محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

مقایسه دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650 + عملکرد در بازی

دو کارت گرافیک  RX 580 و GTX 1650 جزو کارت گرافیک‌های خوش قیمت بازار حال حاضر هستن که بین کاربرها هم بسیار محبوبن. امروز می‌خواهیم این دو کارت گرافیک محبوب رو با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدومشون قدرت بیشتر و ارزش خرید بالاتری داره. کارت‌ گرافیک‌های RX 580 از AMD و GTX 1650 از Nvidia هستن. در ادامه با مقایسه کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650 با بنچفا همراه باشید. 


مشخصات کارت گرافیک RX 580

مشخصات کارت گرافیک Radeon RX 580

کارت گرافیک Radeon RX 580 یک کارت قدیمیه که شاید امروز اگه اون رو با قیمت پایین پیدا کنید ارزش خرید داشته باشه. مخصوصا که از ۸ گیگابایت VRAM برخورداره.

به طور کلی اگه قصد خرید یک کارت گرافیک جدید و میان رده رو دارید، بدون شک بهتره برید سراغ میان‌رده‌های سری ۳۰۰۰ انویدیا و سری ۶۰۰۰ ای‌ام‌دی. برای مثال در حال حاضر کارت گرافیک RTX 3050 و RX 6600X ارزش خرید بالایی دارن. اما اگه قصد خرید یه سیستم دست دوم که از کارت  Radeon RX 580  استفاده می‌کنه یا خرید دست‌دوم کارت گرافیک Radeon RX 580 به تنهایی با قیمت مناسب رو دارید باید با نتایج این سخت افزار توی بازی‌های مختلف آشنا باشید تا انتظارتون به واقعیت عملکرد این کارت گرافیک نزدیک باشه. 

AMD Radeon RX 580  دارای تعداد هسته‌های ۲۳۰۴ و فرکانس پایه ۱۲۵۷ مگاهرتزه. همچنین، این کارت گرافیک حافظه‌ی GDDR5 با ظرفیت ۸ گیگابایت و پهنای باند حافظه‌ی ۴۸۳ گیگابایت بر ثانیه داره. توان مصرفی این کارت گرافیک نیز حدود ۱۸۵ واته. 

مشخصات کارت گرافیک GTX 1650

مشخصات کارت گرافیک GTX 1650

کارت گرافیک GTX 1650 به تعداد ۸۹۶ هسته کودا داره و از معماری Turing در ساخت اون استفاده شده. فرکانس پایه این کارت گرافیک ۱۴۸۵ مگاهرتز و فرکانس افزایشی اون ۱۶۶۵ مگاهرتز مشخص شده. پورت‌های این کارت هم جوری قرار داده شده که برای اتصال برای استفاده با مانیتورهای جدید و قدیمی مناسب باشن. این پورت‌ها شامل یک HDMI 2.0b، یک DisplayPort و یک DVI-D می‌شن.

NVIDIA GeForce GTX 1650، دارای تعداد هسته‌های ۸۹۶ و فرکانس پایه ۱۴۸۵ مگاهرتزه. همچنین، این کارت گرافیک حافظه‌ی GDDR5 با ظرفیت ۴ گیگابایت و پهنای باند حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایت بر ثانیه داره. توان مصرفی این کارت گرافیک هم حدود ۷۵ واته. 

مقایسه مشخصات دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650

در ادامه به مقایسه دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650 از نظر مشخصات مثل تعداد هسته، پهنای بایپند و مصرف انرژی می‌پردازیم.

۱. تعداد هسته‌ها (Cores):

RX 580:پ این کارت گرافیک ۲۳۰۴ هسته‌ داره. هسته‌ها مثل سربازان در بازی‌ها هستن و وظیفه پردازش تصاویر و گرافیک رو دارن. در مقابل، GTX 1650 دارای ۸۹۶ هسته‌ست که یعنی کمتر از RX 580.

۲. مقدار حافظه ویدئویی (VRAM):

کارت گرافیک RX 580 دارای ۸ گیگابایت حافظه GDDRـه. این به شما اجازه می‌ده تا بازی‌ها رو با تنظیمات بالا و رزولوشن بهتری اجرا کنید.اما کارت گرافیک GTX 1650 دارای ۴ گیگابایت حافظه GDDR5ـه که ۴ گیگابایت کمتر از RX 580 به شماره میره. این اختلاف، تفاوت خیلی زیادی ایجاد می‌کنه که باید بهش توجه کنید. 

۳. پهنای باند (Memory Bandwidth):

  کارت گرافیک RX 580 دارای پهنای باند ۲۵۶ بیتیه که به انتقال داده‌ها کمک می‌کنه و عملکرد در بازی‌ها رو بهبود می‌بخشه.  در طرف مقابل کارت گرافیک GTX 1650 دارای پهنای باند ۱۲۸ بیتیه که کمتر از RX 580ـه ولی بازی‌ها و کارهای معمولی رو همچنان به خوبی انجام می‌ده.

۴. پورت‌ها (Ports):

 RX 580: RX 580 دارای ۳ پورت DisplayPort و ۱ پورت HDMI است که به شما امکان اتصال به مانیتورهای مختلف را می‌ده. کارت گرافیک GTX 1650 دارای ۱ پورت DisplayPort، ۱ پورت HDMI و ۱ پورت DVI است که به شما انتخاب‌های اتصال متنوعی ارائه می‌دهد.

