راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات
منتخب بنچفا

راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ در سال ۲۰۲۳

در این مقاله قصد داریم لیستی از بهترین پردازنده گیمینگ در سال ۲۰۲۳ رو بهتون معرفی کنیم. این پردازنده‌ها برای بازی مناسبن و همه جز پردازنده های آخرین نسل از CPUهای اینتل و AMD هستن. بنابراین اگه قصد دارید با جدیدترین و بهترین CPUها برای بازی آشنا بشید، تا آخر این مطلب با ما همراه بشید. در این مقاله از بنچفا ما تعادل رو بین دو برند اینتل و AMD برقرار کردیم و می تونید از هر دو کمپانی پردازنده‌‎های مناسب بازی رو ببینید. 


راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ

قبل از این که مستقیم سراغ لیست بهترین پردازنده های گیمینگ در سال ۲۰۲۳ بریم لازمه که درباره پردازنده‌هایی که توی بازار هستن، صحبت کنیم. مدل جدید AMD Ryzen 5 5600X3D یکی از بهترین پردازنده‌های گیمینگ با ارزش خرید بالاست، البته شاید تا به امروز. متأسفانه، در فروشگاه‌های آنلاین موجود نیست و شاید بتونید اون رو به صورت استوک و دست دوم پیدا کنید. بدون شک، پردازنده ۷۶۰۰X3D برای کسانی که قصد ارتقاء به AM5 رو دارن بهترین پردازنده‌‌ست. با این حال، مثل تمام پردازنده‌های سری X3D شرکت AMD، این چیپ با کارایی پایین‌تر در برنامه‌ها همراهه. 

پردازنده Ryzen 7 7800X3D از AMD  پردازنده‌ای قدرتمندتر برای بازیه. پردازنده Ryzen 7 7800X3D در حال حاضر بهترین CPU بازی از شرکت AMD و سریع‌ترین CPU بازی در جهانه و قیمت ۴۴۱ دلاری اون نسبت به مدل‌های ۳D V-Cache دیگه AMD قابل دسترسی‌تره. طراحی نوآورانه V-Cache با استفاده از فناوری سه‌بعدی، عملکرد گیمینگ رو به سطح جدیدی می‌بره، اما باعث کاهش عملکرد در برخی اپلیکیشن‌ها می‌شه و از طرفی در همه بازی‌ها بهترین عملکرد رو نداره. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که این پردازنده با نیازهاتون همخونی داره. اگه نیاز به پردازنده‌ دیگه‌ای دارید، نگاهی به نسخه‌های Ryzen 7 و ۹ بیندازید. البته ما در ادامه همه این پردازنده‌ها رو لیست کردیم و درباره اون‌ها توضیحات لازم رو می‌دیم. 

پردازنده‌ بعدی که البته میان‌رده‌ست و برای بازی کردن مناسبه و ساخت شرکت اینتله، پردازنده Core i5-13400 با قیمت ۲۰۷ دلار داره. همچنین می‌تونید از همین پردازنده، مدل Core i5-13400F که بدون گرافیکه رو با قیمت ۲۰۶ دلار بخرید و عملکرد یکسان رو دریافت کنید (اگر GPU تخصصی دارید). این پردازنده عملکرد گیمینگ خوبی رو ارائه می‌کنه و پشتیبانی اون از حافظه DDR4 هزینه رو کاهش می‌ده. پردازنده Ryzen 5 7600 با قیمت ۲۱۹ دلار نمی‌تونه با یه سیستم مجهز به DDR4 در مقابل ۱۳۴۰۰ رقابت کنه، اما از نظر سرعت از ۱۳۴۰۰ سریع‌تره. این پردازنده اگه قراره سیستمی با حافظه‌های DDR5 جمع کنید، یه جایگزین قوی به حساب میاد. اما باید هزینه اولیه بالاتر برای پلتفرم جدیدتر AMD رو بپردازید.

پردازنده Ryzen 9 7950X3D با ۱۶ هسته و ۳۲ رشته و قیمت ۶۹۹ دلار از AMD عملکرد گیمینگ بسیار قدرتمندی رو با پشتیبانی از ۳D V-Cache ارائه می‌ده. پردازنده Ryzen 7 7900X3D با ۱۲ هسته و ۲۴ رشته هم به نتایج مشابه در بازی‌ها دست یافته، اما نسبت قیمت به عملکردش ضعیفه. پس اگه هدف خرید این کلاس پردازنده‌ست بهتره به Ryzen 9 7950X3D ارتقا بدید.

