بررسیکارت گرافیک
منتخب بنچفا

بررسی کارت گرافیک RX 6900 XT + بنچمارک ۶ بازی

تو بازار کارت گرافیک AMD اینطوریه که هر چند وقت یه بار میاد یه شاهکار عرضه می‌کنه که تا مدت‌ها سر زبون‌ها می‌مونه، بعد میره تا دو سه نسل دیگه:))). کارت گرافیک RX 6900 XT یکی از همین کارت‌هاست، که امروز مدل XFX Swift  اونو برای بررسی داریم و می‌خوایم ببینیم این کارت گرافیک در بازی‌های مختلف چه عملکردی رو به نمایش می‌ذاره و همچنین درباره ارزش خرید اون صحبت کنیم. قراره کلی بازی رو با هم بررسی کنیم، با بنچفا تا تهش همراه باشید.

فن کارت گرافیک XFX Swft319 RX 6900 XT

ویدیوی بررسی کارت گرافیک RX 6900 XT

ممنون که با دیدن این ویدیو در یوتوب از بنچفا حمایت می‌کنید.

مشخصات کارت گرافیک RX 6900 XT

سری ۶۰۰۰ AMD با معماری RDNA 2 به بازار عرضه شدن. چیپ اون‌ها هم به روش مونولوتیک با لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید شد. کارت گرافیک RX 6900 XT از پردازنده گرافیکی Navi 21 XTX و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده می‌کنه. این کارت به طور کامل از DirectX 12_2 یا ۱۲ اولتیمیت پشتیبانی می‌کنه، یعنی پشتیبانی کامل از ری تریسینگ سخت افزاری، مش شیدر، directstorage و هر چیزی که ممکنه در آینده به این نسخه دایرکت ایکس اضافه بشه.

جلوی کارت گرافیک XFX Swft319 RX 6900 XT


یه نکته دیگه. این پردازنده گرافیکی به نسل اول هسته‌های ری تریسینگ AMD مجهزن که حتما شنیدید میگن عملکرد خوبی در ری تریسینگ نداره. راست میگن، این هسته‌ها یه جاهایی در حد سری ۲۰ انویدیا عمل می‌کنن. حالا جلوتر تو بنچمارک‌ها هم حتما به ری تریسینگ می‌رسیم.
همچنین AMD تا سری ۷۰۰۰ هسته‌های هوش مصنوعی روی کارت‌هاش قرار نمی‌داد.

