محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

قیمت پردازنده‌های AMD Ryzen 5000 دوباره کاهش یافت

AMD از زمان معرفی اولیه‌اش، قیمت‌های پردازنده‌های سری Ryzen 7000 رو به‌طور پایدار کاهش داده و این کاهش تأثیراتی روی سری Ryzen 5000 که بر پایه معماری Zen3 قبلی ایجاد شده، داشته. سری ۵۰۰۰ نشانگر پایان دوره سوکت AM4 بود و حالا جای اون سیستم مدرن AM5 با پشتیبانی از استانداردهای DDR5 و PCIe Gen5 رو به خودش اختصاص داده. تا آخر این خبر با کاهش قیمت پردازنده‌های Ryzen 5000 با بنچفا همراه باشید.


دلیل کاهش قیمت پردازنده‌های AMD Ryzen 5000

با ارزون‌تر شدن حافظه DDR5 و فضای ذخیره‌سازی Gen5، کاربران به طرز فزاینده‌ای به سمت خرید پردازنده‌های مبتنی بر Zen5 متمایل میشن تا پشتیبانی رو در سال‌های آینده تضمین کرده و مسیر ارتقاء سیستم رو برای آینده حفظ کنن. هرچند AMD تأیید کرد که قصد داره پشتیبانی از AM4 رو ادامه بده و بعضی پردازنده‌ها رو در آینده برای این پلتفرم منتشر کنه، اما در این زمینه در سال گذشته یا چندین سال اخیر تغییرات مهمی صورت نگرفته.

با بهترین پردازنده‌های گیمینگ سال ۲۰۲۳ آشنا شوید.

آخرین محصول منتشرشده، Ryzen 5 5600X3D بود که یک طراحی ۶ هسته‌ای با ۳D V-Cache داشت، اما متأسفانه به صورت جهانی در دسترس قرار نگرفت. سری X3D شامل پرطرفدارترین پردازنده Zen3، Ryzen 7 5800X3D، احتمالاً انتخاب بهتری برای حداکثر کردن عملکرد در سیستم AM4 باشه، به ویژه برای گیمرها. اما نیازهای همه به بازی محدود نمی‌شه و برخی ممکنه به تعداد هسته‌های بیشتری نیاز داشته باشن یا برای کار خود به ۳D V-Cache نیاز نداشته باشن.

دلیل کاهش قیمت پردازنده‌های AMD Ryzen 5000

در مواردی از این دست، Ryzen 7 5800X که در حال حاضر با تخفیف ۱۵ یورو از اوایل سپتامبر با قیمت ۱۶۵ دلار عرضه میشه، گزینه جذابی برای کسانی به حساب میاد که به دنبال تعادل بین عملکرد و هزینه هستن؛ از طرفی به دنبال جایگزین خوبی برای Ryzen 7 5800X3D با قیمت ۲۸۹ یورو هستن.

هنوز معلوم نیست که این کاهش قیمت یک تغییر موقتیه یا یک تغییر دائمی، اما مهمه که توجه داشته باشیم که AMD همچنین یک تخفیف مشابه رو در فروشگاه رسمی اروپایی خودش اجرا کرده، البته با قیمت‌های بالاتر. با این حال، میشه این رو به عنوان یکی از آخرین تلاش‌های AMD برای تخلیه موجودی پردازنده‌های Zen3 قبل از عرضه مورد انتظار به‌روزرسانی سری Ryzen 7000 خود در نیمه سال آینده تفسیر کرد.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×