اگه دنبال بهترین CPU بازی از AMD با قیمت پایین‌تر هستید، پردازنده Ryzen 7 5800X3D هنوز هم جزو سریع‌ترین CPU‌های بازی AMD در بازاره اما از معماری Zen 3 نسل قبلی استفاده می‌کنه. این پردازنده بدون شک بهترین انتخاب گیمینگ میان‌رده از AMD برای خرید یه سیستم در پلتفرم AM4 به حساب میاد. 

اگه دنبال این هستید که بهترین پردازنده مناسب بازی رو در قیمت‌ها و رده‌های مختلف پیدا کنید جای درستی هستید. لیست زیر برای انتخاب بهترین پردازنده مناسب گیم نوشته شده. 

بنچمارک بهترین پردازنده گیمینگ

بنچمارک بهترین پردازنده گیمینگ

تمام پردازنده‌های اینتل و AMD بر اساس سلسله‌مراتب بنچمارک‌های پردازنده‌ رتبه‌بندی شدن. در نمودارهای بالا می‌تونید نتایج عملکرد اورکلاک پردازنده‌ها (برای پردازنده‌های ای‌ام‌دی با عبارت PBO مشخص شده) و نتایج در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ رو ببینید.

نکات سریع برای خرید:

  • وقتی قصد انتخاب بهترین پردازنده گیمینگ در سال ۲۰۲۳ رو دارید، به موارد زیر توجه کنید:
  • برای بازی، سرعت کلاک مهم‌تر از تعداد هسته‌هاست: سرعت کلاک پردازنده، به عملکرد روون‌تر در وظایف ساده مثل بازی‌ها منجر می‌شه، در حالی که هسته‌های بیشتر به شما کمک می‌کنن که از بارهای سنگین کاری بهتر عبور کنید.
  • بودجه رو در تمام قطعات پخش کنید: این یعنی پردازنده قوی رو در کنار حافظه یا گرافیک ضعیف قرار ندید.
  • اورکلاکینگ هم برای همه مناسب نیست، اما اگر ایپپمی تونید این کار رو به درستی انجام بدید می‌تونید روی قدرت بیشتری از سیستمتون حساب کنید. بدون معطلی بریم سراغ معرفی CPUها.
قیمت پردازنده مرکزی Core i5-13400F اینتل

پردازنده Intel Core i5-13400

پردازنده Intel Core i5-13400 دارای ۱۰ هسته‌ و ۱۶ رشته‌ست. این پردازنده با قیمت ۲۲۱ دلار و نسخه بدون گرافیک یعنی Core i5-13400F با قیمت ۱۹۶ دلار در دسترسه.  این پردازنده نسبت به نسل قبل خودش هسته و رشته بیشتری داره. افزودن چهار هسته‌ ای-کور عملکرد رو بهبود داده. پشتیبانی ۱۳۴۰۰ از حافظه DDR4 باعث ارائه ارزش خرید زیادی در بازه قیمتی ۲۰۰ دلار میشه و این چیپ رو به مناسب‌ترین انتخاب برای کامپیوترهای گیمینگ میان‌رده تبدیل می‌کنه.

این پردازنده شش هسته‌ P-core داره که از هایپر-تردینگ پشتیبانی و با سرعت ۲.۵ گیگاهرتز به‌عنوان سرعت پایه و ۴.۶ گیگاهرتز به‌عنوان سرعت بوست عمل می‌کنن. عملکرد چهار هسته‌ ای-کور هم تا ۳.۳ گیگاهرتز می‌رسه. پردازنده ۱۳۴۰۰ از حافظه DDR4-3200 یا حتی DDR5-4800، همراه با ۱۶ لین از PCIe 5.0 و چهار لین اضافی PCIe 4.0 برای SSD M.2 پشتیبانی می‌کنه.

رقیب اصلی ۱۳۴۰۰F، پردازنده ۲۲۹ دلاری Ryzen 5 7600ـه که ۷٪ سریع‌تر از Core i5-13400 در تنظیمات اصلی و اورکلاک در بنچمارک های ۱۰۸۰p ظاهر میشه. اما قیمت تموم شده بین این دو پردازنده به هم نزدیک نیست. به‌دلیل نیاز Ryzen به DDR5 و قیمت‌های بالای مادربردهای سری B از AMD، در نهایت شما باید هزینه بیشتری برای خرید سی پی یو و مادربرد و رم اون بپردازید.