۵. کیفیت تصویر

GTX 1650 به دلیل معماری Turing از Nvidia، توانایی بهبود کیفیت تصویر و رنگ‌های بهتری داره. اگر به تجربه گرافیکی بالاتر علاقه دارید، GTX 1650 انتخاب خوبیه.

 6. مصرف انرژی

یکی از مزایای GTX 1650 اینه که مصرف انرژی کمتری داره. اما اگه نگران برق زیادی که مصرف می‌کنه نیستید، RX 580 در بازی‌ها عملکرد بهتری ارائه میده.

مقایسه دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650 در بازی‌ها

اگر می‌خواید تجربه بازی بدون لگ و افت فریم خوبی داشته باشید، RX 580 بهتره. این کارت گرافیک در بیشتر بازی‌ها عملکرد بهتری از خودش نشون میده و می‌تونه تجربه گیمینگی بهتری ارائه بده.

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650 در بازی‌های محبوب به این صورت است:

  • وضوح ۱۰۸۰p:
  •  RX 580 به اندازه ۳۸.۶ درصد سریعتر از GTX 1650 
  • وضوح ۱۴۴۰p:
  • RX 580 به اندازه ۱۰.۳ درصد سریعتر از GTX 1650 
  • وضوح ۴K:
  • RX 580 به اندازه ۵۶.۵ درصد سریعتر از GTX 1650 

در اینجا طیفی از تفاوت عملکردی مشاهده شده در بین بازی‌های محبوب قرار داده شده:

در بازی Assassin’s Creed Valhalla، با رزولوشن ۱۰۸۰p و کارت گرافیک Ultra Preset، RX 580 به اندازه ۲۰۸ درصد سریعتر از GTX 1650 ظاهر شده.

د بازیر Red Dead Redemption 2، با وضوح ۱۰۸۰p و تنظیم متوسط، GTX 1650 به اندازه ۳۶.۸ درصد سریع‌تر از RX 580 ظاهر شده.

روی هم رفته، در بازی‌های محبوب:

  • RX 580 در ۵۵ آزمایش جلوتره (۸۱%)
  • GTX 1650 در ۱۰ تست جلوتره (۱۵%)
  • در ۳ تست هم تساوی وجود داره (۴%)

در ادامه می‌تونید نتایج بنچمارک ۳DMark رو هم در تصاویر پایین ببینید.

 بنچمارک 3DMark در مقایسه دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650
 بنچمارک 3DMark در مقایسه دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650

 مقایسه قیمت دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650

در زمان نوشتن این مقاله، به طور کلی، RX 580 با اختلاف ارزان‌تره چون باید برید دنیال دست دوم این کارت و دیگه نمیشه نوی اون رو تو بازار پیدا کرد. این کارت گرافیک رو می‌تونید با قیمت ۲ تا ۳ میلیون در بازار دست دوم کارت گرافیک پیدا کنید. در حالی که قیمت دست دوم کارت گرافیک ۱۶۵۰ با توجه به محبوبیت بیشتر و البته جدیدتر بودن کارت، با اختلاف بیشتره. پس با این اوضاف خرید RX 580 به شدت انتخاب به صرفه‌تری محسوب میشه.

جمع‌بندی از مقایسه دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650

جمع‌بندی از مقایسه دو کارت گرافیک RX 580 و GTX 1650

خلاصه کنم، اگر به عملکرد گیمینگ و تجربه بازی بدون لگ و مشکل علاقه دارید، RX 580 گزینه بهتریه. اگر زیبایی و پیشرفت تصویر تصویر و مصرف انرژی کمتر براتون مهمه GTX 1650 انتخاب مناسبه. به هر حال، قبل از خرید همیشه به نیازهای خود و بازی‌هایی که می‌خواید بازی کنید توجه کنید و قیمت‌ها رو هم بررسی کنید. چیزی که اینجا وجود داره اینه که همونطور که گفته شد می‌تونید RX 580 رو در حال حاضر با قیمت ۲ تا ۳ میلیون تومن به صورت دست دوم پیدا کنید که با ۱۶۵۰ اختلاف زیادی از نظر قیمت داره ولی از نظر عملکرد بهتره.  به امید بازی‌هایی بدون لگ و تجربه گیمینگی فوق‌العاده! 😁

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۸ نظر

  1. با سلام و تشکر
    به نظرم اصلا عاقلانه نیست نزدیک ۱۰ میلیون تومن هزینه کنی و کارت gtx 1650 رو بگیری من خودم تازه سیستم بستم اول میخواستم این کارت رو بخرم چون خیلی تعریفشو شنیده بودم ولی بعد از کلی مشورت و تحقیق تصمیم گرفتم با کمی هزینه بیشتر rtx 3060 رو بخرم. ۴ گیگ vram به نظرم اصلا جایگاهی تو دنیای امروز گیمینگ نداره.

      1. سلام یه سیستم ک بشه باهاش کارای ادیت با نرم افزار پریمر رو انجام داد چه مشخصاتی داره ؟
        فقط برا تولید محتوا میخوام ادیت کنم نه بیشتر

        1. سلام روزتون بخیر. حداقل سیستمی که می‌تونید به صورت نو با قطعات به روز تهیه کنید برای کار الان حدود ۵۰ میلیون قیمت داره.
          می‌تونید از طریق لینک زیر فرم مشاوره رو پر کنید.
          benchfa.com/help

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×