RTX 3080RX 6800 XTRX 6900 XTRX 7800 XTRX 7900 XTRTX 4070مشخصات
GA102-200-KD-A1Navi 21 XTNavi 21 XTXNavi 32 XTNavi 31 XTAD104-250-A1پردازنده گرافیکی
۶۲۸ mm²۵۲۰ mm²۵۲۰ mm²۳۴۶mm²۵۲۹mm²۲۹۴mm²مساحت پردازنده گرافیکی
۸nm
Samsung
۷nm
TSMC
۷nm
TSMC
چیپلت
GCD: 5nm
MCD: 6nm
طراحی چیپلت
GCD: 5nm
MCD: 6nm
۵nm
TSMC
لیتوگرافی
۲۸,۳۰۰ million۲۶,۸۰۰ million۲۶,۸۰۰ million۲۸,۱۰۰ million۵۷,۷۰۰ million۳۵,۸۰۰ millionتعداد ترانزیستور
۱۴۴۰ / ۱۷۱۰ Mhz۱۸۲۵ / ۲۲۵۰ Mhz۱۸۲۵ / ۲۲۵۰ Mhz۲۱۲۴ / ۲۴۳۰ Mhz۲۰۲۵ / ۲۳۹۴ Mhz۱۹۲۰ / ۲۴۷۵ Mhzسرعت پایه / سرعت بوست
۵ MB۴ MB۴ MB۶ MB۶ MB۳۶ MBمیزان کش L2
۱۲۸ MB۱۲۸ MB۶۴ MB۸۰ MBمیزان کش L3
۸۷۰۴۴۶۰۸۵۱۲۰۳۸۴۰۵۳۷۶۵۸۸۸واحد‌های شیدر
۲۷۲۲۸۸۳۲۰۲۴۰۱۹۲۱۸۴TMU
۹۶۱۲۸۱۲۸۹۶۱۹۲۶۴ROP
۶۸۷۲۸۰۶۰۸۴۴۶CU / SM
۶۸۷۲۸۰۶۰۸۴۴۶هسته‌های RT
۲۷۲۱۲۰۱۶۸۱۸۴هسته‌های AI / تنسور
۳۲۰W۳۰۰W۳۰۰W۲۶۳W۳۰۰W۲۰۰WTDP
۱۰ GB
GDDR6X
۱۶ GB
GDDR6
۱۶ GB
GDDR6
۱۶ GB
GDDR6
۲۰ GB
GDDR6
۱۲ GB
GDDR6X
VRAM
۳۲۰ bit۲۵۶ bit۲۵۶ bit۲۵۶ bit۳۲۰ bit۱۹۲ bitباس حافظه
۷۶۰.۳ GB/s۵۱۲.۰ GB/s۵۱۲.۰ GB/s۶۲۰.۸ GB/s۸۰۰.۰ GB/s۵۰۴.۲ GB/sپهنای باند حافظه
۲۹.۷۷ TFLOPS۲۰.۷۴ TFLOPS۲۳.۰۴ TFLOPS۳۷.۳۲ TFLOPS۵۱.۴۸ TFLOPS۲۹.۱۵ TFLOPSFP32
۱۲ Ultimate (12_2)۱۲ Ultimate (12_2)۱۲ Ultimate (12_2)۱۲ Ultimate (12_2)۱۲ Ultimate (12_2)پشتیبانی از DirectX
۷۰۰ دلار۶۵۰ دلار۱۰۰۰ دلار۵۰۰ دلار۹۰۰ دلار۶۰۰ دلارقیمت زمان عرضه
۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰۱۸ نوامبر ۲۰۲۰۲۸ اکتبر ۲۰۲۰سپتامبر ۲۰۲۳۱۳ دسامبر ۲۰۲۲۱۳ آوریل ۲۰۲۳زمان عرضه

مهم‌ترین ویژگی و دلیل پرفورمنس خیلی خوب این سری AMD، بهره وری از Infinity cache یا کش بی نهایت بود، که در واقع یه اسم با کلاس برای کش L3 روی کارت گرافیکه. وقتی پردازنده مرکزی به پردازنده گرافیکی میگه که فریمی رو رندر کنه، پردازنده گرافیکی دنبال شیدرها و اطلاعات صحنه می‌گرده که پردازنده مرکزی در اختیارش گذاشته. پردازنده‌ها اول از همه نزدیک‌ترین حافظه به خودشون رو می‌گردن، اول کش L1 و L2 که نزدیک‌تر به خودشونه رو می‌گردن و اگه اطلاعات رو پیدا نکنن، سراغ کش L3 میرن. در پردازنده‌های گرافیکی ما چیزی به نام کش L3 نداشتیم، AMD برای اولین بار این کار رو کرد. دلیلش اینه که حافظه کش فضای زیادی روی سیلیکون اشغال می‌کنه. بعد از اون هم انویدیا هم که دید حافظه کش واقعا کمک زیادی می‌کنه، کش L2 پردازنده‌های گرافیکی سری ۴۰ رو افزایش زیادی داد.

کارت گرافیک XFX Swft319 RX 6900 XT

برگردیم سر RX 6900 XT. قرار نیست الان خیلی روی معماری این کارت مانور بدیم و حوصلتون رو سر ببریم، می‌خوایم با عملکردش آشنا بشیم. قبل از اینکه بریم سراغ بنچمارک‌ها، کمی با مدلی که دست ماست آشنا بشیم.