گزینه DDR4 Core i5-13400/F و قیمت مادربردهای اینتل اقتصادی می‌تونه حدود ۱۳۵ دلار از هزینه کل سیستم رو نسبت به Ryzen 5 7600 کم کنه. شما برای سیستم Ryzen حدود ۳۵٪ بیشتر و برای هر فریم حدود ۲۵٪ بیشتر پرداخت می‌کنید تا عملکرد حدود ۷٪ بهتر در بازی‌های ۱۰۸۰P رو به دست بیارید. :دی

Core i5-13400 هم یه کولر داره که می‌تونه با توان ۶۵W / ۱۴۸W رو مدیریت کنه. از طرفی می‌تونید از مادربردهای مدل‌های جدیدتر سری ۷۰۰ یا مدل‌های قدیمی‌تر سری ۶۰۰ استفاده کنید. شرکای Intel مادربردهای سری B و H رو ارائه دادن و مادربرد B660 / B760 به همراه پردازنده Core i5-13400 یک کمبوی گیمینگ قدرتمنده.

پردازنده AMD Ryzen 5 7600

پردازنده AMD Ryzen 5 7600

Ryzen 5 7600 از AMD با شش هسته و دوازده رشته و قیمت ۲۲۹ دلار، خیلی شبیه به Ryzen 5 7600X از سری Xـه اما ۲۰ دلار ارزون‌تره. عملکردش هم نزدیک به همونه و در بازی‌ها ۵٪ کمتر از نسخه X ظاهر میشه. Ryzen 5 7600 با Core i5-13400F با قیمت ۱۹۶ دلار رقیب همدیگه هستن اما اگه قصد داشته باشید با حافظه DDR5 کار کنید، گزینه بهتری محسوب میشه.

هرچند پردازنده Ryzen 5 7600 در بازی‌ها به صورت اصلی و اورکلاک شده ۷٪ سریع‌تر از Core i5-13400F عمل می‌کنه، اما دقیقا مثل توضیحاتی که در بخش قبل دادیم در نهایت شما باید قیمت بیشتری برای قطعات دیگه بپردازید.

پردازنده ۷۶۰۰ Zen 4 با فرآیند TSMC ۵ نانومتری ساخته شده تا عملکرد قابل توجهی رو در مقایسه با نسل قبل ارائه بده. با این حال، جذابیت اصلی این مدل غیر-X قابلیت اورکلاکه که منجر به افزایش عملکرد نسبت به ۷۶۰۰X اصلی می‌شه. در مقابل، Core i5-13400/F قابل اورکلاک نیست.

شش هسته‌ Ryzen 5 7600 با سرعت پایه ۳.۸ گیگاهرتز و بوست ۵.۱ گیگاهرتز اجرا و توسط ۳۲ مگابایت حافظه نهان L3 تغذیه می‌شن. این پردازنده از تمام استانداردهایی که از یک پردازنده مدرن انتظار داریم، از جمله DDR5، PCIe 5.0 و آخرین استانداردهای اتصال USB پشتیبانی می‌کنه. AMD همچنین گرافیک‌های یکپارچه رو هم اضافه کرده که اگه خواستید بدون کارت گرافیک هم با سیستم کار کنید، مشکلی نداشته باشید.  

همانند Core i5-13400/F، پردازنده Ryzen 5 7600 هم با یه کولر تو باکسش عرضه میشه. شما برای استفاده از این CPU نیاز به یک مادربرد جدید AM5 دارید.

پردازنده AMD Ryzen 7800X3D

پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D

Ryzen 7 7800X3D بهترین و سریع‌ترین پردازنده گیمینگ حال حاضره و به‌راحتی از رقبای گرون‌قیمت‌تر خودش جلو می‌زنه. پردازنده Ryzen 7 7800X3D با قیمت ۴۴۹ دلار عرضه شد و سریع‌ترین پردازنده گیمینگ بازاره. اما این افزایش چشم‌گیر عملکرد فقط در کاربری گیمینگ دیده میشه. 

Ryzen 7 7800X3D هشت هسته و شونزده رشته داره که با سرعت پایه ۴.۲ گیگاهرتز و سرعت بوست ۵.۰ گیگاهرتز عمل می‌کنن. این پردازنده از تکنولوژی چیپلت سه‌بعدی SRAM نسل دوم ۳D V-Cache از AMD استفاده می‌کنه که باعث ایجاد ۹۶ مگابایت حافظه کش L3 میشه. نتیجه نهایی یک پردازنده با توان نسبتاً پایین  که عملکرد گیمینگ شگفت‌انگیزی ارائه می‌ده.

