محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

آیا کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G ارزش خرید داره؟ بررسی و مقایسه

پس از گذشت چندین سال و عرضه کارت گرافیک‌های نسل جدید هنوز کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G در بازار ایران خرید و فروش میشه. از مهم‌ترین دلایلی که این کارت رو برای بررسی انتخاب کردیم هم همینه. آیا کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G هنوز ارزش خرید داره؟! توی این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی این کارت گرافیک بپردازیم. بنابراین اگر قصد خرید کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G رو دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 


بررسی کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G در یک نگاه


جدول مشخصات کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650

در ادامه می‌تونید جدول مشخصات این کارت گرافیک رو ببینید. 

سازنده پردازنده گرافیکیNVIDIA
نام پردازندهGTX 1650
مدل پردازندهTU117-300-A1
معماری پردازندهTuring
پشتیبانی از رهگیری پرتو نور (Ray Tracing)نداره
تعداد هسته‌های کودا۸۹۶
تعداد هسته‌های تنسورنداره
فرکانس پایه۱۴۱۰ مگاهرتز
فرکانس بوستحالت گیمینگ: ۱۵۹۰ مگاهرتز | حالت اورکلاک: ۱۶۲۰ مگاهرتز
نوع حافظهGDDR6
میزان حافظه۴ گیگابایت
سرعت حافظه۱۲ گیگابیت بر ثانیه
رابط حافظه۱۲۸ بیت
استاندارد گذرگاهPCI-E 3.0
حداکثر نمایشگر قابل پشتیبانی۳
پشتیبانی از SLI / NVLinkنداره
OpenGL۴.۶
Direct X۱۲
خروجی‌های تصویر۱xHDMI 2.0b + 1xDVI-D
HDCP۲.۲
نورپردازینداره
میزان مصرف برق۷۵ وات
حداقل پاور پیشنهادی۳۰۰ وات
کانکتورهای برقنداره
ابعاد کارت گرافیک۲۰۴.۵×۱۲۴.۹×۴۵.۶ میلی‌متر
تعداد اسلات‌های توسعه مورد نیاز۲.۳
قفل ضد ماینینگ (LHR)نداره
پشتیبانی از DLSSنداره

طراحی و ظاهر کارت گرافیک GTX 1650 TUF

کارت گرافیک TUF GTX 1650 دارای طراحی به نسبت ساده و اولیه‌ست. هیت سینک استفاده شده در این کارت هم یکی از ساده‌ترین هیت سینک‌های ایسوسه که البته برای این کارت انتخاب ضعیفی نیست. (نسبت به زمان خودش). طراحی ظاهری این کارت گرافیک شبیه به هیچ کدوم از کارت گرافیک های قدیمی ایسوس نیست و این شرکت سعی کرده در این مدل از یک طراحی منحصربه‌فرد با تم گیمینگ استفاده کنه. در لبه کناری این کارت هم لوگوی تاف به چشم می‌خوره که وقتی این کارت گرافیک رو توی کیس نصب کنید، این قسمت از بیرون قابل مشاهده‌ست. البته مدل ۱۶۶۰S هم طراحی خیلی نزدیک به کارت گرافیک ۱۶۵۰ تاف داره. 

حالا بیاید یه نگاه اولیه به این GPU داشته باشیم. 

جعبه کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G به نسبت اندازه خود کارت خیلی بزرگه، لوگوی تاف در چند جهت اون دیده میشه. در بخش‌های کناری می‌تونید اسم کامل کارت گرافیک رو ببینید و در بخش پشتی هم جزئیات کلیدی و حائز اهمیت کارت گرافیک GTX 1650 تاف ایسوس نوشته شده. 

طراحی و ظاهر کارت گرافیک ASUS TUF GAMING GeForce GTX 1650 OC 4G

ابعاد این کارت ۲۰.۴۵×۱۲.۴۹×۴.۵۶ سانتی‌متره و طرح پوششی اون هم همینطور که گفتم یه تم گیمینگ داره که در زمان خودش طراحی زیبایی محسوب می‌شد.

کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G طراحی دو فن داره. یعنی برای دفع گرما از این پردازنده گرافیکی دو فن توسط ایسوس به کار گرفته شده. به گفته ایسوس این فن‌ها از روان‌کننده با استاندارد هوافضا استفاده می‌کنن. 😂🤷‍♀️

ضخامت کارت حدود ۲.۳ اسلاته. این کارت به یک کابل شش پین PCIe نیاز داره.

بک پلیت کارت گرافیک ASUS TUF GAMING GeForce GTX 1650 OC 4G

قاب پشتی این کارت گرافیک فلز براش خورده‌ست که به استحکام کارت کمک می‌کنه. به‌طور کلی وزن این کارت خیلی زیاد نیست و بدون نگرانی از وزن سنگین توی کیس نصب میشه.

پورت‌های اتصال برای استفاده با مانیتورهای جدید و قدیمی هم روی این کارت قرار داره. این پورت‌ها شامل یک HDMI 2.0b، یک DisplayPort و یک DVI-D می‌شن.