XFX Speedster SWFT319 RX 6900 XT CORE

مدلی که دست ماست از برند XFXئه که از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های AIB برای AMD محسوب میشه. این عملا از مدل‌های پایه این کارت گرافیک محسوب میشه. XFX Speedster SWFT319 RX 6900 XT CORE سه تا فن داره، دو اسلات و نیم جا می‌گیره و طول اون هم ۳۴۰ میلی متره. ۲ تا کانکتور ۸ پین برق اونو تامین می‌کنن و همچنین دوال بایوسه. برای خروجی تصویر هم یک پورت HDMI و سه پورت Displayport داره.

پورت‌های کارت گرافیک XFX Swft319 RX 6900 XT

این کارت از حالت ۰ RPM هم پشتیبانی می‌کنه و تا وقتی که کارت گرافیک به ۵۰ درجه سانتیگراد نرسه، فن‌هاش روشن نمیشن. قابلیت Dual Bios هم روی این مادربرد وجود داره.


بنچمارک گیم بررسی کارت گرافیک RX 6900 XT

دیگه وقت تلف نکنیم و بریم سراغ بنچمارک‌ها. ما بنچمارک‌ها رو خودمون طبق رزولوشن ۱۰۸۰p گرفتیم، که اینجا پردازنده از همه بیشتر درگیره. حالا با پریزنت مان می‌تونیم بفهمیم چقدر پردازنده باعث باتلنک گرافیک شده. پردازنده‌مون هم Ryzen 5 3600 با ۱۶ گیگابایت رم DDR4-3200 روی مادربرد B550 Pro آوروس از گیگابایته.


عملکرد کارت گرافیک RX 6900 XT در Black Myth: Wukong

Black Myth: Wukong عنوان جدیدیه که به تازگی عرضه شده و از موتور Unreal Engine بهره می‌بره. استودیو تولیدکننده این بازی یک ابزار بنچمارک هم با ویژگی‌های خود بازی عرضه کردن که می‌تونید از استیم اونو دانلود کنید. در بازی Black Myth: Wukong کارت گرافیک RX 6900 XT تونسته تنها ۴۲ فریم بر ثانیه با بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی ارائه بده. در Presentmon هم دیدیم که فشار بازی کاملا روی پردازنده گرافیکی بود و نه پردازنده، اینو می‌تونید در ویدیوی بررسی این کارت ببینید.

RTX 2060 هم به یک دلیل به این چارت اضافه کردیم. این بازی روی بالاترین تنظیمات گرافیکی در رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۸ گیگابایت حافظه VRAM نیاز داره، که RTX 2060 تنها ۶ گیگابایت داره. این دلیل عملکرد به شدت ضعیف این کارت گرافیک بوده.


بررسی کارت گرافیک RX 6900 XT در Witcher 3

در Witcher 3 با بالاترین تنظیمات گرافیکی و بدون آپسکیل کارت گرافیک RX 6900 XT تونسته ۱۰۱ فریم بر ثانیه به صورت میانگین به نمایش بذاره. کارت گرافیک توانایی رندر فریم بیشتر هم داشت، اما توسط پردازنده مقداری باتلنک شده بود.


بررسی کارت گرافیک RX 6900 XT در Spider-Man Miles Morales

در Spider-Man Miles Morales کارت گرافیک RX 6900 XT تونست ۱۰۲ فریم بر ثانیه به صورت میانگین با بالاترین تنظیمات گرافیکی در رزولوشن ۱۰۸۰p به نمایش بذاره. ۹۹% نرخ فریم کمی پایینه، اما این بازی کلا این مشکل رو داره و تنها این کارت نیست. این بازی هم مقداری باتلنک داشت اما در حدی نبود که مهم باشه.


عملکرد کارت گرافیک RX 6900 XT در Apex Legends

Apex Legends هم با توجه به اینکه پردازنده محوره، بیشتر توسط پردازنده محدود شده بود. با این حال، به صورت میانگین تونسته ۱۴۱ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره که برای یک بازی شوتر آنلاین مناسبه.