بنچمارک‎‌های بازی انجام شده روی این پردازنده نشون میده که ۳D V-Cache عملکرد رو در تمام بازی‌ها بهبود نمی‌بخشه. به‌علاوه، Ryzen 7 7800X3D به‌طور خاص برای بازی بهینه شده و نمی‌تونه با پردازنده‌های هم قیمت خودش در اجرای نرم افزارها رقابت کنه. اگر به دنبال یک پردازنده متعادل‌تر هستید که هم در بازی و هم در برنامه‌های کاربردی عملکرد خوبی داشته باشه، بنچمارک‌ها مشخص می‎‌کنه که پردازنده Core i7-13700K با قیمت ۴۰۹ دلار انتخاب بهتریه.

نسل قبل Ryzen 7 5800X3D از پلتفرم AM4 با رابط‌های کم‌تری مثل PCIe 4.0 و حافظه DDR4 استفاده می‌کنه، در حالی که Ryzen 7 7800X3D در مادربردهای AM5 جا میشه و از تکنولوژی‌های جدیدتری مانند DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کنه. AMD در حال حاضر هر دو امکان اتواورکلاکینگ Precision Boost Overdrive (PBO) و Curve Optimizer رو برای Ryzen 7 7800X3D ارائه می‌ده، اما هنوز اجازه اورکلاک مستقیم فرکانس رو نمی‌ده.

مصرف برق Ryzen 7 7800X3D نسبت به رقیب اینتلش بسیار پایین‌تره که موجب می‌شه این پردازنده یک پردازنده خنک‌تر به شمار بره و نیاز به تجهیزات گرون‌قیمت مثل یه کولر بزرگ، مادربرد و پاور نداشته باشه. این به این معناست که Ryzen 7 7800X3D عملکرد گیمینگ خیلی خوبی رو همراه با یک سیستم خنک‌تر، ساکت‌تر و کم‌هزینه‌تر نسبت به Core i9 ارائه می‌ده. 

پردازنده Intel Core i7-13700K

پردازنده Intel Core i7-13700K

با قیمت ۴۰۹ دلار، پردازنده Core i7-13700K به طرز کامل از Ryzen 7 7700X با قیمت ۳۹۹ دلار فراتر می‌ره و حتی Ryzen 9 7950X گرون‌قیمت رو با قیمت ۵۹۰ دلار شکست می‌دهه، در حالی که عملکرد گیمینگ عیناً مشابهی با Core i9-13900K پرچمدار اینتل (اما با هزینه‌ای کمتر) ارائه می‌ده.

اگه دنبال پرچمدار پردازنده های اینتل نیستید ولی در عین حال نیاز به یک پردازنده قدرتمند دارید، مدل Core i7 از Core i9 انتخاب بهتریه. Core i7-13700K یک پردازنده گیمینگ عالی با عملکرد بالاست که ۹۵٪ عملکرد پرچمدار Core i9-13900K رو با ۱۹۰ دلار کمتر ارائه می‌ده. از طرفی می‌تونید این چیپ رو اورکلاک کنید و عملکرد تقریباً همانند Core i9-13900K رو بدست بیارید. پردازنده ۱۳۷۰۰K همچنین ۱۸.۸٪ سریع‌تر از نسل قبلی ۱۲۷۰۰Kـه و عملکرد Ryzen 7 5800X3D رو تقریباً شبیه سازی می‌کنه. اما پس از اورکلاک کردن اون رو شکست می‌ده.

Core i7-13700K دارای هشت هسته P-cores (با عملکرد بالا) و هشت هسته E-coresـه که مجموعاً ۲۴ رشته دارن. هسته‌های P-cores با سرعت پایه ۳.۴ / ۵.۴ گیگاهرتز و هسته‌های E-cores با سرعت پایه ۲.۵ / ۴.۲ گیگاهرتز عمل می‌کنن. علاوه بر این، ۳۰ مگابایت کش L3 و ۲۴ مگابایت کش L2 از مشخصات این پردازنده‌ست.

۱۳۷۰۰K همچنین از حافظه DDR4-3200 یا حتی DDR5-5600 و ۱۶ لین PCIe 5.0 و چهار لین اضافی PCIe 4.0 برای SSD‌های M.2 پشتیبانی می‌کنه. پردازنده ۱۳۷۰۰K مصرف برق پایین‌تری نسبت به نسل قبلی خودش ثبت کرده. برای این پردازنده نیاز به خرید یک کولر قدرتمند و همچنین به یک مادربرد سری ۷۰۰ یا مادربرد نسل قبلی سری ۶۰۰ دارید.