آیا کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G هنوز ارزش خرید داره؟

حال قصد داریم به ارزش خرید کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G بپردازیم. چند هفته پیش خبری منتشر کردیم درباره اینکه کارت گرافیک GTX 1650 محبوب‌ترین کارت گرافیک پلتفرم استیم در سال ۲۰۲۳ شده. حالا هدف ما از نوشتن بررسی کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G این بود که دقیقا به همین سوال جواب بدیم. آیا آیا کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G هنوز ارزش خرید داره؟

برای پاسخ به این سوال اول از تفاوت RTX و GTX شروع می‌کنم. درواقع تفاوت اساسی کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G با کارت‌های جدید اینه که کارت‌های جدید همه RTX هستن. مزیت کارت گرافیک‌های RTX هم داشتن تنسور کوره. درواقع میشه اینجوری گفت که عملکرد تنسور کور در گرافیک باعث میشه تا قابلیت DLSS وجود داشته باشه. در حال حاضر هم DLSS مهم‌ترین ویژگی انویدیاست که تفاوت زیادی توی FPS بازی ایجاد می‌کنه. بنابراین با توجه به اینکه کارت ۱۶۵۰ از سری GTX هست، پس از DLSS پشتیبانی نمی‌کنه و همین باعث میشه که این کارت در حال حاضر یعنی در سال ۲۰۲۳ دیگه ارزش خرید نداشته باشه. درسته که قیمت پایینی داره و می‌تونه خیلی از بازی‌ها رو اجرا کنه اما همین حالا هم خیلی از بازی‌ها هستن که اگر بخواید اون‌ها رو با یه کیفیت قابل قبولی بازی کنید این کارت کم میاره. رفته رفته تعداد این بازی ها بیشتر میشه. اما اگر از FSR بتونید استفاده کنید، تا حدودی DLSS رو جبران می‌کنه. 

جایگزین کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G چی بخریم؟

پیشنهاد من اینه که اگه در حال حاضر قصد خرید یک کارت گرافیک جدید رو دارید و کارت گرافیک GTX 1650 جزو گزینه‌هاتونه اون رو با RTX 3050 جایگزین کنید (اگر بودجتون می‌رسه) که بدون شک انتخاب بهتریه. چون تعداد کودا کورهاش حدود ۳ برابر از کارت گرافیک GTX 1650 بیشتره و علاوه‌بر اون از DLSS هم پشتیبانی می‌کنه. از طرفی کارت گرافیک ۱۶۵۰ با توجه به بازه قیمتیش توی بازار ایران ارزش خریدش رو به میزان زیادی از دست داده. ازونجایی که این کارت، کارت محبوبی محسوب میشه، قیمتش توی بازار خیلی پایین نمیاد و گپ قیمتی اون با کارت‌های نسل جدیدتر کم میشه که همین باعث میشه ما اون رو در آخر لیست پیشنهادی کارت گرافیک ها بذاریم.

همچنین شما می‌تونید بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3050 GAMING X رو در بنچفا بخونید.

کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G

رزولوشن و FPS در کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G

یکی دیگه از سوال‌های زیادی که این‌ روزها به‌دلیل قیمت پایین کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G پرسیده میشه درباره رزولوشن و FPS بازی با استفاده از این کارته. شما به طور میانگین توی عنوان‌های قدیمی با این کارت می‌تونید ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرید که برای یک کارت اقتصادی اون هم برای چند سال پیش منطقیه. رزولوشن هم توی حالت ۱۰۸۰ مناسبه. البته می‌تونید اون رو بیشتر کنید اما تعداد فریم به حدی پایین میاد که آزاردهنده میشه.

به‌طور کلی میشه گفت این یه کارتیه که برای بازی در رزولوشن ۱۰۸۰ طراحی و تولید شده. 

اما حالا می‌دونیم که کارت‌های اقتصادی نسل‌های بعدی هم برای همین رزولوشن تولید شدن اما باز هم عملکردی به مراتب بهتر از کارت گرافیک GTX 1650 دارن. 

جمع‌بندی بررسی کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G

در این مطلب به بررسی کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1650 O4G پرداختیم و درباره ارزش خرید اون در سال ۱۴۰۲ صحبت کردیم. به‌طور کلی میشه گفت کارت محبوب استیم یعنی کارت گرافیک GTX 1650 در سال ۲۰۲۳ ارزش خرید خودش رو به دلیل نداشتن تسنور کور، عدم پشتیبانی از DLSS و داشتن قیمت بالا (خصوصا در ایران) از دست داده و انتخاب‌های بهتری جای اون رو گرفتن. شما می‌تونید مقاله‌ی «بهترین کارت گرافیک های زیر ۱۰ میلیون بازار ایران» رو در بنچفا بخونید تا با جایگزین های GTX1650 آشنا بشید. این کارت برای بازی در رزولوشن ۱۰۸۰ مناسبه و همچنین با بازی‌های قدیمی سازگاری بیشتری داره. بازی‌های جدید نیز همگی با کارت گرافیک‌هایی که از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنن بهینه شدن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×