عملکرد کارت گرافیک RX 6900 XT در Ghost of Tsushima

بازی Ghost of Tsushima هم امسال برای پیسی پورت شد و واقعا بازی زیباییه. اینجا شاهد ۸۴ فریم بر ثانیه به صورت میانگین بودیم با ۶۹ فریم بر ثانیه میزان ۹۹%. این بازی از AFMF یا تکنولوژی فریم جنریشن AMD هم پشتیبانی می‌کنه و با استفاده از اون می‌تونید فریم ریت بهتری رو شاهد باشید.


بررسی کارت گرافیک RX 6900 XT در A Plague Tale: Requiem

در A Plague Tale: Requiem کارت گرافیک RX 6900 XT تونسته ۹۰ فریم بر ثانیه به صورت میانگین به نمایش بذاره، عملکرد ۹۹% و ۹۵% هم فوق‌العاده بوده. این بازی از تکنولوژی‌های آپسکیل AMD بهره نمی‌بره اما همچنان عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش گذاشته.


عملکرد ری تریسینگ کارت گرافیک RX 6900 XT

ما دوتا بازی رو برای ری تریسینگ انتخاب کردیم، Spider-Man Miles Morales و Witcher 3. در آینده حتما عناوین بیشتری رو برای اینکه بهتر تفاوت‌ها رو ببینیم اضافه می‌کنیم اما در حال حاضر این دو بازی می‌تونن عملکرد ری ترسینگ کارت گرافیک RX 6900 XT رو به نمایش بذارن.


عملکرد ری تریسینگ کارت گرافیک RX 6900 XT در Witcher 3

در Witcher 3 در حالت RT Ultra دوباره شاهد مقداری باتلنک کارت گرافیک توسط پردازنده بودیم. با این اوصاف، کارت گرافیک RX 6900 XT تونسته ۴۰ فریم بر ثانیه در Witcher 3 با ری تریسینگ به نمایش بذاره، که عملکر چندان جالبی نیست. با FSR می‌تونید نرخ فریم بهتری دریافت کنید اما هدف ما بررسی ویژگی‌های بازی نیست.

با اینکه میانگین خیلی جالب نبود، ۹۹% و ۹۵% در این بازی خیلی خوب بودن و عملکرد کارت به طور کلی پایدار بوده.


عملکرد ری تریسینگ کارت گرافیک RX 6900 XT در Spider-Man Miles Morales

در Spider-Man Miles Morales با ری تریسینگ کارت گرافیک RX 6900 XT عملکرد خیلی بهتر و روون‌تری رو به نمایش گذاشته. به صورت میانگین، شاهد ۶۸ فریم بر ثانیه هستیم و مثل دفعه قبل فاصله ۹۹% زیاده اما همونطور که گفتم این از موتور بازیه. این عنوان از FSR پشتیبانی می‌کنه اما پیشنهاد ما اینه که در رزولوشن ۱۰۸۰p از FSR استفاده نکنید و به جاش با بهینه سازی تنظیمات بازی عملکرد رو بهتر کنید.


میزان مصرف برق کارت گرافیک RX 6900 XT

میزان مصرف برق کارت گرافیک RX 6900 XT
Benchmark Credit: Gamersnexus

کارت گرافیک RX 6900 XT طبق داده‌های گیمرز نکسوس، حدود ۳۰۰ وات برق مصرف می‌کنه. این میزان بیشتر از مصرف برق ۲۹۰ وات RTX 4070 Ti بوده، که با در نظر گرفتن قوی‌تر بودن این کارت، نکته مثبتی برای انویدیاست. البته این کارت AMD در مقایسه با کارت‌های RTX 3080 و RTX 3090 مصرف مناسبی داره، اما در مقایسه با کارت‌های جدیدتر که از پروسه بهینه‌تری استفاده می‌کنن، حرفی برای گفتن نداره.