پردازنده 5800X3D

پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D

پردازنده جدیدتر Ryzen 7 7800X3D که قبل‌تر درباره‌ش صحبت کردیم بعد از این پردازنده عرضه شده، اما همچنان Ryzen 7 5800X3D با قیمت ۳۳۰ دلار یک انتخاب خوبه. اگر به دنبال یک چیپ گیمینگ با عملکرد عالی و همچنین ارزش خرید بالا هستید این پردازنده می تونه جزو گزینه هاتون باشه. این پردازنده با ۹۶ مگابایت کش L3 فوق‌العاده هنوز قابل خریداریه. 

پردازنده ۵۸۰۰X3D روی مادربردهای AM4 موجود از سری‌های ۳۰۰ که در سال ۲۰۱۷ معرفی شدن نصب میشه. بنابراین برای کسایی که در حال حاضر پلتفرم AM4 استفاده می‌کنن، خرید این سی پی یو فقط به قصد بازی بدون شک بهترین انتخابه. البته به یاد داشته باشید که AM4 کم کم داره از دور خارج میشه تا جا برای پردازنده‌های Zen 4 Ryzen 7000 Raphael با فرآیند ۵ نانومتری در سوکت AM5 فراهم بشه. همچنین باید بدونید که پردازنده Ryzen 7 5800X3D از  DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی نمی‌کنه.

پردازنده Ryzen 7 5800X3D خنک‌تر از پردازنده رقیب اینتلیشه و نیاز به تجهیزات گرون‌قیمت مثل یک کولر قوی، مادربرد و پاور قوی نداره. 

اگر موافق باشید که عملکرد کمتر اما هنوز قابل قبول در برنامه‌ها داشته باشید و همچنین بهترین عملکردو توی بازی‌ها بگیرید، پردازنده Ryzen 7 5800X3D رو انتخاب کنید. (با توجه به بودجه‌ای که برای پردازنده در نظر دارید)

پردازنده AMD Ryzen 9 7950X3D

پردازنده AMD Ryzen 9 7950X3D

پردازنده‌ Ryzen 9 7950X3D با قیمت ۶۹۹ دلار از AMD ویژه‌ی گیمرهایه که می‌خوان بدون هیچ محدودیت پردازشی بازی کنن. این پردازنده دارای ۱۶ هسته دومین تکنولوژی ۳D V-Cacheـ] که ۱۲۸ مگابایت کش L3 در دسترس کاربر قرار میده. ترکیبی که عملکرد بازی‌ها رو به میزان قابل توجهی افزایش میده. پردازنده ۷۹۵۰X3D به طور میانگین با ۱۳٪ میانگین و تا ۴۰٪+ در برخی بازی‌ها نسبت به سریع‌ترین چیپ اینتل، Core i9-13900KS با سرعت ۶ گیگاهرتز، به برتری رسیده.

پردازنده ۷۹۵۰X3D از تکنولوژی پیشروی ۳D AMD به نام ۳D V-Cache استفاده می‌کنه تا ۱۲۸ مگابایت کش L3 باورنکردنی برای استفاده ارائه بده. با این حال، Ryzen 9 7950X3D در برخی از برنامه‌ها به علت تضادهای مرتبط با تکنولوژی ۳D عقب میوفته و همه بازی‌ها رو به یک اندازه سرعت نمی‌بخشه. بنابراین، شما باید قبل از خرید پردازنده، مزایا و معایب این چیپ رو بررسی کنید. با این وجود، یک چیز قطعیه. این پردازنده سریع‌ترین چیپ گیمینگ در دنیاست.

Ryzen 9 7950X3D تمام امکاناتی را که از یک پردازنده مدرن انتظار داریم، از جمله پشتیبانی از DDR5، PCIe 5.0 و استانداردهای اتصال USB جدیدتر رو ارائه میده. 

پردازنده‌های جدید سری Ryzen 7000 از AMD نیاز به یک کولر قدرتمند دارن، بنابراین برنامه‌ریزی برای یک AIO با سایز ۲۴۰ میلی‌متر تا ۳۶۰ میلی‌متر رو برای عملکرد بهتر در نظر داشته باشید. همچنین باید یک مادربرد جدید AM5 رو هم تهیه کنید و حافظه DDR5 هم تنها گزینه‌ست. 

