می تونن برای کاربری‌های مختلف استفاده بشن. حتما در بخش کامنت‌ها برامون بنویسید بین لیست معرفی شده کدوم یکی رو ترجیح می‌دید؟ انتخاب شما کدوم پردازنده‌ست؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۶ نظر

  1. سلام ی سیستم گیمینگ تا ۱۸میلیون چی میشه خرید یا نو یا استوک خودم پاور و کیس و هارد اچ اچ دی و اس اس دی دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×