برای پاور، پیشنهاد ما یه پاور حداقل ۷۵۰ واته. در مقایسه با کارت‌های سری ۳۰ انویدیا این کارت اسپایک‌های زیادی نداره، اما باز هم خوبه که میزان هد روم بیشتری در اختیار کارت بذاریم.


آیا خرید RX 6900 XT به صورت دست دوم انتخاب درستیه؟

این سوال خیلی به این موضوع بستگی داره که کارت گرافیک‌تون رو از کجا تهیه می‌کنید. اگه از فروشگاه مطمئنی خرید می‌کنید که از سلامت کارتی که دارید تهیه می‌کنید خیالتون راحته، RX 6900 XT از بهترین انتخاب‌ها محسوب میشه. این کارت گرافیک در خیلی از بازی‌ها می‌تونه عملکرد بهتری نسبت به برخی کارت گرافیک‌هایی که می‌تونید به صورت نو تهیه کنید بهتره، مدلی که دست ما بود هم با اینکه از ساده‌ترین مدل‌های این کارت گرافیک بود، عملکرد خنک‌کنندگی خیلی خوبی داشت.

بررسی کارت گرافیک XFX Swft319 RX 6900 XT

در این مقاله به بررسی کارت گرافیک RX 6900 XT پرداختیم.. این کارت رو Rapid PC در اختیار ما گذاشت، که یه فروشگاه کامپیوتره و هر قطعه‌ای که شما بخواید رو داره. این فروشگاه کلی کارت گرافیک و نو و دست دوم داره که برای اطمینان خاطر شما، کارت گرافیک‌های دست دوم رو یک سال گارانتی می‌کنه. با خرید از این فروشگاه خیال‌تون از سلامت کارت‌‌تون هم راحته. همونطور که گفتم، خرید از فروشگاه مطمئن خیلی مهمه و با توجه به اینکه کارت گرافیک یکی از گرون‌ترین قطعات سیستم شما محسوب میشه، باید حتما در خرید اون احتیاط کنید.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۵ / ۵. تعداد امتیازات ۱

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۱۱ نظر

  1. یسری که میگن dlss فقط یه اف پی اس فیکه ولی یسری قبولش دارن چجوریاس؟
    بعد این ۶۹۰۰ تا سه سال گیم سنگینارو میتونه تحمل کنه؟
    تو بازار ایران نو اش گیر میاد؟

    1. سلام، نوش که به سختی گیر میاد، اما بحث DLSS یه مقدار مفصله، بصورت کلی تجربه استفاده از DLSS طوری نیست که بخواد اذیتتون کنه و واقعا کاربردیه.

  2. سلام، من بین ۴۰۶۰ و ۶۹۰۰xt میخوام انتخاب کنم
    هم میخوتم گیم کنم و هم بیشتر نرم افزار های طراحی و مدل سازی سه بعدی و رندر گیری و ۳dmsx …
    کدوم قوی تر هست؟
    و اینکه ۶۹۰۰xt باتوجه به این که قدرت بیشتری داره dlss جبران نمیکنه؟
    البته قیمت ۶۹۰۰xt که قرار تهیه کنم دست دوم در حد نو هست و نصف قیمت ۴۰۶۰ هست بعنی ۱۶ به ۹
    ممنون🙏

    1. سلام محمدرضای عزیز. بدون شک ۶۹۰۰xt اگه دست دومش مشکلی نداشته باشه انتخاب بهتریه. و تفاوت این دو کارت از نظر قدرت و عملکرد خام خیلی زیاده و توسط DLSS جبران نمیشه.

      1. سلام. من بین ۳۰۹۰ و ۶۹۰۰xt نمیدونم کدوم و انتخاب کنم در حد نو میخوام بگیرم به نظر شما خرید کدومش بهتره. من گیم هامو با ray tracing میرم. نرم افزار هم میخوام.

    1. سلام عزیز. از نظر عملکردی، این دو تفاوت خاصی با هم ندارن و تفاوتشون در حد ۱-۲ درصده. از نظر کولر با هم متفاوتن، که مدل تاف ایسوس کولر و همچنین VRM بهتری داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×