پردازنده Intel Core i9-13900K

پردازنده‌ Core i9-13900K اینتل، سریع‌ترین پردازنده‌ی گیمینگ اینتل به حساب میاد و اگرچه به اندازه Ryzen 9 5900X3D ای‌ام‌دی سریع نیست، اما پروفایل عملکردی متعادل‌تری داره و از چیپ‌های دیگه در خانواده Ryzen 7000 ای‌ام‌دی سریع‌تره. با قیمت ۵۶۹ دلار، حتی در بنچمارک‌های بازی از Ryzen 9 7950X ای‌ام‌دی سریع‌تر عمل کرده. همچنین در عملکرد یک رشته‌ای x86 هم بی‌نظیره. اضافه کردن تعداد بیشتری هسته در این پردازنده باعث شده که عملکرد خوبی از خودش در مقایسه با پردازنده‌های دیگه نشون بده. 

پردازنده ۱۳۹۰۰K همچنین از حافظه‌ DDR4-3200 یا تا DDR5-5600، همچنین ۱۶ لین PCIe 5.0 و چهار لین اضافی PCIe 4.0 برای SSDهای M.2 پشتیبانی می‌کنه. یعنی درست شبیه به باقی پردازنده‌های جدید.

این پردازنده دارای هشت هسته‌ P با پشتیبانی از هایپرتردینگ و ۱۶ هسته‌ی یک رشته‌ای Eـه و مجموعاً ۲۴ رشته داره. هسته‌های P دارای سرعت پایه ۳.۰ گیگاهرتز هستن و در حداکثر توربو بوست ۳.۰ با توربو بوست ۳.۰ به ۵.۸ گیگاهرتز می‌رسن (این ویژگی تنها در هسته‌های P فعاله). در عین حال، هسته‌های E دارای سرعت پایه ۲.۲ گیگاهرتز هستن و تا ۴.۳ گیگاهرتز با الگوریتم‌های توربو بوست ۲.۰ استانداردی افزایش پیدا می‌کنن. همچنین این چیپ به ۳۶ مگابایت کش L3 و ۳۲ مگابایت کش L2 تجهیز شده.

این پردازنده ۱۳۹۰۰K دارای امتیاز PBP (پایه) ۱۲۵و امتیاز MTP (قله) ۲۵۳ واته اما مصرف برق اون نسبت به نسل قبلی کمتره. 

شما باید برای این پردازنده یک کولر مناسب بخرید و همچنین نیاز به یک مادربرد سری ۷۰۰ جدید یا مادربرد نسل قبلی سری ۶۰۰ با آپدیت بایوس دارید.

پردازنده Intel Core i5-13600K

پردازنده Intel Core i5-13600K

بنچمارک‌ها نشون می‌ده که پردازنده Core i5-13600K با قیمت ۳۱۹ دلار یک چیپ گیمینگ عالیه. در مورد این مدل باید بدونید که اینتل قیمت رو در مقایسه با مدل نسل قبلی، ۳۰ دلار افزایش داده، اما ۱۳۶۰۰K به تنهایی در ۱۰۸۰p مقابل کل خط تولید Ryzen 7000 ای‌ام‌دی رو شکست میده، حتی مدل ۵۸۹ دلاری. شما می‌تونید این پردازنده رو بدون گرافیگ مجتمع یعنی مدل Core i5-13600KF رو با قیمت ۲۹۶ دلار و همون سطح عملکرد تهیه کنید.

پردازنده ۱۳۶۰۰K/F عملکرد قابل قبول و بسیار خوبی ارائه میده. حتی می‌تونید اون رو اورکلاک کنید. اورکلاک این پردازنده رو به سطح عملکرد Ryzen 7 5800X3D می‌رسونه.

Core i5-13600K دارای شش هسته‌ P با سرعت ۳.۵ / ۵.۱ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی E با سرعت ۲.۶/ ۳.۹ گیگاهرتزه و مجموعاً ۲۰ رشته داره. علاوه‌بر این، ۲۰ مگابایت کش L3 و ۲۴ مگابایت کش L2 داره.

این چیپ از ۱۶ لین رابط PCIe 5.0 پیشروی پشتیبانی می‌کنه و چهار لین اضافی PCIe 4.0 برای یک پورت سریع SSD M.2. ارائه میده. Core i5-13600K همچنین از حافظه‌های DDR4 یا DDR5 پشتیبانی می‌کنه.

Core i5-13600K دارای مصرف ۱۸۱ واته. اما باید بدونید که این چیپ نسبت به نسل قبلی خودش تونسته که به میزان قابل توجهی برق کمتری مصرف کنه. در حالی که در بازی‌ها عملکرد بهتری ارائه می‌ده. مصرف کمتر برق اجازه می‌ده که این چیپ با انواع مختلفی از ایرکولرها و واترکولرها به خوبی کار کنه اما باید مطمئن بشید که مدل شما از سوکت LGA 1700 پشتیبانی می‌کنه.

در مورد سوکت هم باید بگیم که شما نیاز به یک مادربرد سری ۷۰۰ یا مادربرد نسل قبلی سری ۶۰۰ با آپدیت بایوس دارید. شما می‌تونید مادربردهایی با کیفیت بالا که از حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کنن رو پیدا کنید.

پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

رایزن ۵ ۷۶۰۰X از ای‌ام‌دی با شش هسته و دوازده رشته، با قیمت ۲۵۰ دلار، عملکرد قابل قبولی ارائه می‌ده. اما از اونجایی که امکان استفاده از حافظه DDR4 وجود نداره و باید از حافظه گرون قیمت DDR5 استفاده کنید. این پردازنده از رقیب اینتلی خودش از نظر قیمتی عقب می‌مونه. البته ما داریم درباره قیمت دلاری اون صحبت می‌کنیم. در حال حاضر که من دارم این مطلب رو می‌نویسم پردازنده اینتل به دیلل محبوبیت بیشتر در بازار نسبت به AMD قیمتی بین دو تا سه میلیون بیشتر داره :)

رایزن ۵ ۷۶۰۰X با معماری Zen 4 و فرآیند ۵ نانومتری TSMC ترکیب شده تا عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی ارائه بشه. این موجب می‌شه تا این چیپ در قیمت ۲۵۰ دلاری یک CPU گیمینگ خیلی خوب با ارزش خرید بالا باشه. با این حال، Core i5-13600KF از اینتل حدود ۸٪ سریع‌تر در بازی‌های ۱۰۸۰p ظاهر میشه و سقف اورکلاک بالاتری داره. چیپ اینتل همچنین به ترتیب ۳٪ و ۳۹٪ سریع‌تر در برنامه‌های تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ایه. ام‌ام‌دی گزینه‌ای با هزینه کمتر هم داره، یعنی Ryzen 5 7600، که انتخاب جایگزین ما با قیمت کمتر به‌حساب میاد.

رایزن ۵ ۷۶۰۰X تمام استانداردهایی رو که از یک پردازنده جدید انتظار داریم، از جمله DDR5، PCIe 5.0 و آخرین استانداردهای اتصال USB، پشتیبانی می‌کنه. ای‌ام‌دی در این پردازنده یک گرافیک یکپارچه هم قرار داده که همونطور که می‌دونید اگه قصد بازی داشته باشید، باید از یک کارت گرافیک جدا استفاده کنید.

پردازنده‌های جدید سری Ryzen 7000 ای‌ام‌دی نیاز به یک کولر قوی دارن، بنابراین برای بهترین عملکرد باید برنامه‌ریزی کنید و یک کولر مناسب تهیه کنید. همچنین به مادربرد جدید AM5 نیاز خواهید داشت.

پردازنده Intel Core i3-13100F

پردازنده Intel Core i3-13100F

پردازنده Core i3-13100F با استفاده از همان فرمول موفقیت‌آمیزی که Core i3-12100F نسل قبل رو به برتری در برای سیستم‌های اقتصادی رسوند، به بازار اومد. این موضوع این پردازنده رو به بهترین CPU گیمینگ اقتصادی در کلاس قیمتی و نسل خودش تبدیل می‌کنه. این چیپ هم در عملکرد گیمینگ و هم در برنامه‌ها نسبت به قیمتش خیلی خوب عمل می‌کنه. مهمترین نکته اینه که اغلب می‌تونید مدل Core i3-12100F نسل قبل رو با قیمت‌ کمتر پیدا کنید و با توجه به اینکه این دو چیپ عملکرد خیلی خیلی نزدیکی بهم دارن پیشنهاد می‌کنم که گزینه ارزون‌تر رو انتخاب کنید.

Core i3-13100 با شش هسته P-cores و دوازده رشته که با نرخ ۳.۴ / ۴.۵ گیگاهرتز کار می‌کنن، در دسترسه، اما برخلاف مدل‌های Core i5، این چیپ دارای هسته‌های e-cores برای وظایف پس‌زمینه نیست. علاوه‌بر همه این‌ها دارای ۱۲ مگابایت کش L3ست .

این پردازنده ۱۶ لین PCIe 5.0 و چهار خط PCIe 4.0 و تا DDR4-3200 و DDR5-4800 MT/s رو پشتیبانی می‌کنه. مدل‌های غیر-K اینتل اجازه اورکلاک کردن هسته‌های CPU را ندارن، اما از اورکلاک حافظه پشتیبانی می‌کنن.

همچنین Core i3-13100F همراه با کولر استوک بهبود یافته اینتل عرضه شده که هزینه‌های شما رو برای خرید کولر کاهش می‌ده. این پردازنده به راحتی با استفاده از همین کولر خنک میشه و و نیازی به خرید یه کولر دیگه نیست.

Raptor Lake اینتل با مادربردهای Socket 1700 از سری‌های ۶۰۰ یا ۷۰۰، شامل مدل‌های Z، H و B سازگاره. Core i3-12100 قابلیت اورکلاک کردن نداره. با این حال، اینتل از اورکلاک حافظه در مادربردهای Z، B و H پشتیبانی می‌کنه (هرچند که استفاده از مدل‌های Z-Series در این دسته از چیپ‌ها منطقی نیست).

پردازنده AMD Ryzen 5 5600

پردازنده AMD Ryzen 5 5600

پردازنده بعدی از بهترین پردازنده گیمینگ در سال ۲۰۲۳ پردازنده Ryzen 5 5600 به حساب میاد. این سی پی یو از AMD با قیمت ۱۴۰ دلار ارزش خرید بالایی داره. این چیپ به عنوان بهترین CPU اقتصادی از AMD برای بازی و برنامه‌ها مناسبه. مقدار هزینه این پردازنده نسبت به Core i3-12100F با قیمت ۱۰۶ دلار بیشتره، اما با توجه به سطح عملکرد بالاتری که داره، بسیار ارزشمنده. باید بدونید که Ryzen 5 5600 نسبت به ۱۲۱۰۰F حدود ۱۰٪ سریع‌تره.

اگه مشکلی ندارید با مادربرد AM4 نسل قبلی خودتون ادامه بدید، Ryzen 5 5600 انتخاب خوبی برای ساخت یک سیستم گیمینگ اقتصادیه. تبادل اصلی برای پلتفرم AM4 اینه که به DDR4 محدود می‌شید که شاید یک امکان برای کاهش هزینه‌ها در نظرش بگیریم. اگر شما در حال به‌روزرسانی یک سیستم AM4 هستید، پردازنده Ryzen 5 5600 می‌تونه انتخاب بی‌رقیبی در محدوده قیمتی خودش باشه.

جالبه بدونید که پردازنده Ryzen 5600X تنها حدود ۱٪ سریع‌تر از Ryzen 5 5600 در بازی‌ها و کارهای چند رشته‌ای ظاهر میشه. اما در عملکردهای یک رشته‌ای مزیت ۴ درصدی رو حفظ می‌کنه. با این حال، تفاوت‌های عملی بین این دو پردازنده برای بیشتر کاربران تقریباً قابل تشخیص نیست، اما Ryzen 5 5600X حدود ۳۰ دلار گرون‌تره.

شما می‌تونید Ryzen 5 5600 شامل ۶ هسته و ۱۲ رشته رو با قیمت ۱۴۰ دلار پیدا کنید، در واقع، طبق بنچمارک‌ها میشه گفت که Ryzen 5 5600 به طور کلی عملکرد گیمینگ رو مانند نسل Ryzen 7 5800X با قیمت حدود ۲۴۰ دلار ارائه می‌‎کنه. این امر Ryzen 5600 را به یک پردازنده بسیار متعادل تبدیل کرده که می‌تونه هر نوع بازی رو اجرا کنه.

Ryzen 5 5600 دارای فرکانس پایه ۳.۷ گیگاهرتز و فرکانس افزایشی ۴.۶ گیگاهرتزه. چیپ همچنین دارای امتیاز TDP 65 واته، به این معنی که با توجه به عملکردی که داره، به طور استثنایی خنک و ساکت کار می‌کنه. شما می‌تونید این پردازنده رو روی مادربردهای سری B پلتفرم AMD نصب کنید.

جمع‌بندی بهترین پردازنده گیمینگ در سال ۲۰۲۳

در این مطلب به بهترین پردازنده گیمینگ در سال ۲۰۲۳ پرداختیم. به همین دلیل شما فقط پردازنده‌های نسل جدید از دو شرکت اینتل و AMD رو در این لیست می‌بینید. برامون بنویسید که انتخاب شما کدوم یکی از این پردانده‌هاست و در حال حاضر از چه CPUای استفاده می‌کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×